Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

Den 9/15/2016 at 22.39, Sushi skrev:

Det er ikke for lett å ta abort. Man kan ikke både ha selvbestemt abort og samtidig ikke ha det.

Man kan heller si at det er for lett for menn å ha sex uten kondom. For vanskelig å få tak i p-piller. For dyrt med prevensjon. For dårlige økonomiske ordninger for studenter som blir gravide.

Det er i alle fall ikke for lett å ta abort. Alternativet til selvbestemt abort er nemlig mye, mye verre.

Merkelig at du lister opp menn som tar for lett på kondombruk, men ikke kvinner som har sex med menn som dropper kondom.

Dersom du som kvinne mener at du skal bestemme over din egen kropp så får du også godta at du som kvinne også er like mye ansvarlig for en graviditet som mannen som gjør deg gravid. Underforstått at samleiet er frivillig. Tilgjengeligheten til prevensjon er egentlig helt irrelevant i denne sammenhengen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem mener du skal vurdere om man oppfyller kravene dine for å ta abort? Det går jo ikke an. Alle kan dra en liten løgn overfor legen om at man ikke er i stand til det pga ditt og datt. 

Man skal ikke ofre et liv man er fornøyd med for å få en unge man egentlig ikke vil ha. Jeg har fast jobb og kunne sikkert oppdratt et barn, men jeg vil ikke si fra meg friheten, privatlivet og nattesøvnen. I tillegg hater jeg husarbeid. Har nok å gjøre fra før av :)

Men, ja, det er sikkert for mange som slurver med prevensjon, men det er ikke for lett å ta abort. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Fy faen for en jævel. Stakkars deg.

Takk @Maleficenta. Jeg hater han til helvete og tilbake.

Anonymkode: dfebd...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 21.56, CaramelDevil skrev:

Jeg er enig i dette, synes bare at folk kan prøve å tenke gjennom disse tingene først for seg selv😊

Hva får deg til å tro at man ikke har tenkt gjennom de nevnte tingene før en abort? :vetikke:

Anonymkode: f4c19...413

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 21.40, CaramelDevil skrev:

 

Jeg synes abort bør utføres dersom man er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Det er da min mening om dette😊

Fordi det synes du da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 21.56, CaramelDevil skrev:

Jeg er enig i dette, synes bare at folk kan prøve å tenke gjennom disse tingene først for seg selv😊

Så fordomsfull og enkel du er!

Selvsagt tenker folk over hvorvidt abort er riktig eller ikke. Man trenger ikke fordømmende kvinner som deg til å gjøre en vond situasjon verre.

Det er helt utrolig at du ikke automatisk skjønner disse tingene.

Anonymkode: a0c99...af3

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at man ikke har tenkt gjennom de nevnte tingene før en abort? :vetikke:

Anonymkode: f4c19...413

Problemet til noen er at de ikke tenker før de slurver med prevensjonen. Jeg har vanskelig for å tro at det finnes noen som ikke tenker gjennom hvorfor de må ta abort. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært for selvbestemt abort og det er jeg enda. Jeg har aldri måttet ta det, og kan heller aldri sette meg inn i den situasjonen hvordan det føles å måtte ta det valget. 

Når det er sagt, synes jeg at grensen på 12 uker er litt vel lang. Det er noe jeg aldri har tenkt over før nå, her jeg sitter gravid halvveis i uke 11. Jeg har allerede vært på to ultralyder, en senest i dag. Der kunne jeg helt tydelig se fem fingre på hver hånd, se og høre et bankende hjerte og se den bittelille nesa dens. Den bevegde både armer og ben, og strakk seg og klemte den bitte lille hånden sin sammen. Og jeg kunne i praksis egentlig tatt abort nå. Det skjønner jeg faktisk ikke at er lov. Så nå er jeg litt mer sånn, ja til selvbestemt abort mens det fortsatt er et embryo, ikke et foster. 

Nå kan det godt hende at min etos er noe svekket av gravidhormoner og mammainstinktet, men tviler på at jeg vil endre mening når barnet er født, etter å ha sett det jeg har sett idag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at om en kvinne har vært uheldig og blitt gravid, så er det altså opp til kun kvinnen å vurdere om hun selv har mulighet og økonomi til å ta seg av et barn de neste 18 årene? Mens mannen som har gjort kvinnen gravid kan "kjøpe seg ut av det" med å betale en sum i måneden og velge å leve livet sitt videre akkurat som før.

Om kvinner i "riktig" situasjon skulle tvinges til å gi opp livet sitt for å oppfostre et barn, så skulle man også kunne tvinge mannen til å flytte sammen med kvinnen og ta 50% av ansvaret, jobben og tidsbruken det medfører å få barn frem til barnet er myndig. Noe annet ville jo vært helt absurd. Er du ikke enig?

Det er da min mening om dette😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles så deilig å være en selvgod moralist, gjør det ikke? Ingen behov for å virkelig sette seg i en annens situasion. 

Anonymkode: dea88...e72

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at det finnes kvinner i verden som ikke får utført abort lovlig? Visste du at kvinner i verden tyr til "strikkedama" hele tiden? Vet du noe om hvor mye disse kvinnene ønsker de rettighetene vi har her i vesten? 

Jeg syns du pisser på de kvinnene, fordi du har et "moralsk ståsted". Vi kvinner har kjempet i åresvis med og få nettopp disse rettighetene til og bestemme over egen kropp. 

Jeg syns du bør bekymre deg mer over de kvinnene som ikke tar abort, men som så tydelig burde gjort det.

Anonymkode: 0267b...3d1

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 21.40, CaramelDevil skrev:

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes abort bør utføres dersom man er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Hva er en vanskelig situasjon? Hvem har myndighet til å bedømme dette? Pasienten eller helsepersonell?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folkens... Et tanke eksperiment :

La oss si jeg ble gravid nå, jeg er i tidlig 30 årene, gift, hus, hund, jobb... Blabla osv... Veldig ordnede forhold. Ingen grunn til at vi ikke hadde blitt gode foreldre 

Jeg gikk på prevansjon, men den sviktet...jeg ble gravid men hadde ikke noe ønske om barn...noen gang..

Hadde det da vært en ok abort grunn mener dere?? Altså at jeg ikke ville ha barn.... Mener dere anti abort folk at jeg da burde tvinges til å bli mor?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Larsern skrev:

Merkelig at du lister opp menn som tar for lett på kondombruk, men ikke kvinner som har sex med menn som dropper kondom.

Dersom du som kvinne mener at du skal bestemme over din egen kropp så får du også godta at du som kvinne også er like mye ansvarlig for en graviditet som mannen som gjør deg gravid. Underforstått at samleiet er frivillig. Tilgjengeligheten til prevensjon er egentlig helt irrelevant i denne sammenhengen.

"For vanskelig å få tak i p-piller. For dyrt med prevensjon. For dårlige økonomiske ordninger for studenter som blir gravide". 

Du hang deg opp i at menn tar for lett på kondombruk. Jeg synes at det er rart du stoppet opp nettopp der. Hva med resten av innlegget?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Snublefella skrev:

Så folkens... Et tanke eksperiment :

La oss si jeg ble gravid nå, jeg er i tidlig 30 årene, gift, hus, hund, jobb... Blabla osv... Veldig ordnede forhold. Ingen grunn til at vi ikke hadde blitt gode foreldre 

Jeg gikk på prevansjon, men den sviktet...jeg ble gravid men hadde ikke noe ønske om barn...noen gang..

Hadde det da vært en ok abort grunn mener dere?? Altså at jeg ikke ville ha barn.... Mener dere anti abort folk at jeg da burde tvinges til å bli mor?

Abortmotstandere tenker ikke lenger enn selve inngrepet. De tenker ikke over livet til det barnet som er uønsket og alt det som følger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Larsern skrev:

Dersom du som kvinne mener at du skal bestemme over din egen kropp så får du også godta at du som kvinne også er like mye ansvarlig for en graviditet som mannen som gjør deg gravid.

Like mye ansvarlig? Det er jo kvinner som blir gravide, så vi har ikke annet valg enn å ta ansvaret, på den ene eller andre måten (f.eks. ta stilling til abort).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Snublefella skrev:

Jeg gikk på prevansjon, men den sviktet...jeg ble gravid men hadde ikke noe ønske om barn...noen gang..

Hadde det da vært en ok abort grunn mener dere?? Altså at jeg ikke ville ha barn.... Mener dere anti abort folk at jeg da burde tvinges til å bli mor?

 

6 timer siden, Snuppi skrev:

Abortmotstandere tenker ikke lenger enn selve inngrepet. De tenker ikke over livet til det barnet som er uønsket og alt det som følger med. 

Her misforstår du nok grunnen til at folk er imot selvbestemt abort. Grunnen er ganske enkelt at man mener fosteret er et menneske. At et 12 uker gammelt foster er akkurat like mye menneske som et som er 13 uker gammelt, eller 28 uker gammelt.

Hvis man mener det er et menneske er fosterets rett til liv selvsagt viktigere enn noen problemer foreldrene måtte ha. Dine behov og ønsker kan ganske enkelt aldri gå foran et annet menneskes rett til å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er for lett å ta abort, men jeg syns mange tar for lett på det å ta abort. Egentlig så syns jeg ikke man skal ha seg hvis det å bli gravid er en katastrofe, ingen prevasjon er hundre prosent sikker. Jeg har for øvrig to venninne som tok abort i studietiden fordi det passet så dårlig, og som nå sliter med å bli gravide noen år seinere. En holder på med hormoner og håper hun klarer det med den hjelpen, den andre skal i gang med ivf forsøk nr tre om to uker...

Anonymkode: abb20...450

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot selvbestemt abort. Jeg mener bare at noen tar for lett på det. Ved å blant annet ikke bruke beskyttelse. Og ja, jeg er klar over at prevensjon ikke er 100% sikker. Men nå for tiden er vi jo ganske opplyst når det gjelder sex.

Helt idiotisk å vri og vende på innlegget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ett par jenter/damer som har tatt abort 4-5ganger hver.

Hun ene fikk faktisk kjeft av legen på sykehuset etter siste aborten. Hun fikk beskjed om at dette her er faktisk ingen helvetes prevensjon, og at hun fikk skjerpe seg. 

Hun hadde da hatt 5 aborter på 4år.

Det blir i mine øyne ett missbruk av den ordningen vi er så utrolig heldige å ha her.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...