Gå til innhold

Norwegian Sea Kelp - kosttilskudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk spørsmål fra en bekjent om Norwegian Sea Kelp, hun skal bruke det som kosttilskudd enten til seg selv eller hundene. Men hva er det på norsk? Selges det i Norge?

Anonymkode: 3a4ba...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har hun spurt deg om du ikke vet hva det er? :klo: 

Ellers ville jeg vært veldig kritisk til å bruke noe som ikke har dokumentert effekt. Det blir fort penger rett ut av vinduet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎09‎.‎2016 den 13.04, daemonia skrev:

Hvorfor har hun spurt deg om du ikke vet hva det er? :klo: 

Ellers ville jeg vært veldig kritisk til å bruke noe som ikke har dokumentert effekt. Det blir fort penger rett ut av vinduet. 

Fordi jeg bor i Norge mens de i utlandet?

Anonymkode: 3a4ba...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige matvarer inneholder forskjellige næringsstoffer kroppen trenger, det er stor forskjell på fiskeprodukter og frukt og grønt, andre matvarer for den saks skyld. Om vi spiser veldig ensformig så kan man få mangelsykdommer, spiser man variert så vil man normalt ikke oppleve dette.

Mangelsykdommer var et problem noen generasjoner tilbake, den gang vi ikke fikk tak i matvarer fra andre verdensdeler, den det var umulig å frakte mange matvarer til Norge for reisen tok jo lang tid, frukt om vinteren fantes jo da ikke og kostholdet var voldsomt sesongbasert og ensformig. I dagens samfunn er mangelsykdommer normalt ikke ett problem og vi har jo tilgang på de fleste matvarer stort sett hele året.

Noen, f.eks. gravide som har særskilte behov, syke (f.eks. dem med allergier som medfører at dem må utelukke matvarer), og eldre, er de eneste som kan ha behov for tilskudd av noen næringstoffer - leger og helsepersonell er dog flink med å jobbe opp mot de gruppene dette gjelder.

Øvrige, og det innbefatter de fleste av oss andre - har ingen behov for å ta kosttilskudd overhodet, det er rent bortkastede penger. Dessverre villedes vi ved å bli bombet av reklame som skal ha oss til å tro at alt blir så mye bedre dersom man tar kosttilskudd, det er bullshit fra ende til annen.

Tro meg, spensten vil ikke bli bedre og du vil ikke løpe raskere uansett hvor mange tilskudd man måtte ta. Man blir ikke lykkeligere av det og å slå seg gjør akkurat like vondt som før, ikke får man mer energi eller blir mer konsentrert heller. Er bare livsstil-industrien som vil ha oss til å tro annet, dog har dem et godt motiv for å selge sin livsløgn, dette er milliardindustri som selger keiserens nye klær og tjener seg søkkrike.

Er en grunn til at dem har stoffer som man ikke finner i mat i kosttilskudd, hvor naturlig mattilskudd er egentlig det, som f.eks. koffein og flere av stoffene kan også stå på dopinglista idrettsutøvere blir testet etter - dette gjøres fordi et kosttilskudd ikke gir noen effekt fra eller til, ergo merker man ingen forskjell dersom man benytter ett rent produkt (de med andre stoffer bør man unngå i alle tilfeller). Det er ren lureri...

Nå vil sikkert noen hevde at, ja men dem som spiser usunt kan kanskje trenge det, noen spiser for eksempel aldri fisk. Vell, å kjøpe kosttilskudd for å kunne spise usunt blir for dumt, i stedet for å vurdere kosttilskudd er det da bedre å legge om den usunne livsstilen og spise mer variert, mangfoldig og spennende som gir muligheter for mange flere smaksopplevelser. 

----

Ikke vurdere kosttilskudd og tro at alt skal bli så mye bedre med det, for det skjer ikke, snarere tvert om så tapper det bare økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Hapi skrev:

Hvor i utlandet bor de da? Man får kelp/brunalger/blæretang) på iHerb. De selger også i Norge:
http://www.naturalis.no/flere-produkter/tangpulver-kelp-250g-detail
https://www.altshop.no/1742-premium-kelp-tare-pulver-250-g

Skjønner ikke hva made4you maser om, tang er jo mat, bare pulverisert.

Jeg er helt for å bruke tang i salater m.m., spennende at matvareindustrien utforsker slik - mitt problem er når de selger produktene som helsebringende. Ikke en kjeft løper raskere, hopper høyere, blir sterkere, smiler mer, får mindre vondt av å slå seg, får bedre syn eller helbredes for kreft - av å spise det.

Nå hevder ei heller ikke produktene slikt, men jeg brukte poengene for å få frem at livene til folk ikke blir bedre fordi de velger tilskudd eller produkter som hevdes å være sensasjonssunne - vi trenger ikke slikt, mangelsykdommer er ingen problem og hører fortiden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hapi skrev:

Hvor i utlandet bor de da? Man får kelp/brunalger/blæretang) på iHerb. De selger også i Norge:
http://www.naturalis.no/flere-produkter/tangpulver-kelp-250g-detail
https://www.altshop.no/1742-premium-kelp-tare-pulver-250-g

Skjønner ikke hva made4you maser om, tang er jo mat, bare pulverisert.

Tang benyttes som mat ja, og det er spennende det - men man skal ha en rar definisjon på mat for å se dette som mat - jeg makter det ikke og ser det utelukkende som et forsøk på å selge keiserens nye klær - er ikke verdt å bruke tid og penger på.

---

Dog benyttes tank i salater o.l., planter fra havets bunn og i vannskorpa prøves i større og større grad ut, selv topprestauranter utforsker dette - og først da snakker man om mat i ordets rette forstand - og det er jeg veldig positiv til... Produktet over er nytteløst lureri og noe ingen trenger, mat meg ett visst sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, made4u skrev:

Tang benyttes som mat ja, og det er spennende det - men man skal ha en rar definisjon på mat for å se dette som mat - jeg makter det ikke og ser det utelukkende som et forsøk på å selge keiserens nye klær - er ikke verdt å bruke tid og penger på.

---

Dog benyttes tank i salater o.l., planter fra havets bunn og i vannskorpa prøves i større og større grad ut, selv topprestauranter utforsker dette - og først da snakker man om mat i ordets rette forstand - og det er jeg veldig positiv til... Produktet over er nytteløst lureri og noe ingen trenger, mat meg ett visst sted...

Fordi du personlig ser det som sært betyr det ikke at det ikke er mat.
Det du sier er at når man skriver hva som er i det, så er det lureri, men om man får det servert på restaurant uten å vite om næringsstoffene i det, så er det mat.
Vel, sitter nå og spiser rødalge-pulver på salaten, bruker det istedenfor salt. Begynte å kjøpe det etter jeg prøvde en blanding av tangmel og salt istedenfor urtesaltet jeg pleide å kjøpe, så har nå begynt å kjøpe tangmel som jeg erstatter endel av saltet med, fordi det smaker utrolig godt, og inneholder næringsstoffer i motsetning til salt. Er det da lureri eller mat? ;) 
Er det lureri å selge appelsiner og fortelle at de inneholder C-vitaminer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke mat nei... Ikke i den tørkede formen da det selges for helsas skyld og kjøpes ikke for smaken.

Japanerne er flinke med tang og tare, samt andre planter fra havet - vi ligger på etterskudd der. Hvordan de bruker tang og tare kan sees som mat.

Er du eieren av siden som selger produktene kanskje, siden du argumenterer så sterkt for at det er mat, noe de færreste ville sett det som... Mistenker at dette er kamuflert markedsføring, men for all del - er lov det da.

Jeg er dog urokkelig på at dette er mat, at det spises endrer ikke det synet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...