Gå til innhold

Flytende plumbo. Er det anbefalt av rørleggere? Trenger hjelp til fremgangsmåte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er flytende plumbo anbefalt av rørleggere til bruk både i kjøkkenavløp og i servanten på badet?

Evt hvilke avløpsrensemidler er anbefalt av rørleggere?

Kan du beskrive fremgangsmåten for meg? (Jeg ser så dårlig at jeg ikke får til å lese det som står på slike flasker).

Hva må jeg passe på?

Vil det komme noe etsende i luften etter at jeg har fylt plumbo (+ vann?) i kjøkkenavløpene (jeg har 2 tette avløp (utslagsvask + oppvaskkum)  ved siden av hverandre på kjøkkenet).

Det siger svært sakte ned, når jeg tømmer en liten skvett vann i et av avløpene.

Når jeg tømmer noe i det ene avløpet, flyter det opp i det andre avløpet. Kan jeg risikeree at plumboen spruter opp av avløpet ved siden av, når jeg tømmer plumbo i det ene avløpet? (Jeg er redd for å få noe etsende på meg (i øynene, på huden o.l.).

Hva tenker du om det avløpsrens-middelet som selges på Jernia? Det er tyngre enn vann, fikk jeg vite, og det kommer ikke opp av avløpene.

På forhånd tusen takk! :blomst:

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er denne de har på Jernia

Avløpsåpner 1 liter

Har du erfaring med den?

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo gel er tungt og synker ned i vannlåsen og løser opp det somblokerer. Ikke noe avgasser men ikke få det på huden. Når jeg bruker det lar jeg det ligge lengere ved veldig tette rør. Husk skylle godt med varmt vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er denne de har på Jernia

Avløpsåpner 1 liter

Har du erfaring med den?

Anonymkode: 80968...fcf

Det var denne jeg ble fortalt om på Jernia

" Kemetyl Avløpsåpner trenger seg gjennom og løser opp proppen fordi den er mye tyngre enn vann. Meget effektiv ved proppdannelse i vasker og sluk. Løser opp fett, slam og såperester i alle typer rør uten å skade rørene. "

http://www.byggmakker.no/produkter/hagemaskiner/rengjoring/avlopsaapner-kemetyl-1-l

 

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, star123 skrev:

Like greit og gå for Plumbo gel som er et kjent merke. Den på Jernia har jeg ikke testet

Takk for råd! :)

Kommer det opp etsende damp i luften av plumbo gel?

Hvordan skal den brukes?

(Den fra Jernia tør jeg ikke bruke, etter at jeg leste her : http://media.byggtjeneste.no/media/sds/46185281

 

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er flytende plumbo anbefalt av rørleggere til bruk både i kjøkkenavløp og i servanten på badet?

Evt hvilke avløpsrensemidler er anbefalt av rørleggere?

Kan du beskrive fremgangsmåten for meg? (Jeg ser så dårlig at jeg ikke får til å lese det som står på slike flasker).

Hva må jeg passe på?

Vil det komme noe etsende i luften etter at jeg har fylt plumbo (+ vann?) i kjøkkenavløpene (jeg har 2 tette avløp (utslagsvask + oppvaskkum)  ved siden av hverandre på kjøkkenet).

Det siger svært sakte ned, når jeg tømmer en liten skvett vann i et av avløpene.

Når jeg tømmer noe i det ene avløpet, flyter det opp i det andre avløpet. Kan jeg risikeree at plumboen spruter opp av avløpet ved siden av, når jeg tømmer plumbo i det ene avløpet? (Jeg er redd for å få noe etsende på meg (i øynene, på huden o.l.).

Hva tenker du om det avløpsrens-middelet som selges på Jernia? Det er tyngre enn vann, fikk jeg vite, og det kommer ikke opp av avløpene.

På forhånd tusen takk! :blomst:

Anonymkode: 80968...fcf

Før du begynner med plumbo og annen galskp. Har du renset sluk og vannlåser? Hvis det ikke funker prøv med en slik.

1777504-7-1407930008629-n400.jpg

Plumbo bør være siste siste siste løsning

 

Endret av prt90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd varmt vann? Hell noen liter med kokende vann i sluket? Man skal vel helst ikke bruke plumbo, har jeg hørt.

Anonymkode: 70081...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prt90 skrev:

 

Kjemikalier er (ofte) å be om trøbbel. Prøv heller med en slik

Tusen takk for råd! :blomst:

 

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd varmt vann? Hell noen liter med kokende vann i sluket? Man skal vel helst ikke bruke plumbo, har jeg hørt.

Anonymkode: 70081...bef

Ja, har prøvd med både varmt vann og zalo, uten at det hjalp. Takk for råd! :)

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner med noe som helst annet så skal du demontere vannlåser og sluk og rense disse skikkelig. I 99% av tilfellene løser det biffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, star123 skrev:

Plumbo gel er tungt og synker ned i vannlåsen og løser opp det somblokerer. Ikke noe avgasser men ikke få det på huden. Når jeg bruker det lar jeg det ligge lengere ved veldig tette rør. Husk skylle godt med varmt vann :)

Tusen takk for at du forklarer så godt for meg! :blomst:

Er det denne? http://www.plumbo.no/produkter/plumbo-heavy-gel-avlopsapner/

 

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, prt90 skrev:

Før du begynner med noe som helst annet så skal du demontere vannlåser og sluk og rense disse skikkelig. I 99% av tilfellene løser det biffen.

Tusen takk for råd! :)

Kan man skru fra hverandre rørene under oppvaskkummen selv?

Hvilket verktøy trenger man vanligvis? Evt får man til å skru opp rørene med hendene (det er kun plastrør)?

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende, spesielt med pulver at det stivner i avløpet. Da må du ha rørlegger!

Plumbobruk kan gå begge veier.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Bjørg47 skrev:

Det kan hende, spesielt med pulver at det stivner i avløpet. Da må du ha rørlegger!

Plumbobruk kan gå begge veier.

Lykke til!

Tusen takk! :)

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Mudin. https://www.skadedyrshop.no/mudin-avlopsapner-best-i-test-2016

Anonymkode: f28e5...1cd

Takk for tips! :blomst:

Er denne etsende? Kommer det etsende stoffer i luften over avløpet etter at mudin er helt i avløpet?

Selges denne i dagligvarebutikker?

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av avløpsåpner er tyngre enn vann. Plumbo gel er helt greit til å komme fra dagligvaren. Kjenner dog ingen rørleggere som anbefaler eller bruker denne selv. 

Styr unna plumbo i pulverform hvertfall, den gjør som regel vondt verre. 

Mudin er veldig bra. Rento også er bra, og andre lokale kjemikaler som fåes hos rørleggeren eller jernvaren osv.

La det ligge en halvtime eller mer om det er helt tett og skyll med varmt vann. Men det vil  muligens bli tett om noen uker igjen om du ikke skrur opp vannlåsen og drar ut grumset som ligger der. Man får det som regel fra hverandre med hendene, er bare plastmuttre. Evt. må du ha en stor skiftenøkkel e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd! :)

Kan man skru fra hverandre rørene under oppvaskkummen selv?

Hvilket verktøy trenger man vanligvis? Evt får man til å skru opp rørene med hendene (det er kun plastrør)?

Anonymkode: 80968...fcf

Ja. Det kan og skal man gjøre. De fleste produsenter av slike sluk anbefaler at du gjør det et par ganger i året. Hvis det er av plast trenger du vanligvis ikke noen verktøy. bare pass på å sett en bøtte under før du gjør det ettersom det vanligvis er noen dl med vann igjen i vannlåsen. Skru opp skyll ut guffen som tetter røret. Hele operasjonen er gjort på 4 minutter.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...