Gå til innhold

Hunder som er forbudt i Norge...


Spiteful

Anbefalte innlegg

Til New York. 

Man må også forstå at man er ansvarlig for å sette seg godt inn i det å ha hund og ulike raser. For pitbulls og faktisk 80% av andre hunder så trenger de mer enn en lusen rusletur rundt blokken og man må fra dag en sosialisere de. De mest aggressive hundene jeg noensinne ser er i Norge forøvrig. Helt annerledes andre steder. 

Anonymkode: 65768...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er av  de redde og engstelige  ser jeg. Du om det. JA DET ER I EKSTREM STOR grad eier . Om du hadde omgåes pitbull,sett din dose hooligens så hadde du også forstått det.  

Det er mange som er pissredde , jeg vet det. 

Anonymkode: 65768...4e3

I grunn ikke, jeg bare så det var mange som skrev med hjertet her inne med "jeg synes", så jeg valgte å finne frem tallenes tale, samt jeg fant frem forskning på hvordan psykologien til hunder blir bestemt. Ser ikke ut som du har lest innlegget mitt uansett, så er ikke helt sikker på hvorfor jeg svarer.

 

Fant du noe feil med hva jeg skrev? I så fall hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener statistikk på bitt og angrep fra pit bull og andre bully breeds er vanskelig å tolke, da folk ofte veldig feilaktig antar at en hund er en pit bull utifra generelle karakteristika som er vanlig hos blandingsraser her (i USA). Det er studier som viser nettopp dette, dermed bør tall på bitt tas med en stor klype salt. Dette gjelder også når det er såkalte "profesjonelle" som har anslått rase, slik artikkelen fra den ikke-helt-nøytrale kilden dogsbite.org som ble vist til tidligere. Videre er vi alle enige om at oppdragelse og eiers kunnskap og holdninger er viktige faktorer, da blir det veldig misvisende å tolke tall på bitt fra bully breeds til at disse hundene er mer aggressive av natur. Siden det ikke finnes ordentlige tall på antall hunder i private hjem og rasefordelingen blant disse, er det heller ikke lett å si hvor stor andel av bitt og dødsfall en spesifikk type hund står for.

Det er ikke først og fremst hjemmeværende husfruer som reiser på hundeshow som hobby eller syr hundeklær som skaffer seg en pitbull, i hvert fall ikke tradisjonelt. Hvis du er fattig og har lyst på hund i USA er det vesentlig billigere å få en valp fra en nabo eller i beste fall et shelter, enn å finne en ansvarlig oppdretter. Jeg synes det er mer talende at pit bull typer er kjent for å angripe "uten forvarsel", for det sier kanskje mer om kunnskapen til de rundt hunden og eventuelt hvordan hunden er oppdratt? Det hadde vært mye mer interessant å se en statistikk på sammenhengen mellom eiers utdannelses- eller inntektsnivå og hundebitt, mener jeg. Her er hva ASPCA mener om saken, og jeg stoler mer på deres vurdering enn på interesseorganisasjoner som har valgt side for lenge siden: http://www.aspca.org/about-us/aspca-policy-and-position-statements/position-statement-breed-specific-legislation

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må virkelig ha ett godt liv hvis ulovlige hunderaser er det største problemet deres :riste:

Anonymkode: 3b020...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere må virkelig ha ett godt liv hvis ulovlige hunderaser er det største problemet deres :riste:

Anonymkode: 3b020...b2f

Herregud, har du hørt om diskusjoner og debatter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil er det vel Dachs som leder listen over bitestatistikker som mange år tidligere, Chihuahua, Jack Russel terrier, Akita og Aussie er vel de neste på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 In the '70s they blamed Dobermans.
 In the '80s they blamed German Shepherds.
 In the '90s they blamed Rottweilers.
 Today we always blame the Pit Bulls.
 When are we ever going to blame the humans? 

Anonymkode: f0f28...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...