Gå til innhold

- Jeg designet for grasiøse mennesker, sier Lagerfeld


Samantha

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254931

- Pinlig! sier designer-legenden Karl Lagerfeld om Hennes & Mauritz' håndtering av hans kolleksjon for kleskjeden.

Blant annet reagerer Lagerfeld på at det ble laget store størrelser av hans designerklær, og sier til ukens utgave av tyske Stern at han er skuffet over dette.

- Jeg designet for grasiøse og slanke mennesker. Det er det som var min opprinnelige idé, sier Karl Lagerfeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Guggenheim

Med tanke på at KL i dag er 1/2 mannen han en gang var (han slanket seg ned mer enn 30 kilo), er hans egen uttalse like pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da, dokke må jo SKJØNNE det at ikkje andre enn tynne, pene perfekte damer skal gå med det han har designa, kor dom går det av å bli liksom?????

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en mørkemann! :o

Jeg har hørt liknende uttalelser fra ham tidligere, så det sjokkerer meg ikke så mye. Men det gjør meg likevel sint og pinlig berørt. Er det mulig å være så TJUKK i hue ? Forøvrig ser han ut som et lite insekt selv :e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert bare pr og reklame for seg selv de der! Hvorfor skulle klærne hans bare være for grasiøse og slanke mennesker, H&M er jo ikke akkurat en ukjent kleskjede heller. De fleste vet hva de står for og at de selger klær i alle størrelser? I alle fall så vet nu folk i bransjen sånn. Han begynner sikkert å få dårlig råd, så må han selge seg til en "billig kjede", nå vil han sikkert bare redde skinnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lukter PR-stunt lange veier, spør du meg. Han kommer med et par hårreisende uttalelser slik at oppmerksomheten blir makdimal og i tillegg får H&M muligheten til å fortelle alle at de har igjen noen plagg i mindre byer... også går folk mann av huse der også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg blir kvalm. Hva er store størrelser da? Alt over 36?

Kunne godt tenkt meg å fortalt ham at han ikke akkurat er noe vakkert menneske selv... på noen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det hele virker dårlig planlagt eller at det er et pr-stunt.

hennes og mauritz burde jo skjønt at de bare skulle produsere klær i størrelse small, eller at lagerfeld selv skulle avklart dette med dem, før de produserte disse klærne.....

Han designer for slanke og grasiøse folk, vel, ham om det, det vet vi jo fra før, alle designer klær er laget for tynne modellkropper......

Han er vel redd for at feite folk med fettvalker skal gå i hans klær, og at folk skal oppfatte klærne hans som noe annet enn det de er...

Forøvrig så virker karl Lagerfeld som en arrogant, selvhøytidelig tosk, som ikke tenker mye før han snakker eller tenker..... ikke er han spesielt pen heller, og han kunne smilt på bilder.

Han er et veldig dårlig rollemodell når han kommer med uttalelser som at han kun designer for slanke folk, hva slags signaler gir det til tenåringer?

uansett burde han prøvet å rydde opp i dette problemet uten at det fikk for mye omtale, men det var vel kanskje omtale han ville ha......

etter påklokskapen er stor! :tunge1::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dessuten håper jeg verden oppfatter former til jenter som noe vakkert, og at det er slik det bør være!

Jeg mener jenter bør være jenter og gutter være gutter!

jENNifer lopez kommer neppe inn i klærne til lagerfeld selv, selv om hun ikke er feit, hun har en fin kvinnekropp med former!

Hvorfor kan vi jenter ikke få lov til å kle oss etter formen oss? hva er så pent med jenter uten former i det hele tatt? ikke noe fint!

Jeg har alltid ønsket å ha flere former, for jeg har en kropp som lagerfeld ville ha likt å se klærne hans i , men jeg vil ikke gå i slike klær, jeg vil legge på meg, bruke normale ettersittende klær, som viser litt brede hofter! å ha former er in! :):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mye kan vel sies om Lagerfeld - han virker rimelig eksentrisk og merkelig, noe som kanskje også ligger i designeres natur(?).

Men jeg skjønner ikke hvorfor det blir så stort oppstyr av dette. Det designes også spesifikke klær for store kvinner - uten at det ropes opp om det.

Realiteten er at det ikke er designere som Lagerfeld som har makt til å bestemme eller gjøre endringer i mote/klesindustrien.

Det er pengene som bestemmer - dvs de store kjedene og deres holding-selskaper. De kjøper inn klær fra designere, bestemmer størrelser de skal produseres i og hvordan reklamen skal innrettes.

Problemet er at så langt så har det vist seg at reklamer med syltynne jenter selger bedre enn med "naturlige" modeller.

Så egentlig ligger mesteparten av ansvaret for å få til en endring hos oss. Det er faktisk vi som kan tvinge konsernene til å endre sin holdning på dette området - ikke kjøp klær fra kjeder som bruker syltynne modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men jeg er slank fra naturens side, og det naturlige valget for meg da, er ikke å velge bumsete, store klær, det liker jeg ikke, det blir å gå innom bikbok og lignende.. hva skal jeg gjøre da? da får jo ikke jeg bidratt til dette.

Det er noe mer konkret som må gjøres, noe som er mye mer virkningsfullt.... har ikke tenkt det ut enda, men kommer tilbake med forslag om hva vi som forbrukere bør gjøre?

Kanskje sende inn en underskrivskampanje for å få stoppet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sjokkert over uttalelsen hans i det hele tatt, men hvis han i utgangspunktet visste at kolleksjonen også ville bli laget i store størrelser, så blir det jo litt dumt å komme i etterkant å klage.

At designerne lager klær for høye og slanke mennesker er ingen nyhet, og jeg personlig synes ikke det gjør noe heller. Haute Couture har aldri vært ment for almenheten - dette er design, en form for kunst, og det er klart at en kjole som i design er laget for å henge pent på en str 36 ikke vil henge like pent på en 42-46. En stor dame vil faktisk "ødelegge" designen slik som skaperen av den hadde ment den skulle se ut.

Blir litt som å henge en Rembrant på toilettet - den kommer ikke til sin rett. (jeg sammenligner ikke store mennesker med toiletter, den behøver dere ikke prøve dere på en gang...)

At han i det hele tatt ville designe for H&M er for meg en gåte - at han mangler penger som toppdesigner for fler enn sitt eget navn, tviler jeg på :wink:

PS: Kroppsidealet er noe som stadig skifter - uten at vi behøver å gå av skaftet for å endre det. Det skjer helt av seg selv. Se noen tiår og hundreår bakover, så ser dere... spikermenneskene er ikke kommet for å bli. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen må få lov til å si hva han vil. Er vel slik han oppholder PR-statusen sin. Det er jo hans kolleksjon. Jeg kan ikke si at jeg syntes noe om klærne allikevel. Går sjelden i sort og jeg liker noe som står ut pga måten det er laget på, ikke pga merket. Synes utvalget var litt dårlig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han kan godt si han vil, men jeg skjønner ikke sammenhengen mellom det å være "slank" og det å være "grasiøs". Selvom man kanskje tenker på ballettdansere som grasiøse, betyr jo ikke at "store" mennesker ikke kan være det! :roll:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett; han skal liksom være et forbilde da.. Gidder ihvertfall ikke å kjøpe klærne hans med den holdningen han har! Selv elsker jeg klassiske klær, men der mistet han min respekt gitt :roll: ..

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke støtte mennesker med slike holdninger til andre mennesker ;) Har blitt for mye mobbet som barn, så jeg kaster ihvertfall ikke bort pengene mine på en mann som han!

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...