Gå til innhold

Kommentarer om magestørrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 mnd igjen av svangerskapet og er fullt klar over at jeg har stor mage. Men hvorfor er det plutselig innafor at alle skal kommentere kropp når man er gravid? Seriøst, jeg sier ikke til han middelaldrende mannen på jobb at hans mage er stor.. Vil liksom ikke være nærtagende og sur heller, så jeg sier ingenting tilbake til de som kommenterer at magen er stor eller spør om jeg er sikker på at det ikke er to der inne eller om ikke terminen er feil og jeg skal føde snart. Men jeg blir egentlig skikkelig lei meg. Sist svangerskap hadde jeg også stor mage, men nå som det føles ut som jeg får kommentarer på det annenhver dag så ender jeg opp med å "hate" magen min og tenke over hvor stor den er hele tida...

P.S: full forståelse for at de som får kommentarer om liten mage synes det er like kjipt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor "alle" skal føle at de har lov til å kommentere kroppen til gravide folk sånn generelt. 

Anonymkode: 35971...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vil bare småprate. AKkurat slik folk spør om jobb og den slags, så er det et av de få temaene de kommer på når de skal starte eller holde ved like en samtale

Men hvorfor blir du lei deg av at de syns du har stor mage? Jeg syns det vitner mer om lav selvtillit enn at folk rundt deg kommenterer. Du er gravid, stor mage er normalt, lissom...

Anonymkode: f5ecd...607

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Syns kommentarer på kropp er en uting generelt! Fikk også følelsen av at når jeg var gravid så var det plutselig greit å si alt mulig piss om kroppen min. Og jeg blir jo ikke såra, for jeg er jo tross alt gravid, det er bare så unødvendig.

Anonymkode: 78ccc...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Kunne ikke vært mer enig. Da jeg gikk med tvillinger hadde jeg nesten ikke mage, fikk en liten fotball til slutt. Men siste gull, da hadde jeg kjemep mage. Alle skal bemerke det, helst ta på magen. Er jo ikke sån at vi styrer dette selv, skulle ønske gravititedsmage ble normalt, uansett størrelse. Flott at folk bryr seg, men hva er normal gravidmage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bryr seg nok egentlig ikke om magen din i det hele tatt, men føler seg litt pliktig til å kommentere det. Man skal liksom alltid erkjenne at folk er gravid og være glad på deres vegne, derfor har det blitt en samfunnsnorm at gravidmager er noe om skal kommenteres og snakkes om, selv om man egentlig ikke bryr seg i det hele tatt.

Anonymkode: a5b7f...9ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Går vel an å småprate uten å si at magen er stor vel?

Den forrige generasjonen og noen mennesker er ikke så usikre på kropp som mange er idag, og disse vil da ikke tenke at det skulle være noe problem. Jeg mener, for dem er det helt naturlig og normalt at noen har stor mage ved graviditet, så de vil ikke tenke tanken på at noen får dårlig selvtillit av det. For dem blir det som at noen får dårlig selvtillit fordi de har en nese, det er jo helt naturlig å ha en nese!

Anonymkode: f5ecd...607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bryr seg nok egentlig ikke om magen din i det hele tatt, men føler seg litt pliktig til å kommentere det. Man skal liksom alltid erkjenne at folk er gravid og være glad på deres vegne, derfor har det blitt en samfunnsnorm at gravidmager er noe om skal kommenteres og snakkes om, selv om man egentlig ikke bryr seg i det hele tatt.

Anonymkode: a5b7f...9ce

Den normen nekter jeg å følge, jeg kommenterer ikke mager!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 mnd igjen av svangerskapet og er fullt klar over at jeg har stor mage. Men hvorfor er det plutselig innafor at alle skal kommentere kropp når man er gravid? Seriøst, jeg sier ikke til han middelaldrende mannen på jobb at hans mage er stor.. Vil liksom ikke være nærtagende og sur heller, så jeg sier ingenting tilbake til de som kommenterer at magen er stor eller spør om jeg er sikker på at det ikke er to der inne eller om ikke terminen er feil og jeg skal føde snart. Men jeg blir egentlig skikkelig lei meg. Sist svangerskap hadde jeg også stor mage, men nå som det føles ut som jeg får kommentarer på det annenhver dag så ender jeg opp med å "hate" magen min og tenke over hvor stor den er hele tida...

P.S: full forståelse for at de som får kommentarer om liten mage synes det er like kjipt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor "alle" skal føle at de har lov til å kommentere kroppen til gravide folk sånn generelt. 

Anonymkode: 35971...78c

Enig i at det er en uting å kommentere størrelse. Hvis jeg skal kommentere noens gravid mage, så sier jeg bare "så fin mage du har". 

Anonymkode: a009a...8b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er en uting å kommentere størrelse. Hvis jeg skal kommentere noens gravid mage, så sier jeg bare "så fin mage du har". 

Anonymkode: a009a...8b8

Veldig enig. Hos meg har jeg både hørt at jeg har så stor mage at de lurer på om jeg venter tvillinger, og at jeg har så liten mage at de lurer på om baby vokser tilfredsstillende. At ikke folk bare kan slutte med sånne kommentarer? Kommentarer som omtaler kropp slår sjelden heldig ut samme hva de innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens unge er så utrolig nærtagende. Gud bedre! Det er jo ikke som om de går rundt og tenker på at du har stor mage.

Anonymkode: a65aa...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens unge er så utrolig nærtagende. Gud bedre! Det er jo ikke som om de går rundt og tenker på at du har stor mage.

Anonymkode: a65aa...097

Pleier du snakke om ting du ikke tenker på og ikke er en tanke inni hodet ditt? 

Anonymkode: eb73d...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pleier du snakke om ting du ikke tenker på og ikke er en tanke inni hodet ditt? 

Anonymkode: eb73d...0ba

Folk vil jo bare konversere. De driter langt i magestørrelsen.

Anonymkode: a65aa...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare blir noe som de sier for å småprate, , men skjønner godt at du blir lei om det skjer ofte. Generelt synes jeg det er en uting å skulle kommentere andres kropp, uavhengig om den er gravid, tynn, tykk eller normal. Det jeg derimot HATER, er de som skal ta eller stryke på magen. Det går langt over min intimgrense.

Anonymkode: 3d621...3d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at du har stor mage ser jeg på som et kompliment. Det er jo en sånn "wow, du er gravid, du har stor mage akkurat som du skal".  Og det å si "er du sikker på at det ikke er tvillinger" er noe alle sier til alle. Det er liksom en spøk som skal være morsom. Akkurat som alle de som svarer at man ikke kan bære varene hjem i lomma når de blir spurt om de vil ha pose i matbutikken. "kjempemorsomme" spøker som alle sier og alle er lei av at folk sier, men likevel sies de. 

Det er ikke noe å ta seg nær av. Det er en klønete måte å konversere på. Og hvorfor setter du dette på selvtillitten din? Du er gravid. Du skal ha stor mage. Det er det som er å være gravid. At det har blitt et slags ideal å se ut som man bare har spist en burger når man er høygravid er helt på trynet. 

Anonymkode: 0c4e6...4d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet at jeg selv gjorde dette når jeg snakket med gravide når jeg var rundt 20 år, men nå noen år senere så skjønner jeg at ikke alle synes det er like greit at størrelsen på magen kommenteres. Så, på vegne av andre som kommenterer størrelse på mage; beklager, vi vet/visste rett og slett ikke bedre. 

Anonymkode: 647fd...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.80 høy og veide 57 når jeg ble gravid. 

SF-kurven viser at jeg ligger helt normalt på størrelsen, altså ikke bare innenfor den lilla skyggen, men også midt på linja. Har 1,5 måned igjen og begynte på skolen da skulle en medelev presistere foran alle at jeg hadde så liten mage. Merket jeg ble litt furt, liten mage? Hadde den vært noe større hadde jeg ikke vært så normal som det går an å bli.. Også var det en venninne hun hadde som hadde deeeen store flodhest-magen når hun gikk gravid i siste trimester (denne medelevens egen formulering)

 

liksom er jenta god i hue? Er det virkelig normalt å si slikt?

Anonymkode: d1141...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 1.80 høy og veide 57 når jeg ble gravid. 

 

EN BMI på bare 17,6. Jeg får håpe du beholder noen av gravidkiloene så du slipper å være undervektig.

Anonymkode: a65aa...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...