Gå til innhold

Bør cannabis legaliseres i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Gothminister skrev:

Hvorfor påstår du noe de fleste i dag vet ikke stemmer? Trappetristeorien er forkastet for mer en 20 år siden. Ikke fulgt med i det siste?

Det interessante er jo at man sier til de som er mot legalisering at dette ikke stemmer, samtidig som prolegalister sier cannabis bør legaliseres fordi man da vil slippe å bli tilbudt andre og sterkere stoffer når man skal kjøpe hasj.

Jeg synes man burde bestemme seg. En slik teori kan ikke være i kraft kun med betingelse for hvilket standpunkt man har i saken....

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det interessante er jo at man sier til de som er mot legalisering at dette ikke stemmer, samtidig som prolegalister sier cannabis bør legaliseres fordi man da vil slippe å bli tilbudt andre og sterkere stoffer når man skal kjøpe hasj.

Jeg synes man burde bestemme seg. En slik teori kan ikke være i kraft kun med betingelse for hvilket standpunkt man har i saken....

Anonymkode: 683a2...708

Det mange som ikke har kjennskap til cannabis tror, også fagfolk. Er at cannabis slutter og virke og at man da må gå over til sterke stoffer. Noe alle som har litt kunnskap om hasj vet ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gothminister skrev:

Hvorfor påstår du noe de fleste i dag vet ikke stemmer? Trappetristeorien er forkastet for mer en 20 år siden. Ikke fulgt med i det siste?

Hvordan kan du vite at det ikke stemmer, nei det stemmer nok at jeg ikke følger med på narkotika fronten, men tenker det er ren logikk at visst man begynner å selge det lovlig vil det bli mer som starter med dette,noe som i seg selv ikke er bra da det bare fører elendighet med seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av alle slags rusmidler, alkohol, narkotika, vanlig røyk og weed. Men nå er det jo slik at både alkohol og røyk er skadelig for kroppen og helsa, og disse er det jo ikke forbud mot. 

Enten burde alt forbys eller alt tillates. Folk burde få gjøre akkurat som de vil. Forbud meg her og forbud meg der. Sinnsykt irriterandes! Forbud mot hasj, forbud mot niqab, forbud mot å si ting som kan oppfattes truende, forbud mot dieselbiler...seriøst liksom? Bare fordi noen høytstående ikke liker det så trenger det ikke forbys. Det er mye jeg ikke liker, og derfor har de fleste av oss rett på en 5 ukers ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Gothminister skrev:

Det mange som ikke har kjennskap til cannabis tror, også fagfolk. Er at cannabis slutter og virke og at man da må gå over til sterke stoffer. Noe alle som har litt kunnskap om hasj vet ikke stemmer.

Dette er ikke hva jeg snakket om.

Det jeg reagerer på er at visse prolegalister bruker gatewayteorien som et argument for legalisering samtidig som de kaller motstandere idioter om de henviser til den.

Hva du snakker om, aner jeg ikke. Det er i hvert fall ikke mine påstander.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, lipgloss skrev:

Hvordan kan du vite at det ikke stemmer, nei det stemmer nok at jeg ikke følger med på narkotika fronten, men tenker det er ren logikk at visst man begynner å selge det lovlig vil det bli mer som starter med dette,noe som i seg selv ikke er bra da det bare fører elendighet med seg

Fordi jeg har mer en 30 års erfaring med cannabis. Samt erfaring i mer en 25 år i rusfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gothminister skrev:

Fordi jeg har mer en 30 års erfaring med cannabis. Samt erfaring i mer en 25 år i rusfeltet.

Visst du jobber med det så kan jeg ta deg seriøst, er du en av dem som ruser seg så er det jo en selvfølge at du mener dette😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lipgloss skrev:

Visst du jobber med det så kan jeg ta deg seriøst, er du en av dem som ruser seg så er det jo en selvfølge at du mener dette😊

Jeg har i 25 år jobbet i rusfeltet og har div, videreutdannelser. Men jeg ser nok på dette med et annet faglig blikk en mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lipgloss skrev:

Visst du jobber med det så kan jeg ta deg seriøst, er du en av dem som ruser seg så er det jo en selvfølge at du mener dette😊

Han jobber ikke med dette, selv om han påstår det. Vi er flere her inne med lang erfaring fra jobb i rusomsorgen som har gjennomskuet ham for lengst. Dette er et menneske med ekstreme meninger, og med holdninger som ikke er forenlige med å jobbe med ruspasienter - eller andre pasienter for den saks skyld. Han klarer ikke å komme med faglig belegg for noe som helst, og påstår at all forskning som ikke deler hans oppfatning er politiske bestillingsverk - selv om rapportene bekreftes i andre studier og metastudier.

Han kan ikke tas seriøst.

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gothminister skrev:

Jeg har i 25 år jobbet i rusfeltet og har div, videreutdannelser. Men jeg ser nok på dette med et annet faglig blikk en mange andre.

Nå må du slutte å lyve!

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gothminister skrev:

Jeg har i 25 år jobbet i rusfeltet og har div, videreutdannelser. Men jeg ser nok på dette med et annet faglig blikk en mange andre.

Mulig det,men når tilgjengeligheten øker så øker også forbruk,noe som du sikkert ikke ønsker som ser de tragiske utfallene av stoffbruk hver dag.Derfor er jeg imot.

Hadde alkohol og tobakk komt til Norge i dag hadde dette også blitt forbudt, og det hadde vært flott syns jeg 😊

Rus er noe herk og fører mye skade unødig lidelse både for dem som er avhengige og de rundt dem, tenker da spes på barn som vokser opp med foreldre som er rusmisbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lipgloss skrev:

Visst du jobber med det så kan jeg ta deg seriøst, er du en av dem som ruser seg så er det jo en selvfølge at du mener dette😊

Og som du nå ser. Så kom de samme motstanderne mine på banen som selv hevder seg som fagfolk. De hevder jeg juger fordi de er uenig. Derfor er debatt om dette noe jeg ikke lengre gidder på et sted som KG med så mange useriøse folk som ikke kjenner godt nok til fagfeltet og ulike teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, lipgloss skrev:

Mulig det,men når tilgjengeligheten øker så øker også forbruk,noe som du sikkert ikke ønsker som ser de tragiske utfallene av stoffbruk hver dag.Derfor er jeg imot.

Hadde alkohol og tobakk komt til Norge i dag hadde dette også blitt forbudt, og det hadde vært flott syns jeg 😊

Rus er noe herk og fører mye skade unødig lidelse både for dem som er avhengige og de rundt dem, tenker da spes på barn som vokser opp med foreldre som er rusmisbrukere.

Det viser seg i de land som har en mer liberal politikk, at bruken ikke øker. Rus har mye elendighet med seg og verst er alkoholen. Men forbudet skader faktisk langt mer og langt fler en noe rusmiddel gjør. Det er noe man burde tenke mer over. For husk, de fleste som ruser seg, er ikke misbrukere. De er brukere og fungerer helt normal i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman
3 minutter siden, Gothminister skrev:

Det viser seg i de land som har en mer liberal politikk, at bruken ikke øker. 

Hvordan kan land føre statistikk på at bruken ikke øker når cannabis var tabulagt og ulovligt og mesteparten av bruken ikke foregikk under radaren på myndighetene?

Utover det så har jeg vært vitne til at cannabis kan være veldig skadelig for enkelte individer. Likevel så tjener ikke kriminaliseringen samfunnet på noen bedre måte enn det legalisering ville gjort.  Det finnes ingen perfekt løsning på dette, og personlig mener jeg legalisering er det beste alternativet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke hva jeg snakket om.

Det jeg reagerer på er at visse prolegalister bruker gatewayteorien som et argument for legalisering samtidig som de kaller motstandere idioter om de henviser til den.

Hva du snakker om, aner jeg ikke. Det er i hvert fall ikke mine påstander.

Anonymkode: 683a2...708

Her tror jeg du forveksler to forskjellige argumenter. Det er forlengst tilbakevist at bruk av cannabis fører til bruk av andre/sterkere stoffer. Hypotesen gikk ut på at hasjen gir en rus som så blir svakere med tiden, og at dette i seg selv får brukeren til å oppsøke annen rus. Dette stemmer ikke på hverken alkohol eller hasj.

Det andre argumentet er at folk som bruker hasj blir eksponert for alskens andre rusmidler, siden man pr. definisjon må oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe det. Jeg røykte hasj i en del år og hadde egentlig aldri tenkt å prøve noe annet, men siden jeg ikke akkurat kunne kjøpe det på et apotek eller et pol, måtte jeg oppsøke folk som hadde interesse av å prakke på meg alt fra speed til GHB og heroin. På den måten kan cannabis fungere som et "gateway drug" - altså ikke pga. stoffet eller rusen, men fordi det er kriminelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, lipgloss skrev:

Mulig det,men når tilgjengeligheten øker så øker også forbruk,noe som du sikkert ikke ønsker som ser de tragiske utfallene av stoffbruk hver dag.Derfor er jeg imot.

Hadde alkohol og tobakk komt til Norge i dag hadde dette også blitt forbudt, og det hadde vært flott syns jeg 😊

Rus er noe herk og fører mye skade unødig lidelse både for dem som er avhengige og de rundt dem, tenker da spes på barn som vokser opp med foreldre som er rusmisbrukere.

Forbudet har vist seg å ikke ha særlig effekt på forbruket. Foreløpige tall fra steder det er legalisert tyder på at bruken stort sett holder seg stabil, og i noen tilfeller ser ut til å synke, spesielt blant de yngste.

De tragiske utfallene vi ser er i stor grad et resultat av kriminaliseringen, ikke av stoffet i seg selv. Heroin, som blir regnet som det verste stoffet, er faktisk ikke spesielt skadelig for kroppen (du kan sammenligne med langvarig bruk av morfin, som for alle praktiske formål er det samme stoffet, hvor man får forstoppelse og en enkelte bivirkninger som de fleste kan leve med), men fordi det er forbudt blir bruken tusen ganger farligere. Stoffet kan være blandet med hva som helst, folk mikser det ofte med alkohol og beroligende medisiner, de jages rundt, får juling, har ikke råd til å prioritere skikkelig mat eller legebesøk osv osv. Heroin er en digresjon, men jeg synes det er viktig å påpeke de egentlige grunnene til at narkomane er så syke.

Hadde alkohol og tobakk kommet i dag ville det nok blitt forbudt ja. Og folk ville brukt det likevel. Markedet ville vært styrt av kriminelle bander, folk ville ikke ant hva som var i hverken flaska eller røykpakken, og de som ble avhengige ville fått et voldsomt sosialt stigma som tilleggsbelastning. Vi har klart å senke tobakksbruken drastisk i Norge, nettopp fordi det er er regulert i stedet for forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Spiderman skrev:

 

Utover det så har jeg vært vitne til at cannabis kan være veldig skadelig for enkelte individer. Likevel så tjener ikke kriminaliseringen samfunnet på noen bedre måte enn det legalisering ville gjort.  Det finnes ingen perfekt løsning på dette, og personlig mener jeg legalisering er det beste alternativet. 

Kan ikke se at vi er spesielt uenig. Cannabis er et rusmiddel med de fordeler og ulemper som følger alle nytelses midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gothminister skrev:

Og som du nå ser. Så kom de samme motstanderne mine på banen som selv hevder seg som fagfolk. De hevder jeg juger fordi de er uenig. Derfor er debatt om dette noe jeg ikke lengre gidder på et sted som KG med så mange useriøse folk som ikke kjenner godt nok til fagfeltet og ulike teorier.

Jeg påstår ikke at du lyver fordi jeg er uenig med deg. Jeg påstår det fordi det er så veldig tydelig at du ikke har den utdannelsen og jobben du påstår. Jeg er ikke den eneste her som ser dette.

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg påstår ikke at du lyver fordi jeg er uenig med deg. Jeg påstår det fordi det er så veldig tydelig at du ikke har den utdannelsen og jobben du påstår. Jeg er ikke den eneste her som ser dette.

Anonymkode: 683a2...708

Sitter litt med den samme tanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...