Gå til innhold

Det stinker og smaker vondt.. Hele tiden.


Sveinung

Anbefalte innlegg

Hei hei. 
Jeg er en mann på 43 år. 
I 3-4 måneder har jeg hatt lukten av metall, rustent jern, blod eller rå lever i nesen. Det har også gått sterkt ut over smaken.. 
Jeg har browset nettet etter svar uten å finne svar. Det jeg finner er mange med det samme problemet. 

Her i forumet har vi denne tråden:

Denne tråden er tydeligvis død. Ingen svarer i denne. Så enten er alle kurert og ikke bryr seg mer? Eller...

 

Det finnes tydelig vis mange "sykdommer" der vond lukt og smak ett av symptomene. De aller fleste har andre symptomer.
 

Jeg føler meg ellers frisk. Ingen tett eller rennende nese, Ingen magesmerter eller annet ubehag.

 

I de siste dagene har jeg kjent en sterk intens citrus lukt. Først i noen minutter før jeg i går begynte å kjenne den hele tiden. Lukten blir bare sterkere.. Jeg klarer ikke spise noe med smak, drikker kun vann.

På de siste 2 månedene (Siden jeg begynte å gå på vekta) har jeg mistet 11 kilo. Jeg bruker å veie rundt 110 Kg. Nå er jeg nede i 99 Kg og fremdeles synkende.  
 

Legen min tror ikke helt på det jeg sier.  Hun sier det jeg finner på nett kun er tøv. Jeg har ikke Heliobakter. Alle mine blodprøver og avførings prøver var negative. 

Jeg måtte kreve å å bli sendt til øre, nese hals. 

Det skulle hun gjøre. Det jeg fikk var innkalling til gastroskopi.

Vet ikke helt om jeg klarer dette mer. Blir bare verre og verre. Og jeg blir bare svakere og svakere..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Sveinung skrev:

 

Hei

Du bør be fastlegen din om å henvise deg til også andre typer utredning.

Jeg leste for en tid tilbake om en som luktet lukter som ikke var til stede, og det viste seg at det var noe i hjernen som var årsaken. Fortell dette til legen, og be om å komme til spesialist som kan utrede deg inkl scanning av hjernen.

:klem:

Håper at du snart får hjelp og at du snart blir bra

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Du skal forlange henvisning til øre-nese-hals-spesialist. Dessuten er et vekttap på 11 kg i løpet av to måneder såpass mye du bør nevne også det for fastlegen din. Både for å understreke at du har en eller annen tilstand og for å få legen til å vurdere vekttapet også. 

PS: Du har ikke sagt at du går på medisiner, men hvis du gjør det, så er det enkelte som gir metallisk smak og lukt i munnen/halsen og nesen, f.eks innsovningstabletten Imovane. Dette sier jeg ikke for å gi råd om medisinering, men for å beskrive at det ikke bare er sykdomstilstander som kan forstyrre lukt- og smakssansen. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sveinung skrev:

 

Legen min tror ikke helt på det jeg sier.  Hun sier det jeg finner på nett kun er tøv. Jeg har ikke Heliobakter. Alle mine blodprøver og avførings prøver var negative. 

Jeg måtte kreve å å bli sendt til øre, nese hals. 

Det skulle hun gjøre. Det jeg fikk var innkalling til gastroskopi.

Vet ikke helt om jeg klarer dette mer. Blir bare verre og verre. Og jeg blir bare svakere og svakere..  

Hvorfor tror ikke legen på det som du sier?

Tror ikke legen på deg når du forteller om det som du opplever?

Hva er Heliobakter?

Har du fortalt legen om alle dine symptomer, og også at det blir verre og verre og du blir svakere og svakere?

I forbindelse med en (eller flere?) psykiatrisk(e?) diagnoser, kan man oppleve lukthallusinasjoner. Nevn også dette for legen din.

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt fastlege

Forklar problemet, men ikke si noe om hva du har googlet

Fortell hvor drastisk dette går utover livet ditt

Dessverre er det slik at du raskt blir stemplet som hypokonder om du begynner å snakke om sykdommer du har googlet. Om du har en litt rar personlighet er det enda vanskeligere å bli tatt  seriøst

Anonymkode: 6a186...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om det. 

Det er også noe som heter "

Phantosmie
http://hvisvokser.com/article/phantosmie-lukter-i-nesen-som-ikke-er-der

 

Men jeg har ikke skadet hodet mitt.

 

Men jeg er redd det er noe der.... 

 

Vi mistet huset vårt for to år siden i brann.. Det nye huset vårt skal stå ferdig i slutten av januar. Jeg har allerede sagt det til flere. Jeg tror "noe" vil hindre meg i å oppleve det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Mulig det er virus. (var en kokk som fikk influensa og i ettertid mista smakssansene delvis).

 

Jeg har ikke vært syk på veldig lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sveinung skrev:

På de siste 2 månedene (Siden jeg begynte å gå på vekta) har jeg mistet 11 kilo. Jeg bruker å veie rundt 110 Kg. Nå er jeg nede i 99 Kg og fremdeles synkende.  
 

 

Hvorfor har du gått ned i vekt?

Har du bevisst slanket deg, og/ eller spist mindre enn normalt og evt vært i større fysisk aktivitet enn før? Har du fortalt legen om vektnedgangen?

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt lege helt til du finner en som tar deg alvorlig.

Anonymkode: 8dd0f...e78

Det er ingen ledige fastleger i Harstad. Sjekker hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta en time hos en privatlege? Burde ikke være nødvendig, men noen ganger er det eneste mulighet for å få gjort noe.

Anonymkode: 06c01...c81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du gått ned i vekt?

Har du bevisst slanket deg, og/ eller spist mindre enn normalt og evt vært i større fysisk aktivitet enn før? Har du fortalt legen om vektnedgangen?

Anonymkode: 1a533...59f

Jeg har ikke bevist slanket meg nei. Jeg klarer ikke spise.

Ja legen er klar over vekttapet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sveinung skrev:

Jeg har også hørt om det. 

Det er også noe som heter "

Phantosmie
http://hvisvokser.com/article/phantosmie-lukter-i-nesen-som-ikke-er-der

 

Men jeg har ikke skadet hodet mitt.

 

Men jeg er redd det er noe der.... 

 

Vi mistet huset vårt for to år siden i brann.. Det nye huset vårt skal stå ferdig i slutten av januar. Jeg har allerede sagt det til flere. Jeg tror "noe" vil hindre meg i å oppleve det... 

Jeg håper at du ikke blir redd, men det er viktig at du blir utredet for om det er svulst eller annet i hjernen som er årsak til dine helseplager,

Han jeg leste om som kjente lukter som ikke var der, hadde svulst i hjernen.

Du må få komme til spesialist som utreder deg.

 

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som anonym over meg også skriver er det tilstander i hjernen som kan føre til lukthallusimasjoner. Det er svært merkelig at legen ikke tar deg seriøst. Det er viktig at du får tatt en skanning og utredet skikkelig før eventuelle skader vil bli irreversible. Stå på ditt!

Anonymkode: 76268...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sveinung skrev:

Jeg har ikke bevist slanket meg nei. Jeg klarer ikke spise.

Ja legen er klar over vekttapet mitt. 

Er det luktproblemet som forårsaker at du ikke klarer å spise?

Hvor mye næring inntar du pr dag?

Det er farlig å få for lite næring.

Vet legen at du ikke klarer å spise?

Du burde få næring gjennom blodet, dersom du ikke spiser nok.

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette faktaarket kan også være nyttig for deg https://kreftforeningen.no/Global/Brosjyrer/Diagnoser/hjernesvulster-faktaark.pdf

Du har også krav på å få individuell plan, dersom du ønsker det.

Har du vært i kontakt med Kreftforeningen? Kanskje du kan få svar fra en spesialist gjennom Kreftforeningen, dersom du kontakter de?

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.
Jeg skrev ikke at jeg er ufør. Jeg skadet ryggen min for 8 år siden i en arbeidsulykke og er avhengig av div medisiner. 
Jeg ble operert for fedme 14 år siden. Gastric bypass. 

Jeg har spist Ibux, Panodil, Neurontin, og Nobligan depo. Har brukt dette i snart ett år. Før det brukte jeg temmelig sterke medisiner (Oxynorm og Targeniq). Jeg har sloss mot over medisinering i flere år. Jeg har nå kommet dit jeg ikke tørr redusere mer. Det er nå akkurat slik at jeg klarer smertene i hverdagen. 
Jeg er på vei inn i arbeide igjen. Sakte men sikkert.. Er gått fra 100% til 50% ufør bare det siste året. 

Jeg hadde akutt jern mangel for ca 6 måneder siden. Jeg gikk på en sterk jern kur før jeg gikk på en svakere dose. Jeg sluttet med jerntablettene da jeg begynte å få få jernlukt i nesen. Trodde først lukten var på grunn av jerntablettene. Men plagen har bare blitt verre. Og nå denne citrus lukten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være noe fysisk galt, det kan være psykologisk.

Anonymkode: ed84d...6be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sveinung skrev:

Ja.
Jeg skrev ikke at jeg er ufør. Jeg skadet ryggen min for 8 år siden i en arbeidsulykke og er avhengig av div medisiner. 
Jeg ble operert for fedme 14 år siden. Gastric bypass. 

Jeg har spist Ibux, Panodil, Neurontin, og Nobligan depo. Har brukt dette i snart ett år. Før det brukte jeg temmelig sterke medisiner (Oxynorm og Targeniq). Jeg har sloss mot over medisinering i flere år. Jeg har nå kommet dit jeg ikke tørr redusere mer. Det er nå akkurat slik at jeg klarer smertene i hverdagen. 
Jeg er på vei inn i arbeide igjen. Sakte men sikkert.. Er gått fra 100% til 50% ufør bare det siste året. 

Jeg hadde akutt jern mangel for ca 6 måneder siden. Jeg gikk på en sterk jern kur før jeg gikk på en svakere dose. Jeg sluttet med jerntablettene da jeg begynte å få få jernlukt i nesen. Trodde først lukten var på grunn av jerntablettene. Men plagen har bare blitt verre. Og nå denne citrus lukten... 

På Doktoronline.no kan du få svar fra lege, dersom du poster innlegg om dine helseplager der.

Det finnes også andre nettbaserte legetjenester, der man kan skrive og få svar på epost, eller få snakket med lege på telefon.

Men jeg ville uansett valgt å bestille time på et privat legesenter, ettersom du ikke blir hørt og ikke får hjelp av din fastlege.

Anonymkode: 1a533...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...