Gå til innhold

Tips til mat uten kjøtt


Gjest Makemeloveit

Anbefalte innlegg

Hei TS!

Du kan jo spise så mye! Bare slutt å tenk på middag som et satt måltid.

Du kan kombinere en proteinkilde (fisk, kylling) med grønnsaker og stivelse.

Bruk fantasien. Alt kan kombineres hvis du liker det.

Anonymkode: 1fc1b...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt. Hva er det du ikke kan spise? Kan du ikke bare bytte ut rødt kjøtt i alle retter du vanligvis spiser, med kylling og kyllingkjøttdeig?

Anonymkode: 82f73...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsegrateng med kyllingpølser :) kokt pasta, kyllingpølser, grønnsaker du tåler, hvit saus, ost og inn i ovnen. Enkelt og digg :P  Så kan du jo bare hive grønnsakene oppi pastavannet noen minutter på slutten hvis det er lettere for fordøyelsen, sånn at de blir helt myke i ovnen :) 

Kyllingfrikasse med poteter 

Fiskegryte - steke løk, hvitløk, gulrot evt. Chili hvis du kan spise sterk mat. ha i tomatboks og kok opp, ha i stykker av torsk og laks,  bland i creme fraiche på slutten av koketiden  :) og kokte poteter ved siden av

Anonymkode: 1519f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Tusen takk til alle som har gitt meg gode svar og tips :) Det er ikke vits å diskutere rundt sykdom og hva man tror på og ikke. Jeg har en diagnose og har måttet gå igjennom en alvorlig operasjon da situasjonen ble kritisk. Jeg har blitt kjempe syk av å spise rødt kjøtt, og har derfor blitt litt redd for å spise lyst kjøtt også. Jeg har fått beskjed om å holde meg helt unna rødt kjøtt, og håper at de uvisse menneskene som har kommentert får en oppklaring nå. Takk dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ihvertfall fått dilla på en rett for tiden. Det eneste du trenger er boksmais, kyllingfilet/kyllingkjøttdeig og ris.

Stek maiskornene til de blir nesten litt brent, og legg de i en skål. Kok opp ris.
Skjær kyllingen i strimler, og stek de med salt og pepper, spisskummin og paprikakrydder. (evt bare tacokrydder)

Når alt er ferdig bare blander du det sammen i stekepanna, krydrer til ønsket smak og viola!

Kan spises for seg selv, sammen med salat, i tacolefser, pitabrød..

Er også godt i bruke sjampinjong, paprika og løk i gryta, hvis man ønsker mer grønnsaker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Tips til mat uten kjøtt...." Her ber du jo spesifikt om å få mat MED kjøtt...? hvorfor ikke skrive i overskriften "tips til mat med kylling/kalkun/fisk?" :) 

 

 

Anonymkode: 6e1bc...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du liker poteter og brun saus. Her er det perfekte kjøtt-, soya- og bønnefrie tilbehøret til det. Legg til grønnsaker eller kålstuing eller hva som helst og du har full tradisjonsmiddag :) Vegisterkakene er skikkelig gode :) 

Anonymkode: a8f14...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza med tomatsaus, sopp, paprika, tomat, rødløk og ost. Jeg klarer ikke å spise pizza med kjøtt lengre fordi kjøttsmaken tar for mye plass.

Anonymkode: 244be...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. september 2016 at 10.46, FruHudson skrev:

Det har kommet inn en del veganske/vegetarianske kjøttalternativer som kan brukes i stedet for kjøtt :) Kiwi og Meny holder i disse dager på å ta inn noe som heter "oumph", som er laget av soyaprotein. Ellers er det godt med taco, bare at du bruker bønner som du kan mose litt med tacokrydder for eksempel. 

ENIG! Oumph! og andre kjøtterstatninger er dyrt i lengden da. Men Santa Maria (?) har "relansert" vegetartaco-mixen sin (har ikke sett den i Norge på flere år, kun i Sverige) - den er lagd på soyaprotein og koster ca 20 kr. I tillegg trenger man en boks hakkede tomater. Og om man vil variere litt og ikke bare spise soya, har jo Coop lansert vegetarisk taco"kjøtt" og pulled, som er basert på erteprotein.

Anonymkode: c9850...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gryter: mye indisk om du liker/tåler krydret mat. Jeg er STORfan av chana masala, som de det samme som tikka masala bare med kikerter. Noen ganger bruker jeg røde linser i stedet. En av mine absolutte favoritter! Men du kan jo bruke en kjøtterstatning også, sol f eks oumph. Er du lat er det bare å kjøpe den svarte boksen fra Toro, jeg gjør ofte det.

Anonymkode: c9850...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...