Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men det slår svært sjelden en særdeles god vin eller bra øl til maten uansett ;)

Men folk må selvsagt få velge selv hva slags bryllup de ønsker. Poenget mitt er at man bør informere når man tar valg som faller utenfor normen for det de fleste gjør, slik at folk kan kjøre egen bil for eksempel. 

Anonymkode: fca45...817

TS syns jo kanskje det, siden hun ikke drikker alkohol ;) I likhet med meg selv og mange andre, også i hennes omgangskrets, i følge det hun skriver i HI. Og igjen, med tanke på at fleste som er invitert i bryllupet sannsynligvis kjenner brudeparet godt nok til at de vet at de ikke drikker, tror du ikke at de kommer til å ha en tanke om at det kanskje blir alkoholfritt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, clyde skrev:

Akkurat. Dette er en holdning jeg synes er trist. Heldigvis finnes det mye god drikke der ute, både med og uten alkohol.

Personlig synes jeg det er greit å ha skilnad på selskap og fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Personlig synes jeg det er greit å ha skilnad på selskap og fest.

Hva er galt med et brudeselskap, da? Jeg ser poenget ditt, og det kan forklare hvorfor det alkoholfrie bryllupet jeg var i var det kjekkeste jeg har vært i. Jeg er lite til festmenneske :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Thorn skrev:

Hva er galt med et brudeselskap, da? Jeg ser poenget ditt, og det kan forklare hvorfor det alkoholfrie bryllupet jeg var i var det kjekkeste jeg har vært i. Jeg er lite til festmenneske :fnise:

Ingenting, men jeg hadde valgt å ikke delta, men bare sendt brudeparet en fin gave som takk for invitasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerst inne må jeg nok innrømme at jeg hadde blitt litt skuffet om jeg var i et bryllup hvor det ikke ble servert vin/øl til maten, men samtidig er jo ikke dette min dag så jeg hadde absolutt respektert brudeparets valg om å ha et alkoholfritt selskap. Synes du er inne på et godt alternativ ved å tilby vin/øl til maten for de som ønsker det. Etter maten kan de som evt ønsker mer alkohol kjøpe drikke selv. Siden du nevner drikkebonger renger jeg med at dere har bryllupet et sted med bar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alkoholfritt bryllup og det var helt ok det. Det ble opplyst om i invitasjonen og en del reagerte negativt på det, men dem om det. Det var også en del som drakk i smug, bare sånn at dere holder litt øye med dette. For min del var det et helt ok selskap som ble avsluttet tidlig. Jeg kan godt tenke meg å gjøre det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere ikke ønsker alkohol i bryllupet, så dropper dere det. Jeg hadde ikke reagert negativt (ettersom jeg garantert hadde kjørt uansett). Men opplys om det i invitasjonen, slik at gjestene kommer med rett innstilling og forventling. For noen mennesker er bryllup, feiring og fest det samme som å drikke alkohol dessverre. Det er ikke noe i veien med det, men det er noe galt når folk omtaler selskaper uten alkohol som kjedelige og valgt å ikke komme.

Det er nok riktig at gjestene kommer til å bryte opp tidligere enn om det ble servert alkohol. Om mange av gjestene skal bo på samme hotell kunne dere kanskje funnet en løsning der og reservert et antall bord i baren der eller på et utested i nærheten, slik at de som ønsket å fortsette utover kvelden og natta hadde mulighet til det... med eller uten alkohol. Om alle er lokale kan dere kanskje finne en slik løsning på en restaurant/pub/bar.

Jeg er ikke avholds, men kjører heller enn å drikke i slike sammenhenger. For meg høres dette ut som mer fornøyelig enn de fleste bryllup jeg har vært i, der de aller fleste har drukket tett fra selskapet starter til det er nesten morgen. For meg som enten er edru sjåfør eller måteholden er dette bare slitsomt.

En annen løsning er jo å beregne to glass med vin til hver voksen til maten og stoppe etter det. Da blir det mest sannsynlig mist 3 eller 4 glass å de som ønsker å drikke alkohol. Dere kan fortsatt si at det ikke blir servert alkohol annet enn til maten i invitasjonen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Thorn skrev:

TS syns jo kanskje det, siden hun ikke drikker alkohol ;) I likhet med meg selv og mange andre, også i hennes omgangskrets, i følge det hun skriver i HI. Og igjen, med tanke på at fleste som er invitert i bryllupet sannsynligvis kjenner brudeparet godt nok til at de vet at de ikke drikker, tror du ikke at de kommer til å ha en tanke om at det kanskje blir alkoholfritt? 

Det er selvfølgelig lov å foretrekke noe annet enn "ekte" øl og vin til maten og det er det jo en del som gjør også. Men jeg tør påstå at flertallet i en typisk vestlig kultur foretrekker en bedre vin eller øl ja. Men det er selvfølgelig deres bryllup :)

Ja, det er nok mange som ikke vil bli overrasket, samtidig inviterer mange også fjernere slektninger og andre venner i sine bryllup, som kanskje ikke er helt inneforstått med brudeparets og deres familiers holdninger til alkohol. Og da syntes jeg det ryddigste er å opplyse om det, slik at det ikke kommer som noen overraskelse :) Kan man spare utgiftene til hotellrom for eksempel, så tipper jeg det vil være mange som setter pris på det. 

Anonymkode: fca45...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig si at jeg hadde blitt skuffet om jeg ikke ble servert alkohol. Forstår dilemmaet med barn, at dere er avholds og at noen tidligere har slitt med alkoholisme. Men jeg tenker alle er voksne folk, og foreldre klarer å drikke med måte så det ikke går utover barna. Det er ikke dermed sagt at dere bør ha fri bar. Mange forventer/setter pris på noe godt å drikke til maten. Dersom de fleste vet at dere er avholds så forstår de jo at dere ikke vil ha fri bar. Jeg ville heller servert alkohol til maten også hatt muligheten åpen for at de gjestene som vil selv kan kjøpe seg mer drikke etterpå. Men jeg ville opplyst om det i invitasjonen, uansett hvilket utfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Jeg har vært i alkoholfritt bryllup og det var helt ok det. Det ble opplyst om i invitasjonen og en del reagerte negativt på det, men dem om det. Det var også en del som drakk i smug, bare sånn at dere holder litt øye med dette. For min del var det et helt ok selskap som ble avsluttet tidlig. Jeg kan godt tenke meg å gjøre det samme selv.

Min erfaring å.

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring å.

Anonymkode: a5add...bb2

Ikke sant... Husker jeg reagerte skikkelig på dette fordi brudeparet ønsket et alkoholfritt bryllup pga alkoholproblemer i familien. Dette burde folk respektert denne ene dagen. Jeg er dog usikker på om brudeparet fikk dette med seg. Håper ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Ikke sant... Husker jeg reagerte skikkelig på dette fordi brudeparet ønsket et alkoholfritt bryllup pga alkoholproblemer i familien. Dette burde folk respektert denne ene dagen. Jeg er dog usikker på om brudeparet fikk dette med seg. Håper ikke det...

Jeg tenker det er bedre å heller respektere at vi er voksne mennesker og ha alkohol under bryllypet.  Synes ikke at det er ok at en eller to personer skal ødelege for resten av oss, stort sett i alkohol frie eventer er de med alkohol problemer som ikke respektere det og smugler inn alkohol,mens resten av oss respektere det. Og som regel blir de bare mer kanon enn til vanlig.

 

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

Ikke sant... Husker jeg reagerte skikkelig på dette fordi brudeparet ønsket et alkoholfritt bryllup pga alkoholproblemer i familien. Dette burde folk respektert denne ene dagen. Jeg er dog usikker på om brudeparet fikk dette med seg. Håper ikke det...

Men jeg ser jo at problemstillingen er vanskelig, jeg tenker det beste er ikke invitere de hvis man virkelig tror at de ikke kan styre seg, jeg kjenner mange alkoholiker som ikke har noe problem med å være andre mennesker når de drikke alkohol uten å ty til flaska, det er noe de uansett må venne seg til-. Hvis de ikke vil låse seg inne.

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er bedre å heller respektere at vi er voksne mennesker og ha alkohol under bryllypet.  Synes ikke at det er ok at en eller to personer skal ødelege for resten av oss, stort sett i alkohol frie eventer er de med alkohol problemer som ikke respektere det og smugler inn alkohol,mens resten av oss respektere det. Og som regel blir de bare mer kanon enn til vanlig.

 

Anonymkode: a5add...bb2

Jeg er på mange måter enig med deg, men syntes alikevel at man skal respektere brudeparets ønske. Jeg vil aller helst ha vin til maten selv jeg, men akkurat denne situasjonen var såpass spesiell at jeg syntes det var riktig avgjørelse av dem :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ser jo at problemstillingen er vanskelig, jeg tenker det beste er ikke invitere de hvis man virkelig tror at de ikke kan styre seg, jeg kjenner mange alkoholiker som ikke har noe problem med å være andre mennesker når de drikke alkohol uten å ty til flaska, det er noe de uansett må venne seg til-. Hvis de ikke vil låse seg inne.

Anonymkode: a5add...bb2

Ja det er en vanskelig problemstilling. Her var det snakk om en forelder som var under behandling for alkoholisme. Så situasjonen var jo rimelig spesiell. De fleste tørrlagte alkoholikere ville neppe hatt dette problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg er på mange måter enig med deg, men syntes alikevel at man skal respektere brudeparets ønske. Jeg vil aller helst ha vin til maten selv jeg, men akkurat denne situasjonen var såpass spesiell at jeg syntes det var riktig avgjørelse av dem :) 

Jeg vil selvsagt respektert brudeparet, eller de som hostet evenet, men realiteten er at det er mange som ikke gjør det..

Og skal de sitte å være barnevakt under bryllupet sitt?

Ha andre folk i bryllupet sitte barnevakt for voksne mennesker?

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Sirah skrev:

Ja det er en vanskelig problemstilling. Her var det snakk om en forelder som var under behandling for alkoholisme. Så situasjonen var jo rimelig spesiell. De fleste tørrlagte alkoholikere ville neppe hatt dette problemet :)

Jeg dobbelt sjekket, hvor har ts skrevet det?

Anonymkode: a5add...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er bedre å heller respektere at vi er voksne mennesker og ha alkohol under bryllypet.

Anonymkode: a5add...bb2

Misforstår jeg deg nå, eller skriver du virkelig at det er bedre at brudeparet serverer alkohol de ikke ønsker i bryllupet sitt fordi de "respekterer" gjestene, enn at gjestene skal respektere brudeparets valg om alkoholfri feiring?

Anonymkode: 87c3f...244

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dobbelt sjekket, hvor har ts skrevet det?

Anonymkode: a5add...bb2

Det er ikke TS det skrives om, det er en annen debattant som deltar i diskusjonen.

Anonymkode: b4d87...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil selvsagt respektert brudeparet, eller de som hostet evenet, men realiteten er at det er mange som ikke gjør det..

Og skal de sitte å være barnevakt under bryllupet sitt?

Ha andre folk i bryllupet sitte barnevakt for voksne mennesker?

Anonymkode: a5add...bb2

Nei jeg er i utgangspunktet som sagt helt enig med deg :)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dobbelt sjekket, hvor har ts skrevet det?

Anonymkode: a5add...bb2

Dette var i det alkoholfrie bryllupet jeg var i som jeg beskrev tidligere i tråden, og ikke i TS sitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...