Gå til innhold

Sitter stengt i et rom... Edderkoppangst og STOR edderkopp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette høres helt sinnssykt ut, men jeg har angst for edderkopper og får full panikk når jeg ser en. 

Nå har det seg sånn at jeg sitter innestengt på et rom, helt livredd fordi jeg nettopp møtte på en DIGER edderkopp i stua. Fikk panikk, sitter nå i sofa og aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt den. 

Samboer er forbanna på meg fordi jeg vekte han med løpinga mi og nekter å hjelpe meg. Han sier jeg ødela hele natta hans og at jeg får drepe den alene.

Så... Nå sitter jeg her... og håper at jeg får nok mot til å gå ut. Sitter omså hele natta. 

Hvordan kan man gå fram med å drepe en stor og rask edderkopp når man har så angst? Hva kan jeg prøve å drepe den med uten å være nært den? Vil jo ikke risikere at den løper rundt, noe som er sannsynlig. 

Herregud jeg trenger hjelp snart. 

Anonymkode: 616f1...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar et tørkepapir og fukter det litt  i vann, da får du mye bedre tak på edderkoppen. Så går du bort og klemmer til skikkelig. Du er rask og konsentrert, da slipper den ikke unna.

I stedet for at du sitter og grubler over hvor redd du er for en stakkars edderkopp, lar du være å tenke og bare handler.

 

 

Anonymkode: 078c0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar et tørkepapir og fukter det litt  i vann, da får du mye bedre tak på edderkoppen. Så går du bort og klemmer til skikkelig. Du er rask og konsentrert, da slipper den ikke unna.

I stedet for at du sitter og grubler over hvor redd du er for en stakkars edderkopp, lar du være å tenke og bare handler.

 

 

Anonymkode: 078c0...faf

Nå vil jeg helst unngå å komme nært den. Den løper ufattelig raskt og er så langt den største edderkoppen jeg har vært borti. 

Og så blir det automatisk litt vanskeligere når man har sterk angst for det... Jeg kan stå på enden av et stup uten å være redd, men edderkopper derimot... 

Ts

Anonymkode: 616f1...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en slags spray...eller noe liknende. Har også støvsuger, men den står helt nært den. Tror jeg bare må vente til den flytter seg. 

Ts

Anonymkode: 616f1...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray hårspray på den, så den ikke klarer å bevege seg raskt (er hårsprayen sterk nok, blir den limt fast til overflaten). Jeg vil ikke ha edderkopper i støvsugeren, så jeg fester først en liten brødpose på Jif-moppen, deretter et lag med tørkepapir. Still håndtaket til makslengde, så er alt klart for å skvise edderkoppen. Når den er død, trer jeg en brødpose på hver hånd og fjerner plast og papir (og død edderkopp *grøss*) fra moppen. Vrenger det liksom inn i den ene brødposen, og så inn i den andre, deretter kaster jeg bylten i søpla.

Ekstremt, ja, men er man redd så er man redd :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Takk for tips! Har innsett at jeg ikke klarer å gå ut av rommet, så blir sittende her en stund til. Har alltid vært livredd edderkopper, men tror det har blitt verre. 

Kaldsvetter, har høy puls, vil bare komme meg ut av hele leiligheta. Skjønner meg ikke på denne frykten... de er ikke farlig, men får totalt panikk... slitsomt. 

Skal se om jeg tør etterpå, å gå ut av rommet. 

Anonymkode: 616f1...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det, men du må huske på at det tross alt bare er noen sekunder med intenst ubehag du må igjennom før du kan slappe skikkelig av igjen. Det er bedre å knerte den nå, enn å bruke morgendagen på å bekymre seg for hvor den har gjemt seg.

Sier ikke dette for å skremme deg, men fordi det har hendt at jeg selv har utsatt det og angret kraftig når edderkoppen plutselig er borte vekk. Det forlenger jo perioden med ubehag. Ta det nå, mens du har oversikt, og dermed kontroll (selv om det ikke føles sånn). Lykke til! :klemmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner... Jeg vet jeg ikke burde si det, men av og til er dere søte og rare. Alt det dere går gjennom for en edderkopp. :)

 

Anonymkode: 078c0...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Tusen takk. Ett problem... har allerede vært her inne i et par timer. Har ikke peiling på hvor den er... og ja, det har gjort det verre. Hehe... 

Har tettet dørsprekken, og nå tar jeg en powernap før jeg tenker videre. :fnise:

Anonymkode: 616f1...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har blitt kvitt edderkoppen på en eller annen måte, så kvitter du deg med samboeren din. Å nekte å hjelpe deg med å drepe edderkoppen når han vet at du har edderkoppfobi, er så dårlig gjort at jeg ikke har ord! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner... Jeg vet jeg ikke burde si det, men av og til er dere søte og rare. Alt det dere går gjennom for en edderkopp. :)

 

Anonymkode: 078c0...faf

Her i huset er det jeg (kvinne) som knerter edderkopper, mens samboeren min (mann) som har en smule panikk for dem.

Anonymkode: 72e38...387

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hulderen skrev:

Når du har blitt kvitt edderkoppen på en eller annen måte, så kvitter du deg med samboeren din. Å nekte å hjelpe deg med å drepe edderkoppen når han vet at du har edderkoppfobi, er så dårlig gjort at jeg ikke har ord! 

Eh, snakk om å overdrive. Hvem som helst hadde blitt sur og "morgengretten" av at kjæresten sin skriker og hyler midt på natta av en edderkopp, når man mest har lyst til å sove kl 4. Snakk om å overdrive! Hvis kjæresten min hadde hatt angst for edderkopper og drev og hylte midt på natta og vekker resten av familien så hadde jeg fint bedt henne om å fjerne den sjæl fordi jeg skal sove. Vekker ikke andre.

Anonymkode: befa0...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren!!! Så redd du er, hadde jeg forventet at samboeren min stod opp og tok den uten så mye som et knyst. Jeg hadde gjort det samme for han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norske edderkopper er ikke farlige. De biter bare, men giften som de har, er ikke sterk nok til å drepe deg. Ta et glass og et tykt papir. Sett glasset over edderkoppen og før papiret innunder glasset.

Vipps så har du fanget den og du kan bære den ut, uten at den blir skadet.

Hilsen en som har båret plenty av edderkopper i hendene, uten å ha blitt bitt

Anonymkode: 4e9d9...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips kan du få: SKJERP DEG! Herregud, det er en edderkopp. En ufarlig edderkopp.

I Syria springer de for livet i bomberegn, mens her sitter vi tydeligvis låst til sofaen fordi vi er redd for en edderkopp. Helt utrolig.

Anonymkode: b4224...3f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å fange dem under noe og lot dem stå der til de er døde :sjenert: På et tidspunkt hadde jeg to bøtter og en matskål stående oppned med edderkopper under.  Når jeg var sikker på at de var døde(det kunne ta ganske lang tid!), fant jeg frem støvsugeren. Nå knerter jeg dem med bøtta heller. Den har så stor flate at jeg er sikker på at jeg treffer før den rekker å springe bort. Jeg har bodd i en gammel kjellerleilighet nå i noen år og har blitt modigere. Hver eneste sensommer/høst er det samme dritten med monsteredderkopper rundt hvert et hjørne i leiligheten. Jeg tør fortsatt ikke å plukke opp de døde med papir da, så støvsugeren blir fortsatt flittig brukt for å få bord de døde krypene :ler:  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror noen av dere ikke skjønner hva det er å ha angst/fobi for noe. Selvfølgelig vet jeg at edderkopper er helt ufarlige (i Norge) og jeg vet at de ikke egentlig skal gjøre noe mot meg. De er redd meg. Men jeg er redd de også, selv om jeg vet at jeg ikke bør det. Er ikke noe jeg kan noe for, og har hatt sterk angst for edderkopper fra jeg var lita. Samboer vet også hvor redd jeg blir, så han har alltid brukt å fjerne de for meg. Han bruker å nekte meg inn i rommet dersom det er en edderkopp der og si at jeg ikke burde gå inn hvis jeg skal beholde roen, sånn at vi slipper panikken min. Hehe... Men denne gangen ble jeg alene om det, og jeg klarer bare ikke å takle det... Heldigvis skjer ikke dette ofte. Hender at vi ser en edderkopp 3 ganger i året toppen. 

Samboer er nylig dratt på jobb, og jeg har tettet meg inn i rommet igjen. Da han sto opp turte jeg å hente vann og litt forskjellig som skal holde ut noen timer.

Ja, det er helt sykt, men det er sånn her det er blitt. Tro det eller ei, men jeg hater å være redd for noe ufarlig. Jeg har planer om å få hjelp med angsten, og forhåpentligvis kunne ha et normalt forhold til edderkopper.

ts

Anonymkode: 616f1...844

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har planer for å få hjelp. Håper det er konkrete planer, og ikke typiske "Når jeg har tid, men ikke nå, litt senere, bare" planer. Lykke til!

Anonymkode: 08a1f...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...