Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å ha et alkoholfritt bryllup.
Verken jeg eller min kommende ektemann drikker alkohol og vi har en del venner og familiemedlemmer drikker heller ikke. I tillegg kommer det til å være en del barn tilstede da vi begge har yngre søsken som vi ønsker å ha med oss på vår store dag. Det er også noen i familien som sliter med/har slitt med alkoholmiss bruk.
Likevel er vi ikke helt sikker på om vi skal holde bryllupet alkoholholfritt eller om vi skal servere vin/øl til maten til de som ønsker det. Selv om vi har en del venner og familiemedlemmer som ikke drikker, så gjelder det ikke alle og jeg tror at en del regner med alkoholservering i hvert fall til maten i et bryllup. Om vi skulle velge å servere alkohol til maten så kommer vi uansett ikke til å ha fri bar etter middag. Kan kanskje vurdere å gi gjestene 2-3 drikkebonger hver (til de som er gammel nok selvsagt), men ikke mer enn det.

Dersom vi velger å holde et alkoholfritt bryllup, burde vi da opplyse om dette i invitasjonene? Jeg føler litt på at vi kanskje burde det, da jeg misstenker at de fleste gjerne vil sette pris på den type informasjon. Er det noen her som har tanker om dette? Eventuelt forslag til hvordan vi kan informere om at det er et alkoholfritt bryllup på en ok måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, si ifra. Jeg ser ikke noen grunn til å ha et alkoholfritt bryllup hvis ikke noen av dere er alkoholikere.

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deres dag! :) Hadde den ene av dere ønsket feks fri bar og den andre alkoholfritt kan jeg skjønne de "kompromissene" du legger fram, men når ikke noen av dere drikker, så synes jeg ikke at dette er noe dere trenger å tenke på i det hele tatt, jeg. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes et alkoholfritt bryllup var litt snålt (og jeg har ikke drukket alkohol på snart 2 år pga. graviditet og baby, så jeg er ikke akkurat noen ølhund) Jeg syntes et glass vin hører med til et godt måltid, så hvorfor ikke servere alkohol til de som ønsker det? 

Anonymkode: 0432a...41f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør informere om det. Da vet folk at de kan kjøre og ikke må planlegge taxi :) 

Anonymkode: d0acd...201

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv tenkt at vi burde informere om at bryllupet blir alkoholfritt om vi bestemmer oss for det, men hvordan? Bør vi skrive det i invitasjonen? I så fall, hvordan formulerer vi det?
Men vi har ikke bestemt oss enda for om vi velger alkoholfritt eller om vi velger å servere alkohol til maten. Noen i familien vår/og venner regner med at vi velger alkoholfritt bryllup siden ingen av oss drikker, noen forventer det til og med og blir nok ganske overrasket om vi velger servering av alkohol til maten til de som ønsker det. Andre familiemedlemmer regner nok med at vi kommer til å servere alkohol til maten.
P.g.a. ulike forventninger i familien så føler jeg uansett at vi kommer til å måtte informere om det ene eller andre enten i invitasjonen eller på en annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sølvblad skrev:

Jeg har selv tenkt at vi burde informere om at bryllupet blir alkoholfritt om vi bestemmer oss for det, men hvordan? Bør vi skrive det i invitasjonen? I så fall, hvordan formulerer vi det?
Men vi har ikke bestemt oss enda for om vi velger alkoholfritt eller om vi velger å servere alkohol til maten. Noen i familien vår/og venner regner med at vi velger alkoholfritt bryllup siden ingen av oss drikker, noen forventer det til og med og blir nok ganske overrasket om vi velger servering av alkohol til maten til de som ønsker det. Andre familiemedlemmer regner nok med at vi kommer til å servere alkohol til maten.
P.g.a. ulike forventninger i familien så føler jeg uansett at vi kommer til å måtte informere om det ene eller andre enten i invitasjonen eller på en annen måte.

ER det ikke bare å skrive at det blir alkoholfritt i invitasjonen da? Sånn at det ikke blir noe slags form for overraskelser på de som forventer fest og så blir det ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig glad i vin til god mat og kan gjerne ta meg en skikkelig fest når det kommer til bryllup. Men jeg har ingen problemer med et alkoholfritt bryllup - det kan være veldig koselig. Ja, det blir mindre "fest" og stemningen blir litt annerledes, men det trenger på ingen måte bety at bryllupet blir kjipt!

I de alkoholfrie bryllupene jeg har vært i, har ikke dette vært tema i invitasjonen. Jeg har fått muntlig beskjed av brudeparet og synes det var en god løsning. Så mine forslag er å informere muntlig eller eventuelt å skrive det på nettside/facebookgruppe/skriv med annen praktisk info - om dere skal ha noe slikt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk som er invitert sannsynligvis kjenner dere så godt at de vet at dere ikke drikker? Jeg har vært i ett alkoholfritt bryllup, og jeg hadde blitt mye mer overrasket om det hadde blitt servert alkohol enn ikke, siden brudeparet var avholds og det var mange barn til stedet. Og jeg syns bryllupet var kjempefint, og koste meg skikkelig. De hadde ordnet ordentlig god alkoholfri drikke i form av lokal eplemost o.l., for meg som heller ikke er spesielt glad i alkohol var det mye bedre enn brusen jeg som regel blir servert i alkoholbryllup som alternativ til vin :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thorn skrev:

Jeg tenker at folk som er invitert sannsynligvis kjenner dere så godt at de vet at dere ikke drikker? Jeg har vært i ett alkoholfritt bryllup, og jeg hadde blitt mye mer overrasket om det hadde blitt servert alkohol enn ikke, siden brudeparet var avholds og det var mange barn til stedet. Og jeg syns bryllupet var kjempefint, og koste meg skikkelig. De hadde ordnet ordentlig god alkoholfri drikke i form av lokal eplemost o.l., for meg som heller ikke er spesielt glad i alkohol var det mye bedre enn brusen jeg som regel blir servert i alkoholbryllup som alternativ til vin :)

Du sier noe der. Det kommer absolutt til å bli servert andre ting enn bare brus å drikke som f.eks eplemost som du nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sølvblad skrev:

Du sier noe der. Det kommer absolutt til å bli servert andre ting enn bare brus å drikke som f.eks eplemost som du nevner her.

Gjør dere dette for å spare penger?

Jeg synes det er kjipt at dere velger å kutte ut alkohol, ikke fordi folk skal bli sørpe fulle, men fordi et glass vin hører med til en bedre middag. Eplemost og brus?? 

Jeg synes absolutt ikke du skal kutte ut alkohol så lenge ingen av dere er alkoholikere.

Anonymkode: b4d87...a14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør dere dette for å spare penger?

Jeg synes det er kjipt at dere velger å kutte ut alkohol, ikke fordi folk skal bli sørpe fulle, men fordi et glass vin hører med til en bedre middag. Eplemost og brus?? 

Jeg synes absolutt ikke du skal kutte ut alkohol så lenge ingen av dere er alkoholikere.

Anonymkode: b4d87...a14

Selv om du syns at alkohol hører med til en bedre middag, så gjør jo tydeligvis ikke brudeparet og en del av omgangskretsen deres det. Og det finnes mye god alkoholfri drikke som passer godt til ulike matretter, så alternativene er ikke bare eplemost eller brus. Ikke blir det nødvendigvis så mye billigere å kjøpe god alkoholfri drikke enn vin heller, god alkoholfri drikke kan være dyrt nok, det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en god festmiddag bør man servere både passende viner og alkoholfrie Alternativ. Det høres ikke ut som om det er stor fare for fyll her, selv om gjestene får valgfrihet ved middagen og en konjakk til kaffien. På polet har de også gode alkoholfrie alternativ utenom den evinnelige brusen også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinmonopolet har som nevnt mange gode "high end" alkoholfrie alternativer utover eplemost! Eplemost til en finere middag høres for meg litt snålt ut.

Ellers vil jeg nevne at jeg synes det er rart at man tror der t ikke blir fest siden det ikke er servert alkohol. Kan man ikke feste uten alkohol??

Anonymkode: 5499c...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger å legge ved menyen i invitasjonen. Der kan det jo komme frem naturlig at alkohol ikke er et alternativ. 

Jeg hadde funnet god alkoholfri drikke på polet. Solo, cola og eplemost passer til barna i en festmiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal dere ha bongesystem?

For meg høres det ut som det handler om å spare penger..

Synes ikke dere skal dagen bli ødelagt fordi dere har en eller to misbruker(t)

De som vil drikke alkohol for det til, du riskere at de smugler inn alkohol. ha fri bar eller at de må kjøpe alkohol-helst fri.

Og de fleste klarer å drikke uten å bli drittings eller fyll. Jeg drikker alkohol fordi jeg liker smaken!

Anonymkode: a5add...bb2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange alkoholfrie bryllup, og synes det er like stas. God stemning og god fest. Da har jeg alltid kjent brudeparet godt nok til å gå ut fra at det ikke blir servert alkohol, men det har aldri blitt nevnt i invitasjonen. Mat til vinen er hyggelig, men ikke nødvendig. Jeg tror jeg ville styrt unna drikkebonger, for da begynner det å ligne litt på sparebluss. 

Synes også det er fint når det blir lagt til rette for litt eksklusiv alkoholfri drikke til maten. Polet har som nevnt mye godt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er klar over at alkoholfrie bryllup for kan minne om tante Gundas 80 års lag, så er det ikke noe galt i å drope alkoholen. For meg er et godt glass vin til et bedre måltid det som gjør helheten. 

Anonymkode: a3074...10d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du er klar over at alkoholfrie bryllup for kan minne om tante Gundas 80 års lag, så er det ikke noe galt i å drope alkoholen. For meg er et godt glass vin til et bedre måltid det som gjør helheten. 

Anonymkode: a3074...10d

Enig.

Derfor vil jeg vite det så fort som mulig, sånn at jeg ikke sier ja til et bryllup hvor jeg kommer til å kjede vettet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...