Gå til innhold

Farlig dårlig hukommelse!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har utrolig dårlig hukommelse, det har blitt verre iløpet av de 2 siste årene. Jeg glemmer ting man vanligvis skal huske. Jeg blir 23 i år, men dersom noen spør meg hvor gammel jeg er, så husker jeg rett og slett ikke.. er ofte samboer må svare fordi jeg faktisk må tenke. Har sagt feil til folk om at jeg er 24 eller blir 24 osv. Til og med sagt feil på jobb intervju og kommer ikke på det før jeg sitter hjemme og tenker over det.

Jeg glemmer ting som om bilen går på bensin eller diesel, hvortid jeg skal på jobb(skift), hva jeg spiste til middag altså den samme dagen eller gårsdagen.. 

Før jeg begynte å få dårlig hukommelse hadde jeg så og si aldri hodepine, no har jeg ofte utrolig vondt i hodet og er generelt alltid slapp og dårlig.

Det begynner å bli enormt slitsomt, då samboer er veldig bekymret! Spesielt når jeg glemmer ting som min egen alder..

Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre hukommelse? Eller bør jeg gå til lege? Redd legen bare ler og sier han ikke kan gjøre noe.

Jente(SNART 23!) 

Anonymkode: 8a0ed...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har utrolig dårlig hukommelse, det har blitt verre iløpet av de 2 siste årene. Jeg glemmer ting man vanligvis skal huske. Jeg blir 23 i år, men dersom noen spør meg hvor gammel jeg er, så husker jeg rett og slett ikke.. er ofte samboer må svare fordi jeg faktisk må tenke. Har sagt feil til folk om at jeg er 24 eller blir 24 osv. Til og med sagt feil på jobb intervju og kommer ikke på det før jeg sitter hjemme og tenker over det.

Jeg glemmer ting som om bilen går på bensin eller diesel, hvortid jeg skal på jobb(skift), hva jeg spiste til middag altså den samme dagen eller gårsdagen.. 

Før jeg begynte å få dårlig hukommelse hadde jeg så og si aldri hodepine, no har jeg ofte utrolig vondt i hodet og er generelt alltid slapp og dårlig.

Det begynner å bli enormt slitsomt, då samboer er veldig bekymret! Spesielt når jeg glemmer ting som min egen alder..

Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre hukommelse? Eller bør jeg gå til lege? Redd legen bare ler og sier han ikke kan gjøre noe.

Jente(SNART 23!) 

Anonymkode: 8a0ed...ced

Ja, du bør gå til fastlegen og bli undersøkt og utredet.

Leger er profesjonelle og skal ikke le og si at de ikke kan gjøre noe, når pasienter er hos de.

Har du dårlige erfaringer med leger fra tidligere?

Anonymkode: 6ed20...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke symptomene dine stemmer helt med tidlig demens, men det er veldig mye annet det kan være. 

Kom deg til legen for undersøkelser snarest, og nevn alt det du har nevnt i HI. Ikke vær redd for at legen ikke skal ta deg på alvor. Dette er klare og tydelige symptomer, som burde være enkle for en lege å forstå. Legen kommer ikke til å le av deg, da dette absolutt ikke er noe å le av. H*n kan kanskje trekke på smilebåndet av situasjoner du forklarer, men h*n kommer uansett til å ta deg på alvor.

Anonymkode: 8174e...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten hodepinen din så kan jeg bare ønske deg velkommen til min verden, er veldig mye jeg glemmer også, alder, årstall vi er i, småting i hverdagen... Tar meg til stadighet i å glemme diverse, og slik har det vært i mer enn to tiår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan glemme merkelige ting som jeg "burde" huske, så som min alder, hva jeg spiste til middag, hva jeg hadde på meg, jeg går inn døren for å hente noe, men glemmer det like etter hva jeg egentlig skulle gjøre.

Jeg kan godt se for meg at jeg glemte om en bil gikk på diesel eller bensin dersom jeg ikke pleide å fylle bilen, men bare en sjelden gang. Kanskje du også evt kjører andre biler, eller at andre vanligvis fyller den bilen du kjører?

Det kan i hvert fall være typiske ting jeg kan glemme. Andre glemmer gjerne helt andre ting som igjen jeg husker. Kanskje mindre viktige ting etter deres mening.

Jeg bagatelliserer det litt, ja. 

Jeg vet ikke hvordan du har det med oppgaver du skal gjøre eller timer og avtaler du skal møte opp til? Du sier du glemmer vakter. Det gjør jeg også lett. Men jeg møter opp presist og holder avtaler for det. Jeg sjekker ofte kalender- og avtaleboken. Jeg har forskjellige jobbvakter. Jeg er veldig opptatt av å komme presis, utføre mine oppgaver, holde avtaler mm. For å være helt sikker på at jeg ikke glemmer meg, eller bare fordi jeg lett blir usikker på om jeg husker rett mm., så sjekker jeg avtaleboken med tider og avtaler ofte. 

Det er nødvendigvis ikke et problem hvis du ikke glemmer i veldig sterk grad. Lag gode oversikter over viktige ting du må huske. La oversikten ligge på et sted hvor du sjekker den f.eks hver morgen og kveld. Noen ganger tar du oversikten med deg. Ha gjerne to oversikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vitamin b12 mangel, eller bruk av allergimedisiner. Eller kanskje kostholdet.

Anonymkode: 27b76...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det kan være medisinbruk eller eksempelvis kraftig overvekt. Anbefaller at du eventuelt snakker med forskjellige leger om det for å høre forskjellige synspunkter.

 

Anonymkode: 27b76...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mye sliten og stresset ts? Sover du lite og dårlig?

Merker selv i perioder der livet er ekstra hektisk og jeg i tillegg sliter med søvnen at jeg blir nesten akutt dement og husker ikke fra 12 til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Bruker forresten ingen medikamenter, ingen medisin eller noe form for prevensjon. 

Er ikke overvektig, er 178cm og veien 67 kilo. 

Jeg kan innrømme at jeg stresser en god del i det siste, men går ikke ut over nattesøvn. Er ofte dårlig og kvalm, spesielt etter jeg har spist. Mageknip og hodepine er blitt nøkkelordet hos meg hver dag :-(

Tenker å ta anbefalingene til noen her, å ta en skikkelig sjekk hos legen :)

Takk for svar alle dere gode mennesker 😘

Anonymkode: 8a0ed...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan komme av tungmetaller, kan forårsake blandt annet:
"Fatigue. Migraine headaches. Joint pain. Brain fog. Sluggishness. Inflammation. Constipation and other digestive disturbances. Susceptibility to infections. Nervousness and anxiety. Insomnia. Poor memory. Yeast and bacterial overgrowth. Skin eruptions. Attentional deficits. Mood dysregulation."
 http://goop.com/a-heavy-metal-detox/

Anonymkode: de956...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde b12 mangel, og hadde det likt som deg. Kvalm heele tiden, hukommelsen min var helt håpløs, glemte ofte hva jeg skulle si mens jeg satt og snakket. B12 mangel går utover nervesystemet. Det var utrolig ekkelt og man blir veldig engstelig! Det førte jo til at jeg var veldig stresset hele tiden og hadde skyhøye stresshormon nivåer, som også kan føre til at man blir dårlig! Ville dratt til legen og iallfall tatt en blodprøve som sjekker det meste=) lykke til

Anonymkode: 8c65c...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 0.34, AnonymBruker skrev:

Ts her! 

Bruker forresten ingen medikamenter, ingen medisin eller noe form for prevensjon. 

Er ikke overvektig, er 178cm og veien 67 kilo. 

Jeg kan innrømme at jeg stresser en god del i det siste, men går ikke ut over nattesøvn. Er ofte dårlig og kvalm, spesielt etter jeg har spist. Mageknip og hodepine er blitt nøkkelordet hos meg hver dag :-(

Tenker å ta anbefalingene til noen her, å ta en skikkelig sjekk hos legen :)

Takk for svar alle dere gode mennesker 😘

Anonymkode: 8a0ed...ced

Stress gjør at kroppen og hjernen går inn i overlevelsesmodus og gjør seg klar til å flykte eller sloss, og mindre hjernekapasitet brukes på bl.a det kognitive og fordøyelsessystemet, m.m.

Jeg sier ikke at du ikke skal få tatt en grundig legesjekk, for det bør man alltid gjøre om unormale symptomer oppstår; bare vær klar over at stress kan forårsake ganske kraftige reaksjoner i kroppen, så det trenger ikke nødvendigvis ligge en skummel diagnose bak. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter en del med det samme som du sier TS spesielt det med alderen min, hva jeg har spist, om jeg skal noe eller ikke, osv., og jeg trodde det var normalt. Altså, ikke normalt men iallefall ikke noe farlig eller noe å bry seg om. Nå sliter jeg en del med angst og stress så hodet mitt er alltid fullt av andre ting, men likevel... Shit...? :klo:

Anonymkode: d6273...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei TS. 

Har du funnet ut hva årsaken kan være? 

Anonymkode: 27b76...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...