Gå til innhold

800 kr til 14. oktober


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan det gå?
Det blir ca. 40 kr dagen, det skal holde til alt, men jeg har betalt husleie og alle andre faste utgifter. Jeg har noen matvarer hjemme, jeg har mel, spagetti, tre egg, havregryn, sukker og ris. Men melet, havregrynen, risen og eggene er gått ut på dato, gjør det noe? Eggene gikk ut tidlig i september, så regner med at det går bra. Det andre gikk ut i fjor, men det er jo tørrvarer..

Jeg har ikke noe kjøtt, men det er kanskje ikke nødvendig å spise det denne måneden?

Anonymkode: 89b52...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matvarene du har går fint å spise. Dersom du mener dette skal rekke til både mat, toalettpapir, kosmetikkprodukter må du regne svært billig. Jeg ser på Kiwi fex at de har First Prince tannkrem og deodorant til ca 5 kr, også rimelig sjampo og såpe

Du kan fex kjøpe melblanding for to brød+ en pakke fersk gjær, da får du to hjemmebakte grovbrød til ca 20 kr. En halv kg syltetøy til ca kr 15. Drikke vann eller rimelig te. Finne en rimelig pølsepakke og dele den opp til flere middager; pasta, pølse og stort glass pastasaus på Rema til ca 6 kr. Pølse+ potetmos er rimelig middag. Frossen lapskausblanding+pølser.Suppe. 

Spise hos andre hvis du blir bedt/kan 'invitere deg selv'. Pante flasker, låne en hundrelapp osv. 

Dette går nok bra bare du er nøye med hva du handler 

Anonymkode: b6178...005

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre enn 3 uker. Havregryn koster ca. 20kr pakken. Billigste kneip koster ikke mye heller. Det går. Deodorant klarer man seg uten i 3 uker. Ikke nødvendig å spise kjøtt på 3 uker, men en pakke first price servelat koster ikke mange kroner. 

Anonymkode: f939f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvis du bor i en større by ville jeg dratt på en innvandrerbutikk og kjøpt tørre linser som du kan bruke til middag. Du får en pose på 2 kg til under hundrelappen, og det er MYE mat når det er kokt. Krydder er også billig der. Hakket tomat koster vel 5 kroner boksen på de fleste dagligvarebutikker. Litt billig pasta i tillegg og du har mat i flere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 kr er tilsvarende mitt matbudsjett over 3 uker. Det går selvsagt helt bra, også med kjøtt/fisk hver dag, men du må selvsagt være mer bevisst på hva du kjøper enn du vanligvis er. Planlegging er også viktig. Du kan selvsagt ty til det aller billigste du finner og leve på det til 14. okt, men det er strengt tatt ikke nødvendig, særlig dersom du tar i god bruk av det du kjøper inn. Appen matvarebørsen har en god oversikt over pris på mange (de vanligste hvertfall) matvarer og hvor det er billigst. Supper og grøt er også billige middagsalternativer. 

Til senere bør du passe på å ha nok av basisvarer i skapene og å fylle opp fryseren så langt det lar seg gjøre. Da kan man senke skuldrene litt mer dersom man skulle ende opp i en slik situasjon igjen. :) Jeg pleier også å ha ekstra tannkrem, sminkefjerner etc. i en boks slik at jeg slipper å bruke penger på dette dersom det skulle være stramt noen måneder. 

Anonymkode: 3c58a...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage mye grei mat av hermetikk og enkle basisvarer, som passer sammen med ris, til ca. 10 kr per porsjon.

F.eks. 2 bokser bønner, 1 glass billigste tacosalsa, 1 boks hakket tomat, buljongterning, evt. chilikrydder = bønnegryte til max 40kr.

Eller karrigryte: 2 bokser kikerter, 2 løk, 2 fedd hvitløk, 1 boks kokosmelk, 1 glass tomatpure, karrikrydder, buljongterning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør der du handler om du kan få dagsgammelt brød. Er selv i økonomisk uføre for tiden og hadde ingen betenkligheter om å spørre om å få det og de pakker til og med daggammelt påsmurte baggueter med hvis det er igjen noen også. Da har jeg jo kveldsmat også.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis jeg modererer nettshoppingen min litt klarer jeg meg til mandag på 800 kroner.

Du er en hjelpsom sjel du, Wubwub. 

Anonymkode: f939f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du er en hjelpsom sjel du, Wubwub. 

Anonymkode: f939f...0d5

Jeg er ikke WubWub. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det gå?
Det blir ca. 40 kr dagen, det skal holde til alt, men jeg har betalt husleie og alle andre faste utgifter. Jeg har noen matvarer hjemme, jeg har mel, spagetti, tre egg, havregryn, sukker og ris. Men melet, havregrynen, risen og eggene er gått ut på dato, gjør det noe? Eggene gikk ut tidlig i september, så regner med at det går bra. Det andre gikk ut i fjor, men det er jo tørrvarer..

Jeg har ikke noe kjøtt, men det er kanskje ikke nødvendig å spise det denne måneden?

Anonymkode: 89b52...323

Egg har 9 måneders holdbarhet selv om datoen sier noe annet. Så her er du godt innenfor. 

 

Det går nok bra. Trenger ikke kjøtt så lenge du spiser egg osv

 

Anonymkode: 9bca8...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det gå?
Det blir ca. 40 kr dagen, det skal holde til alt, men jeg har betalt husleie og alle andre faste utgifter. Jeg har noen matvarer hjemme, jeg har mel, spagetti, tre egg, havregryn, sukker og ris. Men melet, havregrynen, risen og eggene er gått ut på dato, gjør det noe? Eggene gikk ut tidlig i september, så regner med at det går bra. Det andre gikk ut i fjor, men det er jo tørrvarer..

Jeg har ikke noe kjøtt, men det er kanskje ikke nødvendig å spise det denne måneden?

Anonymkode: 89b52...323

Kjøp kikerter (de er billige) som er en flott proteinkilde :spise:  Lag feks falafel :sikle:

Anonymkode: ddf1c...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg utenom det vanlige kresen hva gjelder matvaner, f.eks. har jeg aldri funnet ett eneste brød i noen av butikk-kjedene som er kvalitetsmessig god nok, dog kan et fåtall av dem handles inn dersom det er en nødsituasjon (kiwi f.eks. har bare ett eneste brød jeg kan handle). Jeg bruker å handle brød fra et ganske lite bakeri og dem er virkelig verdt merprisen.

Kjøtt/grill-pølser er ikke å finne på Kiwi, pølser fra Idsø er det eneste som gjelder. Beklageligvis er Idsø et slakteri fra Stavanger, derav vanskelig å få tak i her så jeg må benytte meg av ett av de små slakteriutsalgene her i området. Hva gjelder geitost så er det ost fra Undredal som gjelder.

Er voldsomt skuffet over butikk-kjedene som selger matvarer av ymse kvalitet, jeg handler dog inn rørte jordbær (eneste jordbærsyltetøyet som er spisende) og prøver med alt å sile ut det beste. Frukt og grønt er bare å glemme i kjedene, det er best å handle i en stor innvandrerbutikk jeg har funnet hvor det bugner over av frukt og grønt som er ferskere og smaker bedre enn den fra butikk-kjedene, bananer og poteter er dog mulig å kjøpe i butikk-kjedene.

Jeg er glad jeg er kresen i matveien, får hele tiden hoderystning fra venner om at jeg er gal som handler det jeg gjør, men livet er for kort til å spise dårlig mat sier bare jeg. Dessuten er jeg vokst opp med flere kokker i familien, som alle har vært kresen i matveien, således er jeg også blitt det da forskjellen på gode og dårlige matvarer er betydelig. Husker fortsatt hvor skuffet jeg var da jeg hadde handlet løvbiff og bacon i Sverige, ALDRI mer!!

Gud hjelpe meg hvilken produkter du må kjøpe med så lite penger, det må komme til å smake høgg, billigpølsene fra butikk-kjedene inneholder jo nærmest mer annet enn kjøtt og det "kjøttet" som er er jo ikke en gang kjøtt... Synes du i fremtiden burde unne deg å bruke mer penger på mat, er å unne seg selv livskvalitet. Selv har jeg ett budsjett på ca 6000 kroner i mat pr mnd., og jeg lever alene, selv nedprioriterer jeg heller annet enn selve matbudsjettet da hva en spiser er såpass avgjørende for dagenes livskvalitet, dessuten spiser man jo flere ganger pr dag så hvorfor ikke sette pris på seg selv ved hvert måltid?

Prioriter bedre neste mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste grepet man kan gjøre for å bedre økonomien er faktisk å skaffe seg mer inntekt. TS kunne jo spe på inntekten med å kanskje selge rumpa si et par ganger i mnd. Da snakker vi fort 5000kr skattefrie kroner rett i lomma. 

Anonymkode: 67df2...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, made4u skrev:

Selv er jeg utenom det vanlige kresen hva gjelder matvaner, f.eks. har jeg aldri funnet ett eneste brød i noen av butikk-kjedene som er kvalitetsmessig god nok, dog kan et fåtall av dem handles inn dersom det er en nødsituasjon (kiwi f.eks. har bare ett eneste brød jeg kan handle). Jeg bruker å handle brød fra et ganske lite bakeri og dem er virkelig verdt merprisen.

Kjøtt/grill-pølser er ikke å finne på Kiwi, pølser fra Idsø er det eneste som gjelder. Beklageligvis er Idsø et slakteri fra Stavanger, derav vanskelig å få tak i her så jeg må benytte meg av ett av de små slakteriutsalgene her i området. Hva gjelder geitost så er det ost fra Undredal som gjelder.

Er voldsomt skuffet over butikk-kjedene som selger matvarer av ymse kvalitet, jeg handler dog inn rørte jordbær (eneste jordbærsyltetøyet som er spisende) og prøver med alt å sile ut det beste. Frukt og grønt er bare å glemme i kjedene, det er best å handle i en stor innvandrerbutikk jeg har funnet hvor det bugner over av frukt og grønt som er ferskere og smaker bedre enn den fra butikk-kjedene, bananer og poteter er dog mulig å kjøpe i butikk-kjedene.

Jeg er glad jeg er kresen i matveien, får hele tiden hoderystning fra venner om at jeg er gal som handler det jeg gjør, men livet er for kort til å spise dårlig mat sier bare jeg. Dessuten er jeg vokst opp med flere kokker i familien, som alle har vært kresen i matveien, således er jeg også blitt det da forskjellen på gode og dårlige matvarer er betydelig. Husker fortsatt hvor skuffet jeg var da jeg hadde handlet løvbiff og bacon i Sverige, ALDRI mer!!

Gud hjelpe meg hvilken produkter du må kjøpe med så lite penger, det må komme til å smake høgg, billigpølsene fra butikk-kjedene inneholder jo nærmest mer annet enn kjøtt og det "kjøttet" som er er jo ikke en gang kjøtt... Synes du i fremtiden burde unne deg å bruke mer penger på mat, er å unne seg selv livskvalitet. Selv har jeg ett budsjett på ca 6000 kroner i mat pr mnd., og jeg lever alene, selv nedprioriterer jeg heller annet enn selve matbudsjettet da hva en spiser er såpass avgjørende for dagenes livskvalitet, dessuten spiser man jo flere ganger pr dag så hvorfor ikke sette pris på seg selv ved hvert måltid?

Prioriter bedre neste mnd...

Skjønner ikke hvorfor du kommenterer her. Hvilke råd kommer du med her? Dette handler ikke om deg, så det er uinteressant hva du kjøper eller ikke kjøper.  

TS. Ja, det er fullt mulig å klare seg på 40 kr dagen. Kjøp pasta, tomater , bønner og egg.  Dag gammelt brød og følg med på tilbud.  😊

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, made4u skrev:

 

Er voldsomt skuffet over butikk-kjedene som selger matvarer av ymse kvalitet, jeg handler dog inn rørte jordbær (eneste jordbærsyltetøyet som er spisende) og prøver med alt å sile ut det beste. Frukt og grønt er bare å glemme i kjedene, det er best å handle i en stor innvandrerbutikk jeg har funnet hvor det bugner over av frukt og grønt som er ferskere og smaker bedre enn den fra butikk-kjedene, bananer og poteter er dog mulig å kjøpe i butikk-kjedene.

 

Jeg nekter å tro at innvandrerbutikkene får grønt og frukt fra andre leverandører enn kjedebutikkene.

 

Anonymkode: 5b79e...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...