Gå til innhold

Hva ser dere på som for ungt/gammelt til å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt en del barn som har blitt utsatt for det ene og det andre, så for min del spiller egentlig ikke alder så nøye så lenge barnet blir tatt godt vare på av foreldrene. 

Selv kom jeg ikke til verden før pappa var 65 og i mine øyne var han den beste pappaen. Noen ville nok tenkt at han var for gammel, men mens alle andre pappaene jobbet hadde min pappa alltid tid til meg. Han fulgte meg opp til alt fra lekser og andre aktiviteter. Jeg kommer nok ikke til å vente så lenge som mine foreldre 55-65, men til den økonomiske tryggheten er på plass, som er nå 33.

Anonymkode: 3f7fd...970

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men håper det er greit jeg kommer med ett tilleggsspørsmål? Når dere kommer med alderen dere mener, hva er grunnlaget for akkurat den alderen? Hvorfor er under 25 for ungt, og hvorfor over 35-40 for gammelt? 

 

Anonymkode: a9a55...7ff

Jeg mener noe særlig under 25 er for ungt, fordi man da sjelden har økonomi, stabilt forhold, bosted og utdannelse i orden. Klart, om man har fagbrev og vært sammen med samme mann siden man var 16, er det ikke noe i veien for å få barn når man er 20 i mine øyne :) risikoen er at forholdet sjelden holder... Ellers syns jeg litt livserfaring, gjerne litt reising og det at man har opplevd motgang i livet er gode erfaringer man kan ta med seg når man blir foreldre. Disse har man sjelden når man er 18.

Mener noe særlig over 35 er for gammelt, for det første fordi de fleste kvinnekropper ikke er laget for det. Studier fra danmark har funnet en klar sammenheng mellom den gravides alder og bruk av sykemeldinger. For det andre blir man en veldig gammel mor. Min mor fikk meg når hun var 40, og døde allerede da hun var 76. Da var jeg rundt 35, og absolutt ikke klar for å miste mamma. Barna mine mistet mormor da de var 10 og 8, og det var utrolig sårt. Husker hvor glad jeg var i min egen mormor helt til jeg var langt oppi 20-årene, og syns det er trist at mine barn ikke får oppleve dette. Jeg er fremdeles sjalu på storesøsteren min for at hun rakk å bli 50 før mamma døde, og barna hennes var voksne og hadde et mye bedre forhold til henne.. Derfor fikk jeg mine barn ''tidlig'', slik at de (forhåpentligvis, og sannsynligvis) får ha meg lenge :) 

Anonymkode: 21193...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ferdig med vgs og læretid er et minimum om man skal ha barn som ung. Helst bør man også ha vært i jobb i minst et år eller to, så man har litt arbeidserfaring å komme tilbake til etter permisjon. Velger man å studere/ta høyere utdanning syns jeg det er mer legitimt å få barn før endt utdanning da jeg tenker at man er betydelig mer moden og selvstendig som, si 25 år gammel student enn 18-19 år gammel vgs elev.

Jeg syns man begynner å nærme seg for gammel når man bikker 40. Men alt er relativt, og god helse er viktigere enn alder, tenker jeg. Det finnes utrolig mange spreke 45-åringer som sikkert kan regne med å være spreke og friske til de er langt over pensjonsalder, akkurat som det finnes mange 30-åringer som ikke evner å ta vare på egen helse, og kan regne med å bli "gamle" mye tidligere.

Ideelt sett tenker jeg at fra man har vært i jobb i 2-3 år, og til man er et sted mellom 35 og 40 er helt OK. Jeg reagerer kanskje hvis jeg ser unge mødre jeg vurderer å være veldig tidlig i 20-årene, og eldre mødre som ser ut som de er over 40.

Anonymkode: 78522...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men håper det er greit jeg kommer med ett tilleggsspørsmål? Når dere kommer med alderen dere mener, hva er grunnlaget for akkurat den alderen? Hvorfor er under 25 for ungt, og hvorfor over 35-40 for gammelt? 

 

Anonymkode: a9a55...7ff

Under 25 så har man ikke levd et voksen liv i særlig mange år, men har ikke fått studert, reist, datet, etablert en god økonomi, kort og godt levd og erfart livet. I tillegg tenker jeg at man ofte ikke kjenner seg selv godt nok til å vite at dette er partneren jeg skal være med for resten av livet. 

 

For gammelt syntes jeg bare man skal forholde seg til når naturen sier nok. Tukler man med disse grensene, så er det veldig vanskelig å sette en grense, er 50 greit? 60? 70? Hvor skal man sette grensen da?

Anonymkode: 1bf02...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 23 synes jeg blir litt for ungt, og over 36/37 for "gammelt". Dog skal det sies at fødselsraten blant norske kvinner er altfor lav, så egentlig er det bra med uplanlagte tenåringsgraviditeter og også at eldre kvinner har mulighet til å få hjelp til å få barn med feks prøverør.

Mamma var 28 da hun fikk meg, 31 da hun fikk barn nr 2 og 39 da hun fikk barn nr 3 :) 

Anonymkode: be055...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 36, og fikk nettopp vårt første barn. Enig med hun over her, ang at alt kan ikke planlegges! En kan alltids ha planer sånn og sånn, når en er tidlig i 20 årene, men ting trenger ikke gå slik. 

Det er en stor gave å få barn, og vi er veldig takknemlig for den lille skatten som kom💕 

Så jeg mener en ikke kan si at noe er for tidlg/for sent. Naturen ordner! Jeg kjenner folk både veldig tidlig i 20 årene som fikk sitt første barn da, og jeg kjenner ei som var 43. Alle er fantastiske mødre😃

Anonymkode: 97f67...edf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man er for ung når man er under 22 eller 23 år. Man burde ikke få barn etter fylte 40 mener jeg. Den beste alderen å få barn på mener jeg er 25 til 35 år. Jeg har ikke barn enda selv og er snart 33, men om jeg ikke blir gravid innen jeg er 35 så vil jeg heller ikke ha barn. Det har noe med at jeg skal orke å oppfostre dem også. Egentlig ønsket jeg å få den første når jeg var ca 25, deretter nr 2 når jeg var 27 eller 28 og tredjemann da jeg var ca 30. Så skjedde det ikke å grensen ble flyttet til 28, 31 og 33. Men fordi jeg har problemer med å få barn har jeg enda ikke fått noen. Så skulle jeg få barn nr 1 før 35 så skal jeg prøve på en til... men jeg skal være ferdig med nr 2 før jeg er 38. Helst skulle som sagt barna kommet mye før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de fleste her operer med årstall som ligger langt utenfor den naturoptimale alderen for kvinners barnefødsler. Og jeg mener at det skyldes feminismen/kulturmarxismen.

For å starte med begynnelsen først. Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende kvinner i Norge er altfor høy. Norske kvinner i dag får barn rett og slett altfor sent i forhold til sin biologiske natur.

Dermed kan vi avsluttende konkludere med at nei, ingen av de mødrene du har sett er egentlig for unge til å være mødre. I virkeligheten er det du som fødte altfor sent, og de du mener er for unge fødte i en alder som er langt mer biologisk gunstig for barnefødsler.

Er det noen her som virkelig tror steinalderkvinnene ventet med å få barn til de var over tretti?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man er gammel nok til å få barn når man vet at man klarer å ta vare på barnet og forsørge det. Om man da er 16, 24 eller 30 år varierer fra person til person.

Jeg mener man er for gammel når man når midten av 40 årene. Da er det visse risikoer med å få barn, og man klarer kanskje ikke å opprettholde aktivitetsnivået det kreves med små barn. Samt at de skal følges opp og du får ikke så mange år som "fri" før du blir gammel.

Jeg fikk barn når jeg var 24 år, har 2 stk. Ønsker i utgangspunktet ikke flere, men setter min egen grense ved 38 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig individuelt og det avhenger av livssituasjon og også helse. Kjenner noen som har f.eks endometriose og da blir det vanskeligere å få barn som eldre (fertiliteten kan bli sterkt redusert) så derfor har de blitt anbefalte å skaffe barn så tidlig som mulig. For meg som også hatt komplikasjoner i forbindelse med graviditet (var 23 når jeg fikk mitt første og til nå eneste barn) syns jeg maks 35 hadde vært ok for meg (pga risk for komplikasjoner av den typen jeg hatt kan bli større jo eldre mann er), hadde ikke turt å skaffe barn hvis jeg var eldre enn det. Noen kan få barn opp i 40-45 års alderen men for meg personlig, og sikkert mange andre så hadde det vært for gammelt. 

Å få barn i 20 års alderen kan også være for ungt for mange men for noen som vet at de har nedsatt fertilitet så kan det være en god ide å få barn tidlig. 

Mitt poeng er altså at det ikke er noen fasitsvar, det avhenger også av helse og livssituasjon. Man kan være voksen og ha god økonomi og stabilt liv tidlig i livet og dermed vare klar for barn også hvis man er 20 og omvendt. 

 

 

Anonymkode: 023f2...0ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg mener at de fleste her operer med årstall som ligger langt utenfor den naturoptimale alderen for kvinners barnefødsler. Og jeg mener at det skyldes feminismen/kulturmarxismen.

For å starte med begynnelsen først. Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende kvinner i Norge er altfor høy. Norske kvinner i dag får barn rett og slett altfor sent i forhold til sin biologiske natur.

Dermed kan vi avsluttende konkludere med at nei, ingen av de mødrene du har sett er egentlig for unge til å være mødre. I virkeligheten er det du som fødte altfor sent, og de du mener er for unge fødte i en alder som er langt mer biologisk gunstig for barnefødsler.

Er det noen her som virkelig tror steinalderkvinnene ventet med å få barn til de var over tretti?

Så er det jo noen andre faktorer man må tenke over. I storbyene er boligmarkedet enormt dyrt, og dersom man skal ha bolig før man får barn er man nødt til å vente til man har penger til det. Det har man stort sett ikke når man er 18-20 år gammel. Studier kan ta lang tid, en master tar 5 år, en doktorgrad tar vel 9 år. Ikke alle tar så lange utdannelser, men det er mange som gjør det. Man kan få barn mens man studerer, men det er ganske tøft. Det er faktisk ikke bare kroppen man må ta hensyn til når man skal få barn, det optimale for kroppen er kanskje å få barn når man er 15-20 år gammel, men det er virkelig ikke optimalt dersom man tar alle de andre faktorene med i betraktningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at alderen 23-36 er normalt, men individuell modenhet har jo selvsagt ALT å si. Men å få barn i slutten av 30-årene er jo heller ikke så lurt med tanke på økt risiko for komplikasjoner/sykdommer hos baby. 

Anonymkode: 865bb...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, FriCol skrev:

Så er det jo noen andre faktorer man må tenke over. I storbyene er boligmarkedet enormt dyrt, og dersom man skal ha bolig før man får barn er man nødt til å vente til man har penger til det. Det har man stort sett ikke når man er 18-20 år gammel. Studier kan ta lang tid, en master tar 5 år, en doktorgrad tar vel 9 år. Ikke alle tar så lange utdannelser, men det er mange som gjør det. Man kan få barn mens man studerer, men det er ganske tøft. Det er faktisk ikke bare kroppen man må ta hensyn til når man skal få barn, det optimale for kroppen er kanskje å få barn når man er 15-20 år gammel, men det er virkelig ikke optimalt dersom man tar alle de andre faktorene med i betraktningen.

Men da er spørsmålsstillingen fundamentalt feil, er den ikke?

Problemet er ikke at mødrene er for unge. Problemet er ideen at det er både greit og riktig at kvinner blir hungamle før de får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg kan svare på kun basert på alder, selvom du sier vi ikke skal ta med modenhet osv...

det er jo det som tells, noen er utrolig ung og barnslige til sinns som 19 åring, noen er utrolig voksne, noen er utrolig umodne helt til de er 30, noen er voksne. Det er jo helt variabelt. 

Under 18 år burde du ikke få et barn, er ingen "for gammelt" for meg heller. Er du i et stabilt forhold, lyst på barn og har mulighet til det når du er 19 da syntes jeg det er heeelt greit, men er du ikke det før du er 30, neivel.

 

om du er fruktbar og venter til du er 30 på og få ditt første barn syntes jeg det begynner bli veldig gammelt.

Anonymkode: 49093...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mor igjen for Noen måneder siden, 42 år gammel. Jeg var tydeligvis ikke for gammel i hvert fall, ellers hadde jeg nok ikke blir gravid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Angelheart2 skrev:

Under 20 = for ung. Man bør være noenlunde etablert økonomisk før man setter barn til verden. En utdannelse er heller ikke dumt, men ikke noe absolutt krav, da det er mye man kan gjøre selv om man har fått barn. (Sier hun som selv fikk barn som 18-åring og tok høyere utdanning etter fylte 40).

Over 40 = for gammel. Rett og slett fordi kroppen ikke lenger er rustet for det. Dessuten får barnet veldig fort gamle foreldre som kanskje ikke lenger henger helt med i alt man må for å kunne følge opp ungene godt i våre dager.

Herregud,  kroppen  er jo helt klart rustet til det man blir gravid over 40!  Selv sluttet jeg med prevensjon og fødte to barn som 42 og 44! Fysikken var klart veldig god. Tipper det er

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...