Gå til innhold

Hvordan forebygge rynker (J22 år). Fortsetter aldringen i dette tempoet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år. Har det siste året sett en massiv oppsving i danning av linjer i ansiktet. Sinnarynken begynner å bli ganske kraftig, jeg begynner å få linjer rundt munn og i pannen, i tillegg til at jeg har en vertikal rynke i panna på den ene siden (ligge-linje..?) og små vertikale linjer rett over munnen. I tillegg har jeg fått dannelse av linjer både under- og rundt øynene. Og for å si det sånn - det er det siste året det meste av disse linjene har kommet. Og fortsetter de og komme i dette tempoet, frykter jeg at jeg kommer til å se ut som jeg er 60 år før jeg har nådd 30-årene.. :-( 

Og det verste er at jeg selv syntes jeg begynner å få en slags øgle-aktig hud enkelte steder. Altså, det ser ut som den holder på å skrumpe seg sammen. For eksempel under øynene, og på neseryggen mellom øynene. Så til og med idag (for første gang) en linje fra pannen og ned til øyet - hvem får det liksom...? Aner ikke hva jeg skal gjøre for at det ikke skal utvikle seg enda mer?! :'-(

 

Vel. Jeg har gjort en god del googling, og kommet frem til et par ting. (Sånn - utenom det vanlige som rens, skrubb, etc.).

1. Soling er et absolutt NO-NO, så det er det ikke vits i å nevne en gang!

2. Antioksidanter skal visstnok være veldig forebyggende. Har bestemt meg for å kjøpe et bra kosttilskudd i tillegg til tilføre antioksidanter i form av mat - så klart. Er det noen som har tips til et bra antioksidant-kosttilskudd som ikke ruinerer lommeboka?

3. Krem - med høy konsentrasjon av enten/og retinol (A-vitaminsyre) og AHA-syrene (Melkesyre og glykolsyre for eksempel). Spørsmålet mitt her er - hvilken krem vil dere anbefale meg? Er det noen av dere som vet om en krem med svært høyt innhold av en av disse syrene, helst retinol? Hadde vært helt, helt supert hvis noen hadde en bra krem og anbefale, som har hjulpet dere både ved å fjerne linjer og i forebygging av linjer.

4. Jeg leste bloggen til en dame som bruker kremen Airol. Leste en artikkel skrevet av hudleger - der det står at den reduserer rynker etter 6-12 mnd., men kremen krever resept i tillegg til at den egentlig er for kviser - og dermed forårsaker en del flassing. Uansett, denne bloggeren har brukt denne kremen i mange år etter å ha fått resept hos legen, og sier hun ikke har fått en eneste rynke siden. Jeg har lest masse (!) om dette, og kremer som inneholder retinol er det aller beste for å forebygge rynker. Men hvor stor prosentandel retinol skal det egentlig være? Og tror dere jeg kunne fått resept på denne kremen hvis jeg dro til legen og spurte? 

 

 

Tusen, tusen takk for alle svar! Setter uendelig pris hvis noen som har peiling på dette hadde giddet å svare!! :-) 

Anonymkode: 77ab2...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg glemte å nevne - leste også en forskningsartikkel hvor det ble skrevet at kremer med høyt innhold av retinol har tydelig effekt både på fjerning og forebygging av linjer/rynker. Men problemet er at kremene vi vanlige mennesker har tilgang til på markedet, har en lav prosentandel av retinol - så lav at man kanskje ikke får noe god effekt av kremene. Dermed er spørsmålet mitt (som jeg kanskje ikke fikk helt frem over) også; hvor stor prosentandel av kremen bør være retinol, og har dere dokumentasjon på at en som kan sakene sine (en lege etc.). har anbefalt en slik prosentandel? Vil gjerne starte forebyggingen av rynkene mine fort da de har poppet frem i et heftig tempo de siste månedene. Vil derfor ha en krem jeg _vet_ har høyt nok innhold av retinol for å hjelpe meg! 

Anonymkode: 77ab2...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det vet jeg dessverre ikke. Er mye eldre enn deg og har ikke fått en eneste rynke enda, og har ikke brukt noe annet enn fuktighetskrem.

 

Er du sikker på at dette er rynker? Ikke tørr hud eller lignende? Det er veldig tidlig å få rynker synes jeg - gå til en hudpleier og få proff.rådgivning og analyse

Anonymkode: e4029...036

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rynkene vil så klart være  bestemt av både gener og miljø - og jeg regner med du er gammel nok til å forstå at rynkene kommer i ulik alder hos ulike mennesker? Det svaret der kunne du spart deg for, med mindre du faktisk prøver å få meg til å føle meg dårlig.

 

Det er ikke direkte rynker - det er linjer. 

- TS

Anonymkode: 77ab2...e74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ekstremt tørr hud pga Iso. og har fått rynker som ikke går bort uansett hva slags krem jeg prøver. Airol hjalp ikke meg noe, synes heller det gjorde det verre fordi huden ble så tørr. 

Anonymkode: 97df2...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende å høre at Airol gjorde huden verre... Men ja, har tenkt meg til hudpleier en tur og spørre etter den sterkeste Retinol-kremen de har. :-) Og den vil forhåpentligvis ha god effekt.. Men kjenner jeg tviler, føler det tryggeste er Airol. 

Anonymkode: 77ab2...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skuffende å høre at Airol gjorde huden verre... Men ja, har tenkt meg til hudpleier en tur og spørre etter den sterkeste Retinol-kremen de har. :-) Og den vil forhåpentligvis ha god effekt.. Men kjenner jeg tviler, føler det tryggeste er Airol. 

Anonymkode: 77ab2...e74

Du må til lege for å få resept på Airol. Det er et middel mot kviser og inneholder også iso. 

Anonymkode: 97df2...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at å bruke Airol-kremen er det samme som å gå på Isotretionin? For det har jeg svært lite lyst til. 

-TS

Anonymkode: 77ab2...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå sol. FUKTIGHET FUKTIGHET og produkter med retinol. Sunt kosthold og trening.

Anonymkode: 1e2cf...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig fin hud, får ofte komplimenter for huden min, har ingen rynker og er en god del eldre enn deg.

Har du solt deg mye tidligere? Solarium? Røyker du? Drikker du mye alkohol? Hvordan er kostholdt ditt? Får du nok bevegelse og nok søvn?

Det kan godt være at dette også ligger litt genetisk hos deg ( hvordan ser foreldrene dine ut? Tanker , onkler, besteforeldre? ) Jeg vet selv at jeg må ha gode gener, men jeg har også alltid vært veldig nøye med huden min. Når jeg skriver nøye, mener jeg også at jeg ikke plukker for mye på huden min, jeg renser den hver gang jeg har brukt sminke, jeg drikker mye vann, spiser ofte sunt, men kan også kose meg innimellom, viktig med fett, ikke kjøp bare sånne lettprodukter. Få i deg sunt fett som usalta nøtter, olivenolje, avokado etc.

Ellers, ha en god fuktighetskrem, evt en olje ( mandelolje, jojobaolje er bra for huden ) Gjør det enkelt. Jeg ville ALDRI begynt med syrer og den slags, for det kan skade din naturlige hinne som huden har. 

Jeg har ikke tall på hvor mange som har spurt hva jeg bruker på huden min. Ukjente på gata, bekjente som jeg ikke kjenner så godt etc. Ble også spurt mye da jeg bare brukte vann...

Anonymkode: 71c97...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting ts: når jeg leser innlegget ditt virker du veldig stressa. Stress er IKKE bra for huden!

Anonymkode: 71c97...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 22 år. Har det siste året sett en massiv oppsving i danning av linjer i ansiktet. Sinnarynken begynner å bli ganske kraftig, jeg begynner å få linjer rundt munn og i pannen, i tillegg til at jeg har en vertikal rynke i panna på den ene siden (ligge-linje..?) og små vertikale linjer rett over munnen. I tillegg har jeg fått dannelse av linjer både under- og rundt øynene. Og for å si det sånn - det er det siste året det meste av disse linjene har kommet. Og fortsetter de og komme i dette tempoet, frykter jeg at jeg kommer til å se ut som jeg er 60 år før jeg har nådd 30-årene.. :-( 

Og det verste er at jeg selv syntes jeg begynner å få en slags øgle-aktig hud enkelte steder. Altså, det ser ut som den holder på å skrumpe seg sammen. For eksempel under øynene, og på neseryggen mellom øynene. Så til og med idag (for første gang) en linje fra pannen og ned til øyet - hvem får det liksom...? Aner ikke hva jeg skal gjøre for at det ikke skal utvikle seg enda mer?! :'-(

 

Vel. Jeg har gjort en god del googling, og kommet frem til et par ting. (Sånn - utenom det vanlige som rens, skrubb, etc.).

1. Soling er et absolutt NO-NO, så det er det ikke vits i å nevne en gang!

2. Antioksidanter skal visstnok være veldig forebyggende. Har bestemt meg for å kjøpe et bra kosttilskudd i tillegg til tilføre antioksidanter i form av mat - så klart. Er det noen som har tips til et bra antioksidant-kosttilskudd som ikke ruinerer lommeboka?

3. Krem - med høy konsentrasjon av enten/og retinol (A-vitaminsyre) og AHA-syrene (Melkesyre og glykolsyre for eksempel). Spørsmålet mitt her er - hvilken krem vil dere anbefale meg? Er det noen av dere som vet om en krem med svært høyt innhold av en av disse syrene, helst retinol? Hadde vært helt, helt supert hvis noen hadde en bra krem og anbefale, som har hjulpet dere både ved å fjerne linjer og i forebygging av linjer.

4. Jeg leste bloggen til en dame som bruker kremen Airol. Leste en artikkel skrevet av hudleger - der det står at den reduserer rynker etter 6-12 mnd., men kremen krever resept i tillegg til at den egentlig er for kviser - og dermed forårsaker en del flassing. Uansett, denne bloggeren har brukt denne kremen i mange år etter å ha fått resept hos legen, og sier hun ikke har fått en eneste rynke siden. Jeg har lest masse (!) om dette, og kremer som inneholder retinol er det aller beste for å forebygge rynker. Men hvor stor prosentandel retinol skal det egentlig være? Og tror dere jeg kunne fått resept på denne kremen hvis jeg dro til legen og spurte? 

 

 

Tusen, tusen takk for alle svar! Setter uendelig pris hvis noen som har peiling på dette hadde giddet å svare!! :-) 

Anonymkode: 77ab2...e74

Jeg er i 40 årene og er rynkefri

Eneste jeg gjør er å bruke litt a-krem om vinteren (tar det på ca 1t før jeg skal ut) og drikker mye vann.

Akkurat nå har jeg røykepause og jeg soler meg så mye som jeg har tid til.

Tror på at om en har de rette genene og er lykkelig så holder en seg yngre lenger 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gener har MYE å si. Jeg er 39 og har jo begynt å få noen rynker/linjer, men får alltid kommentarer på at jeg har så fin hud, også av de på rundt din alder som jeg jobber med. Tidligere brukte jeg vanlig body lotion i ansiktet, nå bruker jeg en ansiktskrem fra clarins med solfaktor. Jeg har aldri røykt, men har vært mine turer til varmere strøk (3-4 ganger i året) ikke noe flink til å beskytte ansiktet men bruker ca 30 i solfaktor. Moren min har både røykt og solt seg verre enn meg i yngre dager, hun hadde samme huden, dessverre så ser jeg jo på henne at det ikke varer evig. Lurt å gå til hudpleier for å få råd tror jeg.  

Anonymkode: de240...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror gener har MYE å si. Jeg er 39 og har jo begynt å få noen rynker/linjer, men får alltid kommentarer på at jeg har så fin hud, også av de på rundt din alder som jeg jobber med. Tidligere brukte jeg vanlig body lotion i ansiktet, nå bruker jeg en ansiktskrem fra clarins med solfaktor. Jeg har aldri røykt, men har vært mine turer til varmere strøk (3-4 ganger i året) ikke noe flink til å beskytte ansiktet men bruker ca 30 i solfaktor. Moren min har både røykt og solt seg verre enn meg i yngre dager, hun hadde samme huden, dessverre så ser jeg jo på henne at det ikke varer evig. Lurt å gå til hudpleier for å få råd tror jeg.  

Anonymkode: de240...890

Mener du at moren din hadde holdt seg bedre hvis hun ikke hadde røyket og solt seg så mye? 

Anonymkode: 71c97...9dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at moren din hadde holdt seg bedre hvis hun ikke hadde røyket og solt seg så mye? 

Anonymkode: 71c97...9dc

Tja jeg mener at pga gener så hadde hun fin hud til tross for at hun ikke prøvde så hardt, i allefall inntil en viss alder. Mulig hun hadde hatt fin hud enda lenger med sunnere livsstil.  Min tante som nå er 60 har fortsatt nesten ikke en rynke (min mors søster), hun har alltid vært veldig sunn, ikke røyk, ikke alkohol, alltid hatt ute i solen og mye vann. 

Anonymkode: de240...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser noe enormt. I tillegg anstrenger jeg meg mye pga dårlig syn! Og jeg har fått linjer. Så skal prøve å endre kostholdet, spise mer grønnsaker og frukt, drikke mer vann og trene mer. 

Tror gener kan ha en del å si, men også om man har tørr hud, om man soler seg en del, røyker, spiser veldig usunt eller stresser sånn som meg.

Noen som vet om det finnes oljer som kan være bra for huden dersom man sliter med tørr hud? Kan det være med på å forebygge rynker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja jeg mener at pga gener så hadde hun fin hud til tross for at hun ikke prøvde så hardt, i allefall inntil en viss alder. Mulig hun hadde hatt fin hud enda lenger med sunnere livsstil.  Min tante som nå er 60 har fortsatt nesten ikke en rynke (min mors søster), hun har alltid vært veldig sunn, ikke røyk, ikke alkohol, alltid hatt ute i solen og mye vann. 

Anonymkode: de240...890

Jeg skjønner:) Så tanta di har mye finere hud enn moren din? Er de på samme alder?

Enig i at jeg tror gener betyr endel, men også livsstil som du nevner. 

Anonymkode: 71c97...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, honnipuff skrev:

Jeg stresser noe enormt. I tillegg anstrenger jeg meg mye pga dårlig syn! Og jeg har fått linjer. Så skal prøve å endre kostholdet, spise mer grønnsaker og frukt, drikke mer vann og trene mer. 

Tror gener kan ha en del å si, men også om man har tørr hud, om man soler seg en del, røyker, spiser veldig usunt eller stresser sånn som meg.

Noen som vet om det finnes oljer som kan være bra for huden dersom man sliter med tørr hud? Kan det være med på å forebygge rynker? 

Olivenolje er veldig bra ( økologisk ekstra jomfru olje ), samme med Jojoba olje. Avocado olje skal også være bra har jeg hørt, og Argan olje. 

Anonymkode: 71c97...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rynkene vil så klart være  bestemt av både gener og miljø - og jeg regner med du er gammel nok til å forstå at rynkene kommer i ulik alder hos ulike mennesker? Det svaret der kunne du spart deg for, med mindre du faktisk prøver å få meg til å føle meg dårlig.

 

Det er ikke direkte rynker - det er linjer. 

- TS

Anonymkode: 77ab2...e74

Du, beklager, det var ikke ment for å være slem. 

Det er ganske tidlig å bekymre seg for rynker og linjer i en alder av 22, jeg vil fortsatt råde deg til å få en grundig analyse av noen som kan dette faget. Hudpleier eller hudlege. Igjen, det var virkelig ikke meningen at du skulle ta det jeg skrev på den måten. 

Anonymkode: e4029...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner:) Så tanta di har mye finere hud enn moren din? Er de på samme alder?

Enig i at jeg tror gener betyr endel, men også livsstil som du nevner. 

Anonymkode: 71c97...9dc

Jepp mora mi er 1 år eldre. Har sett på bilder at hun hadde kjempefin hud frem til ca 50 år, da kom rynkene snikende. Så nå har tanta mi ganske mye finere hud ja.  He he ja dessverre og jeg klarer ikke ha enn såpass sunn livsstil, så regner med rynkene kommer etterhvert. 

Anonymkode: de240...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...