Gå til innhold

"Kvinnene tek nesten alt" fra #2SITERT


Dr. A. Kula

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg oppfatter det slik at han mener kvinner har lavere terskel for å ta i bruk sykedager. Han argumenterer for at sykefraværet var lavere og mindre kjønnsnyansert, før vi fikk full lønn fra dag 1.

Har han også tatt med at menn har høyere terskel når det kommer til å oppsøke lege når de føler seg dårlig?

Anonymkode: 16243...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han også tatt med at menn har høyere terskel når det kommer til å oppsøke lege når de føler seg dårlig?

Anonymkode: 16243...a7a

Er ikke det bare motsatt av hva jeg skrev? Ev utdyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Håper de alle klarer å holde en saklig debatt rundt temaet.

Anonymkode: 3d4ec...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg oppfatter det slik at han mener kvinner har lavere terskel for å ta i bruk sykedager. Han argumenterer for at sykefraværet var lavere og mindre kjønnsnyansert, før vi fikk full lønn fra dag 1.

Ok, så hva mener han er løsningen da? Kan jo forstå at det er et problem om fraværet har gått veldig opp etter den regelen, men kan ikke yrket ha veldig mye å si her da, de som jobber i "kvinneyrker" er jo ofte mer i kontakt med andre mennesker og gjerne syke mennesker hvor en er mer utsatt for smitte selv og for å smitte andre. At en sykepleier holder seg hjemme når hn er syk, er vel en bra ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Migle90 skrev:

Ok, så hva mener han er løsningen da? Kan jo forstå at det er et problem om fraværet har gått veldig opp etter den regelen, men kan ikke yrket ha veldig mye å si her da, de som jobber i "kvinneyrker" er jo ofte mer i kontakt med andre mennesker og gjerne syke mennesker hvor en er mer utsatt for smitte selv og for å smitte andre. At en sykepleier holder seg hjemme når hn er syk, er vel en bra ting?

Han foreslår vel ingen løsning, men det ligger i kortene at karensdag(er) vil gi effekt. Ellers så viser han nettopp til statistikk som avviser argumenter om "kvinneyrker". Andelen syke menn er ikke høyere i de yrkene. Les artikkelen, det står der.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. Håper de alle klarer å holde en saklig debatt rundt temaet.

Anonymkode: 3d4ec...822

Bare hyggelig. God debatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er minst 2 som styrer unna "Trash TV"  :5:

 

 

 

Anonymkode: 193ea...415

Dere er helt sikkert ikke alene om å ikke ta innover dere informasjon dere ikke liker og å ikke følge med på viktige debatter, men jeg ser ikke at det skulle være noe å skryte av. 

Sitat

Bruk og misbruk av statistikk er ikke spesielt underholdende heller for den som har dybdekunnskap innen faget :Gjesp:

Spør heller om det du ikke forstår, så skal vi forsøke å forklare deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Han foreslår vel ingen løsning, men det ligger i kortene at karensdag(er) vil gi effekt. Ellers så viser han nettopp til statistikk som avviser argumenter om "kvinneyrker". Andelen syke menn er ikke høyere i de yrkene. Les artikkelen, det står der.

 

Men det kan jo fortsatt skyldes at kvinner er mer utsatt for sykdom, at mennene ikke er like redd for å smitte eller at undersøkelsene her ikke er bra nok. Hadde vel egentlig vært mer interessant med noen forskere i denne diskusjonen her enn feminister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Migle90 skrev:

Men det kan jo fortsatt skyldes at kvinner er mer utsatt for sykdom, at mennene ikke er like redd for å smitte eller at undersøkelsene her ikke er bra nok. Hadde vel egentlig vært mer interessant med noen forskere i denne diskusjonen her enn feminister.

Angående grunnen til høyere sykefravær har forskere vært på banen mange ganger og konkludert med at de ikke vet hvorfor kvinner har så mye høyere sykefravær.

Jeg tror heller ikke sykefraværet spesifikt er poenget til Hustad, men at menn samtidig som vi fra feministisk hold får høre mye om hvor urettferdig samfunnet er, så bidrar menn veldig mye mer enn kvinner, og kvinner får i en del tilfeller betydelig mer igjen av staten enn menn. Med andre ord tror jeg ikke han ønsker en kamp mellom kvinner og menn, men at det virker absurd å rope om hvor urettferdig man blir behandlet, når man bidrar minst og får mest. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Angående grunnen til høyere sykefravær har forskere vært på banen mange ganger og konkludert med at de ikke vet hvorfor kvinner har så mye høyere sykefravær.

Jeg tror heller ikke sykefraværet spesifikt er poenget til Hustad, men at menn samtidig som vi fra feministisk hold får høre mye om hvor urettferdig samfunnet er, så bidrar menn veldig mye mer enn kvinner, og kvinner får i en del tilfeller betydelig mer igjen av staten enn menn. Med andre ord tror jeg ikke han ønsker en kamp mellom kvinner og menn, men at det virker absurd å rope om hvor urettferdig man blir behandlet, når man bidrar minst og får mest. 

Men denne urettferdigheten det ropes om er jo blant annet at menn får bedre betalt for likt arbeid og at man blir behandlet annerledes fordi man er kvinne. Når det kommer til sykefravær er det jo helt like regler for mannen som for kvinnen og de fleste kvinner får jo ikke noe mer, det er jo bare dem som er mye syke som får det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Migle90 skrev:

Men denne urettferdigheten det ropes om er jo blant annet at menn får bedre betalt for likt arbeid og at man blir behandlet annerledes fordi man er kvinne. Når det kommer til sykefravær er det jo helt like regler for mannen som for kvinnen og de fleste kvinner får jo ikke noe mer, det er jo bare dem som er mye syke som får det. 

Nå slenger du bare ut påstander om ulik lønn. Vis til kilde(r) som kan underbygge din påstand. Du mener kvinner blir behandlet annerledes fordi de kvoteres inn i styrer og høyerer utdannelse?

Edit: Selv om kvotering går begge veier, er kvotering et verktøy designet med tanke på fordeler for kvinner. At noen få menn også nyter godt av dette er strengt tatt en bieffekt.

Hva mener du med at de fleste kvinner får jo ikke noe mer. Statistikken (ref artikkelen) er helt klar på kvinner har et høyere sykefravær enn menn. Som @herzeleid påpeker er grunnene ikke kjente.

Endret av Dr. A. Kula
Presisering på kvotering
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Migle90 skrev:

Men denne urettferdigheten det ropes om er jo blant annet at menn får bedre betalt for likt arbeid og at man blir behandlet annerledes fordi man er kvinne. Når det kommer til sykefravær er det jo helt like regler for mannen som for kvinnen og de fleste kvinner får jo ikke noe mer, det er jo bare dem som er mye syke som får det. 

Det blir helt klart ropt om denslags, men det er likefullt feil. Kvinner og menn får samme lønn for å sitte i samme stilling, men kvinner tjener mindre fordi de velger andre jobber og yrker og fordi de jobber veldig mye mindre enn menn. Det er ikke lov å betale kvinner og menn forskjellig i samme stilling i Norge i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese alt, for jeg orker ikke Hustad, men akkurat når det gjelder sykefravær er det ingen tvil om at kvinner er mye mer syke enn menn. At de ikke har funnet gode forklaringer på at kvinner er så mye sykere betyr jo selvfølgelig ikke at de ikke er det. Det kan godt være at de finner årsaker som ikke har med dårlig arbeidsmoral å gjøre, men mitt personlige inntrykk er at det er det det har. Jeg synes rett og slett det virker som kvinner har lavere terskel for å sykemelde seg, og at det råder en slags aksept for at man ikke orker eller gidder å være flink pike hele tiden. Man møter sjelden menn som nærmest skryter av at de har brent seg ut og må ta seg en pause fra arbeidslivet for å kunne nyte den private delen av livet til fulle, men jeg har ikke tall på hvor mange kvinner jeg kjenner og har møtt som har gjort akkurat det. Det er nesten som et kvalitetsstempel å regne, at man har vært så flink liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett en debatt om hva som kan gjøres for å få ned sykefraværet. Det er ingen grunn til at vi skal være sykere i Norge enn de er i Sverige, så her må det gjøres noe.

Men for meg så blir det veldig useriøst når det greies ut om de grådige kvinnene som lever så lenge og dermed blir så kostbare å ha her i landet. Det er ikke sånn at kvinner lever lengre med vilje akkurat. Kanskje menn ville levd lengre dersom de gikk mer til lege og ble oftere sykemeldt? Det der blir bare utrolig useriøst. 

Når vi ser slike negative trekk i samfunnet som det høye sykefraværet er, så kommer man ingen vei med den type usakligheter. Jeg er åpen for ideen om at det høye sykefraværet blandt kvinner kan skyldes kultur til en grad, men da hjelper det lite å lage ut med usakligheter som at kvinner må slutte å leve så lenge. Man må heller sette til side penger til forskning som forsøker å finne ut nøyaktig hva det er som skjer her, først når vi VET (ikke spekulerer) i årsaker kan vi få gjort noe med problemet. 

Personlig har jeg liten tro på karensdager. Korttidsfravær er et ganske lite problem, mens legemeldt sykefravær over lengre tid er et større problem. Jeg er redd for at dersom man mister lønn den første dagen vil det føre til at folk som er ute i sykemelding tar ekstra lang sykemelding fordi nå har de allerede "betalt" for det. Jeg tenker heller at redusert lønn etter en tid kan være bedre.  

Anonymkode: 9eecd...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nå slenger du bare ut påstander om ulik lønn. Vis til kilde(r) som kan underbygge din påstand. Du mener kvinner blir behandlet annerledes fordi de kvoteres inn i styrer og høyerer utdannelse?

Edit: Selv om kvotering går begge veier, er kvotering et verktøy designet med tanke på fordeler for kvinner. At noen få menn også nyter godt av dette er strengt tatt en bieffekt.

Hva mener du med at de fleste kvinner får jo ikke noe mer. Statistikken (ref artikkelen) er helt klar på kvinner har et høyere sykefravær enn menn. Som @herzeleid påpeker er grunnene ikke kjente.

Jeg mener at Kari som har null fravær ikke får noe for at Mia har 10 dager fravær  og at Elise med 2 dager fravær ikke får noe mer enn Gunnar med 2 dager fravær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen
2 minutter siden, Migle90 skrev:

Jeg mener at Kari som har null fravær ikke får noe for at Mia har 10 dager fravær  og at Elise med 2 dager fravær ikke får noe mer enn Gunnar med 2 dager fravær.

Det er jo snakk om trender blant menn og kvinner. Kvinner nyter godt av å kunne bruke sykefravær som de vil. Så klart, menn velger jo å ikke utnytte systemet på samme måte. Er alternativet virkelig at menn skal synke like lavt som kvinner i utnytting av systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Migle90 skrev:

Jeg mener at Kari som har null fravær ikke får noe for at Mia har 10 dager fravær  og at Elise med 2 dager fravær ikke får noe mer enn Gunnar med 2 dager fravær.

Nå skjønner jeg ikke poenget ditt. Du trekker ut enkeltindividers opplevelser for å argumentere mot statistiske fakta!?

Det er det samme som "jeg har aldri opplevd..." argumentasjon.

Det er mulig færre kvinner samlet har mer sykefravær enn flere menn, og ergo er det flest menn som har sykefravær, ettersom det refereres til at kvinner har et høyere sykefravær, men min oppfattelse av referansen er at kvinner, også i antall, er mye mer representert på feil side av statistikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nå skjønner jeg ikke poenget ditt. Du trekker ut enkeltindividers opplevelser for å argumentere mot statistiske fakta!?

Det er det samme som "jeg har aldri opplevd..." argumentasjon.

Det er mulig færre kvinner samlet har mer sykefravær enn flere menn, og ergo er det flest menn som har sykefravær, ettersom det refereres til at kvinner har et høyere sykefravær, men min oppfattelse av referansen er at kvinner, også i antall, er mye mer representert på feil side av statistikken.

Det ville jo vært interessant å se mer statistikk på hvordan det fordeler seg. Jeg har en mistanke om at det er en andel folk som har veldig mye sykefravær, og mange som har lite.

Jeg vet at personlige anekdoter ikke er fakta altså, men det jeg ser i arbeidslivet er at det er noen individer (ja, ofte kvinner men også noen menn) som er veldig mye borte, mens de fleste har lite sykefravær. Det vanlige er at man har en egenmelding en gang i året eller annen hvert år, men det er noen "verstinger" som er borte hele tiden. Dersom dette er representativt for hvordan det er i befolkningen så må man jo rette tiltakene inn mot disse som er mye borte i stedet for å sette inn tiltak som går mot alle. 

Anonymkode: 9eecd...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Men da kan du jo gjerne gå statistikken han viser til litt nærmere etter i sømmene... Det er jo nettopp det jeg etterlyser her inne.

Ellers er du bare stor i brødluken.

Jeg har kke lest alle kommentarerne, men endel av statistikken hans blir litt dum..

at kvinner lever generelt lengre enn menn og dermed får noen pensjonskroner mer disse åra blir litt sånn.. eh ja.. irrelevant i en slik diskusjon rundt sykefravær?? Mener han vi burde skyte alle kvinner som lever lenger enn til fylte 80, eller frata dem pensjonen etter en bestemt alder..? - en annen ting er statistikken om økt sykefravær etter slutten av 70 tallet. - hvor mange prosent av kvinnene i Norge anno 1970 var overhodet yrkesaktiv..? Langt færre enn idag. Det er derfor ikke urimelig å anta at de som først var ute i arbeidslivet av kvinner på den tiden enten 1.) Hadde dårligere økonomiske kår enn sine ikke-arbeidende medsøstre, og dermed ikke hadde økonomi til å bli hjemme ved sykdom, når det betydde ingen lønn. 2.) de var kanskje mer karrierebevisste og målrettet enn den gjengse kvinne idag er. Når normen ikke var at kvinner skulle jobbe, og om de hadde økonomi til å være "husmor" men valgte å bryte med dette og satse på karriere, er det rimelig å anta at deres motivasjon for å arbeide var noe høyere enn i et samfunn hvor alle kvinner jobber; både de som ønsker og de som mistrives og ikke vil, men må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne sett en debatt om hva som kan gjøres for å få ned sykefraværet. Det er ingen grunn til at vi skal være sykere i Norge enn de er i Sverige, så her må det gjøres noe.

Men for meg så blir det veldig useriøst når det greies ut om de grådige kvinnene som lever så lenge og dermed blir så kostbare å ha her i landet. Det er ikke sånn at kvinner lever lengre med vilje akkurat. Kanskje menn ville levd lengre dersom de gikk mer til lege og ble oftere sykemeldt? Det der blir bare utrolig useriøst. 

Når vi ser slike negative trekk i samfunnet som det høye sykefraværet er, så kommer man ingen vei med den type usakligheter. Jeg er åpen for ideen om at det høye sykefraværet blandt kvinner kan skyldes kultur til en grad, men da hjelper det lite å lage ut med usakligheter som at kvinner må slutte å leve så lenge. Man må heller sette til side penger til forskning som forsøker å finne ut nøyaktig hva det er som skjer her, først når vi VET (ikke spekulerer) i årsaker kan vi få gjort noe med problemet. 

Personlig har jeg liten tro på karensdager. Korttidsfravær er et ganske lite problem, mens legemeldt sykefravær over lengre tid er et større problem. Jeg er redd for at dersom man mister lønn den første dagen vil det føre til at folk som er ute i sykemelding tar ekstra lang sykemelding fordi nå har de allerede "betalt" for det. Jeg tenker heller at redusert lønn etter en tid kan være bedre.  

Anonymkode: 9eecd...f3b

norge kamuflerer statistikken over arbeidsledige via sykefravær som kan vare 1år med full lønn. Vi har et lavere antall arbeidsledige men langt høyere antall sykmeldte, enn mange av våre naboland. Varte full sykelønn i bare 4-6mnd, ville nok statistikken sett helt annerledes ut. 

 

23 minutter siden, Trollkarlen skrev:

Det er jo snakk om trender blant menn og kvinner. Kvinner nyter godt av å kunne bruke sykefravær som de vil. Så klart, menn velger jo å ikke utnytte systemet på samme måte. Er alternativet virkelig at menn skal synke like lavt som kvinner i utnytting av systemet?

Å "utnytte" systemet kan menn også gjøre om de vil, og det hjelper ikke å mistenkeliggjøre at kvinner som er syk automatisk utnytter systemet. Kvinner har også oftere psykisk sykdom enn menn. Jeg tror personlig at mye langtidssykefravær kan komme av "feil kvinne i feil jobb", og lønn over 1år blir en sovepute for å ikke komme seg videre. Kanskje burde sykepenger kun utbetales i noen måneder, ikke et helt år. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nå skjønner jeg ikke poenget ditt. Du trekker ut enkeltindividers opplevelser for å argumentere mot statistiske fakta!?

Det er det samme som "jeg har aldri opplevd..." argumentasjon.

Det er mulig færre kvinner samlet har mer sykefravær enn flere menn, og ergo er det flest menn som har sykefravær, ettersom det refereres til at kvinner har et høyere sykefravær, men min oppfattelse av referansen er at kvinner, også i antall, er mye mer representert på feil side av statistikken.

Er ikke kvinner enkeltindivider da? Det er jo ikke sånn at kvinner AS tjener penger på at flere kvinner enn menn har sykefravær, det er jo de enkelte kvinnene med høyt fravær som tjener på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...