Gå til innhold

Er det lett å få 6 i samfunnsfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har karakteren 4 fra før. Lurte på om jeg skulle melde meg opp som privatist for dette semesteret, men kjenner jeg blir stressa fordi det er muntlig eksamen. Hva tror dere?

Anonymkode: 5f2f7...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er krevende å få sekser i samfunnsfag. Du skal ikke bare kunne det som står i boken, men også ha omfattende innsikt og kunnskap om aktuelle samfunnssaker og se årsak/virkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er vanskelig. Å få femmer er enkelt. Det krever bare innsats. Sekser i et skjønnsmessig fag der struktur, setningsoppbyggning og ordvalg innvirker, er det vanskeligere. Da må du være heldig med sensor i tillegg til å være dyktig. Sensor må digge din stil og din måte å skrive på. Og der kan sensorer være svært ulike. Noen honorerer for noe andre trekker.

Kort sagt er det ikke enkelt å få sekser i samfunnsfag. En femmer kan du alltids få, men seksern krever litt flaks i tillegg.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om privatisteksamen VG1 i samfunnsfag, muntlig. Det er vel et 3 timersfag. Takk for svar alle sammen. 

Anonymkode: 5f2f7...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er dette det letteste faget på VGS og krever svært lite. Så lenge du holder deg oppdatert på hva som er aktuelt for tiden har du kommet langt allerede. Hvor lett det er for deg er imidlertid vanskelig å si. Det er jo helt individuelt hvor lett man oppfatter et fag. 

Anonymkode: 7005b...390

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk seks på muntlig 😀 Pugg boka og drøft godt på muntlig. 

Anonymkode: 2a1fc...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er enklere å få 6 som privatist enn som vanlig elev. I samfunnsfag altså. Det er lettere å få én god karakter på en muntlig eksamen, enn å holde på en god karakter gjennom muntlige fremføringer og skriftelige innleveringer/prøver gjennom et helt skoleår. Syntes jeg da.

Selv om du "bare" får en femmer så er det jo bedre enn det du har i dag. 

Om du vurderer å ta opp faget må du se på hvorfor du ikke fikk mer enn fire i utgangspunktet. Var du umotivert og lei og gadd ikke gi mer innsats? Ga du alt du hadde men nådde fortsatt ikke helt opp? Tror du oppriktig at du har mer å gi denne gangen?

Velger du å ta opp faget må du hvertfall følge med på nyhetene i tillegg til å sette deg inn i læreboka. Det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg tror faktisk det er enklere å få 6 som privatist enn som vanlig elev. I samfunnsfag altså. Det er lettere å få én god karakter på en muntlig eksamen, enn å holde på en god karakter gjennom muntlige fremføringer og skriftelige innleveringer/prøver gjennom et helt skoleår. Syntes jeg da.

Selv om du "bare" får en femmer så er det jo bedre enn det du har i dag. 

Om du vurderer å ta opp faget må du se på hvorfor du ikke fikk mer enn fire i utgangspunktet. Var du umotivert og lei og gadd ikke gi mer innsats? Ga du alt du hadde men nådde fortsatt ikke helt opp? Tror du oppriktig at du har mer å gi denne gangen?

Velger du å ta opp faget må du hvertfall følge med på nyhetene i tillegg til å sette deg inn i læreboka. Det er viktig!

Takk for godt svar. Fristen var i går og jeg meldte meg ikke opp men tror jeg skal ta den til våren. Jeg har tidligere tatt den som privatist og leste faktisk ikke gjennom hele boken en gang, jeg ville bare komme meg gjennom så jeg fikk generell studiekompetanse.

Føler jeg kan få bedre i dette faget men en 6-er forstår jeg kan være vanskelig. Jeg følger en del med på nyheter så fikk kanskje en del gratis der sist angående spørsmål om politikk og de forskjellige partiene. 

Men jeg synes det er dritt å måtte betale 2000 kr for eventuelt å gå opp bare en karakter. 

Anonymkode: 5f2f7...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er liten og lettfattlig. Selv jeg som bruker ekstremt lang tid på å lese pensum (blir rastløs og gjør noe annet) klarte å lese gjennom boka på noen få dager. Jeg fikk selv 6 da jeg tok opp faget som privatist, men det var mest fordi jeg fikk et tema som gjorde at jeg kunne sitte og snakke om ting jeg har sett på TV (Harald Eias hjernevask og kjønnsroller) og ikke fordi jeg personlig var kjempedyktig innenfor temaet. Jeg vil tro at man lett kan gjøre det godt som privatist siden man gjerne har mer erfaringer fra samfunnet, og lettere forståelse for det enn man har som 16 åring. Likevel kan 6 være vanskelig hvis man ikke får et passende tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Fristen var i går og jeg meldte meg ikke opp men tror jeg skal ta den til våren. Jeg har tidligere tatt den som privatist og leste faktisk ikke gjennom hele boken en gang, jeg ville bare komme meg gjennom så jeg fikk generell studiekompetanse.

Føler jeg kan få bedre i dette faget men en 6-er forstår jeg kan være vanskelig. Jeg følger en del med på nyheter så fikk kanskje en del gratis der sist angående spørsmål om politikk og de forskjellige partiene. 

Men jeg synes det er dritt å måtte betale 2000 kr for eventuelt å gå opp bare en karakter. 

Anonymkode: 5f2f7...347

Det er absolutt oppnåelig å få 6. Jeg hadde snakket med lærerne ved skolen for å få litt peiling på hvordan oppgavene ser ut. 

Hilsen lærer i vgs.

Anonymkode: d0542...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en 6er i samfunnsfag krever innsats, men det er ikke umulig. Jeg fikk selv 6er i samfunnsfag, men jeg jobbet jo for karakteren. Det er vertfall lett å få 5er, dersom du bommer litt på oppgaven på eksamen så ryker 6eren med en gang. Det er et fag der du har stor mulighet til å få 6er, men det er likevel ikke rart om en får 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var MYE vanskeligere å få 6 på VGS enn A på universitet. Forstår ikke helt hvorfor det er slik, men jeg opplevde at på særlig på Ungdomskolen og VGS var det veldig lite profesjonelle lærere som klarte å skille mellom trynefaktor og fag.

Har 1 6er på vitnemålet og det var på muntlig historie eksamen.

Endret av Charmander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om privatisteksamen VG1 i samfunnsfag, muntlig. Det er vel et 3 timersfag. Takk for svar alle sammen. 

Anonymkode: 5f2f7...347

Det er enkelt. (Studieretningsfaget SK (heter det det fremdeles?) er noe HELT annet... Det er vanskelig.) Men også tretimersfaget krever at du leser godt, følger litt med i media og klarer å tenke selv.

Anonymkode: e0870...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...