Gå til innhold

Roma Paris eller London med kjæresten? Shopping og historie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par i slutten av 20 åra som skal på vår første ferie utenfor norden og alternativene står mellom overnevnte byer. Vi vil gjerne skifte ut klesgarderoben og ønsker å shoppe (billig men bra og noe merkeklær) men også å få med oss interessante severdigheter. Jeg tenker London for shopping men kjæresten sier Roma for historie. Vi foretrekker avslappende ferie og ikke bare storbystress som det kanskje er i London? Hvordan er shoppingen og prisene på klær i Roma? Er det severdigheter i Paris vi kan kombinere med shopping? Hvilken av byene foreslår dere?  Håper alle som har vært der kan fortelle litt! :) <3

Anonymkode: 2e17c...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært flere ganger i både Roma, London og Paris. Jeg foretrekker helt klart Roma av flere grunner: Det er mindre storbystress, det er mer å se av historiske serverdigheter, maten er nydelig og selve bystemningen romantisk. Avstandene er korte og det går helt fint å gå fra a til å uten å ta taxi. Særlig området som Trastevere og Campo De Fiori er helt herlig å tusle rundt på kvelden, får nesten litt småbyfølelse når man går i trange smug i Trastevere. 

London er kanskje litt bedre med tanke på shopping, men har alltid funnet mye fint i Roma. Paris havner på desidert sisteplass, synes byen er fin og serverdighetene mange, men det er store avstander, mye trafikk og storbystress på samme måte som London - og ikke minst dyrt.... 

Så min konklusjon er: Roma <3

Anonymkode: 7eae5...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nyttig oppsummering fra en som har vært i alle tre byer! :) Håper flere kan dele erfaringer :)

Anonymkode: 2e17c...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alle byene og foretrekker absolutt London. Der har de alt, rett og slett. Det er veldig enkelt å komme seg rundt, masse bra shopping, en haug av resturanter og utesteder, i tillegg til at det er mye annet å finne på utenom shopping.  Paris kommer på sisteplass for min del også. Roma syns jeg også var fint, men syns det er en del bedre shopping i London.

Vet du skriver at det står mellom de tre byene, men jeg må bare si at Berlin høres helt perfekt ut for dere. Der har de masse hsitorie, i tillegg til kjempebra shopping. Det er også mye billigere å reise dit, da hotellprisene der er relativt lave. Du får tre netter på et fint hotell sentralt i Berlin til samme prisen for én natt på et hotell med lav standard i London. Bare et lite tips :)

Anonymkode: 76acf...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kjærestetur, jobbreise og familietur i samtlige av byene. Jeg tror personlighetene deres og dynamikken dere i mellom, spiller inn i valg av by.

For shopping og litt mer "moderne" underholdning ville jeg valgt London.

For en mer historisk reise med innsmett av shopping ville jeg valgt Roma.

For kjærlighetsferie ville jeg valgt Paris. Jeg hadde mitt livs hittil mest romantiske ferie i den byen, sammen med eksen. Det er en tur jeg aldri kommer til å glemme. Selv om det forholdet endte helt forferdelig, så vil turen til Paris alltid gi meg sommerfugler. Å oppleve den byen med en kjæreste var fantastisk, og har så mange minner fra den turen at jeg vet ikke om jeg kommer til å dra dit med en kjæreste noen gang igjen.

Men som sagt, hvordan dere er vil definitivt påvirke valget. Jeg elsker kunst og kunsthistorie, og derfor var Paris et fint valg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er på listen deres, men ville også vurdert Barcelona om ingen av dere har vært der. Herlig by både for romantikk, shopping og kultur. Er til og med strand midt i sentrum om dere reiser så lenge temperaturen tillater det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

London ville jeg valgt, den byen er fantastisk både når det gjelder shopping og ting å se og gjøre. Jeg har nylig vært i Roma og syns at det var en masete by med mye folk, biler og bråk generelt, og jeg ble faktisk overrasket over den lange avstanden mellom severdighetene.

Anonymkode: d694c...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skala fra shopping+ og da nedadgående. Dog: alle tre byene har masse butikker restauranter severdigheter og historie og er definitivt å anbefale. Samme er også Barcelona som nevnt ovenfor .. :)

*London er en bruksby. Definitivt best shopping, enkelt å ta seg frem og du kan gjøre 'hva du vil'. Romantisk vil jeg vel ikke se den som, selv om man kan gjøre masse romantiske morsomme ting av den ;)

*Paris er stor flott by med brede avenyer, elegante bygninger og massiv trafikkstøy. Forstår de som elsker de delene av byen, men er sjøl mere på 'pittoresk' og blir sjarmert av Latinerkvarteret og Montmartre. Der kan jeg klare å mane frem bildet av alpelue, langloff og rutete duker.

*Roma - historie og romantikk!! Dette er Byen hvor du sannsynligvis heller ender opp med å sitte på en piazza med vin og kjæresten, og gi beng i klesskapet hjemme. Tidvis også ekstremt støyende som de to andre, men her er det mulig å faktisk gå seg vill i trange smug med orange/brune/rødgule klattemalte hus - under klesvask fra snorer i etasjene over - og drømme dere bort hand i hand før dere plutselig må kaste dere til side for å unngå nabolagets suicidale scootersjafør..

Uansett: God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Har også vært alle i alle tre byene. Jeg ville sakt som så, om dere ikke har besøkt så mange storbyer, så ville jeg valgt Londom før Paris. Jeg elsker Roma, men kanskje ikke mest shopping, Paris er flott, men ikke første storby jeg ville besøkt, alt er så mye enklere i London. Kensingthon området er vakkkert, mange skjønne små resturanger og fine parker.

Men romantisk byer, så vinner Roma, så Paris og London. Er dere opptatt av historie og kunst, rusle gatelangs så vinner Roma helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. september 2016 at 16.57, Nasse1 skrev:

Vet det ikke er på listen deres, men ville også vurdert Barcelona om ingen av dere har vært der. Herlig by både for romantikk, shopping og kultur. Er til og med strand midt i sentrum om dere reiser så lenge temperaturen tillater det. 

Akkurat det jeg skulle foreslåogså :)

Anonymkode: a63cb...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Roma og London er veldig bra på hver sine måter. Slå mynt og kron om hvilken dere skal reise til og reis til den andre neste gang hvis dere har problemer med å bli enige. Personlig ville jeg kanskje sagt London først, mest fordi alt annet blir nedtur etter Roma hvis man er veldig interessert i romertiden. De har mye bra på British Museum også, og mer varierte severdigheter fra mange tidsaldre. Paris havner langt nede på min ønskeliste.

Anonymkode: 40023...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...