Gå til innhold

Ingen samboerlov en trussel mot likestillingen??


Juniper

Anbefalte innlegg

Jeg bladde igjennom en del nettaviser i dag, og fant et debattinnlegg på Dagbladet. 
Der hevdes det at "ingen samboerlov er en trussel mot likestillingen".

Slik jeg forstår det, så er det fordi man tror det finnes en lov som ikke er der, og folk (særlig kvinner, i følge dagbladet) kommer veldig dårlig ut, for de tror de er beskyttet av nevnte ikke-eksisterende lov. 
Dette debattinnlegget er underskrevet to jurister i JURK. 

Jeg er for tiden ikke superinteressert i politikk, er en varm tilhenger av kardemommeloven, og mener at det er en fordel om alle forholder seg til "loven om sunn fornuft". Men dette her får jeg ikke til å henge sammen. Historisk var samboerskap en samlivsform som skulle være fri, uten bindinger og papirer. Vil du ha det fritt er du samboer, vil du ha bindinger inngår du ekteskap. Foretrekker du samboerformen, så må du sikre deg selv, sørg for avtaler og ha alt skrevet ned. Man kan knapt åpne en avis uten å finne noe som går på dette. 

Så hvorfor er det en trussel mot likestillingen at det mangler en lov som gir en ekteskapslignende regulering av samboerforholdet? 
Er det ikke et valg man tar når man inngår det? 
Har ikke alle plikt til å sette seg inn i rettigheter og plikter som angår de? 
Det har jo aldri vært en sånn lov, så hva er problemet nå med at det mangler en? 

Kanskje er det vi mangler en opplysningskampanje der de ulike aspektene rundt de ulike samlivsformene blir belyst? 
For om det er et helt uforpliktende samboerforhold man ønsker seg, hvorfor skal da Staten regulere det ihjel? 
Og om man ønsker noe mer, kan da ikke hver enkelt sørge for det, etter eget behov. Enten samboeravtale, eller ganske enkelt gifte seg?

Hvor hjelpesløs skal man gjøre seg her? 

http://www.dagbladet.no/kultur/ingen-samboerlov-er-en-trussel-mot-likestillingen/63236279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel slik det ikke er samsvar med det folk syns er rett og det som loven sier.

Samboere opplever seg vel i hverdagen som veldig lik gifte, og får vel da ideen at  de bør ha samme retter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men samtidig så er de jo ikke gifte, for de har ikke inngått en gjensidig forpliktende avtale registrert hos det offentlige? Det er jo to helt ulike nivåer, og selv om det i det daglige fungerer likt vil fravære av den juridiske avtalen ha juridiske implikasjoner. 

Og det tar ikke mange minuttene å få det registrert hos en sorenskriver eller noe sånt om man ønsker den avtalen. 

Jeg opplever dette som curling-mennesker som har blitt dullet med så mye at de ikke evner å ivareta seg selv og sine interesser. Man bare går ut fra at staten passer på at alt kommer til å gå bra. 

Hver eneste jente som vokser opp har hørt utrykket "kvinnefellen", at de velger å lukke øynene og tro at "dette rammer aldri meg" kan da ikke staten ta ansvar for! Velger man å flytte sammen med noen helt uten en avtale, og i det hele tatt å ha diskutert igjennom hva slags forventninger man har, eller vett til å ivareta egen økonomi i samboerskapet, da er man lovlig dum! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell litt som i en del andre sammenhenger at noe først og fremst stemples som en "trussel mot likestillingen" når kvinner kommer dårlig ut av det, selv om det hele egentlig kan løses veldig enkelt ved at man selv tar ansvar og setter opp en samboerkontrakt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS. Vi har jo allerede en juridisk god og bindende ordning for de som ønsker det, og den kalles for ekteskap. For de som syntes det er for omfattende, så trenger det ikke være det lenger, man kan i prinsippet stille seg foran en dommer med noen vitner for å få ekteskapet registrert om man ikke er tilhenger av seremonier, ringer og den slags. 

Alternativt kan man også ved samboerskap inngå samboerkontrakt som dekker en eller flere av tingene som ekteskap vanligvis gjør. 

Anonymkode: 6381b...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg TS. Vi har jo allerede en juridisk god og bindende ordning for de som ønsker det, og den kalles for ekteskap. For de som syntes det er for omfattende, så trenger det ikke være det lenger, man kan i prinsippet stille seg foran en dommer med noen vitner for å få ekteskapet registrert om man ikke er tilhenger av seremonier, ringer og den slags. 

Alternativt kan man også ved samboerskap inngå samboerkontrakt som dekker en eller flere av tingene som ekteskap vanligvis gjør. 

Anonymkode: 6381b...27f

Ja, for meg så virker det som de vil lage en back-up lov for de som ikke ivaretar egne interesser. Men det vil jo ramme de som faktisk bare ønsker å bo sammen helt uten å blande sammen penger og ha forpliktelser for hverandre også! Dvs de som bevisst vil ha det fritt. 

Og skal man ha sånn "staten passer på deg!" lover på alle nivåer i samfunnet? Vi er temmelig gjennomregulerte som vi er her til lands!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Juniper skrev:

Ja, men samtidig så er de jo ikke gifte, for de har ikke inngått en gjensidig forpliktende avtale registrert hos det offentlige? Det er jo to helt ulike nivåer, og selv om det i det daglige fungerer likt vil fravære av den juridiske avtalen ha juridiske implikasjoner. 

Og det tar ikke mange minuttene å få det registrert hos en sorenskriver eller noe sånt om man ønsker den avtalen. 

Jeg opplever dette som curling-mennesker som har blitt dullet med så mye at de ikke evner å ivareta seg selv og sine interesser. Man bare går ut fra at staten passer på at alt kommer til å gå bra. 

Hver eneste jente som vokser opp har hørt utrykket "kvinnefellen", at de velger å lukke øynene og tro at "dette rammer aldri meg" kan da ikke staten ta ansvar for! Velger man å flytte sammen med noen helt uten en avtale, og i det hele tatt å ha diskutert igjennom hva slags forventninger man har, eller vett til å ivareta egen økonomi i samboerskapet, da er man lovlig dum! 

Enig, vi damerne må begynne å stille krav til oss selv og de mennene vi bor sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Enig, vi damerne må begynne å stille krav til oss selv og de mennene vi bor sammen med. 

Ja, her er du inne på det vesentlige! 

Enkelte jenter er så overlykkelige over å få samboer, at de bare kommer løpende, og ikke våger å stille krav i det hele tatt.
De "selger seg billig". 
Det skal jo være noe begge ønsker, å flytte sammen. Ikke haster det så forbasket heller. 
Å være klar over egen verdi og tørre si at "Ja, jeg vil gjerne flytte sammen snart, skal vi sette oss ned og diskutere det praktiske? Laster ned utkast til en samboerkontrakt, jeg", er det så skummelt?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. september 2016 at 9.54, Juniper skrev:

Ja, her er du inne på det vesentlige! 

Enkelte jenter er så overlykkelige over å få samboer, at de bare kommer løpende, og ikke våger å stille krav i det hele tatt.
De "selger seg billig". 

Det skal jo være noe begge ønsker, å flytte sammen. Ikke haster det så forbasket heller. 
Å være klar over egen verdi og tørre si at "Ja, jeg vil gjerne flytte sammen snart, skal vi sette oss ned og diskutere det praktiske? Laster ned utkast til en samboerkontrakt, jeg", er det så skummelt?

 

For meg er det egentlig såre enkelt. Jeg tar ikke samboerskapet som samlivsform alvorlig overhodet, fordi samboerskapet er jo skapt for å være imidlertidig. Jeg anser ikke et par som faktisk seriøse "prøvere" for det lange løpet før de har giftet seg. Det hjelper ikke hvor mange barn du får i et samboerskap, det er bare samboerskap alikevel. Noe useriøst noe som ingen barn skulle leve under. 

Vi har allerede en samlivsform med en kontrakt og det heter ekteskap, men som du sier jenter selger seg billig og nøyer seg med samboerskap. 

Endret av O.G.
Ryddet vekk hatefult innhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

17 minutter siden, Juniper skrev:

Ja, for meg så virker det som de vil lage en back-up lov for de som ikke ivaretar egne interesser. Men det vil jo ramme de som faktisk bare ønsker å bo sammen helt uten å blande sammen penger og ha forpliktelser for hverandre også! Dvs de som bevisst vil ha det fritt. 

Og skal man ha sånn "staten passer på deg!" lover på alle nivåer i samfunnet? Vi er temmelig gjennomregulerte som vi er her til lands!

Jepp enig i det, det er allerede for mye byråkrati og for mange lover. Vi er på god vei til å bli et teknokratisk samfunn der man tilnærmet må ha ekspertise innen et jussfelt for å komme noen vei, og jeg ønsker ikke at dette i stadig større grad skal gjelde privatlivet også. 

Anonymkode: 6381b...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. september 2016 at 10.02, O.G. skrev:

For meg er det egentlig såre enkelt. Jeg tar ikke samboerskapet som samlivsform alvorlig overhodet, fordi samboerskapet er jo skapt for å være imidlertidig. Jeg anser ikke et par som faktisk seriøse "prøvere" for det lange løpet før de har giftet seg. Det hjelper ikke hvor mange barn du får i et samboerskap, det er bare samboerskap alikevel. Noe useriøst noe som ingen barn skulle leve under. 

Vi har allerede en samlivsform med en kontrakt og det heter ekteskap, men som du sier jenter selger seg billig og nøyer seg med samboerskap. 

Samboerskap er da like "alvorlig", særlig hvis man får barn. Det å få barn er jo uansett mye mer forpliktende enn enhver samlivsform. 

Selger seg billig? Du tror ikke at det også finnes kvinner som ikke ønsker ekteskap? 

Man kan helt fint sikre seg og sine i et samboerskap med kontrakt om man bare gidder. 

Anonymkode: 6381b...27f

Endret av pinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboerskap er da like "alvorlig", særlig hvis man får barn. Det å få barn er jo uansett mye mer forpliktende enn enhver samlivsform. 

Selger seg billig? Du tror ikke at det også finnes kvinner som ikke ønsker ekteskap? 

Man kan helt fint sikre seg og sine i et samboerskap med kontrakt om man bare gidder. 

Anonymkode: 6381b...27f

Samboerskap er ikke like alvorlig og seriøst som et ekteskap nei, uansett om det er barn eller ikke inn i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags lover er det disse kvinnene mener at man bør ha, og hvordan skal det være utformet?  Skal de gjelde for alle som bor sammen, uansett relasjon, eller må man registrere seg som samboere på en eller annen måte for å få disse rettighetene?  Og hva blir da forskjellen mellom å registrere samboerskapet og å registrere samboerkontrakten?

Nei sier som andre her at man får passe på seg selv.  Vi har kontraktfrihet her i landet, og det innebærer ikke bare retten til å inngå kontrakt, men også plikten til å gjøre dersom man ønsker at noen av disse tingene skal være regulert.  Det finnes da virkelig ingen voksne som ikke har hørt om samboerkontrakt, og ønsker de rettighetene til et gift par uten "styret" med å skrive egne kontrakter, så får de jo se å gifte seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg ser på folk som ikke er gifte som single uansett hvor lenge de har vært samboere og x antall barn, faktisk. 

Her går du nok en del lenger enn de fleste, men hvordan man ser på slikt er jo en privatsak. 
Juridisk så stemmer det jo, selv om man i de fleste sosiale sammenhenger renger med samboere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Juniper skrev:

Her går du nok en del lenger enn de fleste, men hvordan man ser på slikt er jo en privatsak. 
Juridisk så stemmer det jo, selv om man i de fleste sosiale sammenhenger renger med samboere. 

Er det juridiske jeg kikker på. Er ikke folk gifte, så er de ikke et par, det sosiale hjelper ikke en skit når det kommer til loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Er det juridiske jeg kikker på. Er ikke folk gifte, så er de ikke et par, det sosiale hjelper ikke en skit når det kommer til loven.

Den brutale sannhet, dessverre. 
Selv om man kan avtale en del med kontrakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Juniper skrev:

Den brutale sannhet, dessverre. 
Selv om man kan avtale en del med kontrakter. 

Eller bare gå på rådhuset og gifte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg ser på folk som ikke er gifte som single uansett hvor lenge de har vært samboere og x antall barn, faktisk. 

I så fall er du temmelig konservativ. Samme for meg, bare ultrakristne eller andre veldig konservative bare holder seg langt unna meg og vårt. 

Anonymkode: 6381b...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...