Gå til innhold

Regning, betalingsfrist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Plikter nettbutikker å ha minimum ett visst antall dager før betalingsfrist på regningene deres utløper, og de begynner å sende ut purre-gebyr?

Eller kan de sende ut bestillinger, og sette betalingsfristen på regningene til kanskje seks eller syv dager etterpå? Og så satse på att pakkene de sender ut (med regningene oppi) kommer frem før denne fristen utløper? Slik at kundene som har bestilt ting fra dem, bare får maks ett par dager på seg til å betale regningene deres?

Anonymkode: a5d6d...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Det er vanlig med 7 dagers betalingsfrist så når du mottar varene med faktura i må du betale med en gang for å unngå purring. Du får ikke purring før 7 dager etter at betalingsfristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som produserer fakturaer kan fritt sette betalingsfrist samme dag som fakturaen produseres. Der er ingen lover eller regler på akkurat dette. Men sunn fornuft og vanlig folkeskikk mht. Purring er det lov å bruke. 

Anonymkode: 14f46...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som produserer fakturaer kan fritt sette betalingsfrist samme dag som fakturaen produseres. Der er ingen lover eller regler på akkurat dette. Men sunn fornuft og vanlig folkeskikk mht. Purring er det lov å bruke. 

Anonymkode: 14f46...d0c

Purring er det regler for. Det må gå minst 7 dager etter betalingsfristen er ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan kreditor sette fristen så kort som 2 sekunder - med mindre annet er avtalt forfaller kravet ved påkrav (altså når kreditor sier til deg at "jeg skal ha pengene mine nå"). Når kreditor her velger å ordne dette ved bruk av faktura som sendes med selve varen, må det etter mitt skjønn anses som at påkravet kommer frem samtidig med pakken. (Selv om de i prinsippet kunne sendt deg en e-post med faktura, men nå er det nå slik de selv har valgt å ordne det.)

Purregebyr er dermed mer grundig regulert av lovverket. Hvor hun over meg tar 7 dager fra aner jeg ikke, men det er i alle fall revnende feil.

Reglene for dette følger av inkassoloven og inkassoforskriften. Kort fortalt: Etter forfall kan kreditor sende deg et inkassovarsel. Dette er en slags advarsel om at nå må du betale, ellers tas det rettslige skritt. Dette varselet må imidlertid inneholde en frist på minimum 14 dager til å betale på - først når denne er utløpt kan man kreve purregebyr for første gang.

OBS: Purregebyret til side, forsinkelsesrenter løper allerede fra første forfallsdato. Selv om man kan slippe unna purregebyr noen uker, vil det altså fra første dag over forfall beregnes forsinkelsesrente på kravet (p.t. 8,5% p.a.). 

Ellers må jeg si at dette virker som et tilfelle hvor bedriften enten er ganske useriøs, eller at du misforstår. Er du sikker på at du har blitt bedt om å betale et purregebyr, og ikke bare har fått en purring/betalingspåminnelse? Det er nemlig ingenting som hindrer noen i å kun purre (mase på betaling, rett og slett) etter forfall. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Beklager - feil og utdatert informasjon fra meg. Man kan purre når som helst etter forfall. Skal man purre med gebyr - på max kr 67 -  må dette være skriftlig og 14 dager etter forfall. Kilde: altinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, TKP skrev:

I utgangspunktet kan kreditor sette fristen så kort som 2 sekunder - med mindre annet er avtalt forfaller kravet ved påkrav (altså når kreditor sier til deg at "jeg skal ha pengene mine nå"). Når kreditor her velger å ordne dette ved bruk av faktura som sendes med selve varen, må det etter mitt skjønn anses som at påkravet kommer frem samtidig med pakken. (Selv om de i prinsippet kunne sendt deg en e-post med faktura, men nå er det nå slik de selv har valgt å ordne det.)

Purregebyr er dermed mer grundig regulert av lovverket. Hvor hun over meg tar 7 dager fra aner jeg ikke, men det er i alle fall revnende feil.

Reglene for dette følger av inkassoloven og inkassoforskriften. Kort fortalt: Etter forfall kan kreditor sende deg et inkassovarsel. Dette er en slags advarsel om at nå må du betale, ellers tas det rettslige skritt. Dette varselet må imidlertid inneholde en frist på minimum 14 dager til å betale på - først når denne er utløpt kan man kreve purregebyr for første gang.

OBS: Purregebyret til side, forsinkelsesrenter løper allerede fra første forfallsdato. Selv om man kan slippe unna purregebyr noen uker, vil det altså fra første dag over forfall beregnes forsinkelsesrente på kravet (p.t. 8,5% p.a.). 

Ellers må jeg si at dette virker som et tilfelle hvor bedriften enten er ganske useriøs, eller at du misforstår. Er du sikker på at du har blitt bedt om å betale et purregebyr, og ikke bare har fått en purring/betalingspåminnelse? Det er nemlig ingenting som hindrer noen i å kun purre (mase på betaling, rett og slett) etter forfall. :-)

 

Nesten korrekt.  Man kan ha purregebyr på første purring, men da skal denne være sendt tidligst 14 dager etter forfall på opprinnelig faktura, og ha 14 dagers forfall, altså totalt 28 dager etter opprinnelig forfall.  Purring uten purregbyr kan man fint sende dagen etter forfall  om man ønsker.

(inkassoforskriften  §1-2)

For å kunne sende noe til inkasso, så må man ha sendt ut inkassovarsel i henhold til de reglene du skisserer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...