Gå til innhold

Prøvingsattest/egenerklæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke, skal gifte meg på tinghuset, men står: "

Skjema må sendes folkeregisteret

Det første som må gjøres er å sørge for at diverse egenerklæringer, forlovererklæringer og attester fylles ut. Skjemaene sendes folkeregisteret ved ditt lokale skattekontor. Folkeregisteret foretar så en prøving av om vilkårene for å inngå ekteskap er oppfylt.

Lenke til folkeregisteret (Skatteetaten) med oversikt over skjema.

Om vilkårene for å inngå ekteskap er innfridd, vil folkeregisteret utstede en prøvingsattest. Attesten er gyldig i fire måneder. Alle spørsmål knyttet til prøvingen må rettes til folkeregisteret ved ditt regionale skattekontor."

Jeg trykker på lenken, og finner: egenerklæring og forlovererklæring. I egenattesten står det at man skal fylle ut tidspunkt for vielsen, MEN problemet er at det også står: 

Ta kontakt med domstolen

Tidspunkt for vigsel kan avtales når den aktuelle domstolen har fått original prøvingsattest fra folkeregisteret. Denne kan dere enten sende til eller levere i domstolen. 

Hva  menes med det, egentlig? Hvordan kan jeg sende inn egenerklæring når jeg må fylle ut et tidspunkt jeg ikke vet hva er før jeg har fått sendt inn egenerklæringen jeg ikke kan sende inn fordi jeg ikke har tidspunkt (det blir en ond sirkel, skjønner?)??

Noen som vet? 

Anonymkode: 4c2db...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Valmuen skrev:

Vi skrev ikke på noe tidspunkt av samme grunn, gikk fint det :) 

Merkelig at det sier imot seg selv slik! :) Kan jeg stikke innom skattekontoret og få papirer der, eller må jeg ordne selv på nettet? Skal i "den retningen" i morra, så hadde vært kjekt å stikke innom kontoret bare.

Anonymkode: 4c2db...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var også i den problemstillingen. Jeg gikk innom Tinghuset først og spurte om de kunne garantere dato/klokkeslett, det kunne de ikke, men sa at det høyst sannsynlig gikk bra. Man får jo heller ikke bestilt vielsen før man har en gyldig prøvingsattest, som er gyldig i 4 måneder. Gjør det igjen moro med invitasjonene ;)

Vi løste det ved å muntlig invitere folk når vi traff dem/snakket med dem (kan også ha save the date, men det gadd vi ikke styre med), fikk prøvingsattesten tidligst mulig i forhold til ønsket dato, og alt gikk bra! Giftet oss ikke i sesong da, det skal sies. 

Anonymkode: d4bfe...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...