Gå til innhold

Hunder som er forbudt i Norge...


Spiteful

Anbefalte innlegg

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser/skaffe_hund/

Hva tenker dere om disse rasene som er forbudt i Norge? Personlig skjønner jeg at folk er redde for at hunder som disse rasene skal bli for aggressive og skade noen, men å forby dem? Jeg føler disse hundene er misforståtte. Bare de har en god eier som klarer å håndtere de riktig, blir de sikkert flotte alle sammen!

Det at en Pitbull er en farlig drapsmaskin er vel bare tull...? De er kjempe overbeskyttende ovenfor eierne sine, og hvis noen ikke truer de er de vel akkurat som alle andre hunder? Jeg skjønner ikke at noen hunderaser kan være farligere enn andre? Klart de har kanskje sterkere kjever og har kortere lunte, og at de også muligens trenger mer erfarne hundeeiere ved oppdragelse, men likevel? Alle hunder kan angripe og drepe? Alle hunder har en gang i sin tid vært villhunder, og vært like farlige som ulver? Det største problemet er vel folk som bruker hundene i sånn slåsskamp mellom hunder (vet ikke hva det heter). Det skaper aggressive hunder og de er farlige, men er det ikke mulig å lage sånne slåsskamp med alle store hunderaser?

De virker så søte og uskyldige alle sammen. Blir de behandlet rett og rettferdig er de vel like bra som alle andre hunder? 

Er bare veldig nysgjerrig på hva andre mener. Jeg er sikkert utrolig naiv når dere leser dette, men sånn er jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mye kommer an på tidlig sosialisering og hvaslags eier hunden har, det stemmer. Men det er også endel arvelige egenskaper som er forskjellige for hver rase, og som også er forskjellig for linjer innen rasen, og selvfølgelig for hvert individ.

Det finnes hunderaser som liker spesielt godt å grave, noen som har et sterkt jaktinstinkt, noen liker å svømme, noen å hente gjenstander etc. Og noen er blitt avlet til å bite lettere og å komme lettere i slåsskamp, som f.ex. pitbull er.

Nå kan man ha en pitbull som er en fantastisk familiehund, men jeg vet at i England og USA flommer shelterne over med akkurat pitbuller fordi folk skaffer seg dem fordi de syns de er pene eller tøffe, og så når de blir unghunder begynner de plutselig å bli utagerende mot andre hunder og andre dyr, og så takler folk ikke dette og omplasserer dem, eller det vil si leverer dem til et shelter der de sitter og venter på en ny eier som de kanskje aldri får.

Man kan se det samme fenomenet her i Norge, om du ser på finn-annonsene, det er ofte mange hunder som er til omplassering som er mellom ett og to år gamle, og det er da de instinktive adferdene virkelig kommer til syne, og gjør hundene "vanskelige" for dem som ikke har kunnskap nok eller erfaring med rasen de har skaffet seg. Det kan være en jakthund som man ikke klarer å få mosjonert nok, som stikker av og prøver å grave seg ut av hagen, det kan være en schæfer som blir reaktiv mot andre hunder og fremmede mennesker fordi de har et sterkt beskyttelses- og vokterinstinkt, det kan være en jack russel som er hyperaktiv og ødelegger møblene fordi den ikke får nok hjernearbeid.

Men om politiet har gjort riktige valg med denne lista, det vet jeg ikke, jeg kjenner egentlig ikke til hver enkelt rase nok til å si om de er "farligere" enn andre raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeforbudet i Norge virker ganske tilfeldig, da det har vært lite problemer med disse rasene, noen av dem har aldri vært importert før de ble forbudt en gang. (En slik liste kaster oppmerksomhet rundt rasen til folk med helt feil motiver, så man skal ikke se bort i fra at de har kommet i etterkant.)

Mange tror også at disse rasene er forbudt fordi de er farlige for mennesker, men det er ikke tilfellet når vi snakker om ABPT/AST, disse er tvert i mot svært tolerante og tålmodige ovenfor mennesker. Det eneste som kan være et problem er samkjønnsaggresjon ovenfor andre hunder, og dette gjelder også mange andre raser, så lenge individet ikke blir sosialisert. Når det gjelder amstaff ble det også bevisst avlet bort etter at pitbullen ble forbudt i -91, og dette arbeidet var kommet ganske langt da amstaffen ble forbudt i august 2004. 

Jeg hadde en lovlig amstaff, før forbudet, og kjente derfor godt til rasen, da jeg møtte mange individer. Min hund var verdens snilleste, og viste aldri aggresjon mot noen, selv ikke hunder som prøvde å ta henne, hun dempet og unnvek situasjonen. Hun var en typisk parkhund, godt sosialisert og kom godt overens med nesten alle hun møtte, men likte aller best andre som også likte røff lek med mye lyd. De eneste amstaffene jeg har møtt som har hatt problemer med andre hunder har enten levd dårlige liv, med mishandling og innesperring, eller så er det noen få voksne hannhunder som bare ikke går med andre hannhunder, igjen, som hos de fleste raser. 

Kjevelås er en myte, og amstaff/pitbull har heller ikke noe kraftigere kjevetrykk enn andre muskuløse hunder på samme størrelse. I en tysk undersøkelse hvor de målte kjevetrykk viste det seg at både labrador og rottweiler hadde større trykk, rett og slett fordi de er større hunder. Et annet spørsmål jeg fikk ofte var om tispa mi var liten for rasen, og hun var noen cm høyere enn idealet, så det var hun slett ikke. Men folk hadde lest om disse monsterhundene i avisen, uten å ha sett en, og ble veldig overrasket over at en slik liten og morsom hund skulle være en amstaff. Så ja, det er mange som mener noe om dette, som aldri har møtt rasen en gang. 

Jeg synes hundeforbudet er trist, både fordi min beste venn nå er død, og jeg ikke kan skaffe meg en ny av samme rase, og fordi det går utover mange blandingshunder av ukjent opphav, som blir avlivet pga politiet mener de ligner på ulovlig rase. 

(Jeg uttaler meg kun om ABPT og AST, de andre forbudte hunderasene har jeg ingen personlig kjennskap til. Jeg vet bare at dette er vokterraser, som også er lagd for å vokte mot mennesker, og derfor må vurderes annerledes enn allround/familie/utstillingsraser.)

Anonymkode: 94519...e90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akuratt mangel på hunder i Norge. De kunne hatt kun import og avl forbud.

Hvorfor ikke bare velge en hund som er lovlig? En pitbull er bare ekkel. En puddel er søt. 

Anonymkode: 3b020...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akuratt mangel på hunder i Norge. De kunne hatt kun import og avl forbud.

Hvorfor ikke bare velge en hund som er lovlig? En pitbull er bare ekkel. En puddel er søt. 

Anonymkode: 3b020...b2f

Nei er ikke mangel på hunder, men disse hundene er misforståtte. Unødvendig å gjøre de farligere enn det de faktisk er... 

Det siste syns jeg ikke var noe særlig hyggelig sagt. Pitbuller er like søte som puddel i mine øyne, og jeg er ei jente på 18 år som har en Morkie valp... Syns virkelig ikke det er greit at folk velger hund etter utsende og ikke minst at folk kaller enkelte hunder for stygge. Alle hunder er mydelige på sin måte, og det har de personligheten å takke for. Enkelte hunder har helt utrolig fine personlighet, men ser kanskje ikke perfekt ut.

Ta småhunder feks. De er ganske søte, men enkelte av de er veldig gneldrende og irriterende. Noe som ikke er like søtt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Spiteful skrev:

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser/skaffe_hund/

Hva tenker dere om disse rasene som er forbudt i Norge? Personlig skjønner jeg at folk er redde for at hunder som disse rasene skal bli for aggressive og skade noen, men å forby dem? Jeg føler disse hundene er misforståtte. Bare de har en god eier som klarer å håndtere de riktig, blir de sikkert flotte alle sammen!

Det at en Pitbull er en farlig drapsmaskin er vel bare tull...? De er kjempe overbeskyttende ovenfor eierne sine, og hvis noen ikke truer de er de vel akkurat som alle andre hunder? Jeg skjønner ikke at noen hunderaser kan være farligere enn andre? Klart de har kanskje sterkere kjever og har kortere lunte, og at de også muligens trenger mer erfarne hundeeiere ved oppdragelse, men likevel? Alle hunder kan angripe og drepe? Alle hunder har en gang i sin tid vært villhunder, og vært like farlige som ulver? Det største problemet er vel folk som bruker hundene i sånn slåsskamp mellom hunder (vet ikke hva det heter). Det skaper aggressive hunder og de er farlige, men er det ikke mulig å lage sånne slåsskamp med alle store hunderaser?

De virker så søte og uskyldige alle sammen. Blir de behandlet rett og rettferdig er de vel like bra som alle andre hunder? 

Er bare veldig nysgjerrig på hva andre mener. Jeg er sikkert utrolig naiv når dere leser dette, men sånn er jeg da.

Det finnes ikke farlige hunder. Det er oppdragelsen og pregingen som gjør at en hund enten blir agressiv eller snill.

Kjenner flere i Usa som har pitbull og de er noen av de snilleste og gladeste hundene jeg har vært i nærheten av. De er ikke aggressive hverken mot barn eller andre dyr.

Anonymkode: eb726...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor mopser ikke er på denne listen,mer skada hunderase skal man lete lenge etter. De er avla beyond funksjonshemma.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. september 2016 at 1.11, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akuratt mangel på hunder i Norge. De kunne hatt kun import og avl forbud.

Hvorfor ikke bare velge en hund som er lovlig? En pitbull er bare ekkel. En puddel er søt. 

Anonymkode: 3b020...b2f

En pitbull er penere enn en puddel om det er utseende en skal gå etter.

Om en ser på bitestatestikkene så er det helt andre raser som burde forbys.

Alle hunder er i utgangspunktet snille men en feil eier kan ødelegge enhver hund

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi idioter syntes de ser tøffe ut og avler de vilt og ihjel! Frem til vi får noe som kan ligne et hundesertifikat burde det vel vært flere hunder på den lista der. Er jo som vanlig, noen få ødelegger for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i USA og jobber frivillig på et shelter. Vi har en hel del pit bull type hunder, og disse er gjerne verdens søteste. Faktisk har vi hatt en rekke golden retrivere som har vært langt verre enn noen av "Bully breed" typene. Men dette er jo bare anekdoter. Her borte begynner det å bli en diskusjon rundt tema, og det er lite statistikk som tilsier at de forbudte rasene er noe verre enn andre raser. Dårlig kunnskap hos eier og mangelfull sosialisering er langt farligere enn rase mener nå jeg. Og en del statistikk på hundebitt har vært av typen "Hva slags hund bet deg? Pit bull elller annen rase?". Noen mener at små raser er verre, da biting og aggresjon gjerne ikke tas like alvorlig når hunden er mindre.

Heldigvis er pitbull typene vi har ganske ettertraktet, da en del ser på dem som gode familiehunder og fine til å "passe på bakgården". Det siste gjør meg litt trist, for jeg mistenker at i 90% av tilfellene er grunnen til at vi får inn disse hundene at de ikke har fått nok utløp for all energien sin, og dermed begynt å vise problemadferd (overdreven bjeffing, graving, hoppe opp på alle besøkende, etc). Å bare leve i en hage er ikke ideelt for noen hund mener jeg, for hunder trenger sosialt, mentalt og fysisk stimuli, og det gjelder sæææærlig Bully breeds. Det er supergøy å trene de hundene vi har inne, for de er intelligente, raske, energiske og utrolig opptatt av menneskene rundt seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Skjønner ikke hvorfor mopser ikke er på denne listen,mer skada hunderase skal man lete lenge etter. De er avla beyond funksjonshemma.

Mops er jo så små og ''søte'' og ''uskyldige''. De utgjør visst ingen fare for samfunnet, slik som Pitbull (pft). Jeg syns de virker som fine små hunder, men jeg syns også de er avla for mye på, og rett og slett ''ødelagt''. Syns likevel ikke de skal forbys. Ingen hunder burde forbys. De er bare misforståtte!

8 timer siden, Ann Christin skrev:

Fordi idioter syntes de ser tøffe ut og avler de vilt og ihjel! Frem til vi får noe som kan ligne et hundesertifikat burde det vel vært flere hunder på den lista der. Er jo som vanlig, noen få ødelegger for alle!

Godt sagt! Det at et par enkelt mennesker ødelegger så mange andre er utrolig urettferdig. Er enig i at det burde finnes noe hundesertifikat eller lignende. Det er jo faktisk mange hunder som er ganske like Pitbull - Personlig syns jeg Rotweilere (som forresten er utrolig nydelige), kan være like farlig som enhver annen hunderase. Det er altfor mange hundeeiere som ødelegger hunder, bevisst.Tragisk!

1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

Jeg bor i USA og jobber frivillig på et shelter. Vi har en hel del pit bull type hunder, og disse er gjerne verdens søteste. Faktisk har vi hatt en rekke golden retrivere som har vært langt verre enn noen av "Bully breed" typene. Men dette er jo bare anekdoter. Her borte begynner det å bli en diskusjon rundt tema, og det er lite statistikk som tilsier at de forbudte rasene er noe verre enn andre raser. Dårlig kunnskap hos eier og mangelfull sosialisering er langt farligere enn rase mener nå jeg. Og en del statistikk på hundebitt har vært av typen "Hva slags hund bet deg? Pit bull elller annen rase?". Noen mener at små raser er verre, da biting og aggresjon gjerne ikke tas like alvorlig når hunden er mindre.

Heldigvis er pitbull typene vi har ganske ettertraktet, da en del ser på dem som gode familiehunder og fine til å "passe på bakgården". Det siste gjør meg litt trist, for jeg mistenker at i 90% av tilfellene er grunnen til at vi får inn disse hundene at de ikke har fått nok utløp for all energien sin, og dermed begynt å vise problemadferd (overdreven bjeffing, graving, hoppe opp på alle besøkende, etc). Å bare leve i en hage er ikke ideelt for noen hund mener jeg, for hunder trenger sosialt, mentalt og fysisk stimuli, og det gjelder sæææærlig Bully breeds. Det er supergøy å trene de hundene vi har inne, for de er intelligente, raske, energiske og utrolig opptatt av menneskene rundt seg. 

Det er godt å lese at folk har begynt å like Pitbuller igjen. Det at de brukes som vakthunder og ikke til noe som helst annet er trist, og du har rett, det er slikt som får hundene til å bli for ivrige for enkelte eiere til å håndtere. Alle hunder er da like vanskelige, og lette, og håndtere? Jeg er ikke så veldig hundeerfaren, men jeg ser på hunder litt sånn som oss mennesker. Alle har sine egne personligheter med egne behov. Det er så trist at folk spør om det var en Pitbull som bet en person. Kan like godt være en annen type hund! Vet feks. om en nabo til en venninne, som har en hund som flere ganger har angrepet forbipasserende. Siste offer var ei jente på 8 år, og hun ble blodig over hele kroppen. Hunderasen er ikke kjent for å være så farlige, men eieren er helt ødelagt oppi huet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/22/2016 at 1.11, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akuratt mangel på hunder i Norge. De kunne hatt kun import og avl forbud.

Hvorfor ikke bare velge en hund som er lovlig? En pitbull er bare ekkel. En puddel er søt. 

Anonymkode: 3b020...b2f

--- faktisk er puddel en "drapsmaskin" på linje med mange andre hunder og den er overhode ikke "søt"..

Små hunder oppfattes som snillere enn store fordi de er mindre, men til syvende og sist er alle raser omtrent like i hendene på en god eier..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Carrot skrev:

--- faktisk er puddel en "drapsmaskin" på linje med mange andre hunder og den er overhode ikke "søt"..

Små hunder oppfattes som snillere enn store fordi de er mindre, men til syvende og sist er alle raser omtrent like i hendene på en god eier..

Enig. En "puddel" er ikke bare en toypuddel eller mellompuddel- du har svære, "vanlige" pudler også.

Anonymkode: 77645...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som annen ei i tråden, jeg er også frivillig/støtter shelters. High kill shelters. Dessverre er majoriteten pitbulls. De blir drept for fote om de ikke kjapt blir adoptet /reddet. Spesielt i sørstatene og California.  Det er fryktelig!

Fordi de er fantastiske hunder!  Dessverre er de mest grufulle folk , ofre med liten p..som ofte skaffer seg de +folk med null erfaring med hunder. Var garantert samme i Norge , derfor ble de forbudt.

 Det er vanskelig i USA også, for de er på restricted breeds liste (man får ikke forsikring om man har disse rasene-  pitbulls, mastif, dobermans, rottweiler, husky, Akita, bully breed.  Folk blir kastet på dør om de leier og har disse hundene 

Pitbulls er fantastiske hunder, men som alle andre MÅ de sosialiseres med alt fra babyer til 90 åringer til valper og senior hunder fra tidlig alder. Trenes.

De er spesielt utholdende, jeg har ikke ord for hvor dårlige mange har blitt behandlet men de kommer seg sjokkerende kjapt med kjærlighet og tålmodighet.  Jeg er sååååå imponert over mange hunder, av alle raser ! hvor fleksible , utholdenhet og kloke de er. Mange overlever år på gata, tortur etc.   

Jeg har en pitbull, en pit/mastif mix og en cane corse selv nå. Kosete, lekne, lojale. 

Syns det er utrolig trist at fryktelig eiere har ødelagt deres rykte og de klarte å få de helt forbudt i Norge.

 

 

 

Anonymkode: 65768...4e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Jeg bor i USA og jobber frivillig på et shelter. Vi har en hel del pit bull type hunder, og disse er gjerne verdens søteste. Faktisk har vi hatt en rekke golden retrivere som har vært langt verre enn noen av "Bully breed" typene. Men dette er jo bare anekdoter. Her borte begynner det å bli en diskusjon rundt tema, og det er lite statistikk som tilsier at de forbudte rasene er noe verre enn andre raser. Dårlig kunnskap hos eier og mangelfull sosialisering er langt farligere enn rase mener nå jeg. Og en del statistikk på hundebitt har vært av typen "Hva slags hund bet deg? Pit bull elller annen rase?". Noen mener at små raser er verre, da biting og aggresjon gjerne ikke tas like alvorlig når hunden er mindre.

Heldigvis er pitbull typene vi har ganske ettertraktet, da en del ser på dem som gode familiehunder og fine til å "passe på bakgården". Det siste gjør meg litt trist, for jeg mistenker at i 90% av tilfellene er grunnen til at vi får inn disse hundene at de ikke har fått nok utløp for all energien sin, og dermed begynt å vise problemadferd (overdreven bjeffing, graving, hoppe opp på alle besøkende, etc). Å bare leve i en hage er ikke ideelt for noen hund mener jeg, for hunder trenger sosialt, mentalt og fysisk stimuli, og det gjelder sæææærlig Bully breeds. Det er supergøy å trene de hundene vi har inne, for de er intelligente, raske, energiske og utrolig opptatt av menneskene rundt seg. 

Veldig gøy å lese om ei annen som har samme praktiske erfaring som meg selv-:)

Anonymkode: 65768...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, MajorasMaske skrev:

De er forbudt fordi de er lette å trene til å være aggresive, ikke fordi de er uhånterlige udyr.

Nei, de er ikke noe enklere enn mange andre. Men de er muskuløse og svært atletiske så potensiell skade om de blir cornered(om trent av møkk) er større så klart..

Det er sadister som bruker de bla  i hundekamp,man kan tenke seg selv hva det innebærer.

Det har vært og er dessverre altfor ofte ukyndige som skaffer seg de , plasserer de med kjetting i hagen 10 år osv.  Det er selvfølgelig utrolig mange ressurssterke som har de-:),  men de er ofte av de mest mishandlede hundene.

Om man ønsker se histore om pitbulls, kriminelle og hva mishandlede hunder, brukt i kamp  faktisk klarer å overkomme anbefaler jeg å se søke på Michael Vic saken . Fins en film etc 

 

 

Anonymkode: 65768...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg det er mye synsing her, så la oss se på tall og analyse av data;

 

Sitat
Of the breeds most often involved in incidents of sufficient severity to be listed,
pit bulls and their close mixes make up only about 6% of the total U.S. dog population,
according to my frequent surveys of regionally balanced samples of classified ads of dogs
for sale, but they constitute 37% of the dog population in U.S. animal shelters at any
given time, according to my 2013 single-day shelter inventory survey, which followed
up similar surveys producing similar results done in 2004, 2008, 2010, 2011, and 2012.
Pit bulls are noteworthy on the chart above for attacking adults almost as
frequently as children. This is a very rare pattern, also seen in the bull mastiff/Presa
Canario line. Children are normally at greatest risk from dog bite because they play with
dogs more often, have less experience in reading dog behavior, are more likely to
engage in activity that alarms or stimulates a dog, and are less able to defend themselves
when a dog becomes aggressive. Pit bulls and the bull mastiff/Presa Canario dog
category (whose ancestry overlaps pit bull ancestry) seem to differ behaviorally from
other dogs in having far less inhibition about attacking people who are larger than they are. They are also notorious for attacking seemingly without warning, a tendency
exacerbated by the formerly common and still occasionally seen custom of docking pit
bulls’ tails so that warning signals are not easily recognized. Thus the adult victim of a
pit bull attack may have had little or no opportunity to read the warning signals that
would avert an attack from any other dog.

http://www.dogsbite.org/pdf/dog-attack-deaths-maimings-merritt-clifton-2013.pdf

 

Så det virker som 67% av alvorlige bitt kommer fra 6% av hundene, og merker meg flere her mener det er bare på grunn av eiere,

 

Sitat
There is a persistent allegation by pit bull advocates that pit bulls are over-represented among
reported dog attack deaths and maimings because of misidentifications or because “pit bull” is, according
to them, a generic term covering several similar types of dog. However, the frequency of pit bull attacks
among these worst-in-10,000 cases is so disproportionate that even if half of the attacks in the pit bull
category were misattributed, or even if the pit bull category was split four ways, attacks by pit bulls and
their closest relatives would still outnumber attacks by any other breed.
There is also a persistent allegation by pit bull advocates that the use of media accounts as a data
source is somehow suspect. Reality is that media coverage incorporates information from police reports,
animal control reports, witness accounts, victim accounts in many instances, and hospital reports. Media
coverage is, in short, multi-sourced, unlike reports from any single source.

 

 

Dette er også rimelig relevant når det kommer til genetikk og "humør" hos hunder...eller rev, men nært nok til at det relevant. De gjorde rev like tam som hund på bare 18 generasjoner ved å velge ut visse trekk de likte, altså er personligheten til hunder mest sannsynlig arvet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Konstantinovich_Belyaev

 

" The changes manifested by the tame foxes over the generations, moreover, were not only behavioral but also physiological, just as Belyaev had expected. The first physiological change detected in the tame foxes was a lower adrenaline level. Belyaev and his team "theorized that adrenaline might share a biochemical pathway with melanin, which controls pigment production in fur", a hypothesis that has since been confirmed by research.[2] As they became tamer, more and more of the foxes began showing "signs of the domestication phenotype"; Trut later recalled that in the early 1980s "we observed a kind of explosion-like change of the external appearance."[4] After eight to ten generations, the tame foxes began to develop particolored coats, a trait found more in domesticated animals than in wild ones; this was followed by the development of "floppy ears and rolled tails similar to those in some breeds of dog". After 15 to 20 generations, a very small percentage of the tame foxes developed shorter tails and legs and underbites or overbites. The experimenters also discovered that the domesticated foxes show a "fear response" several weeks later than their wild counterparts, and that this delay is "linked to changes in plasma levels of corticosteroids, hormones concerned with an animal's adaptation to stress". After 12 generations of selective breeding, the corticosteroid level in the tame foxes' plasma was "slightly more than half the level in a control group". "

Endret av NewYork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NewYork skrev:

Merker meg det er mye synsing her, så la oss se på tall og analyse av data;

 

http://www.dogsbite.org/pdf/dog-attack-deaths-maimings-merritt-clifton-2013.pdf

 

Så det virker som 67% av alvorlige bitt kommer fra 6% av hundene, og merker meg flere her mener det er bare på grunn av eiere,

 

 

 

Dette er også rimelig relevant når det kommer til genetikk og "humør" hos hunder...eller rev, men nært nok til at det relevant. De gjorde rev like tam som hund på bare 18 generasjoner ved å velge ut visse trekk de likte, altså er personligheten til hunder mest sannsynlig arvet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Konstantinovich_Belyaev

 

" The changes manifested by the tame foxes over the generations, moreover, were not only behavioral but also physiological, just as Belyaev had expected. The first physiological change detected in the tame foxes was a lower adrenaline level. Belyaev and his team "theorized that adrenaline might share a biochemical pathway with melanin, which controls pigment production in fur", a hypothesis that has since been confirmed by research.[2] As they became tamer, more and more of the foxes began showing "signs of the domestication phenotype"; Trut later recalled that in the early 1980s "we observed a kind of explosion-like change of the external appearance."[4] After eight to ten generations, the tame foxes began to develop particolored coats, a trait found more in domesticated animals than in wild ones; this was followed by the development of "floppy ears and rolled tails similar to those in some breeds of dog". After 15 to 20 generations, a very small percentage of the tame foxes developed shorter tails and legs and underbites or overbites. The experimenters also discovered that the domesticated foxes show a "fear response" several weeks later than their wild counterparts, and that this delay is "linked to changes in plasma levels of corticosteroids, hormones concerned with an animal's adaptation to stress". After 12 generations of selective breeding, the corticosteroid level in the tame foxes' plasma was "slightly more than half the level in a control group". "

Du er av  de redde og engstelige  ser jeg. Du om det. JA DET ER I EKSTREM STOR grad eier . Om du hadde omgåes pitbull,sett din dose hooligens så hadde du også forstått det.  

Det er mange som er pissredde , jeg vet det. 

Anonymkode: 65768...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...