Gå til innhold

Kjøpe hund på Finn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere, er det trygt å kjøpe hund på Finn? Noen som har gode eller dårlige erfaringer og vil dele?

Anonymkode: de270...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det, fikk meg en fantastisk liten nydelig hund som vi har stor glede av. Alle skryter uhemmet av hvor nydelig hunden er og så perfekt at de ønsker en "kopi" av denne. Ikke betalte jeg mye for den heller. Alt i alt veldig god erfaring. 

Anonymkode: cd15e...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller skaffe en hund fra dyrebeskyttelsen, foreningen for omplassering av dyr (fod) eller lignende organisasjoner?

Anonymkode: dd186...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn finner du alt fra omplasseringshunder, valper resultat av tjuvparringer, smuglerhunder, bevisst blandingsavl med det formål og tjene penger, til seriøse og useriøse oppdrettere av rasehunder. Noe er trygt, noe er ikke det, så det er ikke et enkelt ja/nei-svar på spørsmålet ditt. Uansett så bør du hilse på oppdretter, hilse på mor, få vite hvilke mål oppdretter har, og hvilke sykdommer som ligger bak på linjene. Finn er helt greit, så lenge man gjør skikkelige undersøkelser før man kjøper.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt hund på finn, alle jeg kjenner har gjort det samme. Ingen problem det. 

Anonymkode: a58f2...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svindlere overalt, man må huske å være skeptisk og tas seg tid. Aldri bli presset til å si ja til noen som sier de må ha et svar NÅ eller til noen som kommer med litt rare krav

Anonymkode: 8dae3...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud....dere omtaler hunder på finn som en homogen gruppe..

På finn finnes det alt fra svindler bikkjer importert fra Ukraina til rase bikkjer fra seriøse oppdrettere til omplasseringshunder...

Så svaret er....finn er bare enn side hvor hundene blir formidlet,  du må fortsatt gjøre en grundig jobb for å forsikre deg om at den hunden du kjøper er fra en seriøs ogod oppdretter. Det er svært viktig å ikke støtte snugler hunder og annet useriøst. 

Å skaffe hund er en STOR og viktig avgjørelse, ikke noe som skal taes lett på. Du skal ha ansvaret for et annet liv i de neste 12-15 årene. Gjør grundig research og ta deg god tid!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere, er det trygt å kjøpe hund på Finn? Noen som har gode eller dårlige erfaringer og vil dele?

Anonymkode: de270...edc

Jeg kjøpte min hund på finn.no, etter at jeg fant en annonse om et kull av riktig rase til salgs. Det var et stykke unna, et annet fylke, men jeg tok med meg sønnen min og dro for å se på valpekullet når de var rundt 5 uker gamle. Valpen var fin den, men det var oppdretterens første egne kull, så ting virket litt på halv tolv. Hele kullet på fem hadde f.eks. bare èn leke på deling, og de var stort sett lukket inne i bingen sin døgnet rundt. De burde fått komme mer ut og utforske ting, kanskje en og en? Det virket ikke som hun tillot det, av grunner hun ikke nevnte.

Da jeg hentet valpen og vi kom hjem med den, la jeg straks merke til at valpen klødde seg så fælt. Først tenkte jeg at det måtte være det nye halsbåndet som plaget valpen, det var uvant for den osv, men så fortsatte og fortsatte kløingen. Den virket nesten helt febrilsk. Og valpen synes å klø seg uavhengig om halsbåndet var på eller ikke? En dag satte jeg valpen på verandabordet ute på terrassen fordi jeg skulle gre henne og ville ha den i passe arbeidshøyde. I en stor ring rundt valpen dannet det seg da et lag av noe hvitt som så ut som flass. Bordet var helt dekket av det rundt valpen. Jeg tok den straks med til veterinæren, og fikk fastslått at den hadde pelsmidd. Dette var lett å behandle, så vi fikk resept på kur og beskjed om at vi godt kunne bade valpen i tillegg med en spesialshampoo.

Noen dager senere sluttet valpen å klø seg så voldsomt :-) Medisinen virket. Vi var tilbake til kontroll, og da fant veterinæren bare rester etter døde midd under mikroskopet på prøven hun tok.

Amatøroppdretteren jeg kjøpte valpen av, virket ikke å ta dette særlig ille opp og begynte istedet å krangle med meg fordi jeg hadde brukt det produktet veterinæren ga meg mot det. Hun (oppdretteren) ville istedet at jeg skulle bruke noe annet. Det ga jeg blaffen i, mildt sagt, og det satte dessverre tonen for oss fra da av og etter mer krangling brøt vi kontakten. 

Uansett; det overrasket meg at ikke veterinæren som tok helsesjekken på valpene før de skulle leveres, oppdaget dette. Pelsen var tjukk av hvitt flass, og når veterinæren min viste meg det, var det lett å se.

Jeg snakket også senere med en dame som hadde kjøpt samme rase som meg, men av en annen oppdretter; Norges største oppdretter på rasen. De reagerte også på at valpen klødde voldsomt når de kom hjem med den. En undersøkelse hos veterinær fastslo at den hadde LUS! Fytterakkern. Da de kontaktet oppdretter om dette (hun hadde mange hunder hjemme og hele tiden valpekull), trakk hun liksom litt på skuldrene bare og tilbød dem 500 kr i kompensasjon. Det skulle dekke veterinærbesøket og medisin mot lus. Som Norges største oppdretter på rasen og hundevant gjennom mange, mange år, burde hun ha vært erfaren nok til å oppdage at valpene og hundene har lus!?

Vel, moralen er; undersøk valpen din når du skal overta den. Ikke ta for god fisk at helsekontrollen de går gjennom før levering er særlig grundig. Det er mye som overses der! Dette gjelder uavhengig av om valpen er kjøpt gjennom Finn.no eller ikke, selvfølgelig.

 

Anonymkode: 9d80c...68b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker ovenfor 68b, meg altså:

Jeg hentet valpen når den var åtte uker, og ikke fem, som det kan virke av innlegget ovenfor. Jeg var og så på valpen når den var fem uker, men hentet den altså ikke hjem før den var åtte uker.

Anonymkode: 9d80c...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min hund på finn.no, etter at jeg fant en annonse om et kull av riktig rase til salgs. Det var et stykke unna, et annet fylke, men jeg tok med meg sønnen min og dro for å se på valpekullet når de var rundt 5 uker gamle. Valpen var fin den, men det var oppdretterens første egne kull, så ting virket litt på halv tolv. Hele kullet på fem hadde f.eks. bare èn leke på deling, og de var stort sett lukket inne i bingen sin døgnet rundt. De burde fått komme mer ut og utforske ting, kanskje en og en? Det virket ikke som hun tillot det, av grunner hun ikke nevnte.

Da jeg hentet valpen og vi kom hjem med den, la jeg straks merke til at valpen klødde seg så fælt. Først tenkte jeg at det måtte være det nye halsbåndet som plaget valpen, det var uvant for den osv, men så fortsatte og fortsatte kløingen. Den virket nesten helt febrilsk. Og valpen synes å klø seg uavhengig om halsbåndet var på eller ikke? En dag satte jeg valpen på verandabordet ute på terrassen fordi jeg skulle gre henne og ville ha den i passe arbeidshøyde. I en stor ring rundt valpen dannet det seg da et lag av noe hvitt som så ut som flass. Bordet var helt dekket av det rundt valpen. Jeg tok den straks med til veterinæren, og fikk fastslått at den hadde pelsmidd. Dette var lett å behandle, så vi fikk resept på kur og beskjed om at vi godt kunne bade valpen i tillegg med en spesialshampoo.

Noen dager senere sluttet valpen å klø seg så voldsomt :-) Medisinen virket. Vi var tilbake til kontroll, og da fant veterinæren bare rester etter døde midd under mikroskopet på prøven hun tok.

Amatøroppdretteren jeg kjøpte valpen av, virket ikke å ta dette særlig ille opp og begynte istedet å krangle med meg fordi jeg hadde brukt det produktet veterinæren ga meg mot det. Hun (oppdretteren) ville istedet at jeg skulle bruke noe annet. Det ga jeg blaffen i, mildt sagt, og det satte dessverre tonen for oss fra da av og etter mer krangling brøt vi kontakten. 

Uansett; det overrasket meg at ikke veterinæren som tok helsesjekken på valpene før de skulle leveres, oppdaget dette. Pelsen var tjukk av hvitt flass, og når veterinæren min viste meg det, var det lett å se.

Jeg snakket også senere med en dame som hadde kjøpt samme rase som meg, men av en annen oppdretter; Norges største oppdretter på rasen. De reagerte også på at valpen klødde voldsomt når de kom hjem med den. En undersøkelse hos veterinær fastslo at den hadde LUS! Fytterakkern. Da de kontaktet oppdretter om dette (hun hadde mange hunder hjemme og hele tiden valpekull), trakk hun liksom litt på skuldrene bare og tilbød dem 500 kr i kompensasjon. Det skulle dekke veterinærbesøket og medisin mot lus. Som Norges største oppdretter på rasen og hundevant gjennom mange, mange år, burde hun ha vært erfaren nok til å oppdage at valpene og hundene har lus!?

Vel, moralen er; undersøk valpen din når du skal overta den. Ikke ta for god fisk at helsekontrollen de går gjennom før levering er særlig grundig. Det er mye som overses der! Dette gjelder uavhengig av om valpen er kjøpt gjennom Finn.no eller ikke, selvfølgelig.

 

Anonymkode: 9d80c...68b

Nei og i tillegg har dere nå støttet sånne dønn useriøse dritt oppdrettere.

Hadde jeg sett de tilstandene du beskriver hadde jeg gitt klar beskjed om at dette var ikke en praksis jeg hadde støttet og gått min vei.

Jeg hadde også varslet raseklubben til den aktuelle rasen. 

Sånne oppdrettere som ikke bryr seg om hundene sine burde man ikke støtte

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.9.2016 at 9.12, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heller skaffe en hund fra dyrebeskyttelsen, foreningen for omplassering av dyr (fod) eller lignende organisasjoner?

Anonymkode: dd186...397

Det er ikkje aktuelt for hvem som helst å overta ein voksen hund, som f.eks kan ha problemer med adferd, man må være forberedt på jobben og de ekstra utgiftene som gjerne følger med dersom man velger ein eldre hund. Og det at man gjerne har øyne som "følger med" over skulderen for resten av livet til hunden, er også litt stressende for enkelte. For noen er det umulig siden de krever at man besøker dyret/gården flere ganger før noe blir bestemt, eg bor 5-6 timer unna FOD-gården f.eks, så å være på veien i 10-12 timer i løpet av ein dag, og flere ganger på kort tid, bare for å besøke, uten at man veit om man får hunden til slutt eller ikkje, er dessverre fullstendig uaktuelt for meg. Hadde det vært noe opplegg litt nærmere hvor eg bor, så hadde eg vurdert å overta ein omplasseringshund selv.

Eg har kjøpt alle mine hunder via Finn.no. Eg har lest meg opp på hvilke raser som passer meg og min livsstil, og laget meg ei liste over hunderaser som er aktuelle. Deretter har eg kikket på Finn, og funnet annonser på rasene på lista mi, og tatt ein nøye gjennomgang av annonsens innhold og sett hva prisen dekker bl.a. For de som har vært mest interessante, har eg kontaktet selgeren og spurt om alt eg har lurt på, eg har også svart på alt de har spurt om, og alt dette gjør det lettere å luke vekk de useriøse som kun er ute etter penger. Og når eg har bestemt meg for hvilken som virker mest seriøs, så har eg gått videre; fått se de valpene som har vært ledige, fått høre litt om personligheten til valpene som er ledige, og evt. betalt depositum for min valp dersom eg har bestemt meg for å kjøpe. Eg har ikkje hatt mulighet til å besøke valpene før eg reiste for å hente, og det er jo lurest å gjøre det dersom man har muligheten til det. Men eg har endt opp med gode, flotte hunder alle gangene, og eg har ikkje angret på noen av de.

Endret av NordTroll
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke heller skaffe dere en hun via dyrebeskyttelsen, foreningen for omplassering av dyr (fod) eller lignende?

Anonymkode: dd186...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer også for dyrebeskyttelsen eller FOD gården. Er også valper der om man ikke ønsker voksen hund. Men jeg synes det er viktig å gi en hund en ny sjanse, selv om de er voksne. Om du tar turen opp er det vanskelig å motstå alle de vakre hundene om det er valp eller ikke.

Selv tatt hånd om en voksen hund på snart 6 år, jeg liker han akkurat like mye som om jeg skulle hatt den siden den var valp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både seriøse og useriøse oppdrettere annonserer på finn.no 

 

gjelder bare å luke ut hvem som er seriøs og hvem som er useriøs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte valpen min fra finn. Huset til oppdretter var helt katastrofe og hun hadde ikke vann i huset engang pga. Graving i nærområdet. Jeg stolte ikke 100% på oppdretter og var egentlig veldig usikker på henne og hennes motiv, men valpene hennes løp og lekte hele tiden og fikk fritt gå inn og ut av huset til hagen som var rene lekeplassen for valpene. Valpene var veldig sosiale også og ville mer enn gjerne hilse. Miljøet så ut til å være ganske fint tatt i betrakting det rotete huset, og alle valpene og mora virket veldig friske og fine. 

Jeg falt rett og slett for en av valpene, og selvom jeg var usikker tenkte jeg at dette er et levende vesen som fortjener et god liv uansett hva oppdretter har som motiv, og selvom valpen kan ha genetiske sykdommer. Jrg var klar over at det var risky, men jeg kunne bare ikke gå fra den ene valpen. 

Selvom jeg var usikker i noen dager i ettertid, angrer jeg ikke et eneste sekund på valget mitt. Jeg er ufattelig glad i den lille skøyeren min og kunne serr ikke vært henne foruten!

Du må nesten bare følge magefølelsen din. Og også tenke på hva du vil bruke valpen til. Jeg har valpen som familiehund bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte "på Finn", men var seriøs oppdretter likevel. De fleste oppdrettere og privatpersoner averterer jo der. Uansett hva du velger synes jeg det er viktig å møte selger og hund før du tar den med hjem. Jeg hadde ønsket at alle papirer var i orden før eventuelt kjøp. Man kan selvsagt få gode hunder uten noen form for historikk med seg, men er absolutt tryggest å vite mest mulig om hunden/valpen man kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...