Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en bil som passer for oss? Jeg har ikke peiling!


mjauritz

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg litt! Hverken jeg eller samboer har peiling på bil, og i den store jungelen der ute er det vanskelig å vite hva vi skal velge.

Vi har akkurat nå en Peugeot 307sw, og er veldig fornøyd med den. Problemet er at den har gått veldig langt, og vi venter egentlig bare på at noe skal skje som blir såpass dyrt å fikse at det rett og slett ikke er verdt det. Derfor tenker vi heller å kjøpe en ny.

Vi har et budsjett på rundt 200.000,-, men vi KAN øke til 250.000,- om bilen er verdt det. Aller helst vil vi under 200.000,-.

Vi er en familie på 2 voksne og en liten baby. Etterhvert ønsker vi flere barn, så vi trenger en bil som er stor nok til i hvert fall 2 barn :) 

Vi ønsker ikke en EL-bil fordi vi ofte kjører lengre strekninger og etter å ha lånt en EL-bil i 2 uker fant vi ut at det ikke er noe for oss. 

Tenker på en god og trygg bil som er relativt billig i drift (drivstoff osv). Vi har en privat mekaniker (autorisert) som fikser på bilen ganske billig og tar service og sånn uten at det koster hele lommeboken så den er grei.

Jeg aaaaner ikke hva vi skal se etter! Har forsøkt å se litt på finn, men jeg vet på en måte ikke hva som er bra og ikke. Har noen gode erfaringer eller tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett tips er demo biler, de har som regel ikke gått langt og er rimeligere enn å bestille en. Men utover det er det vel stasjonsvogn som er tingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Glemte å legge til: Vi har per dags dato ikke garasje. Vi eier en leilighet, og har bilplass utenfor (ikke langs fortau, bor i et stort hus som er delt opp i leiligheter og har plassen rett utenfor inngangspartiet vårt), så vi må ha en bil som tåler å stå ute. 

Planen er å kjøpe hus innen 3 år og da får bilen garasjeplass! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler da sannsynligvis diesel, med mindre den skal gå korte avstander - da får du fort varmer med, is på bilen blir da løst når vinteren kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mereo skrev:

Anbefaler da sannsynligvis diesel, med mindre den skal gå korte avstander - da får du fort varmer med, is på bilen blir da løst når vinteren kommer :)

Om ts bor i en storby bør dieselforbud tas i betraktning. Det er godt mulig at det blir innført i flere byer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilig, driftssikker, trygg: Volvo V60.

Pålitelig og billig bilhold: Avensis stasjonsvogn.

Ville uansett ha valgt bensin pga den politiske situasjonen med diesel og videresalgsverdi.

Anonymkode: 12921...3a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode og billige VW passat 4 m. som ligger ute nå, god plass, billig i drift, meget barnevennlige.

Men rust er et problem på de eldre modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wv passat er en rimelig og god bil! God plass til 2 barn:) (men ikke 3, da blir det trangt med barneseter)

God plass i bagasjerommet også!

Har selv en 07 modell, og har ikke hatt NOE tull med den, til tross for nesten 200.000 km! Eneste jeg har skiftet på bilen dei 4 åra jeg har hatt den, er vanlige slite deler som bremser, hjullager osv, som jeg har gjort privat( noe du skriver at dere har tilgang til). God og kjøre på vinteren også! 

Ellers er det jo rimelig og kjøpe Wv touran også! God bil å kjøre det også! Men liten plass i førersetet, dersom du har bakovervendt sete ( etter min erfaring med lange ben) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat og Touran er gode nye biler, men etter hvert er de dyre og vanskelige å holde ved like.

Anonymkode: 12921...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 15.00, mjauritz skrev:

Håper noen kan hjelpe meg litt! Hverken jeg eller samboer har peiling på bil, og i den store jungelen der ute er det vanskelig å vite hva vi skal velge.

Vi har akkurat nå en Peugeot 307sw, og er veldig fornøyd med den. Problemet er at den har gått veldig langt, og vi venter egentlig bare på at noe skal skje som blir såpass dyrt å fikse at det rett og slett ikke er verdt det. Derfor tenker vi heller å kjøpe en ny.

Vi har et budsjett på rundt 200.000,-, men vi KAN øke til 250.000,- om bilen er verdt det. Aller helst vil vi under 200.000,-.

Vi er en familie på 2 voksne og en liten baby. Etterhvert ønsker vi flere barn, så vi trenger en bil som er stor nok til i hvert fall 2 barn :) 

Vi ønsker ikke en EL-bil fordi vi ofte kjører lengre strekninger og etter å ha lånt en EL-bil i 2 uker fant vi ut at det ikke er noe for oss. 

Tenker på en god og trygg bil som er relativt billig i drift (drivstoff osv). Vi har en privat mekaniker (autorisert) som fikser på bilen ganske billig og tar service og sånn uten at det koster hele lommeboken så den er grei.

Jeg aaaaner ikke hva vi skal se etter! Har forsøkt å se litt på finn, men jeg vet på en måte ikke hva som er bra og ikke. Har noen gode erfaringer eller tips? 

Volvo v50 er en knall familiebil med god plass. Volvo er også verdens mest kolisjonssikre biler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt V60 fremfor V50. V60 er den mest driftsikre bilen i mellomklassen, og meget komfortabel å kjøre. Super bil som trygt kan anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at en Peugeot eller Toyota kan være noe for dere. k kanskje Toyota avensis feks. Bare vær Obs på at ulike merker har sine beste år i avbrutte perioder.  Avensis mellom 2006-2009 har feks særlig lite reperasjoner, mens de nyere modellene har mer problemer 

Anonymkode: 8a237...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at en Peugeot eller Toyota kan være noe for dere. k kanskje Toyota avensis feks. Bare vær Obs på at ulike merker har sine beste år i avbrutte perioder.  Avensis mellom 2006-2009 har feks særlig lite reperasjoner, mens de nyere modellene har mer problemer 

Anonymkode: 8a237...07c

Ingen biler er feilfrie! Noen jeg kjenner hadde en Avensis av din nevnte årsmodeller, og det var veldig mye tull med den. Mandagsbil? Nei, fordi den ikke er produsert i Japan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 15.00, mjauritz skrev:

Håper noen kan hjelpe meg litt! Hverken jeg eller samboer har peiling på bil, og i den store jungelen der ute er det vanskelig å vite hva vi skal velge.

Vi har akkurat nå en Peugeot 307sw, og er veldig fornøyd med den. Problemet er at den har gått veldig langt, og vi venter egentlig bare på at noe skal skje som blir såpass dyrt å fikse at det rett og slett ikke er verdt det. Derfor tenker vi heller å kjøpe en ny.

Vi har et budsjett på rundt 200.000,-, men vi KAN øke til 250.000,- om bilen er verdt det. Aller helst vil vi under 200.000,-.

Vi er en familie på 2 voksne og en liten baby. Etterhvert ønsker vi flere barn, så vi trenger en bil som er stor nok til i hvert fall 2 barn :) 

Vi ønsker ikke en EL-bil fordi vi ofte kjører lengre strekninger og etter å ha lånt en EL-bil i 2 uker fant vi ut at det ikke er noe for oss. 

Tenker på en god og trygg bil som er relativt billig i drift (drivstoff osv). Vi har en privat mekaniker (autorisert) som fikser på bilen ganske billig og tar service og sånn uten at det koster hele lommeboken så den er grei.

Jeg aaaaner ikke hva vi skal se etter! Har forsøkt å se litt på finn, men jeg vet på en måte ikke hva som er bra og ikke. Har noen gode erfaringer eller tips? 

Jeg tenker økonomi når jeg svarer deg nå. Noen biler har lav annenhåndsverdi, og fra prisklassen deres må det bli en bruktbil.Dere har en mekaniker som tar jobber for dere. En kurant vanlig bil ville være tingen. Bensinbil er billigere vedlikehold enn en dieselbil selv om forbruket, og liter kostnader er litt større.

VW Golf stasjonsvogn er populær og kurant, Ford Fokus stasjonsvogn er kurant og middels populær. Opel Astra er kurant og ikke så populær. Asia - små stasjonsvogner er ikke så mange av så der er vel mer kombibiler et mer reelt alternativ. Asia biler går veldig greit inntil en hvis KM - et par hundretusen, så skjer det mye feil med det meste. Noe nytt stadig etter en hvis KM . De er kurante og middels populære. Franske biler er ikke mitt valg. Noen er kurante men lite populær. Tradisjonelt en del feil.

Dere har fransk nå, og har erfaringer. Ut fra dette vet dere noe. Men det er ikke mitt valg som sagt.

En rimelig bil er Opel Astra stasjonsvogn. Den er grei, den er lett å reparere. Det skjer ikke så mye feil. Et godt valg tenker jeg. VW Golf og Ford Fokus stasjonsvogner er greie biler men litt dyrere enn Opel Astra. Alle er tyske biler med grei deletilgang og ikke de spesielle løsninger reparasjons-messig. Golfen er mest populær og koster derfor mer brukt enn de  andre brukt. Både Fokus og Golf er et gode valg.

Jeg ville også sett på hvilket merke deres mekaniker er spesialist på. Dette har betydd en del for meg om jeg skulle velge bruktbil og dere har kontakter med mekaniker.

Det er ikke noe lett valg, det er en jungel der ute.

 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Astra og GM produkter generelt ligger jo dårlig an i statistikker? Lette å reparere, ja, men med stor hyppighet også.

Anonymkode: 12921...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for at så mange av dere har svart og kommet med så gode forslag!

For å kanskje gi et litt klarere bilde her:

Vi bor i en liten/middels by, (ca 30k innbyggere). Ingen dieselavgifter, og ingen i sikte (men man vet jo aldri). Vi kjører relativt ofte en tur på ca 4 timer for å besøke min familie i en annen by. Vi holder til sør i Norge og er sjeldent på fjellet (eier ingen hytte eller har behov for noe bil som tåler ordentlig hardt terreng).
 

Vi har snakket litt med mekanikeren vår, og han har utelukket et par merker (husker ikke helt hvilke det var i hodet), og han har også tilbydd seg å bli med for å se på bilen når vi evt skal kjøpe (så lenge bilen er innen rimelig avstand), og vi kjøper ikke med mindre han går god for det, for utgiftene vi sparer på verksted kontra å bruke han er gull verdt! (Han er forresten en nær venn av oss, så ikke slik at vi utnytter han for alt han er verdt altså).

 

Mange av de forslagene jeg ser over føler jeg kanskje er litt dyrt for oss? Jeg mener, når jeg sjekker opp feks Volvo v60 / v50 så må du ganske mange år ned (og km opp) for å matche vårt budsjett. Vil ikke da et rimeligere merke med lavere km stand være smartere? 

Altså, jeg vet jo ikke, men jeg trodde vel at jo nyere bil jo bedre på en måte (med tanke på teknologien og utviklingen som for tiden skjer så fort), og at det da kanskje blir mer for pengene å gå for en nyere modell (med lav km) hos et litt "dårligere" merke, enn å gå for en eldre modell med høy km hos et bedre merke? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna passat... mye feil. Avensis må du ikke finne på mellom 2006-2009. Hvertfall ikke diesel. De har et problem som gjør at du ofte må bytte motor(kjent feil).

Fransk kan jeg lite om og volvo har jeg null peiling på.

vil du ha en bil som er fantastisk å kjøre og har lite tull så ville jeg gått for en Audi A4 b8 stasjonsvogn(b8 kalles modell fra 2009 og opp. 

Du får en helt annen følelse av å kjøre dem kontra noe japansk vræl. Kjennes kvalitet ut kontra plastfølelsem i japanske biler. Beste understellet jeg har kjørt med og en knallgod bil. For mellom 200-250000 bør du finne noe mellom 2010-2012 tenker jeg. De er også meget tøffe å se på :) 

Jeg har en sånn selv og den går på 0.5-0.6 liter på mila med diesel. Kjører du mye korte turer vil jeg uansett ikke gått for diesel da turboene ikke liker småkjøring, men dette gjelder generelt alle dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Ford! Ford focus stasjonsvogn passer dere godt. Har selv en focus (combicoupe) å får barnevogna inn k bilen. Hadde babyen vært planlagt hadde jeg nok gått for stasjonsvogna i stedet! Men må nok ha den bilen jeg har nå ett par år til så jeg ikke taper all verdens penger når jeg skal selge den. (Bestilte ny fra fabrikk i fjor 330 000kr, jeg har MYE extrautstyr som ikke er relevant for en familiebil) hadde værtfall villa sjekket det opp TS 😃  Rimelig bil i forhold til service, drivstoff,  Slitedeler ol er rimelige kontra audi, bmw, nissan osv. Jeg skal aldri ha noe annet enn ford, og må si at kjørekomforten har blitt helt rå i ford i forhold til de dyrere bilene.

Anonymkode: e0d34...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...