Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misforstår jeg deg nå, eller skriver du virkelig at det er bedre at brudeparet serverer alkohol de ikke ønsker i bryllupet sitt fordi de "respekterer" gjestene, enn at gjestene skal respektere brudeparets valg om alkoholfri feiring?

Anonymkode: 87c3f...244

Jeg tenker at enkelte får holde seg hjemme dersom de ikke greier seg en kveld uten alkohol ;) 

Endret av clyde
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Sirah skrev:

Nei jeg er i utgangspunktet som sagt helt enig med deg :)

Dette var i det alkoholfrie bryllupet jeg var i som jeg beskrev tidligere i tråden, og ikke i TS sitt :) 

Ok, da skjønner jeg-jeg snakket ut ifra ts sin "problem" stilling.

Jeg personlig at respekter at det er alkohol fritt selskap, men jeg kan skjønne at en del gjester kanskje reagere på at vertene ikke har tillit til at man ikke drikker seg full.  Jeg er veldig nøye på ikke bli full i slike selskap, da er familie selskap. Er noe annet hvis man fester med veninnene :)

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da skjønner jeg-jeg snakket ut ifra ts sin "problem" stilling.

Jeg personlig at respekter at det er alkohol fritt selskap, men jeg kan skjønne at en del gjester kanskje reagere på at vertene ikke har tillit til at man ikke drikker seg full.  Jeg er veldig nøye på ikke bli full i slike selskap, da er familie selskap. Er noe annet hvis man fester med veninnene :)

Anonymkode: a5add...bb2

Ja vi snakket nok litt forbi hverandre akkurat der :)

Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg syntes selv at vin hører med til et godt måltid og jeg må innrømme at det at bryllupet jeg var i var alkoholfritt satt en alvorlig demper på stemningen. For all del, det var hyggelig og jeg koste meg, men ja.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å slenge inn denne kåringen fra 2013 av eplemoster, hvor de blant annet skriver:

Sitat

At det er få andre drikkevarer uten alkohol enn eplemost som fullt ut erstatter vin, er årets eplemostkåring et godt bevis på.

Sånn siden det var så mange som så ut til å ha problem med å akseptere at eplemost kan serveres til voksne og til mat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit at det blir bryllup i slekta om eit års tid. Det skal feirast på eit lokalt bedehus, fordi det visst ikkje er så mange gode alternativ akkurat i området. Då blir det automatisk alkoholfritt, det er ikkje lov med alkohol på bedehuset.

Dermed veit sannsynlegvis alle gjestane at det ikkje er alkohol involvert...

Eg forstår at det er veldig viktig med alkohol for mange, og ein av dei andre gjestane kjem til å slite;) Vedkomande brukar å drikke seg lystig, så kranglete, og til slutt sloknar h*n over bordet. Veldig festlig for alle. Not.

Alkoholfritt er ok, men greitt å gje beskjed om. Enten kan det nemnast i invitasjonen, gjerne i samanheng med overnatting/transport og andre praktiske opplysningar eg ofte har sett på invitasjonen, eller muntlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thorn skrev:

Tenkte bare å slenge inn denne kåringen fra 2013 av eplemoster, hvor de blant annet skriver:

Sånn siden det var så mange som så ut til å ha problem med å akseptere at eplemost kan serveres til voksne og til mat :)

Eplemost er flott i barneselskaper, men i et bryllup? Nei.

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eplemost er flott i barneselskaper, men i et bryllup? Nei.

Anonymkode: b4d87...a14

Ser ikke ut til at dommerne her (som jeg regner med er folk som har litt peiling) er enig med deg, siden de påpeker at vinnerne er gode matmoster som altså fullt ut kan erstatte vin. Kanskje du trenger å utvide horisontene litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thorn skrev:

Ser ikke ut til at dommerne her (som jeg regner med er folk som har litt peiling) er enig med deg, siden de påpeker at vinnerne er gode matmoster som altså fullt ut kan erstatte vin. Kanskje du trenger å utvide horisontene litt? :)

De fleste filmer, viner, øl og eplemost ol som for høyest anmerkning liker jeg ikke. Jeg pleier

Så at noen dommer sier at eplemost er like bra som vin, er dems smak ikke min. Og det står ikke at det er like godt som vin men det beste altarnativt til vin.

Det som er like bra som vin ifølge denne artikkelen inneholder alkohol, ( eplesider/eplevin)

Vinneren er

Egge Gård Musserende rosé sider som innholder 11 prosent alkohol-

Alkohohttp://www.aperitif.no/pollisten/produkt/egge-gard-musserende-rose-sider/310778lprosent

 

 

 

 

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egge Gård Musserende rosé sider som innholder 11 prosent alkohol-

Alkohohttp://www.aperitif.no/pollisten/produkt/egge-gard-musserende-rose-sider/310778lprosent

 

 

 

 

Anonymkode: a5add...bb2

Ja, den vant i klassen for eplesider/eplevin. Forståelig nok kunne ikke en eplemost ta seieren der ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, clyde skrev:

Akkurat. Dette er en holdning jeg synes er trist. Heldigvis finnes det mye god drikke der ute, både med og uten alkohol.

Jeg synes ikke det er trist at folk bryter opp når selskapet begynner å bli kjedelig og man merker man er sliten etter en lang dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper noen ganger inn ferskpresset eplesaft fra Lier, som selges enten i flasker eller 3-liters kartong, og serverer når det er finere mat og gjester som ikke kan/vil drikke. Det er veldig godt, og kan fint erstatte vin. Like dyrt, i hvert fall. 

Det er helt greit å ha et alkoholfritt bryllup, men som andre sier, så vil det ofte være en roligere affære der folk bryter tidlig opp. 
TS og mannen må rett og slett vurdere hva de føler sterkest for her. 

Om dere går for alkoholfritt så ville jeg tilføyd en linje i invitasjonen. Noe i denne stilen:
"Festen finner sted på vakre **** ****, der husets kokk gjør sitt for å servere oss sesongens friske råvarer tilbredt på beste vis. Man kan notere i margen at festen vil bli alkoholfri."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg synes ikke det er trist at folk bryter opp når selskapet begynner å bli kjedelig og man merker man er sliten etter en lang dag. 

Jeg synes det er trist at mange har det kjedelig så sant man ikke kan nyte alkohol. Glad jeg ikke har det slik selv. 

Eplemost passer forøvrig ypperlig til festmiddag, det er det vi serverer både til julaften og nyttårsmiddag med familien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -jk- skrev:

Jeg synes det er trist at mange har det kjedelig så sant man ikke kan nyte alkohol. Glad jeg ikke har det slik selv. 

Eplemost passer forøvrig ypperlig til festmiddag, det er det vi serverer både til julaften og nyttårsmiddag med familien. 

Vel, men vi som synes det er litt kjedelig uten alkohol takker for omsorgen din. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er sært at så mange i denne tråden forbinder alkohol med flatfyll, det sier vel mer om deres dårlige forhold til alkohol enn at folk som ønsker det blir anklagd for ikke å kunne styre seg? For meg hører god mat og drikke sammen, og det hører også med på en stor feiring, som et bryllup må sies å være. Det er helt normalt i min omgangkrets å kunne drikke vin/øl som passer til maten og fremhever denne, uten at det blir raving på bordet og spying i hver krok av den grunn. Vin er godt, øl er godt, brus drikker jeg ikke (og det er som regel det som blir servert som alkoholfritt), juice er for søtt og bare vann er ganske kjip drikk til feiring når det blir servert god mat...

For å si det sånn, jeg serverer brus i bursdagsbesøk fordi om jeg ikke drikker det og jeg serverer majones i skalldyrlag fordi det hører med selv om jeg ikke spiser det. Ja det er brudeparets dag, men brudeparet er også vertskap som skal ivereta gjestene. Å ha alkohol i et bryllup betyr ikke å la spriten flyte fritt, det går helt fint an å ha øl/vin til middagen og evt etterpå, samt cognac og likør til kaffen. Men jeg har vært i flere alkoholfrie bryllup, og det blir mer familiemiddag over det hele når det sterkeste som serveres er kaffe.

 

Anonymkode: a3074...10d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og mannen giftet oss for en del år siden ble det servert musserende velkomstdrink etter kirken, hvitvin med forretten, rødvin ved hovedretten. Det var likører og brandy sammen med kaffen. Vi hadde øl til de som foretrakk det. Åpen bar fram til kl 24.00, tror jeg det var. Innbiller meg at middagen startet rundt 17.00, vi holdt det gående ganske lenge. 

Et eller annet sted her så gjorde vi en tabbe, for når folk fikk med seg at det var åpen bar kun til et visst tidspunkt så drakk en del som svamper! En kvinnelig gjest rasket med seg en halv flaske hvitvin som sto inne på baren da hun så at klokken nærmet seg! Bare strakk seg fram, grep tak i den og løp! All ære til servitørene våre, de jobbet som helter for å få alt til å gå på skinner. 
Vi forsvant like etter det, men tror de seigeste fortsatte festen og senere forsvant ut på byen. 

Jeg ser absolutt fordelen med et alkoholfritt arrangement, selv om vi fikk en del artige historier å underholde venner og familie med i etterkant. Mange mener at sin omgangskrets kan oppføre seg med alkohol, problemet med bryllup er at man skal inkludere alle. Også den lettere psykotiske tanten som ikke burde drikke med medisinene sine, og den alkoholiserte onkelen som alltid løsner slipsknuten og mer til når han kommer godt nedi glasset. Du har naboen som er glad i en fest, og alle de andre som tenker "gratis, ja takk!" Et middels bryllup har kanskje 50-100 gjester. Der er alltid en del som ikke håndterer alkohol, og du trenger bare et par for at det blir merkbart. 

Må bare si at for vår del så ville det være utenkelig å ha bryllup uten alkohol. Selv med alle viderverdighetene som kom ut av det. 
For meg ville det vært rart å ikke skåle i musserende vin og ikke ha vin til maten på en så spesiell dag. Men vi liker alkohol. 
Tror svigermor hadde foretrukket en tørrlagt fest. 

Så min konklusjon er vel at man bør ha takhøyde for at noen drikker for mye i et bryllup, så sant man selv ikke har ekstremt dårlig forhold til alkohol. Det er jo opp til hver enkelt hva man velger å drikke. 
Du som vert kan velge hva du ønsker å sponse av drikkevarene. 

Du bør regne rundt 5 enheter pr gjest, forresten, for de som drikker. 
1 musserende
1 glass hvitvin
2 glass rødvin
1 glass likør/konjak eller lignende med kaffen. 

Noen kommer til å be om mer, mange kommer til å ta halve glass.

Jeg tror jeg heller hadde pratet med servitørene i forkant angående alkoholservering, og hatt betalbar etter kaffen, enn å begynne med bonger. Enklere å regulere, og du slipper unna de som samler seg bonger fra hele bordet for å sikre seg ei skikkelig rotbløyte. 

Det er også viktig at du har gode alkoholfrie alternativ, og at de markedsføres av de som serverer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thorn skrev:

Ja, den vant i klassen for eplesider/eplevin. Forståelig nok kunne ikke en eplemost ta seieren der ;)

Det står ikke at  eplemoster like godt som vin,men at det beste er altarnativt til vin.

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke at  eplemoster like godt som vin,men at det beste er altarnativt til vin.

Anonymkode: a5add...bb2

Og at det som er like godt som vanlig vin er eplesider/eplevin.I den kåringen.

Dette har jeg har skrevet i det første innlegg til deg, hva er du driver med?

Uten å gjenta det jeg skriver..?

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke at  eplemoster like godt som vin,men at det beste er altarnativt til vin.

Anonymkode: a5add...bb2

Plusser du dine egne innlegg, eller? Sånn siden de er plusset med én gang de er skrevet? :fnise:

Uansett: jeg tolker "fullt ut kan erstatte vin" som et likeverdig alternativ. Du kan gjerne sitere hvor i teksten det står at vin er et bedre alternativ enn eplemost, hvis du mener at det står rett ut, for det har jeg i så fall oversett. Og igjen, så klart vil ikke en eplemost kunne vinne en smakstest av epleviner. Så å dra frem at en eplevin vant eplevintesten og forsøke å legge det frem som om den vant over eplemosten som altså var i en annen smakstest, er dårlig stil. 

Men det er klart alkohol vs ikke alkohol blir en smakssak. Jeg syns veldig få viner er gode, så for meg er oftest f.eks. eplemost en klar vinner. Folk som elsker vin syns nok ikke det. Forskjellen er vel at jeg har ingen problem med å forstå at andre foretrekker vin, men det virker som om mange vindrikkere sliter med å forstå at noen kan syns at alkoholfrie alternativer er best. En gjenganger i denne tråden er argumentet om at man skal ha god drikke til god mat, og jeg tror omtrent samtlige som har skrevet det setter likhetstegn mellom "god drikke" og "alkohol". Og det er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thorn skrev:

Plusser du dine egne innlegg, eller? Sånn siden de er plusset med én gang de er skrevet? :fnise:

Uansett: jeg tolker "fullt ut kan erstatte vin" som et likeverdig alternativ. Du kan gjerne sitere hvor i teksten det står at vin er et bedre alternativ enn eplemost, hvis du mener at det står rett ut, for det har jeg i så fall oversett. Og igjen, så klart vil ikke en eplemost kunne vinne en smakstest av epleviner. Så å dra frem at en eplevin vant eplevintesten og forsøke å legge det frem som om den vant over eplemosten som altså var i en annen smakstest, er dårlig stil. 

Men det er klart alkohol vs ikke alkohol blir en smakssak. Jeg syns veldig få viner er gode, så for meg er oftest f.eks. eplemost en klar vinner. Folk som elsker vin syns nok ikke det. Forskjellen er vel at jeg har ingen problem med å forstå at andre foretrekker vin, men det virker som om mange vindrikkere sliter med å forstå at noen kan syns at alkoholfrie alternativer er best. En gjenganger i denne tråden er argumentet om at man skal ha god drikke til god mat, og jeg tror omtrent samtlige som har skrevet det setter likhetstegn mellom "god drikke" og "alkohol". Og det er helt på trynet.

http://www.aperitif.no/artikler/arets-beste-eplemoster/169501

Beste alternativ til vin

Andre gode eplemoster er Epleblomsten Frisk og frodig Økologisk Discovery, Innigo Epleklem Gravenstein, Amble Gård Økologisk Eir eplemost frå Sogn, Nyhuus Gards Josefine av Gravenstein /Aroma samt Safteriets Eplemost av Summerred/Discovery/Katja/Gravenstein.

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Beste alternativ til vin

Anonymkode: a5add...bb2

"få andre drikkevarer uten alkohol enn eplemost som fullt ut erstatter vin"

Vi får vel bare akseptere at vi tolker det ulikt, sannsynligvis farget av egne preferanser. Det er vel ganske naturlig :)

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...