Gå til innhold

Antidepressiva uten diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Skal snart flytte til et nytt kontinent. Dette er en fantastisk mulighet men har fått veldig kalde føtter. De siste ukene har tårene rent flere ganger daglig på grunn av at jeg gruer meg så mye... Vil ikkje avbryte flyttingen heller uten å prøve først. Lurte på om noen som vet om fastlegen kan gi ut noen antidepressiva medisin til overgangen. Vil ha så lite følelser så mulig når jeg sier hadet og de siste dagene før avreise. 

Sier hadet til en fantastisk familie og kjæreste her hjemme. Lurer på hva i helsikken jeg har satt i gang... 

Anonymkode: 6bb79...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du ikke skal flytte i og med at du har massive psykiske problemer?

Anonymkode: eea0f...693

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg... For å være helt ærlig blir jeg litt paff av dagens mennesker som vil ha medisiner og piller for ditt og datt. 

Reaksjonen din er HELT normal og helt naturlig - du skal flytte bort fra dine trygge, vante omgivelser og du flytter bort fra din kjære og familie... at du er trist og har kalde føtter er den mest normale reaksjonen du kunne hatt, og er slettes ingen sykdom som skal medisineres bort. 

Dette får du ikke medisiner mot. Skulle du likevel få det, anbefaler jeg deg å bytte fastlege - burde ringe noen varsellamper hvis han skriver ut medikamenter til deg som gruer deg litt før en stor endring i livet ditt. 

Alt kommer til å gå helt fint! Du kommer til å klare dette, livet vil gå videre, og dette er som sagt en stor mulighet for deg. Livet skal ikke bare være en dans på roser, man må tåle å få litt regn og motgang også.

Lykke til :):):) 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet fra Norge til nye kontinenter to ganger, Asia og Afrika. For meg har avskjeden vært det absolutt vanskeligste. Og det har tatt et par dager før jeg har kommet meg ordentlig på plass. Men når jeg først har kommet meg på plass har det gått veldig bra. Prøv og tenk på at om du ikke skulle trives kan du alltids flytte hjem igjen. Det hjalp hvert fall meg. Det er ikke avskjed for alltid. Du kommer til å få opplevelser og erfaringer som ikke kan sammenliknes med noen du ville fått her hjemme. Man får kjennskap til verden på en helt annen måte når man får oppleve nye land på den måten. Jeg har vokst masse som person i de årene jeg har bodd utenlands og har ikke angret en dag. Det er virkelig noen unike erfaringer du vil ha med deg resten av livet! 

Anonymkode: 29ff4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke skal flytte i og med at du har massive psykiske problemer?

Anonymkode: eea0f...693

Massive psykiske problemer? Det er naturlig å grue seg når man skal flytte til noe som er så forskjellig fra det man er vant til, langt fra familie og venner. 

Gi det et forsøk TS, og flytt heller hjem igjen om du ikke trives. Også kan det jo hende legen eller andre fagpersoner har noen råd til hvordan du kan takle overgangen lettere uten at det nødvendigvis er bruk av medisiner. 

Anonymkode: 29ff4...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke skal flytte i og med at du har massive psykiske problemer?

Anonymkode: eea0f...693

Hvis hun hadde hatt massive psykiske problemer hadde hun sikkert gledet seg mye mer til å komme seg vekk. Omgivelsene pleier som kjent å ha en viss innvirkning på folks psykiske helbred.

Anonymkode: fea27...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligste form for antidepressiva, SSRI, virker først etter noen uker, og det er da meningen å bruke de over litt lengre tid. Andre antidepressiva blir man ofte oppblåst, fet og trøtt av. 

Det du beskriver høres dessuten mer ut som angst, separasjonsangst. Det er helt vanlig å føle på, når man flytter vekk fra alle man kjenner. Om det føles for ille, så får man enten vurdere å bli hjemme. Men det stemmer at det er verst i begynnelsen. Har følt det på akkurat samme måte selv en gang jeg flyttet til utlandet. Det gikk over.

Anonymkode: 1a028...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier du har den minste fornemmelse av depresjon til fastlegen din, kan jeg med rimelig stor sikkerhet si,at du får SSRI i bøtter og spann.

Jeg synes du skal høre på kroppens reaksjoner, virker som du ikke vil dette. (SSRI er en av de største markedsføringssvindlene gjort i nyere tid, les om dette selv)

Ønsker deg lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørg47 skrev:

Hvis du sier du har den minste fornemmelse av depresjon til fastlegen din, kan jeg med rimelig stor sikkerhet si,at du får SSRI i bøtter og spann.

Jeg synes du skal høre på kroppens reaksjoner, virker som du ikke vil dette. (SSRI er en av de største markedsføringssvindlene gjort i nyere tid, les om dette selv)

Ønsker deg lykke til! 

Fullstendig kunnskapsløst, og ikke i kontakt med virkeligheten. SSRI har dokumentert god klinisk effekt når det brukes på riktig terapeutisk indeks. Påstander om svindel blir for dumt.

Man skriver ikke ut hverken SSRI eller andre antidepressiva til pasienter som ikke har behov for det.

Anonymkode: c8f48...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, som mange har sagt allerede så tar det flere uker før de virker + at man føler seg dårlig i tilvenningsperioden. Man kan faktisk bli verre psykisk i begynnelsen (mer deprimert/mer angst). Kan være at de ikke virker på deg i det hele tatt!

Det er ventet at man får litt angst når man skal endre på noe så stort :) For din skyld vil jeg ikke anbefale å spørre om dette. Det virker som ingen big deal å ta antidepressiva men det er faktisk big deal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raiu skrev:

Hei TS, som mange har sagt allerede så tar det flere uker før de virker + at man føler seg dårlig i tilvenningsperioden. Man kan faktisk bli verre psykisk i begynnelsen (mer deprimert/mer angst). Kan være at de ikke virker på deg i det hele tatt!

Det er ventet at man får litt angst når man skal endre på noe så stort :) For din skyld vil jeg ikke anbefale å spørre om dette. Det virker som ingen big deal å ta antidepressiva men det er faktisk big deal. 

Enig med deg i dette, beste rådet for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Raiu skrev:

Hei TS, som mange har sagt allerede så tar det flere uker før de virker + at man føler seg dårlig i tilvenningsperioden. Man kan faktisk bli verre psykisk i begynnelsen (mer deprimert/mer angst). Kan være at de ikke virker på deg i det hele tatt!

Det er ventet at man får litt angst når man skal endre på noe så stort :) For din skyld vil jeg ikke anbefale å spørre om dette. Det virker som ingen big deal å ta antidepressiva men det er faktisk big deal. 

Signerer. Faktisk kan man få bivirkninger som ikke er hyggelige å leve med og. Jeg ble manisk av cipralex og merket det ikke selv. Heldigvis har jeg en våken lege som skjønte hvor det bar.

Anonymkode: 1d4a5...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. september 2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Heisann! 

Skal snart flytte til et nytt kontinent. Dette er en fantastisk mulighet men har fått veldig kalde føtter. De siste ukene har tårene rent flere ganger daglig på grunn av at jeg gruer meg så mye... Vil ikkje avbryte flyttingen heller uten å prøve først. Lurte på om noen som vet om fastlegen kan gi ut noen antidepressiva medisin til overgangen. Vil ha så lite følelser så mulig når jeg sier hadet og de siste dagene før avreise. 

Sier hadet til en fantastisk familie og kjæreste her hjemme. Lurer på hva i helsikken jeg har satt i gang... 

Anonymkode: 6bb79...14e

I utgangspunktet skal ikke fastlegen din kunne skrive ut medisiner mot psykiske lidelser. Aller helst ser helsepersonell at mennesker som skal settes på medisiner mot psykiske lidelser legges inn i oppstarten for overvåkning. Dette praktiseres ikke overalt, men det er uansett ikke noe du burde kødde med. 

Anonymkode: f738a...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer. Faktisk kan man få bivirkninger som ikke er hyggelige å leve med og. Jeg ble manisk av cipralex og merket det ikke selv. Heldigvis har jeg en våken lege som skjønte hvor det bar.

Anonymkode: 1d4a5...bdb

Nettopp! Er derfor som brukeren skriver under deg at man ser egentlig at folk legges inn før de begynner på de. Antidepressiva kan drive en litt deprimert person til å bli suicidal i tilvenningperioden. Og ja, man kan få bivirkninger som varer lenge, selv etter man slutter å ta de :)

Flott for de som det funker for generelt men jeg anbefaler helt og holdent at antidepressiva er det siste man prøver, og under riktig tilsyn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, tenkte jeg bare skulle opplyse om at antidepressiva nå til dags, altså SSRI, gjerne medfører tyngre depresjon og økt selvmordsfare den første tiden man bruker medisinen, bare så du er klar over det. Er det like fristende nå?

Anonymkode: c2dd1...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet skal ikke fastlegen din kunne skrive ut medisiner mot psykiske lidelser. Aller helst ser helsepersonell at mennesker som skal settes på medisiner mot psykiske lidelser legges inn i oppstarten for overvåkning. Dette praktiseres ikke overalt, men det er uansett ikke noe du burde kødde med. 

Anonymkode: f738a...55e

Det er ikke min erfaring, for det er ikke akkurat flust med psykiatriske sengeplasser. De unngår innleggelse for enhver pris. Dersom alle som begynte på Cipralex og Zoloft skulle legges inn i oppstarten på behandling, måtte man hundredoble eller tusendoble antall sengeplasser og helsepersonell. 

Anonymkode: 1a028...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring, for det er ikke akkurat flust med psykiatriske sengeplasser. De unngår innleggelse for enhver pris. Dersom alle som begynte på Cipralex og Zoloft skulle legges inn i oppstarten på behandling, måtte man hundredoble eller tusendoble antall sengeplasser og helsepersonell. 

Anonymkode: 1a028...6fe

Det er dessuten helt vanlig å bruke antidepressiva som substitutt for samtalebehandling. 

Anonymkode: 43f53...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessuten helt vanlig å bruke antidepressiva som substitutt for samtalebehandling. 

Anonymkode: 43f53...65f

Og mot retningslinjene.

Det er derimot ikke krav om innleggelse ved oppstart. I de fleste tilfeller er det heller ikke hensiktsmessig.

Anonymkode: c8f48...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...