Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

Jeg har vært kjørbar i mange selskap jeg men å kjøre helt alkoholfritt til finere mat blir som å beregne ekstra små porsjoner til gjestene fordi man selv er vant til å spise lite syns jeg.

Skal dere ha alkoholfritt må det informeres om så folk vet at de kan kjøre hjem istedenfor å planlegge overnatting etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke bare ha et glass tin hver rett under middagen? Ingen blir jo dritings og ødelegger festen av det. Å ikke få vin til maten syntes jeg blir litt rart og tamt...

Anonymkode: 60744...157

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, visp skrev:

Jeg har vært kjørbar i mange selskap jeg men å kjøre helt alkoholfritt til finere mat blir som å beregne ekstra små porsjoner til gjestene fordi man selv er vant til å spise lite syns jeg.

Skal dere ha alkoholfritt må det informeres om så folk vet at de kan kjøre hjem istedenfor å planlegge overnatting etc.

Godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nesten det er litt skremmende hvor stort alkoholbehovet er for folk, altså. Skjønner at noen syns vin er veldig godt til mat, men virker som om alkoholen er fokuset for mange, ikke at vin smaker godt. Og for dere som ønsker vin fordi smaken høyner måltidet, som nevnt finnes det mange gode alkoholfrie alternativer som kan komplimentere ulike retter på samme måte som (alkoholholdig) vin kan. Har dere forsøkt disse?

Jeg lurer også litt på de av dere som mener at alkoholfritt er kjedelig/feil/kjipt/whatever og selv har hatt alkoholholdig bryllup - hvilke alkoholfrie alternativer hadde dere? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer når voksne mennesker ikke klarer å ta seg en fest uten alkohol. For meg så gir det ingen mening at to som ikke drikker alkohol skal servere alkohol til sine gjester, la nå brudeparet på velge dette selv uten at de skal få klaging tilbake. 

Jeg er enig i at alkohol stort sett hører med til god mat, men ikke alltid. Alkoholfritt er veldig i vinden nå. Jeg jobber med mat og alkohol, hvor disse kombineres. Jeg er altså en stor fan av alkohol (ikke fyll), det er faktisk levebrødet mitt, men samtidig så synes jeg at et alkoholfritt bryllup kan være like flott som andre bryllup hvor alkohol er involvert.

Gå for alkoholfritt dersom dere ønsker det, og snakk med vinmonopolet, det er mye spennende alkolfri drikke på markedet som du dessverre må lete litt etter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at dere ønsker å ha alkoholfritt bryllup dersom dere vet at mange av gjestene har slitt med alkoholmisbruk og det også skal være mange barn der. Det behøver ikke være noen stor sak å ikke servere alkohol i et bryllup. Samtidig bør man i så fall også være realistisk og legge opp bryllupet etter det. Det er mange i Norge som ikke slipper seg så mye løs uten litt innabords. Nei, det burde ikke vært sånn og jeg tror nordmenn hadde hatt mye igjen for å greie å slippe seg mer løs uten at man drikker, slik man ser i en del andre land. Likevel er det jo faktisk sånn, så man må regne med en litt roligere stemning uten at det betyr at det blir kjipt. 

Selv ville jeg informert om dette i innbydelsen slik at folk kan planlegge deretter, for selv om man ikke legger opp til noen "fyllefest" så er et glass vin eller tre til maten såpass normalt at de fleste blir overrasket over at man ikke kan bestille det. For det andre så tror jeg de fleste ville satt pris på informasjon med tanke på at man eventuelt da kan kjøre egen bil og slipper å tenke på overnatting og eventuelt å betale for hotellrom. Mange ville nok blitt irriterte på å bruke penger på hotellrom for deretter få vite at de heller kunne kjørt selv. 

Anonymkode: fca45...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Thorn skrev:

Syns nesten det er litt skremmende hvor stort alkoholbehovet er for folk, altså. Skjønner at noen syns vin er veldig godt til mat, men virker som om alkoholen er fokuset for mange, ikke at vin smaker godt. Og for dere som ønsker vin fordi smaken høyner måltidet, som nevnt finnes det mange gode alkoholfrie alternativer som kan komplimentere ulike retter på samme måte som (alkoholholdig) vin kan. Har dere forsøkt disse?

Jeg lurer også litt på de av dere som mener at alkoholfritt er kjedelig/feil/kjipt/whatever og selv har hatt alkoholholdig bryllup - hvilke alkoholfrie alternativer hadde dere? 

Dette er en sannhet med STORE modifikasjoner. Da jeg gikk gravid fikk jeg virkelig erfare dette. Alkoholfri hvitvin/boblende smaker ekkel sukkersaft/mozzel. Og alkoholfri rødvin er kjempekvalmt og minner slett ikke om vin. Eneste gode alkoholfrie alternativet som kan smake OK er enkelte alkoholfri øl. Drikker heller vann enn alkoholfri vin.

Anonymkode: 60744...157

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thorn skrev:

Selv om du syns at alkohol hører med til en bedre middag, så gjør jo tydeligvis ikke brudeparet og en del av omgangskretsen deres det. Og det finnes mye god alkoholfri drikke som passer godt til ulike matretter, så alternativene er ikke bare eplemost eller brus. Ikke blir det nødvendigvis så mye billigere å kjøpe god alkoholfri drikke enn vin heller, god alkoholfri drikke kan være dyrt nok, det.

Men eplemost?

Anonymkode: b4d87...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thorn skrev:

Syns nesten det er litt skremmende hvor stort alkoholbehovet er for folk, altså. Skjønner at noen syns vin er veldig godt til mat, men virker som om alkoholen er fokuset for mange, ikke at vin smaker godt.

Fokuset mitt dreier seg ikke om at jeg drar i brullup for å bøtte nedpå med alkohol, men et bryllup er en av de største feiringene som finnes. Å da ikke servere et glass øl eller vin til middagen blir helt feil. TS skal servere eplemost ...

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en sannhet med STORE modifikasjoner. Da jeg gikk gravid fikk jeg virkelig erfare dette. Alkoholfri hvitvin/boblende smaker ekkel sukkersaft/mozzel. Og alkoholfri rødvin er kjempekvalmt og minner slett ikke om vin. Eneste gode alkoholfrie alternativet som kan smake OK er enkelte alkoholfri øl. Drikker heller vann enn alkoholfri vin.

Anonymkode: 60744...157

Det finnes mer enn bare alkoholfrie viner, heldigvis. Har ikke hørt om mange som liker det... :vetikke: Vinmonopolet har mange flere alternativer enn det, så hvis man er nysgjerrig på hva som finnes er det listet opp på nettsidene deres. Ellers finnes det sikkert også andre steder mye god lokalprodusert drikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Thorn skrev:

Syns nesten det er litt skremmende hvor stort alkoholbehovet er for folk, altså. Skjønner at noen syns vin er veldig godt til mat, men virker som om alkoholen er fokuset for mange, ikke at vin smaker godt. Og for dere som ønsker vin fordi smaken høyner måltidet, som nevnt finnes det mange gode alkoholfrie alternativer som kan komplimentere ulike retter på samme måte som (alkoholholdig) vin kan. Har dere forsøkt disse?

Jeg lurer også litt på de av dere som mener at alkoholfritt er kjedelig/feil/kjipt/whatever og selv har hatt alkoholholdig bryllup - hvilke alkoholfrie alternativer hadde dere? 

 

8 minutter siden, clyde skrev:

Det er noe som skurrer når voksne mennesker ikke klarer å ta seg en fest uten alkohol. For meg så gir det ingen mening at to som ikke drikker alkohol skal servere alkohol til sine gjester, la nå brudeparet på velge dette selv uten at de skal få klaging tilbake. 

Jeg er enig i at alkohol stort sett hører med til god mat, men ikke alltid. Alkoholfritt er veldig i vinden nå. Jeg jobber med mat og alkohol, hvor disse kombineres. Jeg er altså en stor fan av alkohol (ikke fyll), det er faktisk levebrødet mitt, men samtidig så synes jeg at et alkoholfritt bryllup kan være like flott som andre bryllup hvor alkohol er involvert.

Gå for alkoholfritt dersom dere ønsker det, og snakk med vinmonopolet, det er mye spennende alkolfri drikke på markedet som du dessverre må lete litt etter.

Det handler jo ikke om at man ikke greier å ha et selskap eller fest uten alkohol, men mer om forventninger. Det vanligste er jo at man faktisk har mulighet til å bestille litt vin til maten og eventuelt kjøpe/få en drink i baren i etterkant. Man kan ikke vedta seg vekk fra sosiale normer, vin og bedre øl til maten har vært vanlig til maten i ganske mange kulturer opp gjennom historien. 

Ikke dermed sagt at man må ha det på død og liv, og jeg kan forstå behovet for å ikke ha det hvis man har mange familiemedlemmer som har hatt alkoholproblemer, har religiøse grunner etc. Men man bør legge opp bryllupet og sammenkomsten etter i tråd med det og man bør informere på forhånd slik at folk får muligheten til å kjøre selv f. eks. 

Ja, det finnes bedre alkoholfrie alternativ også, men det blir likevel ikke helt det samme som "ekte" vin eller øl. Det er faktisk ikke mulig da man må avbryte gjæringsprosessen på et mindre optimalt tidspunkt før alkoholdannelsen. Men dette går da utover smaksdannelsen. 

Anonymkode: fca45...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en sannhet med STORE modifikasjoner. Da jeg gikk gravid fikk jeg virkelig erfare dette. Alkoholfri hvitvin/boblende smaker ekkel sukkersaft/mozzel. Og alkoholfri rødvin er kjempekvalmt og minner slett ikke om vin. Eneste gode alkoholfrie alternativet som kan smake OK er enkelte alkoholfri øl. Drikker heller vann enn alkoholfri vin.

Anonymkode: 60744...157

Da tror jeg ikke du har fulgt med i timen. Det er mange alkoholfrie produkter på markedet som ikke er alkoholfri øl og vin. Det er bare å Google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å da ikke servere et glass øl eller vin til middagen blir helt feil. TS skal servere eplemost ...

Anonymkode: b4d87...a14

Har ikke sett noe om at TS skal servere eplemost, det var jeg som nevnte at jeg blant annet hadde fått det i et alkoholfritt bryllup. Så har folk hengt seg voldsomt opp i det :rolleyes: Og nei, det er ikke "helt feil" å feire sitt eget bryllup uten alkohol dersom en ønsker det. Helt absurd at det går an å tenke sånn, etter min mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, clyde skrev:

Det er noe som skurrer når voksne mennesker ikke klarer å ta seg en fest uten alkohol. For meg så gir det ingen mening at to som ikke drikker alkohol skal servere alkohol til sine gjester, la nå brudeparet på velge dette selv uten at de skal få klaging tilbake. 

 

ER ikke fest uten alkohol. Da er det selskap som man bryter opp fra seinest klokken 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes bedre alkoholfrie alternativ også, men det blir likevel ikke helt det samme som "ekte" vin eller øl. Det er faktisk ikke mulig da man må avbryte gjæringsprosessen på et mindre optimalt tidspunkt før alkoholdannelsen. Men dette går da utover smaksdannelsen. 

Anonymkode: fca45...817

Som nevnt tidligere finnes det andre alkoholfrie alternativer enn alkoholfri vin og øl :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thorn skrev:

Har ikke sett noe om at TS skal servere eplemost,

Hun skriver at eplemost og brus er det hun planlegger å servere i steden. Det står på side 1.

Anonymkode: b4d87...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Thorn skrev:

Som nevnt tidligere finnes det andre alkoholfrie alternativer enn alkoholfri vin og øl :)

Jada, men det slår svært sjelden en særdeles god vin eller bra øl til maten uansett ;)

Men folk må selvsagt få velge selv hva slags bryllup de ønsker. Poenget mitt er at man bør informere når man tar valg som faller utenfor normen for det de fleste gjør, slik at folk kan kjøre egen bil for eksempel. 

Anonymkode: fca45...817

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver at eplemost og brus er det hun planlegger å servere i steden. Det står på side 1.

Anonymkode: b4d87...a14

Der hun skriver at det vil bli servert andre ting enn brus, som f.eks. eplemost? Jeg tolker det som noe som kan vurderes, ikke at det er oppe og avgjort at det blir servert. Kan hende jeg tolker det feil, da. Uansett syns jeg TS skal få servere det om det er det hun og forloveden ønsker, siden det tross alt er deres bryllup. Har ikke inntrykk av at de ønsker å la gjesten hverken sulte eller tørste, så tenker det at de kan få lov å ta mer hensyn til eget ønske om alkoholfritt enn noen gjesters behov for alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Thorn skrev:

Der hun skriver at det vil bli servert andre ting enn brus, som f.eks. eplemost? Jeg tolker det som noe som kan vurderes, ikke at det er oppe og avgjort at det blir servert. Kan hende jeg tolker det feil, da. Uansett syns jeg TS skal få servere det om det er det hun og forloveden ønsker, siden det tross alt er deres bryllup. Har ikke inntrykk av at de ønsker å la gjesten hverken sulte eller tørste, så tenker det at de kan få lov å ta mer hensyn til eget ønske om alkoholfritt enn noen gjesters behov for alkohol.

Det er jeg enig med deg i, men det må opplyses om i invitasjonen sånn at folk vet de f.eks kan kjøre heim om kvelden og ikke trenger overnatting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, O.G. skrev:

ER ikke fest uten alkohol. Da er det selskap som man bryter opp fra seinest klokken 23.

Akkurat. Dette er en holdning jeg synes er trist. Heldigvis finnes det mye god drikke der ute, både med og uten alkohol.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...