Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

Den 15.9.2016 at 21.40, CaramelDevil skrev:

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes abort bør utføres dersom man er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Jeg er abortmotstander, og ja, det er for lett å ta abort. Egentlig burde det blitt forbudt, at folk føler behov for å ta abort er en konsekvens av det forferdelige samfunnet vi lever i.

Anonymkode: 36c4f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Jeg er ikke imot selvbestemt abort. Jeg mener bare at noen tar for lett på det. Ved å blant annet ikke bruke beskyttelse. Og ja, jeg er klar over at prevensjon ikke er 100% sikker. Men nå for tiden er vi jo ganske opplyst når det gjelder sex.

Helt idiotisk å vri og vende på innlegget mitt.

Det er ingen som vrir på innlegget ditt. I HI skriver du at det bør stilles krav for å ta abort. Mener man at det skal stilles krav til å ta abort, er man ikke fullstendig for selvbestemt abort, selvbestemt abort forutsetter at det ikke stilles krav. Ikke bli irritert for at du evt. har formulert deg dårlig og at du blir tolket etter hvordan du har formulert deg. 

Jeg kjenner flere som har tatt abort, for ingen av disse har det vært et enkelt valg. At noen ser for lett på det og bruker det som substitutt for annen prevensjon, bør ikke gå utover den generelle retten vi har til fullstendig selvbestemt abort. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

 

Her misforstår du nok grunnen til at folk er imot selvbestemt abort. Grunnen er ganske enkelt at man mener fosteret er et menneske. At et 12 uker gammelt foster er akkurat like mye menneske som et som er 13 uker gammelt, eller 28 uker gammelt.

Hvis man mener det er et menneske er fosterets rett til liv selvsagt viktigere enn noen problemer foreldrene måtte ha. Dine behov og ønsker kan ganske enkelt aldri gå foran et annet menneskes rett til å leve.

Det er jo en uintelligent og naiv oppfatning. 

Heldigvis er det ikke sånn i Norge 

Anonymkode: 1c8ed...638

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som bruker abort som prevensjonsmiddel kan svare nei på det første i alle fall. Å ta abort er ingen smerterfri filleting, så du må være rimelig ustabil for å bruke det som prevensjonsmiddel. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er abortmotstander, og ja, det er for lett å ta abort. Egentlig burde det blitt forbudt, at folk føler behov for å ta abort er en konsekvens av det forferdelige samfunnet vi lever i.

Anonymkode: 36c4f...0ec

Så da er det bedre at barn blir født til foreldre som absolutt ikke vil ha de og som kanskje vil mislike barnet for friheten de selv mistet?

Anonymkode: bb0ae...d5d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det bedre at barn blir født til foreldre som absolutt ikke vil ha de og som kanskje vil mislike barnet for friheten de selv mistet?

Anonymkode: bb0ae...d5d

Hvis du kan garantere at barnet vil få et liv som ikke er verdt å leve, er det selvsagt moralsk riktig å ta abort. Men det kan du ikke. Det finnes massevis av mennesker som er glad de lever selv om de har fått en dårlig start på livet, og barn som har det godt hos sine adoptivforeldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, linsejesus skrev:

Hvis du kan garantere at barnet vil få et liv som ikke er verdt å leve, er det selvsagt moralsk riktig å ta abort. Men det kan du ikke. Det finnes massevis av mennesker som er glad de lever selv om de har fått en dårlig start på livet, og barn som har det godt hos sine adoptivforeldre etc.

Likevel har barnevernet allerede mer enn nok å gjøre. Er ikke noe poeng å gi de ennå mer. De har ikke nok resdurser til det. Det er ikke samfunnsøkonomisk å forby abort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en uintelligent og naiv oppfatning. 

Heldigvis er det ikke sånn i Norge 

Anonymkode: 1c8ed...638

Hva er uintelligent og naivt med det? Det er mange som mener livet begynner ved unnfangelsen. Jeg har ofte spurt dem som mener noe annet om når det begynner, altså hva som gjør at man er et menneske i uke 15 men ikke i uke 12, men har fortsatt til gode å få et skikkelig svar på det.

Jo mindre fosteret ligner en baby, dess lettere er det å tenke på det som ikke en person. Men egentlig mener vi jo ikke at en som er født til termin er mer menneske enn en som er prematur, eller at et 38 uker gammelt foster har større verdi enn et på 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Likevel har barnevernet allerede mer enn nok å gjøre. Er ikke noe poeng å gi de ennå mer. De har ikke nok resdurser til det. Det er ikke samfunnsøkonomisk å forby abort.

Nei, men vi kan ikke legge samfunnsøkonomi til grunn for hvem som har rett til å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot abort, så lenge det ikke er medisinske alvorlige årsaker til det som kan koste mor livet. Eller at det er medisinske årsaker til det hos barnet som gjør at det aldri vil få et verdig liv. Eller at barnet er unnfanget under voldtekt osv, så kan jeg forstå at det kan være vanskelig for moren å bære det frem. 

Altfor lett å ta abort... Tragisk at det er sånn. Jeg ser på abort som å drepe et menneskeliv. Derfor er jeg imot det. 

Endret av Avril-Sunstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, linsejesus skrev:

Nei, men vi kan ikke legge samfunnsøkonomi til grunn for hvem som har rett til å leve.

Det er fantastisk hyklerisk sagt..

Vi mennesker lar dyr gå igjennom ekstreme lidelser for å spare penger...  Kyllingen skal koste 19.90 kiloen. Spiller ingen rolle om det individet har hatt et miserabelt kort liv...

Mennesker er så jævla hykleriske...

Anonymkode: 1c8ed...638

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

 

Her misforstår du nok grunnen til at folk er imot selvbestemt abort. Grunnen er ganske enkelt at man mener fosteret er et menneske. At et 12 uker gammelt foster er akkurat like mye menneske som et som er 13 uker gammelt, eller 28 uker gammelt.

Hvis man mener det er et menneske er fosterets rett til liv selvsagt viktigere enn noen problemer foreldrene måtte ha. Dine behov og ønsker kan ganske enkelt aldri gå foran et annet menneskes rett til å leve.

Så du mener da at i dette tilfellet så burde jeg rett og slett ofret meg selv ikke sant??

Lagt mine ønsker og drømmer på hylla og fungert som rugekasse for dette barnet... Og hvem skulle tatt vare på alle disse barna som ingen vil ha? Og er det et verdig liv for disse barna tenker du? Å da evt måtte bo på barnehjem og leve et liv uten foreldre

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er abortmotstander, og ja, det er for lett å ta abort. Egentlig burde det blitt forbudt, at folk føler behov for å ta abort er en konsekvens av det forferdelige samfunnet vi lever i.

Anonymkode: 36c4f...0ec

Folk har jo alltid "følt behov for å ta abort" gjennom alle tider. Så da mener du egentlig at verden alltid har vært et forferdelig sted da?

Hvis du leser litt om den tiden da abort faktisk var ulovlig her, eller de landene der det fortsatt er det, og hvordan folk faktisk hadde/har det da, synes du det er greit? Er det virkelig forhold du ønsker at dine medmennesker skal leve under? 

Anonymkode: bb3ab...194

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fantastisk hyklerisk sagt..

Vi mennesker lar dyr gå igjennom ekstreme lidelser for å spare penger...  Kyllingen skal koste 19.90 kiloen. Spiller ingen rolle om det individet har hatt et miserabelt kort liv...

Mennesker er så jævla hykleriske...

Anonymkode: 1c8ed...638

Jeg tillegger mennesker større verdi enn dyr, og dyr større verdi enn planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Snublefella skrev:

Så du mener da at i dette tilfellet så burde jeg rett og slett ofret meg selv ikke sant??

Lagt mine ønsker og drømmer på hylla og fungert som rugekasse for dette barnet... Og hvem skulle tatt vare på alle disse barna som ingen vil ha? Og er det et verdig liv for disse barna tenker du? Å da evt måtte bo på barnehjem og leve et liv uten foreldre

 

Jeg mener at fosteret er et menneske. Jeg mener et menneskes rett til å leve trumfer dine ønsker for livet ditt. Det koster oss å ta vare på barn, gamle og syke, men jeg mener at det må vi tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg tillegger mennesker større verdi enn dyr, og dyr større verdi enn planter.

Men likevel... Når det kommer til mennesker så finnes det liksom ikke grenser for pengene vi skal bruke...for et liv er et liv...

Men våre medskapninger, som i enkelte tilfeller er nesten like intelligente som et menneske (feks delfin, aper) og har de samme følelsene, så er vi ikke villig til å gjøre en dritt. Deres smerter og behov er nærmest irrelevante.  Hvordan kan du forsvare det? 

En ape med et rikt følesesliv og utrolig intelligens er ikke verdt en dritt...men et menneskelig foster på 8 uker bør forsvares på død og liv...

Det er over 7 milliarder mennesker på denne kloden og de ødelegger vår planet...men fortsatt så mener du at absolutt alle bør bevares av vår art..

 

Anonymkode: 1c8ed...638

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg mener at fosteret er et menneske. Jeg mener et menneskes rett til å leve trumfer dine ønsker for livet ditt. Det koster oss å ta vare på barn, gamle og syke, men jeg mener at det må vi tåle.

Men hva tenker du om livet til dette uønskede barnet da...som vokser opp på en svær institusjon,  uten familie, uten nettverk... 

Følelsen av å være uønsket... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. september 2016 at 21.40, CaramelDevil skrev:

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes du bør ta abort dersom du er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Jeg har livet på stell og kunne fint satt et nytt barn til verden. Men nå er det slik at ingen prevensjon er 100% sikker. Og da pilla sviktet hadde jeg ikke lyst på flere barn. Så jeg tok abort. Selv om jeg i teorien skulle klart å gi det barnet et fint liv, så VILLE jeg ikke det. Og det gir ikke deg noen rett til å dømme meg. Det er selvbestemt abort i Norge. Det betyr at jeg og alle andre kan ta abort når vi vil, uten å måtte forklare for noen hvorfor vi benytter oss av den retten! Du virker som et fryktelig naivt menneske.Vi kan jo snakkes når du har fått litt mer erfaring selv. At folk du kjenner har tatt flere aborter har du strengt tatt ingenting med. 

Anonymkode: e70c0...d34

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har livet på stell og kunne fint satt et nytt barn til verden. Men nå er det slik at ingen prevensjon er 100% sikker. Og da pilla sviktet hadde jeg ikke lyst på flere barn. Så jeg tok abort. Selv om jeg i teorien skulle klart å gi det barnet et fint liv, så VILLE jeg ikke det. Og det gir ikke deg noen rett til å dømme meg. Det er selvbestemt abort i Norge. Det betyr at jeg og alle andre kan ta abort når vi vil, uten å måtte forklare for noen hvorfor vi benytter oss av den retten! Du virker som et fryktelig naivt menneske.Vi kan jo snakkes når du har fått litt mer erfaring selv. At folk du kjenner har tatt flere aborter har du strengt tatt ingenting med. 

Anonymkode: e70c0...d34

Du vet da slettes ingenting om min erfaring. Og hvis du leser det jeg har skrevet lenger ned, så har jeg presisert at jeg tar høyde for at ingen prevensjonsmiddel er 100% sikker. Jeg mener at jeg ønsker at folk tenker igjennom det de kan og ikke kan tilby et barn, ikke bare tar abort fordi det "ikke passer" der og da. At man velger å ha sex selv om man VET at prevensjon ikke er 100% sikker dersom man overhode ikke vil ha barn, er jo noe å tenke på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også velge å sterilisere seg dersom man er helt ferdig med å få barn, eller har tatt et valg om å aldri få barn. 

Jeg dømmer ingen for å ta abort, selv om det kan tolkes sånn. Jeg bare har disse tankene omkring dette. Jeg er ikke abortmotstander og ville støttet mine venner uansett. Men meninger må jeg få lov til å ha. Ts

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...