Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Thorn skrev:

"få andre drikkevarer uten alkohol enn eplemost som fullt ut erstatter vin"

Vi får vel bare akseptere at vi tolker det ulikt, sannsynligvis farget av egne preferanser. Det er vel ganske naturlig :)

http://www.aperitif.no/artikler/arets-beste-eplemoster/169501

ler best av samtlige 67 eplemoster i kåringen er Grønvik Gårds økologiske eplemost av eplesorten Karin Schneider. Juryen beskriver den som en veldig harmonisk og tiltalende eplemost med en imponerende farge, delikat, frisk og ren eplesmak, behagelig ettersmak og et lett bitterpreg. En veldig god og anvendelig eplemost til mat.

 

Nest best er Eventyrmost av sorten Summerred fra Nordre Lindheim. På tredje plass kom Nyhuus Gard med sin Gravenstein-most.

Utnytter eplene ingen plukker

Denne gangen fikk altså Telemarksmosten konkurranse fra Rogaland i klassen eplemost av én sort.

Disse vant i fjor

 

original.jpg

I klassen eplemost av flere sorter, hvor 20 produkter ble vurdert, topper Eventyrmost av sortene Discovery/Katja fra Nordre Lindheim. Den vurderes som syrefrisk og god med fin sødme, svært harmonisk og godt egnet til sjømat.    

 

På delt andreplass kom nyetablerte Sofagalleriet EpleMoss, laget av epler fra privathager i Moss samt Nyhuus Gards Katja/Aroma-most. Begge gode og anvendelige matmoster. Denne siste tok andreplassen også i fjor.

Beste alternativ til vin

Andre gode eplemoster er Epleblomsten Frisk og frodig Økologisk Discovery, Innigo Epleklem Gravenstein, Amble Gård Økologisk Eir eplemost frå Sogn, Nyhuus Gards Josefine av Gravenstein /Aroma samt Safteriets Eplemost av Summerred/Discovery/Katja/Gravenstein.

original.jpg

 

Her er vinnerne i 2011

At det er få andre drikkevarer uten alkohol enn eplemost som fullt ut erstatter vin, er årets eplemostkåring et godt bevis på.

 

Generelt er eplehøsten i 2013 av god kvalitet og bedre volum enn i fjor.
- For vår del synes vi at spisekvaliteten er bedre i 2013 enn den var i 2012. Det var en mye bedre aroma og smak, sier Anders Høibø som sammen med kona Karine Nybøle står bak Eventyrmosten.

 

Flere forhold påvirker kvaliteten

 

Ekteparet konkurrerer med naboen, Nyhuus Gard, om å være i Norges eplemosttopp. Begge produsentene jobber dessuten veldig systematisk og kvalitetsbevisst gjennom hele året.
original.jpg - Riktig høstetid er alltid et kompromiss mellom smak og lagringsevne. Jordsmonn og mikroklima har også stor betydning. Det kan bety store forskjeller fra produsent til produsent for samme epletype, slår Halvor Holtskog fast.
- En annen ting som påvirker smaken er hvor lenge eplene står lagret før pressing. I fjor ble en større del av eplene presset til most enn i år.

 

Les mer om epler og sorter

Men takket være noe større volum totalt sett på grunn av den gode sommeren burde det bli nok eplemost til alle.

Og når det er tomt for eplemost, er det fullt mulig å nyte norske epler med alkohol.

 

original.jpg

 

Også med alkohol

Nytt i årets kåring er nemlig klassen for eplesider/eplevin. Foreløpig er det få produsenter som jobber profesjonelt på dette området. Kun ni produkter deltok. Aller best er Egge Gård Iseple (96246) som juryen vurderer til å være i verdensklasse, på linje med berømtheter som icewine og eiswein.

Les mer om icewine

Beste eplesider er også fra Egge i Lier, nemlig Egge Gård Musserende rosé sider (5396) .

Les mer om sider

I eplemostjuryen sitter i år: Marie Larsson, Håndverkerstuene, Simon Zimmermann, Lysebu, Marianne Johnsen, Feinschmecker/frilanser, Chris Grøtvedt, Theatercafeen, Karin Ianetta, Brasserie France og Jennie Haga, frilanser.

 

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde varsle om det ja. Er ikke så glad i bryllup generelt og synes det er litt sånn "jaja jeg må vel". Det med festen etterpå er d eneste som kan gjøre at jeg ikke dør av kjedsomhet.

 

Hadde nok funnet en måte å si nei til det der bryllupet jeg. Med mindre det var anti alkohol men pro cannabis. Det hadde vært interessant.

Anonymkode: 8971c...c52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, clyde skrev:

Da tror jeg ikke du har fulgt med i timen. Det er mange alkoholfrie produkter på markedet som ikke er alkoholfri øl og vin. Det er bare å Google.

da er du over på juicekjøret. Det er jo ikke noe bedre.

Anonymkode: 60744...157

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Thorn skrev:

Ser ikke ut til at dommerne her (som jeg regner med er folk som har litt peiling) er enig med deg, siden de påpeker at vinnerne er gode matmoster som altså fullt ut kan erstatte vin. Kanskje du trenger å utvide horisontene litt? :)

Hvis man tror juice kan fullt ut erstatte vin er man helt på bærtur. Det er en hyggelig tanke og det er jo noe man skriver i en kåring der vin ikke er et av alternativene, men juice er noe man drikker til frokost altså. 

Anonymkode: 60744...157

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Thorn skrev:

Ser ikke ut til at dommerne her (som jeg regner med er folk som har litt peiling) er enig med deg, siden de påpeker at vinnerne er gode matmoster som altså fullt ut kan erstatte vin. Kanskje du trenger å utvide horisontene litt? :)

Ja, som jeg skrev. Helt fin drikke i barnebursdager med voksne tilstede, baby shower, konfirmasjon, julaften eller lignende type arrangementer. Ikke et bryllup.

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thorn skrev:

Plusser du dine egne innlegg, eller? Sånn siden de er plusset med én gang de er skrevet? :fnise:

 

Kanskej jeg plusser fortløpende? Unødvendig å bli usaklig på den måten der.

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.9.2016 at 9.05, AnonymBruker skrev:

Gjør dere dette for å spare penger?

Jeg synes det er kjipt at dere velger å kutte ut alkohol, ikke fordi folk skal bli sørpe fulle, men fordi et glass vin hører med til en bedre middag. Eplemost og brus?? 

Jeg synes absolutt ikke du skal kutte ut alkohol så lenge ingen av dere er alkoholikere.

Anonymkode: b4d87...a14

Nei, det har ikke noe med penger å gjøre. Og som jeg også har skrevet så har vi enda ikke tatt en avgjørelse.
Jeg har heller ikke sagt at vi bare kommer til å ha brus og eplemost til drikke, men at det nok blir noen av alternativene.

Hadde ting vært helt opp til meg hadde vi ikke invitert til bryllup i det hele tatt. Min drøm er at vi gifter oss på tinghuset med bare forlovere, foreldre og søsken tilstede (dersom foreldre og søsken vil være der), for så at mannen og jeg reiser på bryllupsreise like etter vielsen. Dette vil dessverre ikke han, han vil at vi skal invitere familie og venner på bryllupsmiddag. I tillegg reagerte nærmeste familie svært negativt til mitt ønske. Derfor jobber vi nå med å finne ut av hvordan vi skal holde bryllupet vårt, hvor, når og ikke minst hvordan invitasjonen da skal utformes.

Vi kan vel alle (eller i hvert fall de fleste) være enige her om at konklusjonen av denne diskusjonen må være at dersom vi velger å holde bryllupet vårt alkoholfritt så mener folk at dette bør opplyses om enten dirrekte i invitasjonen, eller på en annen måte som når frem til alle inviterte.

Hva folk her inne mener om vi burde velge alkoholservering eller ikke spiller egentlig ingen rolle for meg. Alt jeg var ute etter var om det var riktig av meg å tenke at vi burde informere alle inviterte om valget dersom vi velger alkoholfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg det å sammmenligne eplemost og vin,

blir som å sammenligne eplemost med mozell eller villa farris.

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thorn skrev:

 det virker som om mange vindrikkere sliter med å forstå at noen kan syns at alkoholfrie alternativer er best.

Og det virker som du sliter med å forstå at vindrikker synes at vin med alkohol er best.

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit med alkoholfritt bryllup, men da må man regne med at det ikke blir samme festen som det hadde blitt med. Nå mener jeg ikke at hele selskapet skal drikke seg fra sans og samling for at det skal bli noe liv, men min erfaring tilsier at det blir bedre stemning om folk får litt vin/øl til maten og kan kose seg etterpå. 

Jeg har vært i alkoholfrie bryllup: veldig fint og hyggelig, men det blir litt konfirmasjon/80årsdag. Mest snakking og høflighetsmingling. 

Jeg har vært edru i bryllup hvor alkohol serveres: kjempestemning, man blir glad selv fordi det virker som at alle har et felles mål om å sørge for at brudeparet skal få en uforglemmelig gøyal dag/kveld/natt. 

Jeg har drukket alkohol i både eget og andres bryllup: det var kjempegøy😄

Jeg ville ha servert alkohol, både for egen del og for gjestene. Faktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...