Gå til innhold

Hvordan få mest mulig hvitløkssmak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker hvitløk! Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan få mest mulig smak av hvitløk ved steking. Bør jeg kutte hvitløken i biter med, og skal disse bitene være store eller små? Eller bør jeg bruke hvitløkspresse? 

Og si at jeg skal steke hvitløk og løk. Bør jeg tilsette hvitløken før eller etter løken?

Anonymkode: 34adc...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knus kløftene med siden på kniven og kutt den i mindre biter. Størrelse etter ønske. Jeg liker at det er biter og ikke som presset. Hvitløken skal ikke stekes for lenge. Da mister den smak. Jeg ville tilsatt den etter løken mot slutten av steketiden.

Endret av Whoops
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker hvitløk! Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan få mest mulig smak av hvitløk ved steking. Bør jeg kutte hvitløken i biter med, og skal disse bitene være store eller små? Eller bør jeg bruke hvitløkspresse? 

Og si at jeg skal steke hvitløk og løk. Bør jeg tilsette hvitløken før eller etter løken?

Anonymkode: 34adc...e7e

Hvitløk er godt ja. Nam. Kan nesten brukes i alle mat som er salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bake hele fedd i ovnen, til de ser ca. slik ut;

62344da4cd1bd17aa00eb98fcd0e830a.jpg

smaker utrolig godt, mildt/søtlig/nøtteaktig, men likevel med masse hvitløkssmak. Veldig godt sammen med stekte poter (og egentlig det meste annet) Også godt å smøre på skive/kjeks mm. under pålegg :Nikke: 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Jeg pleier å bake hele fedd i ovnen, til de ser ca. slik ut;

62344da4cd1bd17aa00eb98fcd0e830a.jpg

smaker utrolig godt, mildt/søtlig/nøtteaktig, men likevel med masse hvitløkssmak. Veldig godt sammen med stekte poter (og egentlig det meste annet) Også godt å smøre på skive/kjeks mm. under pålegg :Nikke: 

 

Veldig godt å spise på som snacks også :fnise:

Anonymkode: f19ee...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt å spise på som snacks også :fnise:

Anonymkode: f19ee...70c

Ja absolutt! :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Whoops skrev:

Knus kløftene med siden på kniven og kutt den i mindre biter. Størrelse etter ønske. Jeg liker at det er biter og ikke som presset. Hvitløken skal ikke stekes for lenge. Da mister den smak. Jeg ville tilsatt den etter løken mot slutten av steketiden.

 

Ahh! Ok! Så jeg bør egentlig la hvitløken steke minst mulig?

Anonymkode: 34adc...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt å spise på som snacks også :fnise:

Anonymkode: f19ee...70c

Virkelig? Spise ovnsbakt hvitløk rett som det er? 

Anonymkode: 04e83...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ahh! Ok! Så jeg bør egentlig la hvitløken steke minst mulig?

Anonymkode: 34adc...e7e

Du bør unngå å steke den for hardt i alle fall. For stek varme tar bort den gode smaken og gjør den i stedet veldig bitter. JO mer du steker/koker/varmebehandler den, jo mer av fordelene (helsmessig) fjerner du. Det holder å frese den litt eller tilsette den mot slutten av steke/koketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rumle skrev:

Jeg pleier å bake hele fedd i ovnen, til de ser ca. slik ut;

 

smaker utrolig godt, mildt/søtlig/nøtteaktig, men likevel med masse hvitløkssmak. Veldig godt sammen med stekte poter (og egentlig det meste annet) Også godt å smøre på skive/kjeks mm. under pålegg :Nikke: 

 

Hvilken varme og tid bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Spise ovnsbakt hvitløk rett som det er? 

Anonymkode: 04e83...3a0

Ja, det er nydelig. Jeg har det ofte som tilbehør til middag, eller du kan smøre feddene på loff.

Alle som elsker hvitløk burde prøve dette.

Skjar av toppen (behold skallet på) drypp noen dråper olje på, stekes til toppen er brun.

Anonymkode: 427c1...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nydelig. Jeg har det ofte som tilbehør til middag, eller du kan smøre feddene på loff.

Alle som elsker hvitløk burde prøve dette.

Skjar av toppen (behold skallet på) drypp noen dråper olje på, stekes til toppen er brun.

Anonymkode: 427c1...e83

Takk for tips! Kjenner jeg er skikkelig skeptisk, men jeg tror jeg skal prøve det. Jeg er veldig glad i hvitløk jeg også. 

Anonymkode: 04e83...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommelfingerregelen er vel at jo mer man "ødelegger" cellene i hvitløksfeddene før tilberedning, jo sterkere smaker de. Dvs. at hele fedd smaker mildt og rundt etter koking/steking, grovhakket hvitløk lit sterkere, og presset/knust hvitløk smaker aller mest. :) 

Anonymkode: 6575e...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, visp skrev:

Hvilken varme og tid bruker du?

Jeg pleier å legge de inn etter jeg har stekt potetene på høy varme en stund, så regner med at de ligger i ca. 30-40 min på ca. 200 grader, men dette er omtrentlig, for jeg husker sjelden å se på klokken :ler: 

 

Det fungerer også veldig godt å la de ligge lenge på litt lavere varme, spesielt sammen med andre grønnsaker i en miks med litt olje/ godt smør og salt og pepper. Synes nesten de bare blir bedre jo lengre de ligger, men da må varmen noe ned :Nikke: 

Jeg pleier dog å legge inn hele fedd med skallet på, ikke hele hvitløken med toppen kuttet av som det vises på bildet. Jeg liker å ha med skallet fordi jeg synes det beskytter litt mot varmen, de blir fine og gyldne likevel :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker jeg hadde en hvitløksperiode en gang, jeg bare la hele hvitløk inni mikroen, lot de stå inni i 30 sek og åt... Det var godt det :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker hvitløk! Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan få mest mulig smak av hvitløk ved steking. Bør jeg kutte hvitløken i biter med, og skal disse bitene være store eller små? Eller bør jeg bruke hvitløkspresse? 

Og si at jeg skal steke hvitløk og løk. Bør jeg tilsette hvitløken før eller etter løken?

Anonymkode: 34adc...e7e

Etter min erfaring smaker hvitløken mest når jeg bruker hvitløkspresse. Hvis jeg hakker den opp smaker den lite desverre...  Du bare presser hvitløken og hiver den i maten mot slutten av steketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Etter min erfaring smaker hvitløken mest når jeg bruker hvitløkspresse. Hvis jeg hakker den opp smaker den lite desverre...  Du bare presser hvitløken og hiver den i maten mot slutten av steketiden.

Jeg er ikke helt enig, men det er jo en smaksak. Presse gir ingen biter.

Men jeg er enig i at å hakke ikke er særlig bra. Jeg knuser den godt med siden på kniven og da trenger den bare å deles lett i den retningen den ikke sprekker med kniven. Da kommer smaken ut og santidig blir det biter og ikke bare grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen her foreslår hele fedd i ovnen. Det kan du også gjøre på grillen. Smaker nydelig!

Ellers så pleier jeg å ha i hvitløk kontinuerlig mens jeg lager maten. Altså at jeg begynner med å ha hvitløk i oljen/smøret, så tar jeg i de andre ingrediensene sammen med mer hvitløk og tar i enda mer etter at det har stått en stund. Da blir det en god blanding av veldig stekt, litt stekt og rå hvitløk.

Anonymkode: fd4b8...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...