Gå til innhold

Naboen tar inn katten og gir hun melk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i et felt hvor vi er nærme naboene våre. Vi har to puser som får gå inn og ut som de ønsker.

Den ene naboen vår er en eldre dame. Hun er litt "treg", ganske egen og veldig sta.

Problemet er at hun har lagt sin elsk på den ene katten vår. Hun gir henne melk og menneskemat, og kan ikke forstå at katten blir dårlig av det. Katten kommer ofte hjem og kaster opp eller driter på seg. Det er slitsomt, ekkelt og ikke noe greit for pus.

Jeg har forsøkt gjentatte ganger å si ifra. Jeg har forsøkt å si at katten blir syk, og hun lover å slutte å mate henne, men hun fortsetter.

En annen av naboene (som vi er gode venner med) bor vegg i vegg med hun, og hører ofte at hun prater med katten og sier "stakkars pusen er så tynn" og serverer melk, fløte eller menneskemat. Katten takker selvfølgelig ja. De har også prøvd å si ifra, men hun overser de bare.

Katten vår er forresten ikke tynn, hun er helt innenfor normalen. Hun tror at katten er tynn fordi den ikke er feit, og dyrlegen har sagt at det er et stort problem med folk som overmater kattene sine så de blir tjukke, men at vår er god og sprek. Dette har vi også forsøkt å forklare til hun, men til ingen nytte. Vi var nylig hos vet med pus for vaksine, og da fikk vi også beskjed om at hun ikke skal ha det gamla serverer (spurte).

Hun er pensjonert og serverer gjerne pus mens vi er på jobb. Vi kan ikke akkurat slutte i jobben for å sitte hjemme og spionere på om hun legger ut mat til katten! Ellers har hun hagen sin på baksiden (hvor vi ikke har innsyn) og vi kan ikke akkurat gå inn å sjekke heller.

Hva kan vi gjøre??

Anonymkode: cf0ff...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, litt av en problemstilling ja! Man kan liksom ikke bli kjempesur på den gamle damen og kjefte og smelle heller, for ja... sånt gjør man jo bare ikke:fnise: 

Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg kan råde deg/dere til å gjøre... dere har jo tydeligvis prøvd å si ifra uten at dette hjelper... kan dere prøve å ha pus inne noen uker kanskje? evt be henne kjøpe kattemelk og kattemat til katten deres, er jo bedre at hun gir det, enn menneskemat og fløte.. :) 

Er så typisk eldre folk.... de har jo vokst opp med at "katter drikker melk og fløte" og skjønner ikke at de fleste katter blir dårlige i magen av det.. :P 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk truet med å anmelde henne. Dere har prøvd å ta det opp på en fin måte, og jeg synes det er verdt å risikere uvennskap og at hun blir fornærma når det gjelder noe så viktig som helsen til katten deres.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg ville faktisk truet med å anmelde henne. Dere har prøvd å ta det opp på en fin måte, og jeg synes det er verdt å risikere uvennskap og at hun blir fornærma når det gjelder noe så viktig som helsen til katten deres.

Anmelde ei gammel dame for å gi en katt som løper rundt i nabolaget litt mat og melk... jadda... 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Raven.WritingDesk skrev:

Anmelde ei gammel dame for å gi en katt som løper rundt i nabolaget litt mat og melk... jadda... 👍

True med å anmelde henne for å forgifte katten gjentatte ganger ja. For det er akkurat det hun gjør.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig

Du får begynne å gå tur med den dyrebare katten din i bånd. Ærlig talt: ei katt kan spise ganske mye rart, fra hårballer til insekter. Sølepytt vann er godt nok når den er tørst, spesielt om den springer ute i 8timer når dere er på jobb.. (kan faktisk ha blitt syk av det også..) - Men om gamle Olga gir pus litt fløte og brød med leverpostei er det hysteri? Seriøst; gå tur med karta i bånd, det er mitt forslag, om dette er et så stort problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg ville faktisk truet med å anmelde henne. Dere har prøvd å ta det opp på en fin måte, og jeg synes det er verdt å risikere uvennskap og at hun blir fornærma når det gjelder noe så viktig som helsen til katten deres.

Du er ikke seriøs nå? 

Anonymkode: cea51...150

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe du bare må leve med. Typisk gamle damer. Du vet jo uansett ikke hva som gjør katten din syk, de spiser mye rart når de er ute...

Anonymkode: 19c40...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skadelig kan det være da? Tenk på alt den katten får i seg som du ikke har oversikt over.

Eller har du lagt ned forbud mot mus etc.? 

Anonymkode: cea51...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

True med å anmelde henne for å forgifte katten gjentatte ganger ja. For det er akkurat det hun gjør.

Nå gjør du deg dum. Å gi en katt (som er ute fra eierne går på jobb til de kommer hjem..?!..) - litt melk og evnt ei brødskive med leverpostei eller noe middagsrester er ikke å "forgifte". (Aner du hva katter kan finne på å spise..?) Å råde noen til å true med å anmelde for noe slikt er like dumt som alle som skriker "DUMP " om noen er mistenksom da kjæresten er 15min for sein til en date: du skyter spurv med kanon. Det er også fullstendig sløsing med samfunnsressurser å skulle starte en saksprosess over noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke seriøs nå? 

Anonymkode: cea51...150

Jo, jeg er helt seriøs. Jeg ville ikke ha anmeldt henne,. men jeg ville ha truet med å gjøre det dersom katten min ble syk gjentatte ganger fordi hun oppførte seg som et nek, og jeg først hadde prøvd å ta det opp på en fin måte.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Du får begynne å gå tur med den dyrebare katten din i bånd. Ærlig talt: ei katt kan spise ganske mye rart, fra hårballer til insekter. Sølepytt vann er godt nok når den er tørst, spesielt om den springer ute i 8timer når dere er på jobb.. (kan faktisk ha blitt syk av det også..) - Men om gamle Olga gir pus litt fløte og brød med leverpostei er det hysteri? Seriøst; gå tur med karta i bånd, det er mitt forslag, om dette er et så stort problem. 

Er du seriøs?

Det er ikke snakk om den dyrebare katten min som kun skal ha luksus kattemat, det er snakk om et dyr som blir syk av hva hun får! Katter skal ikke ha menneskemat, melk og fløte i disse mengdene. Katten er vandt med å gå fritt og har aldri gått i bånd. Å ha hun i bånd nå blir rett og slett dyreplageri og er helt uaktuelt.

Katter skal ikke ha middag! Magen deres tåler det ikke! De blir syke av det!

7 minutter siden, infectedsopp skrev:

Har dere mulighet for luftegård eller noe mens dere er på jobb i hvert fall? :) 

Dessverre blir det vanskelig da hagen vår ikke er så stor at luftegården ville blitt stor nok til at det hadde gått :( Er vanskelig når katten er vandt med å få gå fritt..

15 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg kan råde deg/dere til å gjøre... dere har jo tydeligvis prøvd å si ifra uten at dette hjelper... kan dere prøve å ha pus inne noen uker kanskje? evt be henne kjøpe kattemelk og kattemat til katten deres, er jo bedre at hun gir det, enn menneskemat og fløte.. :) 

Ingen av kattene våre vil være inne :( De skraper på døren og ønsker ut. Vi måtte ha hun inne en uke en gang og da fløy hun på veggen.. Tipset hun om kattemelk en gang, men det mente hun var unødvendig og "nymotens kjøpetull" som bare var vanlig melk på whiskas flaske :dry: (tilbydde til og med å kjøpe det til hun, men hun ville ikke ta imot).

Det er vanskelig for jeg vil ikke stenge katten inne på noen måte heller. Syntes det er dumt når virkelig alt som egentlig trengs er at hun slutter!

Anonymkode: cf0ff...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Cathrine88 skrev:

Jo, jeg er helt seriøs. Jeg ville ikke ha anmeldt henne,. men jeg ville ha truet med å gjøre det dersom katten min ble syk gjentatte ganger fordi hun oppførte seg som et nek, og jeg først hadde prøvd å ta det opp på en fin måte.

Men dette er tydeligvis en utekatt. Hvem skal ts true når pus har spist en hårball, ei mus eller en fugl og blir dårlig? Høres kanskje ikke ut som en såpass lettsyk katt burde være utekatt.....

Anonymkode: cea51...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i et felt hvor vi er nærme naboene våre. Vi har to puser som får gå inn og ut som de ønsker.

Den ene naboen vår er en eldre dame. Hun er litt "treg", ganske egen og veldig sta.

Problemet er at hun har lagt sin elsk på den ene katten vår. Hun gir henne melk og menneskemat, og kan ikke forstå at katten blir dårlig av det. Katten kommer ofte hjem og kaster opp eller driter på seg. Det er slitsomt, ekkelt og ikke noe greit for pus.

Jeg har forsøkt gjentatte ganger å si ifra. Jeg har forsøkt å si at katten blir syk, og hun lover å slutte å mate henne, men hun fortsetter.

En annen av naboene (som vi er gode venner med) bor vegg i vegg med hun, og hører ofte at hun prater med katten og sier "stakkars pusen er så tynn" og serverer melk, fløte eller menneskemat. Katten takker selvfølgelig ja. De har også prøvd å si ifra, men hun overser de bare.

Katten vår er forresten ikke tynn, hun er helt innenfor normalen. Hun tror at katten er tynn fordi den ikke er feit, og dyrlegen har sagt at det er et stort problem med folk som overmater kattene sine så de blir tjukke, men at vår er god og sprek. Dette har vi også forsøkt å forklare til hun, men til ingen nytte. Vi var nylig hos vet med pus for vaksine, og da fikk vi også beskjed om at hun ikke skal ha det gamla serverer (spurte).

Hun er pensjonert og serverer gjerne pus mens vi er på jobb. Vi kan ikke akkurat slutte i jobben for å sitte hjemme og spionere på om hun legger ut mat til katten! Ellers har hun hagen sin på baksiden (hvor vi ikke har innsyn) og vi kan ikke akkurat gå inn å sjekke heller.

Hva kan vi gjøre??

Anonymkode: cf0ff...d84

Er sikkert trivelig med husdyr til damen

 Noen og stelle med og snakke med. Se story på det.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er tydeligvis en utekatt. Hvem skal ts true når pus har spist en hårball, ei mus eller en fugl og blir dårlig? Høres kanskje ikke ut som en såpass lettsyk katt burde være utekatt.....

Anonymkode: cea51...150

Men i alle dager!

Beklager, men det virker som mange her ikke helt har greia på hvordan en katt fungerer. Det er ikke naturlig for en katt å få tacorester, gryterett, behandlet melk og fløte! Det er derimot naturlig å spise mus, hårballer, sølevann, småfugler og andre ting som kanskje virker veldig mye "verre" for oss. De er "bygd opp" til å tåle det!

Anonymkode: cf0ff...d84

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Du får begynne å gå tur med den dyrebare katten din i bånd. Ærlig talt: ei katt kan spise ganske mye rart, fra hårballer til insekter. Sølepytt vann er godt nok når den er tørst, spesielt om den springer ute i 8timer når dere er på jobb.. (kan faktisk ha blitt syk av det også..) - Men om gamle Olga gir pus litt fløte og brød med leverpostei er det hysteri? Seriøst; gå tur med karta i bånd, det er mitt forslag, om dette er et så stort problem. 

Melk og fløte gir katter diare og dårlig mage. Det er ikke hysteri å ville forhindre at katten har avføring rennende nedover pelsen bak ved rumpa. Katten får vondt i magen av det, akkurat slik mennesker får vondt i magen og diare om de spiser mat de ikke tåler. Katter tåler sannsynligvis bedre sølevann enn melk, da magene deres er utviklet for å tåle noe skittent vann

Anonymkode: 93b59...544

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager!

Beklager, men det virker som mange her ikke helt har greia på hvordan en katt fungerer. Det er ikke naturlig for en katt å få tacorester, gryterett, behandlet melk og fløte! Det er derimot naturlig å spise mus, hårballer, sølevann, småfugler og andre ting som kanskje virker veldig mye "verre" for oss. De er "bygd opp" til å tåle det!

Anonymkode: cf0ff...d84

En katt fungerer ikke dårlig, med mindre det er noe med den.

Anonymkode: cea51...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alternativ løsning er å gi henne en pose av den kattematen dere bruker og be henne pent om å fore med den om hun absolutt MÅ gi kattene mat. Si fra tydelig om at melk og annet gir kattene diare og oppkast (ta gjerne bilde av nedbæsjet katt...), så for kattens skyld er det best å gi kattemat. I bestefalll funker det, i verste fall fortsetter hun som før... En potensiell fordel er at kattene mister interessen for å gå til henne om de likevel bare får den vanlige kattematen der. ;)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

En katt fungerer ikke dårlig, med mindre det er noe med den.

Anonymkode: cea51...150

Jo, det er akkurat det den gjør!

En katt fungerer så "dårlig" at om den får menneskemat hver dag så blir den syk. Den tåler det ikke! Det er ikke snakk om en sjelden gang her, det er snakk om tilnærmet hver dag!

Anonymkode: cf0ff...d84

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...