Gå til innhold

Billig og smart bilhold - hvordan tenke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har veldig lyst på bil, da jeg tror det av flere grunner vil øke livskvaliteten min betraktelig. Bor i utkanten av en storby og har ikke veldig romslig økonomi. Jeg lurer da på om dere har forslag til et bilhold som er både rimelig og fornuftig. Jeg ser for meg at jeg i vurdering av bil bør ta hensyn til:

-pris (det bilen koster i innkjøp)

-årsavgift (er vel likt for alle, bortsett fra EL-bil, som jeg tror er uaktuelt pga mangel på ladeplass, og for varebil, som jeg også kan vurdere)

-forsikring (ansvarsforsikring, delkasko eller kasko?)

-driftskostnader (drivstoff OG sannsynlighet for feil/reparasjoner - dette kan jeg ikke gjøre selv)

-størrelse av verdifall (det bilen taper seg av verdi over noe tid, dette varierer vel fra bil til bil? og kanskje i forhold til hvor ny bilen er?)

Mine behov: Merke eller utseende er ikke viktig for meg, men jeg har selvsagt ingenting i mot en bil som jeg selv synes er fin. Jeg synes også det er fint om bilen har gjort det bra i kollisjonstester e.l. Jeg bor alene og vil for det meste kjøre alene, har dvs kun behov for en bil som kan ta meg fra A til B, primært småturer, men også lengre turer på ca 20-30 mil nå og da. Jeg trenger IKKE en bil med sterk motor.

Spørsmål til dere: Har dere konkrete forslag til bilmerke? ELLER forslag til hvordan jeg bør tenke i anskaffelse av bil? Er det f.eks. like greit å investere i en nyere bil, enn en gammel billig bruktbil med tanke på risiko for evt. verkstedsreparasjoner? Eller er det mest økonomisk å gå til anskaffelse av en eldre bil, hvor jeg f.eks. kun trenger å tegne ansvarsforsikring?

Spent på å høre fra dere på Kvinneguiden! :)

Anonymkode: 982cb...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva med Toyota Corolla T sport, 1,8.

Honda Accord med bensinmotor. Honda Civic, Jazz.

Subaru Impreza.

Mazda Mx5. Mazda 3.

Mercedes E klasse, C klasse.

Volvo. Ikkje 1,6 diesel.

Fiat Panda 4x4.

Saab 9-3, 9-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjer det ting i bilverden som snur opp ned på gamle elbilmyter. Nå kan du kjøpe normalt priset elbil med omtrent like bra rekkevidde som mange fossilbiler som dreper lokalmiljøet:

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/09/17/195242886/har-rekkevidde-pa-mer-enn-400-km

Fordi du ikke dreper barna langsomt med dieselpartikler så blir du også belønnet av staten.

Anonymkode: dfbc0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dodge skrev:

Kva med Toyota Corolla T sport, 1,8.

Honda Accord med bensinmotor. Honda Civic, Jazz.

Subaru Impreza.

Mazda Mx5. Mazda 3.

Mercedes E klasse, C klasse.

Volvo. Ikkje 1,6 diesel.

Fiat Panda 4x4.

Saab 9-3, 9-5.

Nei huff og huff...ikke Saab! Solide utgifter på parkbrems, en gang i året må de løsnes og smøres.... Har erfaring med 93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har veldig lyst på bil, da jeg tror det av flere grunner vil øke livskvaliteten min betraktelig. Bor i utkanten av en storby og har ikke veldig romslig økonomi. Jeg lurer da på om dere har forslag til et bilhold som er både rimelig og fornuftig. Jeg ser for meg at jeg i vurdering av bil bør ta hensyn til:

-pris (det bilen koster i innkjøp)

-årsavgift (er vel likt for alle, bortsett fra EL-bil, som jeg tror er uaktuelt pga mangel på ladeplass, og for varebil, som jeg også kan vurdere)

-forsikring (ansvarsforsikring, delkasko eller kasko?)

-driftskostnader (drivstoff OG sannsynlighet for feil/reparasjoner - dette kan jeg ikke gjøre selv)

-størrelse av verdifall (det bilen taper seg av verdi over noe tid, dette varierer vel fra bil til bil? og kanskje i forhold til hvor ny bilen er?)

Mine behov: Merke eller utseende er ikke viktig for meg, men jeg har selvsagt ingenting i mot en bil som jeg selv synes er fin. Jeg synes også det er fint om bilen har gjort det bra i kollisjonstester e.l. Jeg bor alene og vil for det meste kjøre alene, har dvs kun behov for en bil som kan ta meg fra A til B, primært småturer, men også lengre turer på ca 20-30 mil nå og da. Jeg trenger IKKE en bil med sterk motor.

Spørsmål til dere: Har dere konkrete forslag til bilmerke? ELLER forslag til hvordan jeg bør tenke i anskaffelse av bil? Er det f.eks. like greit å investere i en nyere bil, enn en gammel billig bruktbil med tanke på risiko for evt. verkstedsreparasjoner? Eller er det mest økonomisk å gå til anskaffelse av en eldre bil, hvor jeg f.eks. kun trenger å tegne ansvarsforsikring?

Spent på å høre fra dere på Kvinneguiden! :)

Anonymkode: 982cb...69d

Pris: Det kommer an på om du må ha lån. Kan du låne kan du kjøpe en nyere bil som har igjen 2-3år på garantien.

Årsavgift: Kjøper du diesel så sørg for at den har partikkelfilter, uten det er årsavgiften høyere(husker ikke hvor mye). Ikke kjøp diesel om du tror det blir småkjøring, partikkelfilter tetter seg. Opel er kriminelt dårlig på det.

Forsikring: Ansvar må du ha, tar du opp lån kreves det og kasko. Uten lån kan du ta delkasko(dekker brann og tyveri)

Driftskostnader: Drivstoffutgifter kommer an på kjørestil og kjørelengde på turene, gjentatte småturer og opp og ned i hastighet så går forbruket veldig opp.

Av de Dodge ramser opp ville jeg gått for Mazda3 med bensin, Subaru vil være noe tørst selv om det er en knakande god bil å kjøre, og har svært lite feil. Forsikring må du bare ta en tlf-runde og spørre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen her er vel at du må finne skjæringspunktet mellom gammel/rimelig nok bil til at du ikke trenger full kasko pga finansiering, og ny nok til at den ikke trenger masse penger på vedlikehold. Innkjøpspris på bil er vel og greit, men de virkelige utgiftene kommer på jevnlig vedlikehold og faste utgifter. Jeg vil anbefale å starte med en rimelig bil, kun ha ansvarsforsikring og bygge bonus hos forsikringsselskapet. Uten opptjent bonus er kaskoforsikring rådyrt. 

Det er lurt å tenke motsatt av hva "alle vil ha". Et ukurant merke med en gyselig farge vil kunne redusere innkjøpsprisen betraktelig. "Søndagskjørte pensjonistbiler" er et alternativ, husk bare at clutchen kan være relativt gåen...

Hva med en pent kjørt toseters varebil? De er rimelig i innkjøp, og ofte greie å kjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finne masse rapporter på nett om hvilke biler som er mest på verksted og minst på verksted, hvilke biler som folk oftest kjøper igjen, hvilke biler folk ikke kjøper igjen, hvilke problemer som ofte går igjen i bestemte bilmerker osv osv. Det er bare å google, både på norsk og engelsk, det er betydelig større bilmarked i europa /usa, så des større marked for brukeropplevelser etc

Anonymkode: fbd1f...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt? Jeg skulle kjøpe bil til ca 100000kr sist og fant ut at mange av de jeg så på hadde et voldsomt vedlikeholdsetterslep. Hadde ikke gitt mer en 30-50k for noen av de. Så jeg fant meg en Honda på Finn til 79000kr, som jeg prutet ned til 55000+gratis dekk av mitt merke og ønske. Det har vært en del verkstedutgifter på det, og det vil det alltid være med bruktbil, men ikke mer enn at det er helt greit og innenfor det som jeg anser som billig bilbruk. Se for øvrig denne:

Så hva vil jeg anbefale? Av merker er det Toyota, Honda og Volvo. Sistnevnte er noe dyrere på alt, men har industriens beste seter/sittekomfort og kollisjonssikkerhet. Skulle hatt en Volvo selv om det fantes en måteholden sjuseter av det merket.

Siden du kjører mye alene og økonomi tydeligvis betyr mye: Se på Suzuki og, spesielt, Daihatsu også. Sistnevnte har ypperlig driftskvalitet. Begge må sjekkes nøye for rust ved kjøp og har dessverre dårlig kollisjonssikkerhet. Men noen av de bilene de tilbyr er blant det billigste i markedet. Ellers er helt konkret Hyundai i10 el i20 (ofte eks-leiebil med store rabatter) og Kia Rio skikkelig gode tips.

 

Lykke til! :)

Anonymkode: 49d19...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige innspill, både konkrete tips og erfaringer/refleksjoner, folkens!

Jeg har null i bonus og er ikke avhengig av å ta opp lån hvis jeg kjøper til inntil 100 000-150 000 ca. Er ikke keen å bruke så mye penger på bil i utgangspunktet, men skjønner at uansett hva jeg velger så blir det utgifter.

Det jeg har inntrykk av nå er at det lønner seg å enten kjøpe en ganske gammel, liten bil som er rimelig i innkjøp og i forsikring, og bare kjøre den så lenge den går, ELLER satse på en ganske ny minibil med noe garanti igjen til ca 100 000. Ser på f.eks. Skoda Citigo, 2-3 år gammel. Den har gjort det bra i sikkerhetstester og forsikringen blir ikke så mye dyrere enn en gammel bil tror jeg (?). Fordelen med Citigo eller annen nyere minibil er økt driftssikkerhet og større forutsigbarhet ift verkstedsutgifter (garanti...). Ellers driver jeg å sjekker ut forslagene deres :) Tenker også litt på varebil-kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så liten Škoda kan være en god idé - men det er vel en nokså sjelden bil? Vil du ha bilen en stund (noe som reduserer totalkostnaden mtp avskrivning) ville jeg likevel ha foretrukket en tilsvarende stor Hyundai fremfor et Volkswagen-produkt. Venter da mindre vedlikeholdsbehov og -kostnader, da Volkswagen er glad i mer teknisk avanserte og ergo dyrere løsninger. Husk uansett å prute. Bilbransjen er preget av folk som vil tjene mer enn som egentlig er rimelig, hehe.

Anonymkode: 49d19...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Corolla er en driftsikker men "kjedelig" bil.

Volvo V50 er en knall bil hvor man får mye for pengene. Volvo er verdens beste bil når det kommer til sikkerhet. 

Når det gjelder bilhold så er det billigste i lengden å sørge for å følge alle servicer, godkjenning og sjekke alle småting og ulyder som du hører. Det koster selvfølgelig et skittlass med penger det også.

Bil er kjempedyrt.  Skal du kjøpe bil vil jeg anbefale deg å kjøpe gjennom en forhandler som har godt rykte på seg. Da får du garanti og slipper å drive å reparerer så mye som du gjør med gamle biler. 

Kan du la være å kjøpe bil er det  best. Kjøp deg heller el-sykkel. Bor du i Hordaland kan du teste ut el-sykkel her. Prøvekjøre .

Du bør ikke kjøpe bil på trang økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Coolaid skrev:

Du bør ikke kjøpe bil på trang økonomi.

Er dessverre ikke så lett når det er et krav for å få (beholde) jobben.

Jeg har på ingen måte lyst på bil, men nå må også jeg gå til anskaffelse av en slik metallboks :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Er dessverre ikke så lett når det er et krav for å få (beholde) jobben.

Jeg har på ingen måte lyst på bil, men nå må også jeg gå til anskaffelse av en slik metallboks :grine:

Viss du ikkje vil ha ein metallboks, så kan du gå for ein bil lagt i glassfiber og stål, eller carbonfiber, men desse bilane er som oftest blandt dei dyraste alternativa.

Reva og Buddy har nok meir plastikk, glassfiber.

BMW i3 og i8 er lagt av carbonfiber/kullfiber.

Chevrolet Corvette er lagt av stål og glassfiber.

Ferrari 458, 488, F12... er lagt av carbonfiber.

Koenigsegg er lagt av carbonfiber.

Lamborghini Aventador er lagt av carbonfiber.

McLaren er produsert av carbonfiber.

SSC Tuatara. er lagt av carbonfiber.

I ein kabriolet, roadster så sitter du ikkje i ein boks med lokket på, når taker er av (nedfelt) iallefall.

Endret av Dodge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Dodge skrev:

Viss du ikkje vil ha ein metallboks, så kan du gå for ein bil lagt i glassfiber og stål, eller carbonfiber, men desse bilane er som oftest blandt dei dyraste alternativa.

Reva og Buddy har nok meir plastikk, glassfiber.

BMW i3 og i8 er lagt av carbonfiber/kullfiber.

Chevrolet Corvette er lagt av stål og glassfiber.

Ferrari 458, 488, F12... er lagt av carbonfiber.

Koenigsegg er lagt av carbonfiber.

Lamborghini Aventador er lagt av carbonfiber.

McLaren er produsert av carbonfiber.

SSC Tuatara. er lagt av carbonfiber.

I ein kabriolet, så sitter du ikkje i ein boks med lokket på, når taker er av iallefall.

:skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, applestories skrev:

Er dessverre ikke så lett når det er et krav for å få (beholde) jobben.

Jeg har på ingen måte lyst på bil, men nå må også jeg gå til anskaffelse av en slik metallboks :grine:

Hva slags type jobb er det? Sparken eller kjøpe bil, det høres merkelig ut. Tipper det ikke er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker noe i retning av Toyota Yaris (liten, billig i drift, rimelig vedlikeholdssikker, god å kjøre), men Skoda kan også være verdt å se på. Likeledes Mazda. 

Tok en liten googlerunde bare for å se hva som finnes der ute. Aner jo ikke hva som er billig for deg eller hvor du bor så jeg la inn 100 000 som makspris i søket. At det jeg da festet meg ved først var en liten Peugeot er en helt annen sak :ler: .

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82685268

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82487658

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66336814

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og smart = Toyota

Jeg har hatt mange slags biler, nå har jeg en Toyota, og det er det enkleste bilholdet jeg har hatt. Ser også at venner med samme merke har den samme bilen i årevis, og er fornøyd. Høres ut som du greier deg med en mindre bil, Aygo, Yaris eller Corolla. 

Kjøper du bil til rundt 100k kan du få mye bil for pengene. I denne prisklassen er det verste verditapet unnagjort, men du får fortsatt biler med mange år igjen. Dersom du ikke har greie på biler overhode ville jeg fått hjelp av en venn, eller kjøpt hos forhandler, siden de må gi tre månender bruktgaranti. (Vær obs på vilkår for denne, feks kjørte km.) 

Forsikring: Iom at du har greid deg uten bil til nå kan du legge deg på en lav km. Har du billån med sikkerhet i bilen må du regne med å ha kasko, men dette er ikke så dyrt dersom du velger en bil som er rimelig å forsikre. 

Anonymkode: c7a15...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coolaid skrev:

Hva slags type jobb er det? Sparken eller kjøpe bil, det høres merkelig ut. Tipper det ikke er lovlig.

Ikke sparken, men det var en forutsetning at den som fikk jobben hadde førerkort og egen bil. Jeg jobber med begge deler, men er ikke helt i mål ennå.

Jeg bor ute på bygda, og det er mye møtevirksomhet der store deler av fylket deltar, nærmest ingen bussforbindelse. Jeg skal også drive en del oppsøkende virksomhet, og det går ikke uten bil. Blir noen mil å gå. Har til nå klart å få skyss hos kolleger, men det går bort mye tid, og er heldigvis (forhåpentligvis) bare midlertidig. Men jeg liker ikke bil, og bil liker ikke meg, så både førerkort og bilkjøp er ikke noe jeg ønsker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...