Gå til innhold

Søtpotet som ikke smaker vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har dere noen tips til en søtpotet som ikke smaker vondt? Eventuelt tips til hvordan man kan få

i seg søtpoteter selvom man ikke liker smaken?

Takk for svar :);)

Anonymkode: c8d19...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtpotet fries? Smaker som pommes frites dersom man klarer å få dem crispy nok 

Anonymkode: 63908...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere spiser ikke kokte søstpoteter, de baker dem eller lager mos av dem. 

Jeg synes potetmos sammen med gulrøtter (koker poteter og gulrøtter sammen) smaker fortreffelig godt. Litt smør og litt melk i mosen sammen med kokevannet. 

Anonymkode: 00d1f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, canacas skrev:

Hvorfor vil du spise noe som smaker vondt? Trendy? 

Det er kjempesundt. :)

Anonymkode: c8d19...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempesundt. :)

Anonymkode: c8d19...bc9

Jeg spiser søtpotet fordi det er godt. Jeg spiser ikke stangselleri fordi jeg syns det er grusomt, men sunt er det kanskje. Finn et alternativ du liker fremfor å spise noe som smaker vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh dillstuede søtpoteter! ❤ 

Bare å finne oppskriften på vanlig dillstuede poteter og bytte ut med søtpotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annetnavn_
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amerikanere spiser ikke kokte søstpoteter, de baker dem eller lager mos av dem. 

Jeg synes potetmos sammen med gulrøtter (koker poteter og gulrøtter sammen) smaker fortreffelig godt. Litt smør og litt melk i mosen sammen med kokevannet. 

Anonymkode: 00d1f...7c0

+litt vaniljesukker i mosen - fantastisk!😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 14.49, AnonymBruker skrev:

Det er kjempesundt. :)

Anonymkode: c8d19...bc9

Det er en myte som har oppstått i fitnessmiljøet at søtpotet er sunnere enn vanlig potet.

https://www.nrk.no/livsstil/sotpotet-og-vanlig-potet-omtrent-like-sunne-1.12928194

Næringsinnhold søtpotet:

http://www.matvaretabellen.no/soetpotet-kokt-usalt-med-skall-06.101

Næringsinnhold vanlig potet:

http://www.matvaretabellen.no/potet-hoestpotet-raa-06.003

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakt søtpotet er kjempegodt. Du kan bruke samme fyll som du pleier å bruke til vanlig potet (om du spiser det da). 

Ellers synes jeg søtpotetsuppe er godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha terninger av søtpotet og alle mulige slags grønnsaker og bake i ovnen.

Anonymkode: 6a2d7...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er sunt og godt (synes jeg), men det er da utallige andre ting som er like sunne eller sunnere, så hvorfor spise det du ikke liker? Det finnes absolutt ingen næringstoffer i søtpotet som du bare kan få fra den, og ingen andre steder.

Men uansett, jeg synes ovnsbakt søtpotet er helt fantastisk. Jeg hadde oppskjærte, ganske store bitet søtpotet under en hel kylling i ovnen for litt siden, og det ble ekstra godt da den fikk ligge å bade litt i kyllingsjyen og trekke til seg de deilige smakene. Litt salt, pepper og en skvis sitron var alt jeg tok på før den gikk i ovnen :)

Ellers spiser jeg den mye som mos, og her kan du jo kombinere med andre ting hvis du ikke vil ha så dominant søtpotetsmak. Jeg liker å bare bruke søtpotet, men kok f.eks. sammen med vanlig potet, gulrot, kålrot osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den "sunneste" varianten jeg spiser søtpotet i er å skive den opp eller dele den i båter, og steke de i ovnen med salt og pepper på. Med litt olje eller smør smaker det bedre men blir da kaloririkt.

 

Pleier goså å ha 50/50 med søtpotet og vanlig potet i potetmos, det er skikkelig godt.

Anonymkode: 14862...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker søtetpotet i båter i ovnen sammen med poteter, gulrot, kålrot, løk, hvitløk og annet godt som passer sammen.

Søtpoteten blir veldig myk når den stekes like lenge som resten, litt for myk for min smak, og den smaker nesten ikke noe. Tar kanskje til seg smak fra de andre grønnsakene. Om du er glad i løk er det jo bare å prøve det, den er flink til å gi fra seg smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 24.9.2016 at 14.49, AnonymBruker skrev:

Det er kjempesundt. :)

Anonymkode: c8d19...bc9

Hvorfor mener du dette?

Anonymkode: 1f887...088

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen til TS her er kanske forventningen om at denne grønnsaken skal serveres som en annen, norsk kokepotet. Men det skal den igrunnen ikke.

Lag den til mos, og tilsett appelsinjuice.

Kutt den i terninger, når den er kokt og hell over lønnesirup.

Skjær kokt søtpotet i skiver og legg dem på brød som pålegg.

Lag pai av dem.

Eller lag pannekaker med søspotetmos i røren.

Server dem i en salat bestående av søtpotet, ananas, eple, stangselleri og cashew-nøtter, og server over grønnsaker. (De må kokes og kuttes i terninger.)

Eller server dem i sur-søt suppe.

Lykke til. :)

 

Edit: Jeg fant denne, for jeg så etter pai-oppskriften...

Masse fine tips her. http://www.health.com/health/gallery/0,,20600272,00.html

Pai-oppskriften ser sånn ut:

 

  • 1 1/2 pounds sweet potatoes, baked and mashed (1 pound = 1/2 kg.)
  • 2 large eggs
  • 2 large egg whites
  • 1/2 cup plus 1 tablespoon maple syrup ( 1 Cup = 2 1/2 dl.)
  • 1/2 teaspoon ground ginger
  • 1/4 teaspoon grated whole nutmeg
  • 1/4 teaspoon salt
  • 2 tablespoons turbinado or raw sugar  (Mykt, brunt sukker.)
  • 1/2 cup pumpkinseeds

Preparation

 

1. Preheat oven to 375°. Working with prepared dough, press down edges with floured fork tines, leaving 1-inch between crimping. Freeze 10 minutes or until firm. (375°F = 200 °C ) (Ta en gaffel med mel på og klem ned kantene og la det være et par cm mellom hvert gaffelspor.)

2. Line bottom of dough with foil; top with pie weights. Bake in middle of oven 20 minutes or until set. Remove weights and foil, and return to oven. Bake 8-10 minutes more. Transfer to a wire rack; let cool. (Foil= bakepapir eller alu-folie. Pie weights kan være tørkede erter, eller kidney bønner.) (Set = stekt.)

3. Whisk together mashed sweet potato with whole eggs, 1 egg white, 1/2 cup maple syrup, ginger, nutmeg, and salt. Spoon into shell, and brush edges with remaining egg white; sprinkle with sugar. Bake in middle of oven 40 minutes or until set. (If crust is becoming too brown, cover with foil.) Transfer to a wire rack. (Nutmeg = muskat. Shell = paiskallet.) (Wire rack = ovnsrist.)

4. Spray a piece of foil with cooking spray. Toast pumpkinseeds in a skillet 1-2 minutes or until syrup has reduced and seeds are golden. Transfer to foil; spread in 1 layer. Let cool 15 minutes. Crumble, and garnish pie. Slice and serve. (Skillet = panne. Crumble`= smul dem opp)

Har nuh gjort mitt beste med oppskriften, så den skulle være forståelig. Paien er god.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...