Gå til innhold

Hjelp! Vinteren kommer snart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei.. så jeg var ute og kjørte i stad, det regnet litt, var bekmørkt og ekkelt å kjøre. Møtte heldigvis ikke mange biler, men syns det er veldig ekkelt når jeg gjør det siden det er dårlig midtstripe her og føler at jeg bare satser på at jeg ligger innenfor mitt felt i møte med de. 

Nå kommer jo plutselig vinteren snart også, og etter en forferdelig episode i fjor da bilen slapp og seilte over i motsatt kjørefelt når en bil kom møtende, har jeg blitt livredd. (Den møtende bilen klarte akkurat og svinge forbi meg da jeg møtte den, ved å legge seg ut i "grøfta" på sin side, takk gud for at ikke det var en skråning der). 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har en halvstor bil som jeg føler glir veldig lett, og hver gang jeg var ute å kjørte i vinter følte jeg bilen skulle skli når som helst.. og jeg kan jo ikke ligge i 20km/t i 80sone heller. Noen som har noen tips? Jeg har aldri kjørt veldig mye på vinterføre heller, og det er jo litt synd om jeg må la bilen stå hver vinter i mitt liv fordi jeg ikke tør kjøre..

Anonymkode: 74111...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har èn ting å gjøre,  og det er å kjøre mer på vinteren.  Du kan ikke bli trygg og god på vinterføre uten å øve.

Anonymkode: f615e...2bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg fikk førerkort for få år siden så har jeg kjørt nesten uansett føre. Men jeg tilpasser farten til føre og når lokalt politi oppfordrer folk til å la bilen stå, så lar jeg den stå. Men jeg har nye biler og nye vinterdekk. Har aldri sklidd og er ikke særlig redd for å kjøre på glatten fordi jeg vet hva som skal til, nemlig å tilpasse farten etter føret og har trygg bil. 

Slik du beskriver din mørkekjøring så er du på grensen til å ikke være en sjåfør som bør kjøre, og i alle fall må du få sjekket synet ditt. 

Anonymkode: c8563...c7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei.. så jeg var ute og kjørte i stad, det regnet litt, var bekmørkt og ekkelt å kjøre. Møtte heldigvis ikke mange biler, men syns det er veldig ekkelt når jeg gjør det siden det er dårlig midtstripe her og føler at jeg bare satser på at jeg ligger innenfor mitt felt i møte med de. 

Nå kommer jo plutselig vinteren snart også, og etter en forferdelig episode i fjor da bilen slapp og seilte over i motsatt kjørefelt når en bil kom møtende, har jeg blitt livredd. (Den møtende bilen klarte akkurat og svinge forbi meg da jeg møtte den, ved å legge seg ut i "grøfta" på sin side, takk gud for at ikke det var en skråning der). 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har en halvstor bil som jeg føler glir veldig lett, og hver gang jeg var ute å kjørte i vinter følte jeg bilen skulle skli når som helst.. og jeg kan jo ikke ligge i 20km/t i 80sone heller. Noen som har noen tips? Jeg har aldri kjørt veldig mye på vinterføre heller, og det er jo litt synd om jeg må la bilen stå hver vinter i mitt liv fordi jeg ikke tør kjøre..

Anonymkode: 74111...317

En psykolog kan hjelpe deg i forbindelse med redselen.

Anonymkode: 533f8...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, psykologen kan bli med på bilturer sammen med deg.

Jeg kjenner en som fikk slik behandling.

Anonymkode: 533f8...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei.. så jeg var ute og kjørte i stad, det regnet litt, var bekmørkt og ekkelt å kjøre. Møtte heldigvis ikke mange biler, men syns det er veldig ekkelt når jeg gjør det siden det er dårlig midtstripe her og føler at jeg bare satser på at jeg ligger innenfor mitt felt i møte med de. 

Nå kommer jo plutselig vinteren snart også, og etter en forferdelig episode i fjor da bilen slapp og seilte over i motsatt kjørefelt når en bil kom møtende, har jeg blitt livredd. (Den møtende bilen klarte akkurat og svinge forbi meg da jeg møtte den, ved å legge seg ut i "grøfta" på sin side, takk gud for at ikke det var en skråning der). 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har en halvstor bil som jeg føler glir veldig lett, og hver gang jeg var ute å kjørte i vinter følte jeg bilen skulle skli når som helst.. og jeg kan jo ikke ligge i 20km/t i 80sone heller. Noen som har noen tips? Jeg har aldri kjørt veldig mye på vinterføre heller, og det er jo litt synd om jeg må la bilen stå hver vinter i mitt liv fordi jeg ikke tør kjøre..

Anonymkode: 74111...317

Evt få noen til å være med deg noen  turer på vinterføre, slik at du får øvelseskjørt helt til du blir trygg

Anonymkode: 533f8...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Sjekk at synet er som det skal, meld deg på et glattkjøringskurs og snakk med kjøreskolelærer der om dine bekymringer. Øv, øv og øv resten av livet. Alle er nybegynnere når vinteren og isen igjen kommer. Selv de som ikke innrømmer det. 
 

Anonymkode: 00404...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei.. så jeg var ute og kjørte i stad, det regnet litt, var bekmørkt og ekkelt å kjøre. Møtte heldigvis ikke mange biler, men syns det er veldig ekkelt når jeg gjør det siden det er dårlig midtstripe her og føler at jeg bare satser på at jeg ligger innenfor mitt felt i møte med de. 

Nå kommer jo plutselig vinteren snart også, og etter en forferdelig episode i fjor da bilen slapp og seilte over i motsatt kjørefelt når en bil kom møtende, har jeg blitt livredd. (Den møtende bilen klarte akkurat og svinge forbi meg da jeg møtte den, ved å legge seg ut i "grøfta" på sin side, takk gud for at ikke det var en skråning der). 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har en halvstor bil som jeg føler glir veldig lett, og hver gang jeg var ute å kjørte i vinter følte jeg bilen skulle skli når som helst.. og jeg kan jo ikke ligge i 20km/t i 80sone heller. Noen som har noen tips? Jeg har aldri kjørt veldig mye på vinterføre heller, og det er jo litt synd om jeg må la bilen stå hver vinter i mitt liv fordi jeg ikke tør kjøre..

Anonymkode: 74111...317

Lærte du ikke å fokusere den gangen du tok lappen?

Keg kjører ofte sleden (les: gammel Mercedes) om vinteren uten problemer.

Du på finne ut hvor på panseret du skal fokusere for å se om du holder siden din, Forøvrig er det ofte lurt å lukte på blomstene, som min kjørelærer i sin tid kalte det når en var ekstremt langt ute på sin kant, slik at duerheltsikker omveier med lite eller ingen midtstripe.

Om det er en glattkjøringsbane nær deg så bruk den.

Personlig tester jeg ut bilen de få dagene det er virkelig vinter, og blir visstnok aldri for gammel til å sladde (jada jeg vet det er forbudt, men det er en grei måte å teste ut bilen og ha det gøy samtidig)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Du fatter vist ikke dårlig humor du, ja da, mye av dette som var tvilsomt og direkte feil. 

Når det er sagt så er piggdekk og øvelse  det som skal til (dette inneholder ikke humor og er 100% sant).

Piggdekk er det lite brukt for selv på landet, men bor en ett sted med mye is så er det bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Piggdekk er det lite brukt for selv på landet, men bor en ett sted med mye is så er det bra.

 

Det er bruk for piggdekk når det er glatt, slik er det, by eller ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på en dekkforhandler og få nye vinterdekk. Be om å få de dekkene som passer best til føret der du bor, det vet de hva er på verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Det er bruk for piggdekk når det er glatt, slik er det, by eller ikke.

 

Nå bor jeg på bygda og kjører mye til byen og det finnes ikke behov for piggdekk mer enn 1-5 dager pr vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok?

Det er som regel bare en tur som skal til før det ender med forferdelse og død, så dette med at det ofte er godt føre hjelper ikke.

En ting til: piggdekk har bedre friksjon enn piggfrie, bare slik at dette er klinkende klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få kjørt litt på glattkjøringsbane nå før vinteren kommer, da blir du mer trygg i hvordan du skal handle når det er glatt. Samtidig burde du sjekke lysene på bilen og evt polere lyktene, det kan gjøre stor forskjell på hvor godt det lyser. Ser at flere andre råder deg til å sjekke synet, og det er sikkert ingen dårlig idé, men jeg slet også veldig med å se godt da jeg kjørte i mørket, og det viste seg at det var nye pærer og en polering av lyktene som skulle til.

Vær sikker på at du har gode vinterdekk, og ha gjerne noen med deg til du føler deg tryggere på vinterføre. Jeg vet ikke hvor du bor eller om det er mulig, men som en annen var inne på er det å sladde god trening og en fin måte å bli godt kjent med hvordan bilen reagerer på glatt og/eller snørikt føre. Jeg vet det enkelte steder er arrangementer med tilsyn hvor dette er lovlig.

Alle biler reagerer forskjellig, spesielt forskjell er det på bakhjuls- og forhjulstrekk, men det er også forskjell på ny vs gammel bil, så det er viktig at du lærer deg akkurat hvordan din bil oppfører seg på veien og hvordan den reagerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørg47 skrev:

ok?

Det er som regel bare en tur som skal til før det ender med forferdelse og død, så dette med at det ofte er godt føre hjelper ikke.

En ting til: piggdekk har bedre friksjon enn piggfrie, bare slik at dette er klinkende klart.

Ikke på alt føre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Dette er riktig du får lengre bremselengder på asfalt med pigg, bra argument, men når det virkelig trengs, som når det er snakk om livet, så er pigg mye bedre og tryggere.

Alt tatt i betraktning så er det flere ulemper med piggfritt enn med piggdekk.

Endret av Bjørg47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei.. så jeg var ute og kjørte i stad, det regnet litt, var bekmørkt og ekkelt å kjøre. Møtte heldigvis ikke mange biler, men syns det er veldig ekkelt når jeg gjør det siden det er dårlig midtstripe her og føler at jeg bare satser på at jeg ligger innenfor mitt felt i møte med de. 

Nå kommer jo plutselig vinteren snart også, og etter en forferdelig episode i fjor da bilen slapp og seilte over i motsatt kjørefelt når en bil kom møtende, har jeg blitt livredd. (Den møtende bilen klarte akkurat og svinge forbi meg da jeg møtte den, ved å legge seg ut i "grøfta" på sin side, takk gud for at ikke det var en skråning der). 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har en halvstor bil som jeg føler glir veldig lett, og hver gang jeg var ute å kjørte i vinter følte jeg bilen skulle skli når som helst.. og jeg kan jo ikke ligge i 20km/t i 80sone heller. Noen som har noen tips? Jeg har aldri kjørt veldig mye på vinterføre heller, og det er jo litt synd om jeg må la bilen stå hver vinter i mitt liv fordi jeg ikke tør kjøre..

Anonymkode: 74111...317

Utstyr bilen med gode vinterdekk i tide og ha en bil i ok stand.

Både akselerere og bremse ned mykt, samme kan sies om rattingen også - dess bråere manøvre du må foreta deg jo større sjanser for å oppleve uønskede hendelser.

Holde tilstrekkelig avstand til forankjørende og avpass farten etter forholdene. Sørge for god sikt i alle retninger før du legger i vei...

Være observant farlige kjøreforhold som kan overraske deg, f.eks. underkjølt regn m.m. Gjerne foreta en bremsetest i lav hastighet for å få en indikasjon på de lokale forholdene, to dager som ser tilnærmet like ut kan være veldig forskjellig med tanke på kjøreforholdene.

Ta det rolig når du kjører nedover, holde lav hastighet da stopplengden er lang i nedoverbakke, bruke lavere gir for å holde hastigheten i nedoverbakke (ikke bremsen) og senk farten allerede på toppen før nedstigningen starter.

Jeg har jobbet som yrkessjåfør i mange år så jeg vet at disse rådene er greie å ha med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på dem som mobber deg med psykolog fordi du er usikker i trafikken, i en startfase er det helt normalt. Selv har jeg som sagt jobbet som yrkessjåfør i mange år, jeg skal innrømme at jeg var redd i starten, både i vanlig bil og spesielt når jeg skulle kjøre tyngre kjøretøy alene etter å ha fått førerkortet for det. Selv nå etter mange års erfaring skal jeg innrømme at jeg føler på nervene hver gang jeg skal krysse fjelloverganger og skal finne ut hvilken rute som er best den aktuelle dagen, ALLE yrkessjåfører har de nervene og det verste er når det er kraftig snøfall.

Det du trenger er kjøreerfaring, bare med å få det bryter man sakte men sikkert barrièrer og blir tryggere på seg selv. Det kommer du også til å oppleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 20 år bilkjøring har jeg funnet ut følgende om vinterproblemer:

Her på Østlandet er det svært glatt ca. 5 dager i året (som f.eks. året første snødag). I tillegg er det noen dager underkjølt regn. Hvis man ikke kjører på disse dagene øker sjansen for å ikke bulke enormt! Prøv gjerne det selv også og kjenn forskjellen i nesten-ulykker.

Kjør alltid med riktige dekk og riktig fart når det er glatt.

Verre er det ikke:)

Anonymkode: 52a44...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...