Gå til innhold

Buddhisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker mye av det som er i Buddhisme, tror allerede på det mye av det. Men jeg ønsker å lære mer, gjerne bli kjent med andre, gå på kurs osv. Ser det er flere buddhistiske sentere i Oslo. Men hva er forskjell på de? Hvilke er bra?

Anonymkode: 7bc36...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 20. september 2016 at 22.25, AnonymBruker skrev:

Jeg liker mye av det som er i Buddhisme, tror allerede på det mye av det. Men jeg ønsker å lære mer, gjerne bli kjent med andre, gå på kurs osv. Ser det er flere buddhistiske sentere i Oslo. Men hva er forskjell på de? Hvilke er bra?

Anonymkode: 7bc36...b46

Jeg er også interessert i buddhisme. Har spurt en venninne om senter i Oslo og hun har foreslått et. Men husker ikke og får meg ikke helt til å dra dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freshsister skrev:

Jeg er også interessert i buddhisme. Har spurt en venninne om senter i Oslo og hun har foreslått et. Men husker ikke og får meg ikke helt til å dra dit...

TS. her. Synes og det er litt skummelt. Da jeg ikke vet så mye om buddhisme, men synes det høres spennende ut, og kunne tenke meg å lære mer. Hadde vært greit å vite om et sted, som er bra, og kanskje tar godt imot nybegynnere. Så kunne man ringe og spørre, om man fikk komme.

Anonymkode: 7bc36...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare svake og identitetsløse mennesker som mangler innhold i hverdagen som søker utenlandske religioner etter mening.

Jeg vil råde deg til å lese om stoisisme.

Lykke til på din søken etter mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørg47 skrev:

Det er bare svake og identitetsløse mennesker som mangler innhold i hverdagen som søker utenlandske religioner etter mening.

Jeg vil råde deg til å lese om stoisisme.

Lykke til på din søken etter mening!

Så alle som søker noe, og tror på noe, er svake og identitetsløse mennesker?

Jeg har gjennom livet hatt mine opplevelser, og fått min tro, så viser det seg, at det jeg tror på, er det en buddhist tror på. Så da ønsker jeg å vite mer. Jeg kan love deg, at jeg er ikke svak eller identitetsløs.

Anonymkode: 7bc36...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle som søker noe, og tror på noe, er svake og identitetsløse mennesker?

Jeg har gjennom livet hatt mine opplevelser, og fått min tro, så viser det seg, at det jeg tror på, er det en buddhist tror på. Så da ønsker jeg å vite mer. Jeg kan love deg, at jeg er ikke svak eller identitetsløs.

Anonymkode: 7bc36...b46

Det skal du få meg til å tro.....

Du skriver du har fått din tro, ikke tilegnet den deg selv, dette bekrefter imidlertid det jeg mener.

Misjonerende religioner er giftige, de blir tvunget på andre som "tror"dette gir mening av ymse slag!

Endret av Bjørg47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. september 2016 at 21.18, Bjørg47 skrev:

Det skal du få meg til å tro.....

Du skriver du har fått din tro, ikke tilegnet den deg selv, dette bekrefter imidlertid det jeg mener.

Misjonerende religioner er giftige, de blir tvunget på andre som "tror"dette gir mening av ymse slag!

Slutt å trolle og å ødelegge tråder! Hvis du ikke kan ytre deg uten å fornærme andre så er det trist. 

Bra det finnes ignorer funksjonen!

Anonymkode: 5c87c...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎09‎.‎2016 den 21.18, Bjørg47 skrev:

Det skal du få meg til å tro.....

Du skriver du har fått din tro, ikke tilegnet den deg selv, dette bekrefter imidlertid det jeg mener.

Misjonerende religioner er giftige, de blir tvunget på andre som "tror"dette gir mening av ymse slag!

Vel, buddhisme fremstår ikke spesielt som misjonerende. TS må faktisk lete aktivt etter noen som kan bidra med informasjon. Og hun må nok lete lenge før hun finner noen, det til tross for at det finnes titusenvis av buddhister i Norge.

Anonymkode: 2e980...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to hovedretninger innen buddhisme, mahayana og therevada, du bør være oppmerksom på denne forskjellen når du søker informasjon. Denne inndelingen kan sammenlignes med protestantismen og katolisismen. Mahayana er utbredt blant innvandrere fra Vietnam og Kina og er i tillegg dominerende i Japan og Korea. Therevada er dominert av innvandrere fra Thailand og er ellers utbredt i resten av sør-øst Asia. Og så har man den vestlige "versjonen" praktisert av vestlige konvertitter. Hvor de forskjellige gruppene holder til kan du finne på internett. Men vær forberedt på å lete lenge, for organisert religionsutøvelse er ikke særlig vanlig blant buddhister. De du finner er høyst sannsynlig munker og nonner som har dedikert livet eller noen år til religionsutøvelsen, og har sånn sett over gjennomsnittet interesse av religion.

I tillegg bør du være oppmerksom på at utøvelse av buddhisme har få strukturelle regler og enhetlig litteratur. Noe som åpner for at forskjellige buddhistiske grupper praktiserer religionen svært forskjellig uten at noen av de "tar feil". Særlig gjelder dette innslag av øst-asiatisk kultur og filosofi. Det kan være vanskelig å skille mellom hva som er buddhisme og hva som er taoisme, konfusianisme og generelle kulturelle trekk. Men det er heller ikke så viktig. Buddhisme er i korte trekk hva du selv gjør det til, selv om den også er befestet med religiøs dogmatisme.

Å sette seg inn i buddhisme er ofte mer krevende enn i andre religioner, informasjonen er spredt og lite enhetlig praksisen er lite ritualbasert. Men å utøve og å lære om buddhisme er en livslang prosess og er nærmest synonymer. Å starte en prosess har derfor ingen mål, det er ingen ritual som markerer om du er buddhist eller ikke, du bestemmer selv. Og dette fraværet av regler kan være avskrekkende for mange søkende mennesker, men om buddhisme er det rette for deg vil prosessen være vel så givende som for nyfrelste kristne.

Lykke til.

Anonymkode: 2e980...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær for øvrig oppmerksom på et par ting.

Buddhisme har som andre religioner en forestilling om livet etter døden. For mange buddhister er reinkarnasjon nettopp dette, altså buddhistenes svar på himmel og helvete og ingenting man skal ta bokstavelig. Men det er forskjellige meninger om dette, og det er helt ok.

Det andre er at buddhisme ikke bør ses i lys av andre verdensreligioner. Buddhisme har ingen gud og Buddha er verken gud eller profet, men en tittel alle kan oppnå. Igjen, kan det være forskjellige meninger om dette og det er som sagt helt ok.

Anonymkode: 2e980...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...