Gå til innhold

Vafler


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

Bruker alltid Toro vaffelrøre, men har noen en god oppskrift som ikke inneholder bakepulver, kardemomme eller vanilje?  Har ikke slike varer i hus for de tar evigheter å bruke opp. Kaster aldri mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To egg og 1/2 -1 dl sukker røres til eggedosis. 1 dl olje eller smeltet smør avkjøles og tilsettes eggedosisen. Tilsett hvetemel og melk vekselvis til 1 - 1,5 dl røre. Bakepulver eller hornsalt bør tilsettes med 1/2 ts for ikke å få flate vafler. Melk velger du selv hvilken type du vil ha. Krydderier tilsettes fritt etter eget ønske. 

Ellers kan du søke på nettet etter oppskrifter. 

Anonymkode: 60cc9...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

To egg og 1/2 -1 dl sukker røres til eggedosis. 1 dl olje eller smeltet smør avkjøles og tilsettes eggedosisen. Tilsett hvetemel og melk vekselvis til 1 - 1,5 dl røre. Bakepulver eller hornsalt bør tilsettes med 1/2 ts for ikke å få flate vafler. Melk velger du selv hvilken type du vil ha. Krydderier tilsettes fritt etter eget ønske. 

Ellers kan du søke på nettet etter oppskrifter. 

Anonymkode: 60cc9...663

Tusen takk for oppskrift. Da bruker jeg den,men dropper hornsalt/bakepulver. Gjør ikke noe om vaflene blir litt flate.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg gjør at de hever litt, men selv bruker jeg gjær i vafler. Er ikke så glad i natron og bakepulver.

Hvorfor kaste bakepulver? Det og natron er jo evighetsholdbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kamikatze skrev:

Egg gjør at de hever litt, men selv bruker jeg gjær i vafler. Er ikke så glad i natron og bakepulver.

Hvorfor kaste bakepulver? Det og natron er jo evighetsholdbart?

Dette er helt ukjent for meg, hvor mye bruker du? Blir de litt som belgiske vafler da, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kamikatze skrev:

Egg gjør at de hever litt, men selv bruker jeg gjær i vafler. Er ikke så glad i natron og bakepulver.

Hvorfor kaste bakepulver? Det og natron er jo evighetsholdbart?

Har ikke kastet bakepulver. Kaster ikke mat. Har det ikke i hus så dropper å bruke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vafler er som mors kjøttkaker @Rumle man tager det man haver og legger til det man ønsker. 

3 minutter siden, Kamikatze skrev:

Egg gjør at de hever litt, men selv bruker jeg gjær i vafler. Er ikke så glad i natron og bakepulver.

Hvorfor kaste bakepulver? Det og natron er jo evighetsholdbart?

Egg er hevemiddel i kaker når de piskes til eggedosis og ikke piskes mer etterpå, fordi man da slår ut eggedosisens innpiskede luft. I valfler må mel og væske piskes inn med mixer i motsetning til i f.eks. kakebunner. 

Anonymkode: 60cc9...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rumle skrev:

Må jo være kardemomme i vafler! :bond: 

Niks men er enig med deg at rømme er godt. Kan godt bruke  det i vaflene,men har det helst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg og sukker, fint eller grovt hvetemel alt ettersom hva du liker. Jeg synes det er veldig godt med kefir i vaflene og bruker mest det og sper på med vanlig søt melk. Selv liker jeg kardemomme i. Det er min vaffelrøre.

Smaker vaffelrøren godt blir vaflene gode. Jeg bruker ikke bakepulver i mine. Kefir holder seg lenge i kjøleskapet og kardemomme kan du ha en evighet så lenge posen/boksen er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Supersol skrev:

Niks men er enig med deg at rømme er godt. Kan godt bruke  det i vaflene,men har det helst på.

Ja, det avhenger vel av hva man er vant med :Nikke:

 

Søren, nå fikk jeg lyst på vafler (igjen :fnise: ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Rumle skrev:

Ja, det avhenger vel av hva man er vant med :Nikke:

 

Søren, nå fikk jeg lyst på vafler (igjen :fnise: ) 

Har lyst på det jeg å. Blir nok Mozart kuler for orker ikke å styre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Serafina. skrev:

Egg og sukker, fint eller grovt hvetemel alt ettersom hva du liker. Jeg synes det er veldig godt med kefir i vaflene og bruker mest det og sper på med vanlig søt melk. Selv liker jeg kardemomme i. Det er min vaffelrøre.

Smaker vaffelrøren godt blir vaflene gode. Jeg bruker ikke bakepulver i mine. Kefir holder seg lenge i kjøleskapet og kardemomme kan du ha en evighet så lenge posen/boksen er tett.

Kefir hørtes ikke dumt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Rumle skrev:

Dette er helt ukjent for meg, hvor mye bruker du? Blir de litt som belgiske vafler da, mon tro?

Nei, de blir som vafler, bare uten natronsmaken. La røra stå på kjøkkenbenken en minihalvtime, og steik. De blir ikke like sprø, hvis ikke en tilsetter mer fett. Men, ettersom jeg er glad i å ha noen moste bananer i røra, så er ikke sprøhet uansett en aktuell problemstilling. :)

Å... Ser nå at du spurte om mengde. Måler aldri når jeg baker. Tar alt på gefylen. Halv pakke gjær til en liter væske, tenker jeg? Mer gjær, kortere "hevetid" Mindre gjær, mindre gjærsmak. ;P

Endret av Kamikatze
Grunn for redigering? Demens.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kamikatze skrev:

Nei, de blir som vafler, bare uten natronsmaken. La røra stå på kjøkkenbenken en minihalvtime, og steik. De blir ikke like sprø, hvis ikke en tilsetter mer fett. Men, ettersom jeg er glad i å ha noen moste bananer i røra, så er ikke sprøhet uansett en aktuell problemstilling. :)

Aha! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...