Gå til innhold

Melkefri og sukkerfri diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen dager siden startet jeg en annen tråd, men lager like godt en ny så blir det litt mer orden på alt, da det ble noe feil fra meg i den forrige tråden. Det ble litt mer utfordrende enn jeg først så for meg. Den forrige tråden kan dere finne her: 

At jeg skal prøve i to uker å ikke spise noe som inneholder kumelk eller sukker, og så være forsiktig med svin og soya. Kanskje jeg er allergisk mot noe, så er dette måten å gå fram på, for å prøve og unngå uten å måtte ta blodprøver for mangfoldige tusen kroner. Green doctors har flinke fagfolk. Og legen mener det jo godt. To uker er ikke lenge. Men det er et styr, slik det kjennes nå. Begynte i går morges.  

Jeg er ikke glad i havregrøt eller knekkebrød. Men er anbefalt å spise endel av det. Hva i all verden er godt til frokost og middag når jeg er  glad i ost og i svinekjøtt.. Må unngå kumelk og sukker. Det er vel bare å venne seg til alt. I første omgang er det bare for to uker. Men i verste fall blir det sikkert mer. Har tatt haugevis av blodprøver hos fastlegen, men står fortsatt fast på "uspesifikk allergi". Green doctors gjør ting på en annen måte, og blodprøvene de tar gir "dypere" svar enn de en tar hos fastlegen. 

Det er mange andre som har det enda mer utfordrende enn meg, og det er en trøst. Som i mitt tidligere innlegg ("Ikke melk og ikke svin") så må jeg si at dette er ikke skrevet for å synes synd på meg selv, men kanskje jeg kan bli litt mer motivert...eller noen andre kan motivere meg litt? :) 

Er ikke glad i egg, usikker på om jeg tåler det igrunnen. Avokado? Har sikkert spist det før, men husker ikke smaken. I den andre tråden min er det en som nevner tofu-ost @atropos De var tomme på Meny i dag, så jeg får se en annen dag. Men den inneholder soya? Bare de neste to ukene har gått så kan jeg prøve den, - om ikke før :) Fisk har jeg aldri vært noe glad i, men torsk, fiskekaker, fiskepudding og fiskeboller ja... Puddingen er jo fin som pålegg også, det slo meg først akkurat nå :ler: Ellers er jeg mer glad i kalkun enn kylling..

@Lou Salome takk for tips om pålegg, skal teste det ut :) Men det skal helst være uten sukker også.. 

Jeg har kjøpt flere med alternativ melk, men enn så lenge bare brukt det i maten, - ikke drukket noe sårlig av det :P 

@Kattifnatten er rapskokos en form for pålegg? Hvor finner jeg det, - og hvis det er i matbutikker, er det på allergi-hylla? Jeg burde sjekke blogger og innholdsfortegnelse ja, burde bli flink til det :) I første omgang er det bare to uker, så jeg har jo ingen ting å klage på, - sant det... :P 

I går bakte jeg havrebrød, og de var veldig gode :) Skulle bare "ønske" at jeg også blir "glad i" havregrøt. Det har jeg egentlig aldri likt, - og i dag brukte jeg tre kvarter på å få den i meg til frokost. Jaggu godt det var fridag i dag. 

Samtidig er jeg i høyrisiko for diabetes 2. Derfor skal jeg prøve å unngå sukker. I dag er første gang på Gud vet hvor mange år...siden jeg ikke har sjokolade, salt potetgull, og Haribo top star mix på bordet :grine:...Joda jeg har faktisk overlevd, bare følt meg mye mer sulten i kveld enn jeg ekers pleier å være på en kveld. Ønsker jo å unngå sprøyter og/eller piller, derfor er det viktig å passe på det også. 

 

Anonymkode: 3ca4b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker om den tofuosten inneholder soya. Du får nesten bare se på pakka. Avokado er godt, gjerne med litt urtesalt på. (Gå på helsekost og kjøp helios urtesalt. Det er så godt at det kan få papp til å bli smakfullt.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, atropos skrev:

Litt usikker om den tofuosten inneholder soya. Du får nesten bare se på pakka. Avokado er godt, gjerne med litt urtesalt på. (Gå på helsekost og kjøp helios urtesalt. Det er så godt at det kan få papp til å bli smakfullt.) 

 

Tofu ikke bare inneholder soya, den er laget av soya..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Brunhilde skrev:

Tofu ikke bare inneholder soya, den er laget av soya..

Ok.. Da vet jeg det. Legen har visst gitt meg tips til noen oster, bl.a. blå geitost og balsfjord-ost, men jeg har vært opphengt i andre ting på papirene hennes, tror jeg :P Mye å huske på... 

Anonymkode: 3ca4b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattifnatten

Har troa på at du kommer det gjennom det her. En omlegging i matveien, selv om det kun er 2 uker, er utfordrende i starten. Det kan være mye å sette seg inn i. 

Synnøve Finden har et produkt kalt "Smøremyk rapskokos". Det er et alternativ til smør (siden du må holde deg unna melk), og er fin til brødskiva, steking og baking. Et annet alternativ er Soft Spesial. Begge står i smørhylla sammen med vanlig smør, vil tro de aller fleste matbutikker har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Bruker Soft Spesial...akkurat den har jeg brukt i mange år :) 

Anonymkode: 3ca4b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg KONSTANT sulten, også selv om jeg nettopp har spist, - og jeg har en stadig tilbakevendende lett hodepine. Hvor lang tid skal det gå før jeg kan forvente at det forsvinner? Vil det vare helt til dietten er over?

Anonymkode: 3ca4b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg KONSTANT sulten, også selv om jeg nettopp har spist, - og jeg har en stadig tilbakevendende lett hodepine. Hvor lang tid skal det gå før jeg kan forvente at det forsvinner? Vil det vare helt til dietten er over?

Anonymkode: 3ca4b...914

Pass på å drikke nok vann, det er ofte en årsak til hodepine. Ellers så spiser og drikker du det meste, ikke glem frukt og grønt. Og om du ikke blir noe bedre så går du til fastlegen.

Anonymkode: d3ff0...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass på å drikke nok vann, det er ofte en årsak til hodepine. Ellers så spiser og drikker du det meste, ikke glem frukt og grønt. Og om du ikke blir noe bedre så går du til fastlegen.

Anonymkode: d3ff0...d16

Hallo? Jeg er hos green doctor, ferdig med det. Fastlegen min har aldri klart å finne ut hva det er, og det er en av årsakene til at jeg går til en annen spesialist! Jeg har alltid drukket mye vann, men skulle sikkert vært enda flinkere. Når jeg skal unngå melk og sukker helt, samt være forsiktig med soya og svin, så er det utfordrende for meg som aldri har gjort noe sånt før! Så for meg kjennes det ikke som at jeg "kan spise det meste"... Spesielt ikke når melk og sukker, soya og svin er noe jeg spiser forholdsvis ofte. Veldig mange produkter inneholder ulike typer sukker, og veldig mange produkter inneholder melk.   

32 minutter siden, Thorn skrev:

Hodepinen kan være sukkerabstinenser, hvis du har pleid å spise det daglig. Det går over, men kan ta en uke pluss.

Ja, det er på dag fire nå. Hodepinen er ikke  ille, det er den konstante sult-smerten som er verst :grine:

Anonymkode: 3ca4b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...