Gå til innhold

Gravid og har underlivsprolaps etter min andre fødsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, da jeg fødte mitt andre barn for 9 måneder siden følte jeg at noe var galt akkurat i det jeg presset barnet ut. Det svidde og brant innvending av underlivet mitt. Noe som ikke skjedde under min første fødsel. Pågrunn av barnet mitt var prematur var jeg på sykehuset i 2 uker. Noen dager før vi skulle hjem føltes det rart å gå fordi jeg følte ett stort press i underlivet, det føltes rett og slett ut som at noe alltid skulle falle ut. En lege kom å sjekket meg og sa jeg hadde fått prolaps i både vaginaen og endetarmen. Men at jeg måtte vente 1 år etter fødsel før man kunne gjøre noe med det. 

Men nå er jo problemet mitt at jeg nettopp fant ut at jeg er gravid igjen, og det har jo bare gått 9 måneder. Og tror ikke akkurat man får en operasjon der nede imens man er gravid. 

Er det noen her som har blitt gravid imens dere hadde prolaps i underlivet? Eller er det noen som kanskje vet noe om dette? Er ikke så mye å finne på nettet. Skal kontakte legen på mandag men vil veldig gjerne vite om andres erfaringer.

 

Anonymkode: d72dc...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring selv, men det er som du tenker slik at alle planer om eventuell operasjon utsettes pga det nye svangerskapet. Det gjelder alle operasjoner som kan settes på vent.

Dersom dere ønsket flere barn er det veldig positivt at du nå får unnagjort graviditet før underlivsoperasjon, med tanke på at en senere graviditet vil være en belastning på en operert bekkenbunn og at du kanskje ville ende med et dårligere resultat eller behov for å operere to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opereres ikke for underlivsprolaps før man er ferdig med å få barn, da nye graviditeter vil føre til at man får igjen prolapsen.

Anonymkode: e7a04...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man opereres ikke for underlivsprolaps før man er ferdig med å få barn, da nye graviditeter vil føre til at man får igjen prolapsen.

Anonymkode: e7a04...e84

Hva hvis man får så ille plager med dette at videre seksualliv er helt umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Hva hvis man får så ille plager med dette at videre seksualliv er helt umulig?

Ved så alvorlige plager er antagelig eneste løsningen for å få rettet det opp til å leve med, å fjerne livmoren.

Anonymkode: e7a04...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ved så alvorlige plager er antagelig eneste løsningen for å få rettet det opp til å leve med, å fjerne livmoren.

Anonymkode: e7a04...e84

Men da kan man jo bare operere først som sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff problemet mitt er jo at jeg også fikk prolaps i endetarmen så det blir jo ett forferdelig press der nede når jeg har prolaps begge steder. Og under samleie må vi liksom dytte den opp og det er forferdelig ubehagelig. 

Jeg har fått time hos fastlegen på torsdag så håper på noen svar der. 

Men kan man føde på en normal måte når man har prolaps? Eller må jeg ta keisersnitt? 

-TS

Anonymkode: d72dc...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff problemet mitt er jo at jeg også fikk prolaps i endetarmen så det blir jo ett forferdelig press der nede når jeg har prolaps begge steder. Og under samleie må vi liksom dytte den opp og det er forferdelig ubehagelig. 

Jeg har fått time hos fastlegen på torsdag så håper på noen svar der. 

Men kan man føde på en normal måte når man har prolaps? Eller må jeg ta keisersnitt? 

-TS

Anonymkode: d72dc...9f8

Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med deg, men jeg har underlivsprolaps. Må dytte på plass under sex osv. Fikk beskjed av gynekologen at hvis jeg opererer før jeg er ferdig med barn, må jeg ta keisersnitt. Og det vil de helst ikke, så jeg fikk ikke operasjon enda. Hvis det er samme hos deg, bør du hvertfall få lov å føde vanlig..

Anonymkode: 41e74...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...