Gå til innhold

Komme i form etter svangerskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Hadde planlagt keisersnitt for 4 uker siden.Var oppe å gikk samme dagen og har vært i god form siden dag 4. Ingen smerter i operasjonsår og går daglige turer på 1 time med vogn. På sykehuset sa de at smertene vil begrense meg ift trening, men jeg føler ingen begrensninger mtp å trille vogn (samboer måtte ta vognen opp bakker de første 2 ukene, men etter det har det gått helt fint for meg å gjøre det), ei heller når det kommer til husarbeid. Jeg passer allikevel på å ikke bære tungt sånn i tilfelle det kan skade noe. 

Jeg trente mye før svangerskapet, men har hatt et opphold grunnet betennelse under graviditeten. Nå som graviditet og bertennelse er borte ønsker jeg å begynne å trene igjen. Vet de sier 8 uker etter keisersnitt, men jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig når jeg ikke har noen smerter i dagliglivet? Jeg føler meg veldig frisk og rask og er egentlig mest rastløs etter å få begynt igjen. Har vurdert sykling og tenker at det må jo være trygt? Andre tips mottas med takk. Jeg pleide å bruke trening som en måte å koble av på og merker at det hadde vært deilig nå i spedbarnstiden også:)

Anonymkode: 9f775...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har vært skjært opp i magemusklene skal man gi kroppen god tid til å komme seg før man utsetter disse musklene for noe særlig belastning. En mulig konsekvens hvis du tar i for hardt for tidlig er brokk.

Derimot burde du fint kunne gjøre ting som ikke belaster magemusklene, som sykling/spinning eller ellipsemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er levertransplantert og ble skjært opp mye mer omfattende enn et keisersnitt. Allerede etter snaut to uker syklet jeg på spinningsykkel under veiledning av fysioterapeut. Etter fem-seks uker syklet jeg på sykkelen ute.

Jeg måtte ta det pent siden et lite feilskjær fikk det til å hogge til, men selv om det skjedde noen ganger grodde magemusklene greit. Det blir aldri som før, det vil alltid være en skjøt der.

Anonymkode: 49231...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gå lengre turer i første omgang. Skjønner kjempegodt at du er utålmodig, men det hadde jo være kjempebittert om du trente på deg noen komplikasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips=) tenker jeg prøver meg på spinning også drar jeg bare dersom jeg merker noe ubehag:)

Lengre turer kan jeg forsåvidt også gjøre, evt ta to turer om dagen. Nå går jeg vanligvis 1,5 time og er litt lei på slutten :fnise:

 

Anonymkode: 9f775...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke risikert noe. Ihvertfall snakk med lege først! 

Jeg synes trilleturer burde Være nok de første ukene etter fødsel/keisersnitt. Dem anbefaler jo å vente med å trene til det har gått 6 uker etter fødsel! Så da er det naturlig å vente lengre etter keisersnitt. Selv om du ikke kjenner noe smerter, er det ikke sikkert alt har grodd ordentlig enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av legen om å vente 3-4 måneder med ordentlig trening etter keisersnitt. Jeg kunne gå og småjogge før dette, så sant det ikke gjorde vondt, men ikke ta i. Har to uker igjen, gleder meg til å starte, men venter heller litt ekstra enn å risikere brokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 3-4 mnd høres drøyt ut. På sykehuset fikk jeg beskjed om 8 uker, 12 på magen, så 2-3 mnd. Men har også hørt at det er veldig individuelt, så derfor jeg lurer:) Til oppdatering så har jeg syklet på ergometersykkel 3 ganger siden sist jeg oppdaterte - med unntak av en elendig kondisjon så har jeg ikke merket noen problemer. Skal på kontroll til uken så tenker å ta opp trening med legen da:)  Takk for svar!

Anonymkode: 9f775...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...