Gå til innhold

Nå er jeg møkkalei av kviser!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer i utlandet. I et land der jeg helst ikke vil gå til legen, både fordi det er dyrt og fordi det er en helt annen kultur osv.

Om en drøy måned skal jeg hjem, og da må jeg faktisk til legen. Jeg er 20 år nå og huden min blir aldri bedre! Den har faktisk blitt verre etter at jeg flyttet til utlandet. Jeg får utbrudd på magen, ryggen, brystet og nå også rumpa... Det er ingen sminke i verden som kan skjule urenhetene jeg har i ansiktet. Det er faktisk helt forferdelig, og det er alltid 4-5 vonde kviser i ansiktet mitt. Jeg synes det er flaut og det tærer veldig ned på selvtilliten. På videregående var det greit siden da hadde så og si alle uren hud, men nå som de fleste har vokst av seg det problemet, er det veldig slitsomt for meg psykisk. 

Jeg har tatt opp dette problemet med flere fastleger og hudleger siden jeg var 17, og ingen tar meg seriøst. Jeg har gått på flere antibiotika, Diane og mange heftige kremer som egentlig bare har etterlatt seg brannsår... Isotretinoin er det jeg har spurt de om flere ganger, men alle sier det ikke er alvorlig nok, men det er faktisk det. Jeg er drittlei, og jeg føler jeg må prøve meg på det igjen nå når jeg drar hjem (skal være der i 4 dager), men samtidig kommer jeg helt sikkert til å få avslag siden jeg bor i utlandet?

Noen tips? Jeg er så drittlei, ah, har bare lyst til å gråte hver gang jeg ser meg selv i speilet.

Anonymkode: 34eb2...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isotretinoin er det jeg har spurt de om flere ganger, men alle sier det ikke er alvorlig nok, men det er faktisk det.

I all verden.

Jeg hadde langt mindre plager enn det du beskriver og fikk isotretionoin etter første konsultasjon hos hudlege.

Beste som har skjedd livet mitt. Eneste legemidlet som permanent kurerer kviseplager.

Bytt hudlege.

Anonymkode: 45d0a...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I all verden.

Jeg hadde langt mindre plager enn det du beskriver og fikk isotretionoin etter første konsultasjon hos hudlege.

Beste som har skjedd livet mitt. Eneste legemidlet som permanent kurerer kviseplager.

Bytt hudlege.

Anonymkode: 45d0a...81a

Har gått til 3 forskjellige, og den 4 avviste meg allerede uten å se på meg...

Anonymkode: 34eb2...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen

Om jeg så drar til privat hudlege, tror dere jeg kan få denne kuren utskrevet selv om jeg bor i utlandet? 

Anonymkode: 34eb2...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso hjalp ikke meg, så husk på at det ikke er en vidunderkur. 

Du må jo ta regelmessige blodprøver og det blir vel vanskelig hvis du bor i utlandet.   

Anonymkode: 6aeb5...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en kostholdsdagbok og sett om der var en sammenheng

Anonymkode: 090b1...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen

Om jeg så drar til privat hudlege, tror dere jeg kan få denne kuren utskrevet selv om jeg bor i utlandet? 

Anonymkode: 34eb2...f35

Ja det kan du. I utlandet har du vel ikke noe annet valg enn private.

I Norge bør du også vurdere privat hudlege, det er ikke så dyrt som folk skal ha det til. Dessuten er ventetiden ikke-eksisterende, og oppfølgingen veldig mye bedre. Det er absolutt verdt de få tusenlappene det er snakk om.

De fleste blir kvitt plagene sine permanent på iso. Mens noen må gå flere kurer. Det er svært få som ikke får noen varig effekt av behandlingen, og da er det mistanke om at pasienten ikke er fulgt kuren som den skal.

Anonymkode: 45d0a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg garn gått på to ISO-kurer med mindre plager enn det du beskriver. Fin hud under behandlingen og er halv øy år 3/4 år etterpå, så er det på an igjen. Bivirkningene stopper ikke selv om du slutter med behandlingen. Jeg må leve med konstant tørre lepper! Ikke for å skremme deg, men bare egen erfaring til informasjon. Jeg skal begynne på p-piller nå, fordi legen min kom med forslaget. Lykke til :) 

Anonymkode: 4ab4b...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.9.2016 at 23.14, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt en kostholdsdagbok og sett om der var en sammenheng

Anonymkode: 090b1...9c8

Jeg tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre... Og nå som jeg bor i utlandet har jeg mistet matlysten helt, og melkeprodukter har jeg ikke hatt i meg på flere måneder. Spiser generelt lite, og kvisene blomstrer som aldri før. Dessuten må det være noe hormonelt, for jeg har veldig uregelmessig mensen osv.

Anonymkode: 34eb2...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre... Og nå som jeg bor i utlandet har jeg mistet matlysten helt, og melkeprodukter har jeg ikke hatt i meg på flere måneder. Spiser generelt lite, og kvisene blomstrer som aldri før. Dessuten må det være noe hormonelt, for jeg har veldig uregelmessig mensen osv.

Anonymkode: 34eb2...f35

Der har vi noe. Du må jo spise og DRIKKE om kroppen skal klare å jobbe med betennelser. Det alene er ikke nok, men mat og drikke er alfa omega. Hormonkluss spiller inn, de kan påvirkes av stress og hormonnivåene, har du sjekket dem? Ikke gi opp, gå til ny hudlehe når du kommer hjem. 

Anonymkode: 1ef04...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. september 2016 at 23.20, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du. I utlandet har du vel ikke noe annet valg enn private.

I Norge bør du også vurdere privat hudlege, det er ikke så dyrt som folk skal ha det til. Dessuten er ventetiden ikke-eksisterende, og oppfølgingen veldig mye bedre. Det er absolutt verdt de få tusenlappene det er snakk om.

De fleste blir kvitt plagene sine permanent på iso. Mens noen må gå flere kurer. Det er svært få som ikke får noen varig effekt av behandlingen, og da er det mistanke om at pasienten ikke er fulgt kuren som den skal.

Anonymkode: 45d0a...81a

Noen er hardere rammet enn andre, jeg fulgte kuren og fikk ny runde noen år senere. 

Anonymkode: 1ef04...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan klimaet der du bor være en grunn til at huden ikke blir bedre? Jeg får (ironisk nok) mer kviser om sommeren fordi jeg blir varm og svetter mer. Solen skal liksom være så bra mot kviser, men hos meg blir det motsatt.

Anonymkode: 507e7...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 11.27, AnonymBruker skrev:

Kan klimaet der du bor være en grunn til at huden ikke blir bedre? Jeg får (ironisk nok) mer kviser om sommeren fordi jeg blir varm og svetter mer. Solen skal liksom være så bra mot kviser, men hos meg blir det motsatt.

Anonymkode: 507e7...5b2

Tja, jeg vet ikke... Jeg har bodd her (Sør-Europa) i 3 måneder nå, og det er ganske varmt på sommeren ja, men nå så begynner det å bli kjøligere. Har merket at jeg ikke er så tørr i ansiktet som jeg alltid var i Norge, uansett årstid. 

Dette problemet har pågått siden jeg var 13 år, så jeg er som sagt veldig lei av å ha kviser. Spesielt når de blir flere i en alder av 20, og arrene blir større og større...

Den 25.9.2016 at 8.15, AnonymBruker skrev:

Der har vi noe. Du må jo spise og DRIKKE om kroppen skal klare å jobbe med betennelser. Det alene er ikke nok, men mat og drikke er alfa omega. Hormonkluss spiller inn, de kan påvirkes av stress og hormonnivåene, har du sjekket dem? Ikke gi opp, gå til ny hudlehe når du kommer hjem. 

Anonymkode: 1ef04...7ac

Takk! Jeg prøver å spise så godt jeg kan, men jo lengre unna Norge du drar, jo mer og mer usunn blir maten. Dessuten frister den ikke så mye...
Ja, må prøve. Håper jeg får en lege som stoler på meg, og som ser hvor nedbrytende dette problemet er for meg.

Anonymkode: 34eb2...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...