Gå til innhold

Må man ha Get-nett i en bolig der det er kablet opp til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte fra en blokkleilighet der det var standard-regime på nett og tv, alle i blokka måtte ha Altibox. Tidligere var det Get der, det ble bytta fordi sameiet fikk et bedre tilbud. Nå skal vi flytte til et hus vi skal leie. Her er det Get. Det vil si, det er som utleier sier (min onkel, forøvrig, så vi har en mer familiær tone enn med en fremmed utleier), "det det er lagt opp til", mao det er det er get som har gravd opp i området der og lagt inn veggpunktene som gir nett og tv. 

Betyr det at man må ha Get på samme måte som vi må ha Altibox nå? Eller kan man bytte dette som man ønsker? Utleier har kontaktet dem og planen er at han står som eier av abonnementet, men jeg som betaler, dvs at jeg tar kontakt når jeg vet hva slags tv-løsning og nettløsning jeg ønsker.  Men jeg tenker at det ville vært enklere å bare overføre Altibox-abonnementet mitt til huset? Det er innen samme by. 

Eller har jeg ikke annet valg enn å bruke Get?

Anonymkode: 01c5c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne at vi har kjøpt ny tv som har innebygget tuner til blant annet riks-tv, så det hadde vært praktisk å bruke dem!

Anonymkode: 01c5c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er opplegg for f. eks. kabel fra et selskap så betyr det ikke nødvendigvis at man må ha et abonnement. Men dersom opplegget ble installert på bekostning av kabeltilbyderen så kan det hende det ble tegnet en kontrakt på at man forplikter seg til å abonnere en viss tid (hvis ikke hadde jo ikke selskapet tjent noe på å grave ned kabler og legge inn kontakter i folks leilighet). Dersom opplegget (dvs. nedgravd kabler og kontakter) ble bekostet av huseier så kan jeg ikke se at det skulle utløse noen plikt til å tegne abonnement. Men hør med huseier, det er jo han som vet dette. 

Normalt vil man ikke kunne få altibox uten videre, de bruker vel bare fiberkabel? Get benytter normalt sett kobberkabel de fleste steder. 

Anonymkode: 3fd27...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altibox bruker fiber, ja. Det er 12 år siden (eller mer) siden det ble gravd for get, og da gjaldt det hele området der. 

Siden tv'n har innebygget tuner for både RiksTv og Canal Digital sånn jeg har forstått det ville det jo kanskje være enda enklere å bare ta en av dem. Men da lurer jeg på om det ikke er mulig mtp på PVR, som vi veldig gjerne vil ha. For man kan vel ikke ta opp på tv'n direkte, men trenger en boks å gjøre det på. Altibox planlegger jo å legge alle opptak til nettet (på sky), så etter hvert vil man vel kanskje ha utbytte av det.

Så for meg at det er strengere regler for sånt i leiligheter der alle tegner det samme enn i en enebolig, som dette dreier seg om.

Har hele tiden tenkt at vi måtte ha Get, men nå begynte jeg å tenke at det åpner seg mange muligheter for andre leverandører, for eksempel da de som er integrert i tv eller fiber med Altibox. Vanskelig å få et nøytralt svar fra noen, for alle leverandører vil jo si at jeg skal velge dem. 

Noen som har noe forslag til hvem som kan gi nøytral forklaring av dette? Jeg har spurt huseier om hvordan kontrakten med get funker, men ikke fått noe svar ennå, så nå sitter jeg og undersøker litt hva de ulike tilbyr. 

 

Anonymkode: 01c5c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Get bruker primært kobberkabel, men de har begynt å gå over til fiber via loqal i trondheim ihvertfall, men det vil jeg absolutt ikke anbefale siden utstyret de leverer med fiber er av ganske røten kvalitet. Hvis du ikke er interessert i å ta utgiften med å få lagt inn fiber kan evt canal digital være noe for deg, de leverer også over kobberkabel.

Anonymkode: ecc5d...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når canal digital og riks tv allerede ligger inni tven (tuner integrert) så er det kanskje best å velge dem?

Herligeht så mye man må sette seg inn i når man skal flytte i hus! :P

Tusen takk for at noen gidder å hjelpe meg! Dette er i Oslo, forresten, så alle leverandørene finnes lett tilgjengelig.

Anonymkode: 01c5c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PVR er vel mer eller mindre på vei ut? Vi brukte vår mye tidligere men nå har den stått ubrukt lenge. Det vi ikke rekker å se når det går streamer vi isteden, fra NRK Ntett-TV, Sumo, Viaplay osv. Apple TV er vår nye PVR, og den fungerer også på hytta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...