Gå til innhold

Bør cannabis legaliseres i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig for at det skal legaliseres i den form av at man kan få det på resept. Det er vitenskapelig bevist og dokumentert at cannabis har en positiv effekt på feks kreftpasienter som sliter med kvalme i forbindelse med cellegift. Men er ikke for at det skal være sånn at hvem som helst lovlig kan bruke det uten problem. Blant annet fordi jeg har to familiemedlemmer som har vært rusmisbrukere og derfor er jeg generelt veldig imot all slags rusmidler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 9/20/2016 at 11.59, AnonymBruker skrev:

TS:

Her ser du et eksempel på hvor konstruktive disse debattene ofte blir......

Anonymkode: 683a2...708

Fuck off det er jeg som person som er lite konstruktiv, ikke pro-legaliseringsfolk generelt. Mange som har bra argumenter.

Endret av SosialisterUt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes nok av studier som hevder det motsatte, f. eks. denne fra 2014:

http://sjp.sagepub.com/content/42/4/358

Jeg henviser forøvrig til professot Thomas Clausens uttalelse om saken nylig:

https://www.nrk.no/norge/_-cannabis-overrepresentert-i-drap-1.11769941

Anonymkode: 683a2...708

Det er sikkert folk som selger narkotika som slår i hel politi og vektere.

 

 

Godt mulig at hele statestikken er bare falsk. For og få gjennomslag for sine politiske tiltak.

Jeg har snakket med flere sånne psykiatere som ikke har peiling i det hele tatt. De forholder seg somregel kun til papirer.

Ellers så tar de alt negativt som for god fisk. mens "pasienten" alltid blir hørt.

Om det er en fare for at pasienten får overtaket på psykologer

får h*n diagnosen opposisjonell da har de ingenting de skulle ha sagt.

En psykatrisk pasient skal straffes ikke hjelpes.

Anonymkode: 34fd0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Maewest skrev:

Jeg er veldig for at det skal legaliseres i den form av at man kan få det på resept. Det er vitenskapelig bevist og dokumentert at cannabis har en positiv effekt på feks kreftpasienter som sliter med kvalme i forbindelse med cellegift. Men er ikke for at det skal være sånn at hvem som helst lovlig kan bruke det uten problem. Blant annet fordi jeg har to familiemedlemmer som har vært rusmisbrukere og derfor er jeg generelt veldig imot all slags rusmidler. 

Dette skjedde i 2012, til din orientering. Men det anbefales ikke bruk av cannabisoreoarater til kreftpasienter fordi det er immunsupprimerende, og dermed setter dem i fare for infeksjonssykdommer som kan ta livet av dem. Det er svært få lidelser vi har god nok dokumentasjon for at cannabis hjelper mot, men alle norkse leger med forskrivningsrett for A-preparater kan skrive ut cannabispreparater som enten er lisensiert for bruk i norge, eller søkt om godkjenningsfritak.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert folk som selger narkotika som slår i hel politi og vektere.

 

 

Godt mulig at hele statestikken er bare falsk. For og få gjennomslag for sine politiske tiltak.

Jeg har snakket med flere sånne psykiatere som ikke har peiling i det hele tatt. De forholder seg somregel kun til papirer.

Ellers så tar de alt negativt som for god fisk. mens "pasienten" alltid blir hørt.

Om det er en fare for at pasienten får overtaket på psykologer

får h*n diagnosen opposisjonell da har de ingenting de skulle ha sagt.

En psykatrisk pasient skal straffes ikke hjelpes.

Anonymkode: 34fd0...615

Det kan være lurt å sette seg inn i hva man omtaler før kan kommer med påstander.

I norge er det ikke strafesanksjoner knyttet til å søke hjelp for narkotikaproblemer.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min personlige mening - nei, det bør ikke legaliseres. De jeg kjenner til som røyker hasj er tiltaksløse mennesker (gjerne med psykiske problemer) som bare blir enda sløvere (og lever desto mer meningsløse liv) av hasj. Mulig de føler seg bedre "der og da", men de kommer aldri til å bidra til fellesskapet om løsningen på problemene deres er å røyke fremfor å skaffe seg skikkelig hjelp. I mine øyne er det å røyke hasj et symptom på at man gjerne er en taper.

Anonymkode: d96bf...960

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde i 2012, til din orientering. Men det anbefales ikke bruk av cannabisoreoarater til kreftpasienter fordi det er immunsupprimerende, og dermed setter dem i fare for infeksjonssykdommer som kan ta livet av dem. Det er svært få lidelser vi har god nok dokumentasjon for at cannabis hjelper mot, men alle norkse leger med forskrivningsrett for A-preparater kan skrive ut cannabispreparater som enten er lisensiert for bruk i norge, eller søkt om godkjenningsfritak.

Anonymkode: 683a2...708

Har du link til noe forskning ang. dette?
Jeg har sett en del legaliseringsforkjempere i USA og der er det jo lovlig i enkelte stater har jeg skjønt...

og noen påstår til og med at det hjelper mot kreft!

 

Anonymkode: ed5b8...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til noe forskning ang. dette?
Jeg har sett en del legaliseringsforkjempere i USA og der er det jo lovlig i enkelte stater har jeg skjønt...

og noen påstår til og med at det hjelper mot kreft!

 

Anonymkode: ed5b8...e92

Retningslinjene finner du delvis hos folkehelseinstituttet, og delvis hos statens legemiddelverk. Det er ikke forskning, men helsejus.

Hvis du mener forskning rundt cannabis' ulike medisinske potensialer, finnes det svært mye av det - og svært mye av det mistolkes og tas ut av kontekst hele tiden - men det er altså forskning som ligger bak det at man godkjenner cannabispreparater til bruk for MS-pasienter i norge. For øvrige lidelser er forskningen langt fra konklusiv eller entydig.

"Medical marijuana" der pasientene får røyke plantemateriale i egne doser er ikke egentlig medisinsk behandling. Det er helt uaktuelt i norge. Medisinsk behandling må følge forsvarlighetsprinsipper, og derfor skal medisiner være testet og godkjent farmasøytisk. Amerikanerne har en dobbelthet i dette, da de kaller det "medical marijuana," men det forskrives ikke på resept (prescription), men på lisens (license), og man får ikke "medisinen" i apotek, men i "dispensaries. Dette er langt på vei en innrømmelse av at dette ikke har noe med medisinsk behandling å gjøre.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra dagens straffenivå til full legalisering er veldig lang. Men jeg syns godt at vi bør begynne med å slakke litt på de drøye dommene vi har her til lands. 

Anonymkode: e4010...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veien fra dagens straffenivå til full legalisering er veldig lang. Men jeg syns godt at vi bør begynne med å slakke litt på de drøye dommene vi har her til lands. 

Anonymkode: e4010...55f

Kan du vise til en drøy dom?

Meg bekjent løses slike saker nesten alltid med forelegg dersom det ikke er svært store kvanta eller andre skjerpende forhold.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør bensin legaliseres i Norge. For min del bør alt være lov. Folk må selv få lov til å velge om de vil kaste seg utfor en klippe eller drikke 10 liter bensin. Forstår egentlig ikke at man skal ulovligjøre hasj, selv om jeg vet hvor psykisk syk man kan bli av det.

Anonymkode: 566d8...db1

Ja norge burde bli litt mer som USA - folk velger selv de valg en tar, og hva en putter i seg. Ingen stat burde kunne bestemme over privatlivene til folk på den måten vi har det i norge.

Nå må det nevnes at jeg bare snakker om å legalisere cannabis (og det over apotek) og ikke om heroin, kokain osv.

Anonymkode: ae851...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Skal skrive en skoleoppgave om cannabis bør legaliseres her i Norge og lurer på hva deres mening om saken er. 

Anonymkode: 62a57...5e6

Kanskje det vil imponere læreren din om du skriver om forskjellen på dekriminalisering, legalisering og regulering :)

Jeg mener det er prinsipelt galt å straffe noen for å ruse seg på noe som helst. Det er videre prinsipielt galt å tillate folk å ruse seg på de farligste rusmidlene mens man straffer bruk av de minst farlige.

Det er ikke vist gjennom hverken erfaring eller forskning at forbudet reduserer bruken, det ser altså ut til å være bortkastet. I tillegg har forbudet en rekke svært alvorlige negative konsekvenser, som at bruken blir farligere, at folk kriminaliseres uten god grunn, at man stimulerer det voldelige svarte markedet etc. Derfor mener jeg en streng regulering, à la Vinmonopolet, vil være bedre.

Kort sagt ser det ut til å være vanskelig å dokumentere noen som helst gode effekter av den langvarige kriminaliseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes bare ett eneste reelt argument for forbudslinjen, og det er at forbudet begrenser bruk bedre enn en streng regulering. Uten denne forutsetningen kollapser alle de andre argumentene for å beholde forbudet:

– "Hasj er farlig." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj er vanedannende." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj gjør deg sløv." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj gjør deg dum." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj gjør deg voldelig." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj gjør deg trafikkfarlig." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj gir psykoser." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj fører til amotivasjonssyndromet." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Hasj leder til sterkere stoffer." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Forbudet gir godt signal." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.
– "Forbudet gir god moral." Uvesentlig så lenge bruken ikke øker ved legalisering.

På legaliseringssiden finner man samme argumentet med motsatt fortegn, altså at streng regulering begrenser bruk like bra som et forbud. Legaliseringstilhengerne kan likevel godt innrømme risiko for økt bruk ved legalisering, siden dette ikke slår beina under noen av de øvrige argumentene. Uansett om bruken går opp eller ned eller holder seg stabil er det alltid like vesentlig at legalisering (av cannabis og narkotika generelt) gjør det mulig å:

– anerkjenne og respektere individenes autonomi og personlige frihet
– avslutte kriminaliseringen av folk som bedriver offerløse handlinger
– skape en helhetlig ruspolitikk
– gi brukerne av de forskjellige rusmidlene reell likhet for loven
– regulere salg via polløsning med åpningstider og aldersgrenser
– sikre så trygge og "økologiske/etiske" varer som mulig, med advarselsmerking, styrkegrad og evt bruksanvisning
– kvele mye av det illegale markedet
– gi betydelige skatteinntekter
– frigi politiressurser

 

Litt lesestoff som kanskje kan hjelpe deg under arbeidet med oppgaven:

Så du tror du er imot legalisering?
En rettighets- og konsekvensetisk analyse av narkotikapolitikken
Kriminalisering av narkotika er ikke-politikk
Nedkriminaliser bruk og besittelse av narkotika
Hver dag straffes 22 personer for bruk og besittelse av narkotika
Vi som bruker narkotika fortjener å bli hørt

Anonymkode: 205d0...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt for det. Jeg mener mennesker burde være frie til å gjøre hva de vil, så lenge det ikke går utover andre enn seg selv. De kan få hjelp, veiledning og tips, men å nekte dem å gjøre noe som bare går utover dem? For meg gir det ingen mening.

For eksempel, det at dopsalg får høyere straff enn voldekt for meg er helt absurd å tenke på. En person velger selv å ta dop, og er også som oftest fult klar over konsekvensene. 

Et sitat fra rapperen Skate Maloley jeg liker å tenke på er ''What's the weed here for if we don't bake it? Skate Maloley bruker hasj og lignende som medisin for angsten hans, og for han funker det toppers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9/20/2016 at 11.54, AnonymBruker skrev:

SÅ ufarlig var det lissom.

Det synes jeg sier mere om de du hang med/der du vokste opp, enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎09‎.‎2016 at 11.10, AnonymBruker skrev:

Hei. Skal skrive en skoleoppgave om cannabis bør legaliseres her i Norge og lurer på hva deres mening om saken er. 

Anonymkode: 62a57...5e6

Selvsagt bør cannabis legaliseres. Folk bør ha alternativer til giften alkohol. Forbudet skader også langt mer en noe rusmiddel gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lipgloss skrev:

Nei det bør ikke bli lovlig,det er selve inngangsporten til andre stoffer :( 

Hvorfor påstår du noe de fleste i dag vet ikke stemmer? Trappetristeorien er forkastet for mer en 20 år siden. Ikke fulgt med i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...