Gå til innhold

Syklister som velger fortau framfor sykkelsti


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 16.9.2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger syklister å sykle på et traffikert fortau istedenfor det velfungerende sykkelfeltet som er rett ved siden av? Jeg bare lurer...

Anonymkode: a9018...6bd

Her roter du litt. Det er stor forskjell på SYKKELSTI som du bruker i overskriften, og SYKKELFELT som du bruker i innlegget. 

Sykkelfelt er et felt ved siden av kjørebanen, mens sykkelsti er alternativ til sykkelfelt i bygater. Sykkelsti er tosidige envegs opphøyd sykkelveg, mellom kjørebanen og gå-fortauet. Tverrprofilet får dermed tre nivåer, kjørebane, sykkelsti og fortau. Et flertall av trafikantene oppfatter slik løsning som sikrere enn sykkelfelt. 

Men for å svare på spørsmålet ditt. Syklister finnes i alle utgaver, noen tenker mer over enn andre hva som er mest hensiktsmessig måte å sykle på i trafikken. Å sykler på fortau skal foregå i "gangfart" når man passerer gående. Ønsker man å sykle fortere velger man veibanen eller sykkelfelt om mulig. Mange opplever sykkelfelt utrygt, noe som er forståelig da den øvrige trafikken kommer tett på. I Danmark er det ulovlig å sykler på fortau, med unntak av små barn. 

Personlig ønsker jeg er forbud mot å sykle på fortau av flere grunner: 

- Det blir tydelig at det er manglende helhetlig sykkel infrastruktur i urbane strøk i Norge. Tvinger frem bedre tilrettelegging for syklister.

- Syklistene "tar plass" og deler areal sammen med den øvrige trafikken / Den øvrige trafikken lærer seg å dele veien.

- Bedre sikkerhet for gående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 16.9.2016 at 18.58, AnonymBruker skrev:

De plassene jeg har sett det. er det en bilveg. Så har de tegnet en strek imellom.

Så da burde det være det samme hvilke du bruker.

Anonymkode: 41d7c...88a

Beklager. Det er ingenting som heter "Bilveg"... det heter kjørebane. Kjørebane er beregnet på biler, andre motorkjøretøy og syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklende på fortau

Fortau og gangvei er i utgangspunktet ment for gående. Men i Norge er det tillatt å sykle på fortau, gangvei og i gågater når trafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående må skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Legg merke til dette at dersom ulemper oppstår er det altså forbudt å sykle, du må gå av og trille sykkelen på fortauet eller velge å sykle i kjørebanen.
Det er tillatt å sykle i i gangfelt, men med de samme forholdsregler i forhold til gående som ved sykling på fortau.

 

Jeg synes det er mange syklister som ikke er flinke nok til å ta hensyn til gående på fortau, jeg synes det er spesielt ekkelt når det kommer syklister i begge retninger.

Anonymkode: 3c04d...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med en kort oppsummering. 

1. Kjørebanen er laget for motoriserte kjøretøy og syklister. Like rettigheter og plikter regulert av veitrafikkloven.

2. Syklister er ikke pålagt å bruke sykkelfelt, fortau eller kjørebanen - det er valgfritt, samt man kan veksle mellom disse.

3. Alle trafikkantgrupper ønsker det samme - og det er at ingen vil ha noe med hverandre å gjøre. Derfor ønskes det helhetlig sykkelinfrastruktru i urbane strøk og byer fra syklistene sin side. 

4. Jo flere syklister = jo mindre kø for bilister. Det er ikke syklister som skaper kø, det er bilistene. Det er rett og slett for mange biler for kapasiteten på veinettet. Myten om at å øke veikapasiteten gir mindre kø, er ikke fakta. , Nye og større veier som kan ta unna mer biler enn før, bidrar til enda større kø igjen. 

5. Lær dere forskjellen på kjørebane, sykkelfelt, sykkelvei, gang og sykkelvei, fortau og hvilke regler som gjelder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
Den 21.9.2016 at 0.01, AnonymBruker skrev:

Passering av gående må skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Dette er det mange i Oslo som ikke tar hensyn til. Jeg blir sneiet rett som det er av syklister i rasende fart på fortau.

Endret av Bossa Nova
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 21.9.2016 at 0.01, AnonymBruker skrev:

Syklende på fortau

Fortau og gangvei er i utgangspunktet ment for gående. Men i Norge er det tillatt å sykle på fortau, gangvei og i gågater når trafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående må skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Legg merke til dette at dersom ulemper oppstår er det altså forbudt å sykle, du må gå av og trille sykkelen på fortauet eller velge å sykle i kjørebanen.
Det er tillatt å sykle i i gangfelt, men med de samme forholdsregler i forhold til gående som ved sykling på fortau.

 

Jeg synes det er mange syklister som ikke er flinke nok til å ta hensyn til gående på fortau, jeg synes det er spesielt ekkelt når det kommer syklister i begge retninger.

Anonymkode: 3c04d...553

Hva er det du siterer her- kom gjerne med en kilde. Har noen innvendinger til ordlyden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å sykle  Tour de Finance til jobben i en periode.  Til tross for at jeg syntes sykkelfeltet var skummelt så prøvde jeg å bruke det i begynnelsen, men du verden så mye kjeft jeg fikk av disse mennene i kondomdress.  Etter det så holdt jeg meg like greit på fortauet hele veien inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg pleide å sykle  Tour de Finance til jobben i en periode.  Til tross for at jeg syntes sykkelfeltet var skummelt så prøvde jeg å bruke det i begynnelsen, men du verden så mye kjeft jeg fikk av disse mennene i kondomdress.  Etter det så holdt jeg meg like greit på fortauet hele veien inn.

For å være helt ærlig. Jeg syns det er tøysete å bruke fortauet å sykle på, jeg forstår meg ikke på sånne folk. 

Hvor ofte fikk du kjeft av "menn i kondomdress" og hva var det de sa? Og hvorfor besluttet du å begynne å sykle på fortau? 

Hvorfor nevner du egentlig klesdrakten? Og traff du på andre syklister?

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 20.43, Coolaid skrev:

Hva er det du siterer her- kom gjerne med en kilde. Har noen innvendinger til ordlyden her. 

Kjapp googling sier meg at det kan være syklistenes landsforening - http://www.syklistene.no/syklopedia/lov-og-rett-pa-veien/syklende-pa-fortau/

 

Mye av det samme står på trygg trafikks infosider om sykkelregler: https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

 

Er forøvrig enig i at for få syklister tar hensyn til at fortau er for gående. Man skal ikke sykle i full fart på områder med mange mennesker.

Endret av melly666
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Coolaid skrev:

For å være helt ærlig. Jeg syns det er tøysete å bruke fortauet å sykle på, jeg forstår meg ikke på sånne folk. 

Hvor ofte fikk du kjeft av "menn i kondomdress" og hva var det de sa? Og hvorfor besluttet du å begynne å sykle på fortau? 

Hvorfor nevner du egentlig klesdrakten? Og traff du på andre syklister?

For det første følte jeg meg mye tryggere på fortauet enn i sykkelfeltet.  Det var både biler og busser som kom veldig nærme, og ihvertfall da jeg hadde barn på sykelen følte jeg det ikke var forsvarlig.  Det er mulig at det er en vanesak og hadde jeg fortsatt å sykle så hadde jeg kanskje vendt meg til sykkelfeltet etterhvert.  Utenom rushen gikk dets tort sett greit å sykle i sykkelfeltet.

"Menn i kondomdress" er et ganske fast uttrykk for å beskrive de som sykler innover.  De er ofte opptatt av trening, rundetider osv.  Kommentarene jeg fikk gikk stort sett ut på at jeg var i veien, og skulle jeg sykle så sakte fikk jeg holde meg på fortauet.

Jeg så flere andre syklister i vanlige klær som syklet på fortauet på den aktuelle strekningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kara W skrev:

For det første følte jeg meg mye tryggere på fortauet enn i sykkelfeltet.  Det var både biler og busser som kom veldig nærme, og ihvertfall da jeg hadde barn på sykelen følte jeg det ikke var forsvarlig.  Det er mulig at det er en vanesak og hadde jeg fortsatt å sykle så hadde jeg kanskje vendt meg til sykkelfeltet etterhvert.  Utenom rushen gikk dets tort sett greit å sykle i sykkelfeltet.

"Menn i kondomdress" er et ganske fast uttrykk for å beskrive de som sykler innover.  De er ofte opptatt av trening, rundetider osv.  Kommentarene jeg fikk gikk stort sett ut på at jeg var i veien, og skulle jeg sykle så sakte fikk jeg holde meg på fortauet.

Jeg så flere andre syklister i vanlige klær som syklet på fortauet på den aktuelle strekningen.

Jeg er uenig i "menn i kondomdress" beskrivelsen. Du kan ikke vise til undersøkelser, forskning (har sjekket)  eller annet enn din egen oppfatning som er basert på egne tanker. Er det ikke riktig at du faktisk ikke kan vite noe som helst om sammenheng mellom bekledning og trening, rundetider osv? I så fall hvordan? 

Jeg sykler mye, og bruker sykkelbukse på grunn av bevegelighet, temperatur og et fuktig vestlandsvær. Jeg sykler ganske rolig til jobb, gjennomsnitt 10,5 km i time. 

Kommentarene som du har fått høre er grunnløse og upassende, og er heldigvis ikke representativt hos syklister. Uansett, det er heller ikke noe eksisterende fartsgrense i sykkelfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg er uenig i "menn i kondomdress" beskrivelsen. Du kan ikke vise til undersøkelser, forskning (har sjekket)  eller annet enn din egen oppfatning som er basert på egne tanker. Er det ikke riktig at du faktisk ikke kan vite noe som helst om sammenheng mellom bekledning og trening, rundetider osv? I så fall hvordan? 

Jeg sykler mye, og bruker sykkelbukse på grunn av bevegelighet, temperatur og et fuktig vestlandsvær. Jeg sykler ganske rolig til jobb, gjennomsnitt 10,5 km i time. 

Kommentarene som du har fått høre er grunnløse og upassende, og er heldigvis ikke representativt hos syklister. Uansett, det er heller ikke noe eksisterende fartsgrense i sykkelfeltet. 

Jeg foreslår at du roter deg uti Tour de Finans en gang, så skjønner du hva Kara W mener. Det er så aggressivt at du aner ikke.

Og "menn i kondomdress" er et uttrykk. Ikke en beskrivelse av den enkeltes påkledning. 

Jeg har laft ut denne før, men legger den ut igjen, da den tar Tour de Finans på kornet, noe karikert. http://www.dn.no/magasinet/2016/08/19/1958/Satire/elsykler-er-simpelthen-juks

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Rosalie skrev:

Jeg foreslår at du roter deg uti Tour de Finans en gang, så skjønner du hva Kara W mener. Det er så aggressivt at du aner ikke.

Og "menn i kondomdress" er et uttrykk. Ikke en beskrivelse av den enkeltes påkledning. 

Jeg har laft ut denne før, men legger den ut igjen, da den tar Tour de Finans på kornet, noe karikert. http://www.dn.no/magasinet/2016/08/19/1958/Satire/elsykler-er-simpelthen-juks

Jepp, menn i kondomdress er et fast uttrykk som alle som er kjent med Tour de Finance bruker, både de som passer inn i beskrivelse, og de som ikke gjør det.  Ikke alle som bruker tettsittende sykkelklær er med i gruppen menn i kondomdress.

For en fantastisk artikkel!  Jeg lo så tårene trillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...