Gå til innhold

Har slanka meg i to mnd, går ikke ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller går veeeldig sakte. 3 kg til nå. Spiser bare sunt liiiite karbohydrater og mye salat. Eneste er at jeg ikke trener. Kan det være derfor? Har nemlig ingen tro på at man går ned i vekt av trening. Tror bare det er en myte. 

Anonymkode: 923d8...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En myte? Er det ikke bevist _ganske_ mange ganger at trening hjelper for og både stramme opp og gå ned i vekt? Alle vet jo at man forbrenner flere kalorier av å være aktivitet, og derfor bør det vel være ganske logisk at man går ned i vekt av å trene.

Anonymkode: b60d5...776

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mange kalorier du får i deg? Og hvordan kan det være tull at trening hjelper? Det forbrenner kalorier :klo: Man må ikke trene om man spiser lite nok kalorier, men selvfølgelig hjelper trening så lenge man ikke har en tankegang om at hvis man har trent kan man spise alt man vil.

Anonymkode: 50e5c...03e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke trener, må man spise enda mindre for å gå ned i vekt. Det er også vanskeligere for man ofte sitter hjemme eller på steder der mat og snacks er lett tilgjengelig.

Selv gikk jeg ned 20kg årene jeg var syk og sengeliggende, spiste lite. Så det går an... Ikke optimal vektnedgang, men

Anonymkode: f8414...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo bruke av det du tilfører kroppen, så hvordan du kan si at trening ikke hjelper det fatter jeg ikke. Spis mindre, tren mer så ser du resultat etter hvert 😀

Anonymkode: 8d4fe...98f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser en fast mengde kalorier om dagen, si 1500, over 2 mnd, så vil kroppen etterhvert venne seg til det, og senke forbrenningen din. Du vil være mer tjent med et godt balansert kosthold med karbs, fett og proteiner + litt bevegelse/trening. Da kommer nok resultatene fortere.

PT

Anonymkode: 854f8...254

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forbrenner du fler kalorier og kan gå raskere ned i vekt hvis du trener. Du  ikke trene for å gå ned i vekt, du kan oppnå det samme ved å spise mindre. 

Anonymkode: 3243a...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene gikk ned, selvom det tok 4 mnd før jeg merket det (ble tynnere men vekta på det samme, fikk muskler :) )

Anonymkode: 7db84...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Kosthold har mer å si for å gå ned i vekt, men du blir strammere med bedre fysikk av å trene. Å gå ned uten å trene går fint an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.9.2016 at 13.21, AnonymBruker skrev:

Eller går veeeldig sakte. 3 kg til nå. Spiser bare sunt liiiite karbohydrater og mye salat. Eneste er at jeg ikke trener. Kan det være derfor? Har nemlig ingen tro på at man går ned i vekt av trening. Tror bare det er en myte. 

Anonymkode: 923d8...f5f

Blir litt vanskelig å si, når du bare spiser mye salat? Det høres ikke helt bra ut, men regner med at du spiser andre ting også :)

En god idé er å bytte ut de resterende karbohydratene med fårikål, som jo er i sesong!

Å gå ned i vekt skal aldri være selvpining, og du trenger nok/mange kalorier dersom det er psyikisk krevende. Høyt kaloriinnhold betyr ikke at du vil legge på deg, dette er en foreldet teori som ikke lenger har vitenskapelig grunnlag.

Trening har marginal effekt, så fint å konsentrere seg om kosthold først.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/18/2016 at 11.56, AnonymBruker skrev:

En myte? Er det ikke bevist _ganske_ mange ganger at trening hjelper for og både stramme opp og gå ned i vekt? Alle vet jo at man forbrenner flere kalorier av å være aktivitet, og derfor bør det vel være ganske logisk at man går ned i vekt av å trene.

Anonymkode: b60d5...776

Er det nå det? Det hjelper på insulinfølsomheten (og derfor mindre fettlagring) og det er sunt å trene, men kaloriene du bruker på trening vil kroppen erstatte etterpå, så med mindre du går imot sultsignalene dine så vil du ikke gå i mer underskudd. Jeg spiser nesten alt jeg kommer over etter en god treningsøkt fordi jeg blir så sulten. Det er en grunn til at man sier at kosthold tar kiloene, trening tar grammene.

Anonymkode: c68f4...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nå det? Det hjelper på insulinfølsomheten (og derfor mindre fettlagring) og det er sunt å trene, men kaloriene du bruker på trening vil kroppen erstatte etterpå, så med mindre du går imot sultsignalene dine så vil du ikke gå i mer underskudd. Jeg spiser nesten alt jeg kommer over etter en god treningsøkt fordi jeg blir så sulten. Det er en grunn til at man sier at kosthold tar kiloene, trening tar grammene.

Anonymkode: c68f4...8e2

Hvis du spiser tilbake alle kaloriene etter trening så er det klart det ikke utgjør noen forskjell...nøkkelen er å spise tilbake NOEN av kaloriene, ikke alle. Hvis du ikke veier maten og teller kalorier er det klart du gjør det vanskelig for deg selv. 

Anonymkode: a640e...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.9.2016 at 13.21, AnonymBruker skrev:

Eller går veeeldig sakte. 3 kg til nå. Spiser bare sunt liiiite karbohydrater og mye salat. Eneste er at jeg ikke trener. Kan det være derfor? Har nemlig ingen tro på at man går ned i vekt av trening. Tror bare det er en myte. 

Anonymkode: 923d8...f5f

Ja vell?

Da kan jeg opplyse deg om at det du tror er en myte slettes ikke er det, snarere er det ett ubestridelig faktum at overvekten vi i dag ser i stor grad skyldes passivitet og for lite aktivitet.

---

Går man tilbake i tid så ser man at man spiste vesentlig mer, altså har overvektsepedimien vokst frem selv om energi-inntaket har minsket, det er helt naturlig at vi måtte spise mer før når vi jobbet tyngre og generelt beveget oss mer i en tid vi ikke hadde like mye passiviserende teknologi som nå, som bil, tv, datamaskin etc.

Salgstallene av matvarer både på grossist og detalj-nivå bekrefter det samme, vi spiste mer tidligere og forbruket har gått ned. Bl.a. spiste vi nær tre ganger så mye poteter som nå tidligere og brødmat spiste vi dobbelt så mye av, spesielt brød og kornprodukter er svært kaloririkt... Sukker spiste vi dog mindre av, men brødforbruket oppveier det med glans så det har ikke ført til et høyere energi-inntak.

Sende meg gjerne din email adresse i PM så skal jeg sende deg en mail som dokumenterer salgstallene av diverse matvaner, og som sammenligner dagens kosthold med utviklingen i kostholdet de siste hundre årene - så får du se selv. Visste du også at vi spiste mer karbohydrater enn nå tidligere, vesentlig mer  -likevel var vi slanke da men har est voldsomt ut nå... 

----

Det eneste som kan forklarer den utviklingen er nedgang i fysisk aktivitet, for gjennomsnittsvekten til nordmenn utvikler seg ikke i takt med endringene i kostholdet - ikke noe man kan peke på der som forklarer det...

Ser man på folks aktivitetsvaner de siste hundre årene, og ser det i lys av vektøkningen - så ser man at når fysisk aktivitet har gått ned så har vekten steget og de kurvene følger hverandre skremmende godt - blandt annet kan man se når nordmenn flest begynte å få TV og gikk fra andre fritidsaktiviteter til å sitte passiv foran TV, at en stigning i gjennomsnittsvekt skjedde raskt da.

Forsvaret har i alle tiår hatt unge menn til sesjon, hvor bland annet fysiske krav ble testet - deriblant utholdenhet og styrke. Begge deler bedres av mye aktivitet, og svekkes dersom man blir mer passiv - hvorfor følger utviklingen av overvekt kurven for prestasjoner ved sesjon så godt tror du? Jo, fordi det er en sammenheng mellom hvor godt trent soldater er, samt hvor mye dem beveger seg... For hvert tiår så har soldatene ved sesjon scoret dårligere på disse testene...

Det du tror er derfor en myte, som du aldri i verden har sjanse til å argumentere bort - påstanden du baserer deg på er den mange missoppfattet tror på, at dersom man trener mer så spiser man mer og det går opp i opp - for noe forbasket tull av fjamsepreik som ikke eier rot i fagkunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...