Gå til innhold

Barn 1-3: Hvor mange minutter/timer leker du med barnet ditt hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Bare lurer litt på hvordan det er med folk flest. Hvor lang tid pr dag bruker dere på å leke med barnet/barna deres? Sånn ca? 

Jeg tror jeg er en av de som bruker mere tid enn vanlig på lek med mitt barn, for jeg bruker hovedsakelig hele dagen fra barnet blir hentet i barnehagen til hun legger seg. Har hun hjemmedag så er jeg med henne hele dagen og aktiviserer og leker med henne. Hun er 2 år. Bryr jeg meg for mye om henne ettersom jeg vier ALL min tid til henne? Hva er "vanlig"?

Anonymkode: 2e00c...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi "leker" aldri. Vi leser bok, synger og gjør andre ting, men vi setter oss ikke ned på gulvet og leker med leker sammen. Det gjør hun mye av i barnehagen.

Anonymkode: a56b5...834

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det samme som deg, aktiviserer og leker med henne fra vi er hjemme fra barnehagen til hun legger seg. Inkluderer henne i matlaging og annet husarbeid som må gjøres etc. Ble litt sjokkert da jeg leste et "godt råd" et sted som sa "lek med barnet ditt minst 15 min hver dag!" :ohmy: 

Mulig vi gjør feil altså, men det er det som føles riktig for meg enda. Hun er 1,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier vanligvis å sette av en økt på 45 minutter per dag

til hver av barna mine, ellers så får de klare seg selv ;)

Anonymkode: 1c4c6...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time eller to på hverdager. Kan fort bli mange timer i helgene. Vi leker med duplo, lekebiler, togbane eller kosedyr. Og mye rollelek uten leketøy. Da bruker vi forskjellige stemmer og dialekter. 

Anonymkode: 09b12...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å leke, så jeg gjør det faktisk aldri. Hilsen uperfekt mamma.

 

Men mannen min leker mye da. De leker sikkert i gjennomsnitt en time per dag, mer i helgene. 

Anonymkode: 5daf5...e4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdt kanskje ut i 10 min på gulvet. Så utrolig kjedelig.


Barna klarer å aktivisere seg selv, heldigvis. Tror nok at dersom man sitter med dem hele dagen lang, så blir dem lite kreative og forventer når de blir eldre at du fortsetter det med det.

Det er faktisk mer morsomt å høre på at barnet finner på i leken enn å være en del av den.

Anonymkode: 193b5...47a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva "lek" er, da. Sønnen vår på ett år og ti måneder elsker å være med på middagslaging og støvsuging, så jeg antar at han synes det er en lek - selv om vi ikke synes det. Vi er jo sammen hele tiden fra henting, og det er gjerne sånn at jeg og pappaen bytter på å rydde opp, vaske opp kjeler og panner osv mens den andre leker med ham.  Leken kan være å bygge jernbane, bygge klosser, tegne, lese, se på Fantorangen, mate og sette dokka på potte osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hironakamura skrev:

Vi gjør det samme som deg, aktiviserer og leker med henne fra vi er hjemme fra barnehagen til hun legger seg. Inkluderer henne i matlaging og annet husarbeid som må gjøres etc. Ble litt sjokkert da jeg leste et "godt råd" et sted som sa "lek med barnet ditt minst 15 min hver dag!" :ohmy: 

Mulig vi gjør feil altså, men det er det som føles riktig for meg enda. Hun er 1,5 år.

Leste det jeg også, dermed kom dette innlegget!

Anonymkode: 2e00c...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barnet mitt i ukedagene, så vi er jo sammen fra vi kommer hjem 15:30 til hun legger seg kl 19:30. Men det kommer jo an på hva man legger i "å leke" da, hvor mye tid som kan regnes. Om det betyr "sitte med figurer på gulvet og leke rollelek", så blir det ikke så mye av det, det gjør hun oftest for seg selv. Men vi gjør moro ut av husarbeidet, tuller og tøyser, leser bøker og lager egne historier, tegner sammen, hører på musikk og synger og danser, er ute i hagen/på lekeplassen, og alt det er/blir jo lek det også.

Jeg er alltid tilgjengelig for henne, selv om jeg ikke sitter på gulvet med henne, eller aktiviserer henne hele tiden. Kan fint si at hun kan gå på rommet og leke mens jeg gjør "sånn og sånn" - hun har rom vegg i vegg med stua, og åpen dør, så hun ser meg hele tiden derfra også. Og om hun kommer og spør "Kan du leke med dokka med meg", så leker vi litt, til hun syns jeg leker for teit, og går på rommet igjen. :P

Anonymkode: d5369...85e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker ikke noe særlig med barna. Femåringen leker aller mest alene eller med venner, eller med lillebror. Jeg leser mye for henne og tar henne med på matlaging etc. Toåringen er stort sett i nærheten av meg, men jeg sitter ikke og leker med ham heller. Vi drar på sykkeltur sammen, henger på en lekeplass, vasker badet, lager middag, leser osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig flink på leking, men jeg bruker endel tid på å aktivisere toåringen etter jobb. Hvor mye tid? Tja. 2-3 timer? I felleskap med mannen, så ikke konstant. Da går vi kanskje ut i husken eller sandkassen, triller ball på veranda eller stuegulv, bygger Brio-togbane og kjører litt med tog. Leser bok, legger puslespill sammen. Tegner/maler om været er dritt. Eller bygger tårn av klosser og river det ned igjen. I blant bare løper vi etter hverandre og kiler også. Men jeg er ikke sånn 110% tilstedeværende hele tiden. Jeg kan bygge en togbane og når Mini begynner å leke med den (han er snart 2,5 år), så kan jeg sitte ved siden av og gå gjennom posten og lokalavisen, feks. 

Men ser ikke for meg at jeg blir mammaen som leker med dukker, kosedyr og actionfigurer med stemme til. Men kommer til å være mammaen som lett lar seg lokke til å lage trolldeig, fingermale, drive med byggesett, lage drage og forsøke å få den til å fly og litt sånne type aktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker heller ikke så mye, jeg er mer tilrettelegger for leken. Men barna (2 og 3) er med på middagslaging og brødbaking, vi legger i vaskemaskinen sammen og støvsuger- og det synes de er kjempegøy :ler:  Så tuller vi, synger og leker i badekaret, og jeg leser en bok eller to før sengetid. De leker en del med hverandre også, og jeg ser alltid barne-tv sammen med dem.

Så jeg føler egentlig ikke at jeg involverer meg lite, selv om jeg ikke direkte leker.

Anonymkode: 0e8b7...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer veldig hvor mye jeg har lekt med mine barn. Men jeg har hele tiden prøvd å involvere dem i det jeg gjør.

Jeg har f.eks. bestandig hentet i barnehage før jeg gjør innkjøp og andre ærender. Det gir oss tid til mye kontakt og gir barna innblikk i voksnes verden.

De får ulike oppgaver hjemme, så vi kan gjøre husarbeid sammen.

Alle disse tingene tar jo lengre tid når barna er med, men vi er sammen og opplever noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres voldsomt ut å konstant aktivisere en 2-åring hele dager og ettermiddager, med mindre det er en spesiell grunn til det. Altså, det er jo hyggelig om man selv syns det er koselig, men jeg ville nok trent litt på at barnet kunne leke for seg selv også, hvis du etter hvert skulle ønske å bruke tiden på litt andre ting også, eller særlig dersom det kommer et søsken (da blir det helt umulig å gi eldste barn den samme oppmerksomheten som dette, og overgangen kommer til å bli stor dersom hun aldri leker for seg selv nå).

Men, når du sier leke, ts, ser jeg for meg å sitte på gulvet med lego o.l. Det gjør jeg nesten aldri. Jeg kan være med å bygge togbane i blant, men utover det deltar jeg lite aktivt i barnas lek. Men vi er jo masse sammen for det. De veksler mellom å leke for seg selv og komme og hjelpe meg med middag f.eks. Eller vi gjør mange andre ting sammen. Og barna mine snakker jo konstant, så vi snakker jo mye sammen selv om jeg ikke sitter og leker med dem. Særlig når man har flere barn, er det praktisk at de faktisk er i stand til å leke for seg selv, uten å bli satt i gang av meg.

Jeg kjenner mange som aktiviserer barna sine veldig mye, og det er vel også en måte å veie opp for dårlig samvittighet for lange dager i barnehagen. Men jeg syns en del av de barna fort mase om ipaden når foreldrene faktisk må gjøre noe annet i blant. For min del er det en viktig verdi i seg selv at barna oppfordres til å selv finne på lek. Det er ikke sånn at hvor mye man sitter på gulvet og leker med barna er et mål på hvor glad man er i barna sine eller hvor god forelder man er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Det varierer veldig hvor mye jeg har lekt med mine barn. Men jeg har hele tiden prøvd å involvere dem i det jeg gjør.

Jeg har f.eks. bestandig hentet i barnehage før jeg gjør innkjøp og andre ærender. Det gir oss tid til mye kontakt og gir barna innblikk i voksnes verden.

De får ulike oppgaver hjemme, så vi kan gjøre husarbeid sammen.

Alle disse tingene tar jo lengre tid når barna er med, men vi er sammen og opplever noe.

 

Dette er jeg enig i. Jeg tenker ikke at jeg må gjøre alt på barnas premisser når de er våkne, og så skal alle "voksentingene" gjøres etter leggetid. Jeg tenker det er mye verdifullt barna kan delta i, og i tillegg får jeg selv mer overskudd som mor når jeg også kan ha noe egentid etter leggetid, og at jeg ikke da skal gjøre alt husarbeid. Om jeg må handle etter jobb, velger jeg også ofte å ha med barna, med mindre jeg bare skal ha et par ting, fordi jeg syns det er viktig at de lærer å oppføre seg i butikker, både å være rolige og hjelpe til å legge varer på båndet o.l. (Men han på 2,5 får vanligvis ikke vandre fritt rundt, slik han gjør med faren, noe som gjør at far syns barna er såkalt umulige å handle med - barnet må da sitte i setet på handlevogna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min 2 1/2-åring trenger ikke å aktiviseres (heldigvis), det klarer hun utmerket på egenhånd. 

Det hender jeg legger opp til at hun skal leke, slik at jeg kan gjøre noe annet, som at jeg f.eks bygger et lego slott, setter opp dyrene osv. i Sylvanian families huset hennes ol. Når hun ser at alt er "ryddig" og klart til å leke med setter hun igang selv, og kan holde på i timesvis.

Jeg mener det er en uting å aktivisere ungene hele tiden, det hemmer dem.

Anonymkode: 00d01...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. september 2016 at 19.31, AnonymBruker skrev:

Hei. Bare lurer litt på hvordan det er med folk flest. Hvor lang tid pr dag bruker dere på å leke med barnet/barna deres? Sånn ca? 

Jeg tror jeg er en av de som bruker mere tid enn vanlig på lek med mitt barn, for jeg bruker hovedsakelig hele dagen fra barnet blir hentet i barnehagen til hun legger seg. Har hun hjemmedag så er jeg med henne hele dagen og aktiviserer og leker med henne. Hun er 2 år. Bryr jeg meg for mye om henne ettersom jeg vier ALL min tid til henne? Hva er "vanlig"?

Anonymkode: 2e00c...f9c

Det er vel ikke slik at man kan bry seg for mye om barna sine, og det er i hvert fall ikke slik at man bryr seg mindre om barna sine om man ikke vier all sin tid med dem? Eller leker med dem hele tiden? 

Det er mye kjærlighet i å la barna få være litt selvstendige også, en 2 åring lir ingen nød om den må leke seg litt alene. Tvert i mot kan den ha godt av å lære å leke litt på egenhånd, aktivisere seg litt selv. 

Anonymkode: 0dab5...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "lek 15 min hver dag" handler om faktisk lek med barnet på barnets premisser hvor man følger barnet i det de ønsker å leke med og lever seg inn i leken med barnet. Det er et godt råd for en god relasjon til barnet, og gir en annen kvalitet enn alt det vil ellers gjør med barnet hvor de oftest må la seg lede av oss. 

Rådet er ikke "vær sammen med barnet ditt i en aktivitet 15 min dagen". De fleste foreldre i dag er mye sammen med barna sine, mer enn vi var før. Jeg er sammen med min på fire størsteparten av dagen, og har alltid vært det. Hun er flink til å leke alene og kan ha lange økter på rommet alene, ble det i treårsalderen, men er veldig sosial og vil helst være rundt noen og dele gledene sine med noen. Det er helt normalt, og ikke skadelig for barnet at det er rundt oss så mye. De fleste barn blir mer selvstendige etter hvert som de blir større uansett. Vår elsker for eksempel å få være litt alene på lekeplassen utenfor eller i hagen, eller å stå opp litt alene en dag i helga. Føler seg veldig stor da bare og ønsker å være selvstendig, til tross for at vi har vært veldig mye sammen med henne helst siden hun var liten. Det er jo ikke snakk om at vi aktiviserer barnet konstant, men at vi er i samme rom og er litt sammen og går litt til og fra eller at barnet blir med oss i våre oppgaver. Helt normalt, særlig for enebarn. 

Anonymkode: 0c161...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, September 21, 2016 at 19.31, AnonymBruker skrev:

Hei. Bare lurer litt på hvordan det er med folk flest. Hvor lang tid pr dag bruker dere på å leke med barnet/barna deres? Sånn ca? 

Jeg tror jeg er en av de som bruker mere tid enn vanlig på lek med mitt barn, for jeg bruker hovedsakelig hele dagen fra barnet blir hentet i barnehagen til hun legger seg. Har hun hjemmedag så er jeg med henne hele dagen og aktiviserer og leker med henne. Hun er 2 år. Bryr jeg meg for mye om henne ettersom jeg vier ALL min tid til henne? Hva er "vanlig"?

Anonymkode: 2e00c...f9c

Med tre hjemmebarn under to år så går mesteparten av døgnets timer med til barna. Inntil pappa kommer hjem og avlaster på ettermiddagen. Noe leker de med hverandre men har hele tiden oppsyn. 

Anonymkode: 613f8...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...