Gå til innhold

Quetiapin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker Quetiapin 25 - 50 mg for å få sove. Jeg fikk det egentlig som fast medisin, men føler at jeg klarer meg uten i perioder. Så nå tar jeg ved behov. Selv om dette er en veldig lav dose merker jeg det godt med at jeg blir ekstra tung i kroppen dagen etter. Det får jeg bare ta tenker jeg. Det er en annen ting jeg lurer på om andre har erfaring med. Jeg får en mye sterkere tristhetsfølelse, tankekjøret er redusert, men jeg føler meg enda mer nedfor. Et slikt sug i mellomgulvet.

Er det noen som føler det på samme måte? Er dette noe som hadde gått over hvis jeg hadde valgt å bruke denne medisinen hver dag over noen måneder? - Jeg tenker jo at det er nok slik det er, jeg bare lurer på om noen har erfaringer med å bruke disse på samme måte som meg?

 

Anonymkode: 07e54...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar nå i sommertiden 200 for å få sove bedre. I begynnelsen var 50 nok til å slå meg ut. En venner seg til dem om man tar det fast.og første månendene sleit jeg skikkelig med hangover.men det er bedre nå.har det suger og tristheten du snakker om ,men slik tror jeg har vert før jeg startet med dem. Etter jeg begynte med dem har jeg nesten aldri hatt tankekjør før jeg sovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme virkning som deg. havnet nærmest i koma av de :P Men folk reagerr forskjellig på de. Synes du skal ta opp dette med legen som ga deg de. Mulig de ikke er riktig medisin for akkurat deg, og det er mulig du blir rådet til å gi det tid. Beste er å ta det opp med lege :) 

Anonymkode: b4532...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt de i ca 2 år. Tar 50-100 mg.

Tankekjør eier jeg ikke lenger, jeg bare drømmer om å få sovne. Jeg har ikke de følelsene dere snakker om, men jeg har det bra på alle måter for tiden. Kan være de følelsene forsterkes litt hos dere andre hvis noe bekymrer dere ellers i hverdagen, jeg aner ikke.

Akuurat nå for tiden bruker jeg Apodorm. Jeg må bytte på innimellom fordi virkningen blir borte etter en stund.

Jeg skulle ønske jeg bare kunne legge meg uten medisin og bare sovne av meg selv. Har ikke gjort det på minst 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar depot på 150 mg, og en vanlig på 100 mg. Kjente det veldig i starten, nå merker jeg ingen forskjell på den fysiske formen. Bare det at jeg ikke er så svingende i humøret lenger.

Anonymkode: 409a3...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, tusen takk for svar:). Har en enkel plausibel forklaring på tristheten nå. Rett og slett at jeg kjenner mer på følelsene når jeg har mindre tankekjør. At det er slik som en over her, hadde det slik før hen begynte på medisinen. Kanskje det er slik for meg, jeg har det med å flykte litt inn i tanker. 

Hvordan er det med dere og kaffe? Får dere mer "kaffenerver"? Jeg må alltid ha et par kopper når jeg våkner, for å bli menneske igjen, dette med eller uten medisiner. Jeg har i en periode brukt imovane, og da gjorde kaffe ettervirkningen av de tablettene mye verre. Noen som tenker at det kan være noe lignende med Quetiapin? 

Det er en lettelse å høre fra dere som bruker høyere dose at det veldig tunge i kroppen går over. Ganske sprøtt at det merkes så godt på det lille jeg bruker, sier litt om utfordringer de som trenger mye mer har. 

Anonymkode: 07e54...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 25 mg når jeg ikke får sove, hender jeg deler den i to 

Merker ikke noe dagen etter, men er veldig døsig når jeg våkner

Anonymkode: 7ff41...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, tusen takk for svar:). Har en enkel plausibel forklaring på tristheten nå. Rett og slett at jeg kjenner mer på følelsene når jeg har mindre tankekjør. At det er slik som en over her, hadde det slik før hen begynte på medisinen. Kanskje det er slik for meg, jeg har det med å flykte litt inn i tanker. 

Hvordan er det med dere og kaffe? Får dere mer "kaffenerver"? Jeg må alltid ha et par kopper når jeg våkner, for å bli menneske igjen, dette med eller uten medisiner. Jeg har i en periode brukt imovane, og da gjorde kaffe ettervirkningen av de tablettene mye verre. Noen som tenker at det kan være noe lignende med Quetiapin? 

Det er en lettelse å høre fra dere som bruker høyere dose at det veldig tunge i kroppen går over. Ganske sprøtt at det merkes så godt på det lille jeg bruker, sier litt om utfordringer de som trenger mye mer har. 

Anonymkode: 07e54...e39

Depo gjorde meg sløv hele dagen. Så skifta til de andre. Det du sier om å føle tristhet pga du ikke ha så mye tankene er kjent. Jeg kom opp fra en dyp depresjon før sommeren.når tåka letta ,så kom mange følelser og tanker frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld litt av topic men bare veldig nysgjerrig.  Syns det er merkelig å skrive ut et antipsykotikum for søvnproblemer. Kan jeg spørre om du/dere forsøkte andre medikamenter før dette? Innsovningspiller/ korttidsvirkende benzodiazpines ( unnskyld jeg er egentlig engelsktalende så skrives vel annerledes på norsk:p) de vil ha mindre "hang over" effekt og mindre bivirkninger. 

Anonymkode: 8ed63...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld litt av topic men bare veldig nysgjerrig.  Syns det er merkelig å skrive ut et antipsykotikum for søvnproblemer. Kan jeg spørre om du/dere forsøkte andre medikamenter før dette? Innsovningspiller/ korttidsvirkende benzodiazpines ( unnskyld jeg er egentlig engelsktalende så skrives vel annerledes på norsk:p) de vil ha mindre "hang over" effekt og mindre bivirkninger. 

Anonymkode: 8ed63...92f

Det er ikke uvanlig å bruke seroquel/quetiapin for innsovning. Vallergan og phenergan er egentlig allergimedisin, men forksrives for søvn. I gamle dager fantes det til og med et antipsykotisk middel (Largactil) som man brukte mot hikke. Dersom man kan utnytte en bivirkning av en medisin til noe annet enn hvedformålet, er det ingen ting i veien for det, så lenge uønskede effekter ikke blir for plagsommer for pasienten.

Anonymkode: 5c731...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld litt av topic men bare veldig nysgjerrig.  Syns det er merkelig å skrive ut et antipsykotikum for søvnproblemer. Kan jeg spørre om du/dere forsøkte andre medikamenter før dette? Innsovningspiller/ korttidsvirkende benzodiazpines ( unnskyld jeg er egentlig engelsktalende så skrives vel annerledes på norsk:p) de vil ha mindre "hang over" effekt og mindre bivirkninger. 

Anonymkode: 8ed63...92f

Det er fordi leger i Norge er svært restriktive på å skrive ut benzo/innsovningstabeletter (b-preparater) som er vanedannene. Derfor prøvder en fortrinnsvis alle c-preparater først. Som allergimedisiner og antipsykotika der en benytter seg av bivirkningen av preparatet=søvndyssende.

Anonymkode: 088e8...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig å bruke seroquel/quetiapin for innsovning. Vallergan og phenergan er egentlig allergimedisin, men forksrives for søvn. I gamle dager fantes det til og med et antipsykotisk middel (Largactil) som man brukte mot hikke. Dersom man kan utnytte en bivirkning av en medisin til noe annet enn hvedformålet, er det ingen ting i veien for det, så lenge uønskede effekter ikke blir for plagsommer for pasienten.

Anonymkode: 5c731...573

Ja dette har jeg ikke noe problem med å forstå, mange av de første generasjons allergipiller som krysser BBB funger godt for dette og (vet ikke med Norge men i USA) blir også solgt over the counter. Men det jeg mente er at antipsykotikum generelt, har en ganske ekstensiv bivirkning profil (også nyere generasjon som quetipin). Da det allerede eksisterer flere medikamenter for søvnproblemer med mindre (alvorlige) bivirkninger, hvorfor ikke benytte seg av disse? Hvertfall som first line treatment? 

Haha excus my Norwegian :P Håper det er forståelig! 

Anonymkode: 8ed63...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi leger i Norge er svært restriktive på å skrive ut benzo/innsovningstabeletter (b-preparater) som er vanedannene. Derfor prøvder en fortrinnsvis alle c-preparater først. Som allergimedisiner og antipsykotika der en benytter seg av bivirkningen av preparatet=søvndyssende.

Anonymkode: 088e8...900

Takk så ikke denne før jeg svarte. Da er jeg ferdig med avsporingen :) 

Anonymkode: 8ed63...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette har jeg ikke noe problem med å forstå, mange av de første generasjons allergipiller som krysser BBB funger godt for dette og (vet ikke med Norge men i USA) blir også solgt over the counter. Men det jeg mente er at antipsykotikum generelt, har en ganske ekstensiv bivirkning profil (også nyere generasjon som quetipin). Da det allerede eksisterer flere medikamenter for søvnproblemer med mindre (alvorlige) bivirkninger, hvorfor ikke benytte seg av disse? Hvertfall som first line treatment? 

Haha excus my Norwegian :P Håper det er forståelig! 

Anonymkode: 8ed63...92f

Som med alt annet i verden finnes det også i legemiddelverdenen trender. Nå har disse forskrivningene vært vanlige i så vidt mange år at de i grunnen forsvarer sin plass i forskrivningsregimet, men det er ikke nødvendigvis hvem som helst som får dette for søvn. Bivirkningsprofilen er doseavhengig, og i grunnen er bivirkninger lite uttalte ved de dosene man bruker til søvninduksjon.

Quetiapin kan også virke beroligende psykomotorisk, og er derfor velegnet for pasientgrupper der stress og uro over normalnivåer er en faktor i søvnproblemene. Quetipain er normalt ikke det man får som førstegangsforskrivning ved rent generelle søvnproblemer.

Forøvrig: Til tross for den nokså restriktive forskrivningspraksisen vi har med benzodiazepiner har vi svært store problemer med msibruk av slike, og det er enorme mørketall når det kommer til dette.

Anonymkode: 5c731...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, en liten avsporing til...hvor lang tid går det før denne medisinen roer ned topplokket?  

Jeg ble sykt trøtte den første dagen, nå er jeg på dag 4 og blir kun trett på dagtid :/  

tar 25 morgen og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sulosi skrev:

Men dere, en liten avsporing til...hvor lang tid går det før denne medisinen roer ned topplokket?  

Jeg ble sykt trøtte den første dagen, nå er jeg på dag 4 og blir kun trett på dagtid :/  

tar 25 morgen og kveld. 

Jeg syns ikke den virker bra som en medisin å ta over tid.Jeg ble bare trøtt, uvel, sløv og dum. Men jeg syns den er bra å bruke en gang i blant. Som alternativ til benzo. Jeg tar 25 mg en gang i blant når hodet løper helt løpsk. Da "stopper" den hodet mitt, gjør meg dum som en stokk og trøtt. Noe som kan være en kjempefordel når det stormer men ikke hver dag. Så sovner jeg og satser på at det blir en stund til neste gang jeg får bruk for den.

Anonymkode: 088e8...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får ikke sove av dem og får sykt hangover. Holder meg til ulike typer benzo i stedet, blir ikke avhengig av de heldigvis.

Anonymkode: 9b8cf...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kun quetiapin (Seroquel) som brukes, men også Truxal og Nozinan, som er svært gamle antipsykotiske medisiner. Selv bruker jeg 50 mg Truxal og sover godt på denne uten hangover. Man bruker også Tolvon og Remeron (antidepressiva) som gir søvnighet.

Anonymkode: ed9c0...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut melatonin? Det er ikke en sovemedisin men et hormon som skilles ut av hypofysen. Jeg bruker det av og til fordi jeg har en tendens til å ikke bli trøtt om kvelden. Gir dypere søvn også. Tror man må få det på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.9.2016 at 16.37, Hapi skrev:

Har du sjekket ut melatonin? Det er ikke en sovemedisin men et hormon som skilles ut av hypofysen. Jeg bruker det av og til fordi jeg har en tendens til å ikke bli trøtt om kvelden. Gir dypere søvn også. Tror man må få det på resept.

Takk for tipset. Jeg hadde aldri hørt om melatonin før. Har lest en artikkel på helse vest sine sider nå, og fått tenkt litt på det. Tror jeg vil ta det opp med legen. Høres absolutt ut som noe som hadde vært verdt å prøve ut. Ting tar litt tid her, skjønner du:)

Anonymkode: 07e54...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...