Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å helsparkle? (evt. andre tips)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal tapetsere om stua, og har kjøpt en original tapet i lin og jute fra 70-tallet http://www.tapetorama.se/display.php?item=8006&category=Wallpaper

"Problemet" er underlaget. Tidligere eier har gråmalt en tekstilstrie med horisontale stripestruktur.

Tenkte at jeg kunne grunne over, men etter en telefon til min lokale fargehandler mente de jeg burde helsparkle alle veggene. Dette fordi jeg med kun grunning måtte bruke så mye lim ved tapetsering, dette vil tyte ut i kantene - noe som ikke er særlig heldig når man tapetserer med tapeten jeg skal bruke.

Hvor LANG tid tar det å helsparkle? Aldri gjort dette før, og kjenner jeg blir svett bare ved tanken :sjenert: Eventuelt andre innspill og suksesshistorier med enklere grunnarbeide :P 

 

Anonymkode: fc57d...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid det tar er nok ganske forskjellig. En som er dreven og kan det, vil sannsynligvis gjøre det dobbelt så raskt som en som ikke har så mye erfaring. Personlig hadde jeg aldri tatt på den jobben selv, om jeg ikke kunne dette godt fra før.

Husk at du skal helsparkle, pusse og kanskje du må sparkle en gang til for å få det jevnt å fint, og da må du selvfølgelig pusse igjen.

Mitt råd; har du anledning så leier du folk til å gjøre det.

Anonymkode: c5f3c...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at tapeten ikke var så fæl å få av som jeg trodde. Da river jeg den istedenfor :) 

Anonymkode: fc57d...0c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel sparklet rom med strie på veggene. Brukte rull sparkel, og gikk over med en lang sparkelspade etterpå. Det gikk mye fortere og var mye enklere enn jeg hadde trudd. Tok 2 runder, med sparkel, brukte pussemaskin. Resultatet ble kjempebra. Angret på at jeg ikke tok alle rommene med strie. Brukte vell 4 timer totalt på 3 dager.

Lykke til med riving av tapet :) 

Anonymkode: 6a87a...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at tapeten ikke var så fæl å få av som jeg trodde. Da river jeg den istedenfor :) 

Anonymkode: fc57d...0c7

Kjøp deg tapetfjerner, fåes billig på clas olshon. Riv/skrap av øverste laget av tapeten, så tar du å bruker tapetfjerneren (som består av damp) til å få av restene og limet. Så kan du sparkle skjøtene på veggen og evt. Skrue hull. Lurt (og viktig) og gjøre det sikkelig fra start så du får et fint og varig resultat.

Anonymkode: dc834...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. september 2016 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Hel sparklet rom med strie på veggene. Brukte rull sparkel, og gikk over med en lang sparkelspade etterpå. Det gikk mye fortere og var mye enklere enn jeg hadde trudd. Tok 2 runder, med sparkel, brukte pussemaskin. Resultatet ble kjempebra. Angret på at jeg ikke tok alle rommene med strie. Brukte vell 4 timer totalt på 3 dager.

Lykke til med riving av tapet :) 

Anonymkode: 6a87a...e14

Hva er rullesparkel?  Sparklet du først, så pusset, så sparkel igjen og en puss eller hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Pikeliten skrev:

Hva er rullesparkel?  Sparklet du først, så pusset, så sparkel igjen og en puss eller hvordan gjorde du det?

Det er sparkel du får på bøtte. Og bruker rulle til å påføre.

Jeg brukte også rullesparkel hos oss, men hadde litt krevende vegger, så det tok meg én helg, 3 strøk og 40 liter sparkel. En helvetes jobb. Det er fortsatt ikke helt bra.

jeg ville heller prøvd renoveringsduk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid! 

Firmaet jeg bruker har sagt de trenger 14 dager på å helsparkle og male leiligheten min. Det er tørking som tar mye av tiden. Jeg hadde sikkert brukt 8 uker :/

Anonymkode: 7f9c0...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare legge tynne gipsplater utenpå, sparkle i skjøtene og en er ferdig. Går så ekstremt mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du river av den gamle strien bør du likevel helsparkle veggen for å få et jevnt resultat. Husk å grunne hele veggen med maling i tapetens grunnfarge.

Anonymkode: b4a63...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/30/2016 den 22.42, PhilosopherSe7en skrev:

Hvorfor ikke bare legge tynne gipsplater utenpå, sparkle i skjøtene og en er ferdig. Går så ekstremt mye raskere.

Jeg har ikke tenkt på at det er et alternativ å legge tynne gipsplater oppå...  Det eneste er vel at ledninger som ikke går inni veggen må gjøres noe med?  Disse kan vel ikke bare kles inn med et lag gips?

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/oppussing-og-pabygging/vekk-med-stria/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som driver med tapetsering og slikt, og han sier at det er absolutt ikke å anbefale å sparkle, tapetsere over eller male på gammel strietapet, da du kan risikere at hele det nye laget ramler av og den gamle stria sitter igjen.

Så det er nok verdt jobben å skrape av den gamle stria i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Pikeliten skrev:

Jeg har ikke tenkt på at det er et alternativ å legge tynne gipsplater oppå...  Det eneste er vel at ledninger som ikke går inni veggen må gjøres noe med?  Disse kan vel ikke bare kles inn med et lag gips?

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/oppussing-og-pabygging/vekk-med-stria/

Det spørs jo hvordan ledninger og brytere er lagt opp hos deg den dag i dag. Har du skjulte ledninger, eller ligger de langs listene?

Som oftest er det nok ledning til at en kan legge de utenpå gipsen, altså utenpå gipsen og rett over lister. Samme gjelder brytere. Men du må selvsagt undersøke om dette lar seg gjøres hos deg i forkant, for er ikke lett å svare på det når en ikke vet hvordan du har det lagt opp i dag med ledninger og brytere.

Du må også liste på nytt, men lister er billig og du kan kjøpe de ferdig malt om du ønsker det. Alternativt kan du ta av de gamle forsiktig og bruke disse på nytt. Det finnes vel også lister som skjuler ledningene om du ønsker det. Er jo langt finere med skjulte ledninger.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...