Gå til innhold

Dere med delt økonomi


EvaLena

Anbefalte innlegg

Vi deler på fellesutgiftene, så vi betaler ca like mye. Vi setter inn 5000kr i mnd på matkonto og det som er til overs bruker vi på det vi vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes separat økonomi virker rart, og det gir jo bare mening dersom man tror forholdet går føyka. 

Hvis man f eks bare drar på ferie der begge har råd, kommer man seg aldri til Maldivene fordi den ene er barnehageassistent. Så går man i grava med bankkontoen full av penger og en drøm man aldri fikk oppfylt. Eller hvis den rike parten betaler, er den liksom "snill" som betaler med "sine" penger. 

Skal man holde sammen, så er pengene "våre", synes jeg. Alt annet virker bare kunstig.

Anonymkode: dc62d...732

Jeg synes det virker fornuftig. For det trenger jo ikke å være sånn at man sitter og tviholder på pengene sine hvis man er den som tjener mest, men det er jo greit å ha egne konti og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 10.37, EvaLena skrev:

Jeg har sett og hørt flere som bor sammen har delt økonomi og det er jo fair at begge betaler likt.

Det jeg lurer på er hva hvis den ene sitter igjen med feks 7000 og den andre 12000 etter at alle felles utgifter er betalt. Bruker dere de pengene kun på dere selv?

Jeg tenker spesiellt på dere som har kjøpt hus/leilighet sammen.

Jeg synes det høres ut som et pes å måtte dele på kroner og ører likt. Hva hvis den ene parten vil på ferie i Karibien og den andre ikke har råd, men må spare i flere mnd først. Blir det da heller ett kompromiss at dere heller får ta 1 uke til feks Danmark for det har begge råd til?

Jeg har aldri levd på den måten og er bare nysgjerrig, derfor spør jeg.

Tenk om dere virkelig holder sammen i 40 år og lever så knepent i alle de årene. Greit for den som sitter igjen med mest av penger, men kjipt at den andre kanskje ikke sitter igjen med noe som helst.

Felles konto til det daglige, regninger som et planlagte. Samt ekstra til ferie. Resten er den enkeltes. Dette er vel nokså vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes separat økonomi virker rart, og det gir jo bare mening dersom man tror forholdet går føyka. 

Hvis man f eks bare drar på ferie der begge har råd, kommer man seg aldri til Maldivene fordi den ene er barnehageassistent. Så går man i grava med bankkontoen full av penger og en drøm man aldri fikk oppfylt. Eller hvis den rike parten betaler, er den liksom "snill" som betaler med "sine" penger. 

Skal man holde sammen, så er pengene "våre", synes jeg. Alt annet virker bare kunstig.

Anonymkode: dc62d...732

Det kan også sees på som helt motsatt av det. Man er så trygg på forholdet at det ikke har noe å si hvem som betaler hvilken regning for man skal holde sammen for alltid uansett. Det har ikke noe å si om en part "spanderer" en feie på den andre, for man er et lag. Man ser ikke på den parten som betaler mest som "snill" fordi man er sammen.

Anonymkode: 846b9...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, September 24, 2016 at 10.52, EvaLena skrev:

Nei, fikk du den oppfatningen ut av det jeg skrev?

Jeg bare skjønner ikke hvordan folk klarer å leve med din og min økonomi. Hvor den ene kan omtrent fyre opp i peisen med ett par tusenlapper, mens den andre må spinke og spare for å få råd til å leve.

Moren og faren min har vært gift i 40 år og har på en måte delt økonomi. Hun betaler på lån og han betaler regninger sånn ca. Faren min har alltid tjent mest, men moren min er mer økonomisk så hun har spart mye. Når det gjelder ferier og sånn har det vel byttet på å betale/delt, samt spart sammen. Det de i allefall gjør er når alt er betalt så er det resterende beløpet deres eget. Men de deler jo ikke på øret, de bytter jo på å betale på butikken for eks og det er ikke sånn at de er helt nazi på pengene sine. Men vet at for eks pleier min mor å få igjen på skatten, mens min far blir skyldig. Han betaler sin skyld mens hun bruker sine penger. Mange jeg har snakket med om dette synes spesielt det er rart, men de er nå fortsatt lykkelig gift så det funker jo tydeligvis. 

Anonymkode: 02633...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/24/2016 at 10.37, EvaLena skrev:

Jeg har sett og hørt flere som bor sammen har delt økonomi og det er jo fair at begge betaler likt.

Det jeg lurer på er hva hvis den ene sitter igjen med feks 7000 og den andre 12000 etter at alle felles utgifter er betalt. Bruker dere de pengene kun på dere selv?

Jeg tenker spesiellt på dere som har kjøpt hus/leilighet sammen.

Jeg synes det høres ut som et pes å måtte dele på kroner og ører likt. Hva hvis den ene parten vil på ferie i Karibien og den andre ikke har råd, men må spare i flere mnd først. Blir det da heller ett kompromiss at dere heller får ta 1 uke til feks Danmark for det har begge råd til?

Jeg har aldri levd på den måten og er bare nysgjerrig, derfor spør jeg.

Tenk om dere virkelig holder sammen i 40 år og lever så knepent i alle de årene. Greit for den som sitter igjen med mest av penger, men kjipt at den andre kanskje ikke sitter igjen med noe som helst.

Jeg ser ikke helt problemet. Vi deler jo ikke på kroner og ører, vi er ikke gjerrige mot hverandre, men vi deler utgifter til hus og hjem likt. Å handle mat bytter vi på, og når vi er på Rema sammen deler vi bare handlekurven sånn ca. i to. Noen ganger blir det 30 kroner mer på meg, andre ganger betaler han mer. Jeg tror han har litt mer penger enn meg, men vi lever verken spartansk eller ekstravagant. Vi har det fint. Kunne aldri i verden tenke meg å bli forsørget, eller å forsørge. Tenk å gjøre seg så avhengig av sin partner! Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes separat økonomi virker rart, og det gir jo bare mening dersom man tror forholdet går føyka. 

Hvis man f eks bare drar på ferie der begge har råd, kommer man seg aldri til Maldivene fordi den ene er barnehageassistent. Så går man i grava med bankkontoen full av penger og en drøm man aldri fikk oppfylt. Eller hvis den rike parten betaler, er den liksom "snill" som betaler med "sine" penger. 

Skal man holde sammen, så er pengene "våre", synes jeg. Alt annet virker bare kunstig.

Anonymkode: dc62d...732

Handler dere alltid mat sammen? 

Anonymkode: 2045b...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt felles økonomi nesten fra dag en. Noe annet ville aldri funket for oss. Vi deler inntekter og utgifter, og ansvar for hus, heim og unger....og krangler (nesten) aldri om penger.

Tror vi hadde hatt et dårligere forhold hvis vi skulle drive å passe på sånt i en slags petimeterrettferdighet. Ingen av oss er disiplinerte nok til å drive å holde regnskap med hvem som bruker mest penger, hvem som spiser mest eller bruker mest varmt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gneis skrev:

Vi har hatt felles økonomi nesten fra dag en. Noe annet ville aldri funket for oss. Vi deler inntekter og utgifter, og ansvar for hus, heim og unger....og krangler (nesten) aldri om penger.

Tror vi hadde hatt et dårligere forhold hvis vi skulle drive å passe på sånt i en slags petimeterrettferdighet. Ingen av oss er disiplinerte nok til å drive å holde regnskap med hvem som bruker mest penger, hvem som spiser mest eller bruker mest varmt vann. 

Dette er ikke snakk om å være petimeter i det hele tatt. Regnestykket er verdens enkleste.

Summen av hva det koster å leve og bo deles på to og begge setter dette inn på en felles konto. Deretter har man igjen de pengene man har og bruker dem som man vil, enten sammen eller hver for seg.

Krangelen om penger kommer stort sett ved et eventuelt brudd. Og har man barn og den ene f.eks er hjemmeværende i perioder pga barn blir det fort litt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delvis felles, og vi betaler inn en viss sum til felles konto i mnd som skal dekke regninger, mat og vedlikehold osv.

Men samboer tjener mye mer enn meg og sitter igjen med 3 ganger så mye, og klarer derfor å spare penger og bygge seg opp buffer, noe jeg ikke kan.
Jeg er ufør og har derfor heller ikke mulighet til å skaffe meg høyere inntekt. 
Litt sårt er det jo, men samtidig så skal jo ikke han betale meg penger av sin egen lomme for at jeg skal kunne spare heller.
Han er flink til å spandere, så jeg er tross alt heldig.

Anonymkode: 4052f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delt økonomi betyr ikke nødvendigvis at man skal bidra med nøyaktig det samme til felleskassa. Det kan man bli enig om. Begge bør sitte igjen med litt penger til å bruke på seg selv. Men om det er veldig skjev inntekt så kan det jo være en diskusjon om man også skal ha skjev eierandel på bolig feks. Om en betaler mer enn den andre. Det må hvert par bli enig om. Tidene der mannen forsørger kvinnen er faktisk over. Heldigvis.

Det som er viktig her er å finne et system som fungerer for begge, slik at 1. man unngår økonomisk uenighet (kan ikke klage på at partneren svir av 20 000 på ny pc om han bruker penger han selv har spart opp, selv om du heller vil ha ny tv eller reise på ferie.) 2. begge er sikret økonomisk ved et eventuelt brudd (og jeg jeg vet at ingen vil planlegge ut fra det, men veldig, veldig mange kommer til slutt i den situasjonen.)

 

Anonymkode: 30247...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 10.37, EvaLena skrev:

Jeg har sett og hørt flere som bor sammen har delt økonomi og det er jo fair at begge betaler likt.

Det jeg lurer på er hva hvis den ene sitter igjen med feks 7000 og den andre 12000 etter at alle felles utgifter er betalt. Bruker dere de pengene kun på dere selv?

Jeg tenker spesiellt på dere som har kjøpt hus/leilighet sammen.

Jeg synes det høres ut som et pes å måtte dele på kroner og ører likt. Hva hvis den ene parten vil på ferie i Karibien og den andre ikke har råd, men må spare i flere mnd først. Blir det da heller ett kompromiss at dere heller får ta 1 uke til feks Danmark for det har begge råd til?

Jeg har aldri levd på den måten og er bare nysgjerrig, derfor spør jeg.

Tenk om dere virkelig holder sammen i 40 år og lever så knepent i alle de årene. Greit for den som sitter igjen med mest av penger, men kjipt at den andre kanskje ikke sitter igjen med noe som helst.

Jeg er samboer og tjener ca 120000 mer en min samboer.

Har felles lån og alt går i felles. Om det skjærer seg etter noen år deler vi alt på to. Vi har nå delt livet i over 10 år, eier hus sammen. Synes ikke det er riktig at jeg skal ha netto ca 5000 mer enn henne hver måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også sees på som helt motsatt av det. Man er så trygg på forholdet at det ikke har noe å si hvem som betaler hvilken regning for man skal holde sammen for alltid uansett. Det har ikke noe å si om en part "spanderer" en feie på den andre, for man er et lag. Man ser ikke på den parten som betaler mest som "snill" fordi man er sammen.

Anonymkode: 846b9...997

Nei, nettopp. Men da har man jo felles økonomi og ikke noe jeg betaler ditt- du betaler datt.

Anonymkode: dc62d...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler dere alltid mat sammen? 

Anonymkode: 2045b...5ac

Hva vil du fram til? Spiller ingen rolle hvem som handler, alle penger på alle konti er våre.

Anonymkode: dc62d...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi er nok mest aktuelt for fattigfolk. Hvis begge to tjener godt så gir felles økonomi liten mening. 

Anonymkode: 7a972...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi. Begge har Dnb og vi ee begge disponenter på hverandres konto, så her bruker vi det vi har uavhengig av hvem sin konto det kommer fra. Vi betaler alle regninger sammen, eller etterhvert som de kommer inn og resten brukes på mat, hygge og alt annet som koster i hverdagen.

Vi har hatt det sånn siden vi først ble samboere for to år siden. Begynnelsen var det jeg som jobbet mest, mens han var student og nå er det jeg som er student og han som jobber fulltid. Vi syns det fungerer kjempe bra, hjemme hos oss er det vårt og ikke mitt og ditt. 

Anonymkode: fca7f...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nettopp. Men da har man jo felles økonomi og ikke noe jeg betaler ditt- du betaler datt.

Anonymkode: dc62d...732

Nei det er ikke det. Det er fortsatt delt økonomi, man er bare ikke så opphengt i ditt, mitt og vårt :) For mange fungerer ikke delt økonomi på den måten det virker som du tror det gjør.

Anonymkode: 846b9...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange damer som tjener mindre enn mannen, og sier at man må ha felles økonomi for at det skal fungere ;) 

Anonymkode: 75959...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig det er en merkelig holdning når samboere over x antall år, med hus og barn sammen, eller gifte, har helt 100% adskilt økonomi og alt skal deles på krona likt. Er man først så etablert sammen, så forstår jeg rett og slett ikke at det er sååååå superviktig at "mine penger er mine". Da tenker jeg at det overhode ikke er merkelig at det blir brudd, begge parter synes jo mer opptatt av å sikre seg selv enn av å bygge fellesskap.

Er man gift har man dessuten gjensidig forsørgeransvar og har man valgt å gifte seg så har man vel også valgt å dele livet sammen. Sammen i mine øyne betyr faktisk ikke at jeg spiser biff mens mannen bare har råd til nudler. Eller at jeg sitter med en feit sparekonto (som uansett må deles ved skilsmisse hvis mesteparten av den er bygd opp i løpet av ekteskapet) mens mannen stadig går i minus.

Det betyr ikke at jeg mener at vi MÅ ha helt felles økonomi, med en konto og sånn, men derimot at vi begge skal sitte igjen med omtrent likt i lommepenger når faste, felles utgifter er betalt. Som lån (som vi har skjevdelt pga ulik egenkapital ved kjøp), strøm, kommunale avgifter, forsikringer, mat, etc. Da bryr det ikke meg om han kjøper seg ny sykkel og det bryr ikke han om jeg kjøper meg sko. Samtidig som vi begge lever godt i fellesskap. Og for meg er det iallfall svært viktig - vi er et fellesskap ettersom vi har valgt å dele livet med hverandre. Da har vi også valgt å dele økonomien såpass at vi sammen har det bra.

og sånn det er nå, så forsørger jeg mannen 100% og det kommer jeg til å fortsette med i stor grad de neste årene. Og det syns jeg er helt ok, nettopp fordi vi er sammen om dette livet.

Andre må selvsagt gjøre hva de vil - men argumenter som at det er grusomt å bli forsørget/forsørge fordi "den andre" har for mye/for lite er for meg helt absurd når vi snakker om voksne, samboende eller gifte par. Da kunne de vel like gjerne vært single og bodd i kollektiv/for seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen mine eller dine penger.Vi deler på alt,mannen tjener mest,så han betaler mest av regningene.

vi har vært gift i 20 år nå,og ingen av oss klager om denne løsningen vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...