Gå til innhold

Det er for lett å ta abort!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes du bør ta abort dersom du er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Endret av CaramelDevil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok mange som er enige i dette, men lovsystemet er lagt opp som det er av flere grunner. Du har de moralske hensynene, og så har du de samfunnsøkonomiske hensynene. Dvs. det er en blanding av å være prinsippfast og realistisk. Det finnes de som moralsk er imot abort, men rent samfunnsøkonomisk støtter det. Fordi de vet at resultatet av et forbud ikke er at alle plutselig tar ansvar mht. prevensjon, men at de går til noen privat som ikke utfører det forsvarlig (det som tidligere var "kona med strikkepinnen"). 

Om man måtte legge frem bevis på det du nevner, hadde resultatet antakeligvis vært at flere hadde fusket med detaljene. Fått en legeerklæring på dårlig helse, gjerne noen obskure psykiske problemer. Eller desto verre - hevde at det som egentlig var en one night stand, heller var voldtekt. 

Jeg er like mye imot bruk av abort som prevensjonsmiddel, men dette er en enten-eller debatt. Vil vi ha selvbestemt abort kan vi ikke legge føringer på den måten. Og i så fall - hvor skal grensen gå? Vi kan sette av et tiår med debatt for å komme frem til akkurat når du blir for psykisk eller fysisk dårlig til å ta vare på et barn. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marie90 skrev:

Det er nok mange som er enige i dette, men lovsystemet er lagt opp som det er av flere grunner. Du har de moralske hensynene, og så har du de samfunnsøkonomiske hensynene. Dvs. det er en blanding av å være prinsippfast og realistisk. Det finnes de som moralsk er imot abort, men rent samfunnsøkonomisk støtter det. Fordi de vet at resultatet av et forbud ikke er at alle plutselig tar ansvar mht. prevensjon, men at de går til noen privat som ikke utfører det forsvarlig (det som tidligere var "kona med strikkepinnen"). 

Om man måtte legge frem bevis på det du nevner, hadde resultatet antakeligvis vært at flere hadde fusket med detaljene. Fått en legeerklæring på dårlig helse, gjerne noen obskure psykiske problemer. Eller desto verre - hevde at det som egentlig var en one night stand, heller var voldtekt. 

Jeg er like mye imot bruk av abort som prevensjonsmiddel, men dette er en enten-eller debatt. Vil vi ha selvbestemt abort kan vi ikke legge føringer på den måten. Og i så fall - hvor skal grensen gå? Vi kan sette av et tiår med debatt for å komme frem til akkurat når du blir for psykisk eller fysisk dårlig til å ta vare på et barn. 

Jeg er enig i dette, synes bare at folk kan prøve å tenke gjennom disse tingene først for seg selv😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marie90 skrev:

Det er nok mange som er enige i dette, men lovsystemet er lagt opp som det er av flere grunner. Du har de moralske hensynene, og så har du de samfunnsøkonomiske hensynene. Dvs. det er en blanding av å være prinsippfast og realistisk. Det finnes de som moralsk er imot abort, men rent samfunnsøkonomisk støtter det. Fordi de vet at resultatet av et forbud ikke er at alle plutselig tar ansvar mht. prevensjon, men at de går til noen privat som ikke utfører det forsvarlig (det som tidligere var "kona med strikkepinnen"). 

Om man måtte legge frem bevis på det du nevner, hadde resultatet antakeligvis vært at flere hadde fusket med detaljene. Fått en legeerklæring på dårlig helse, gjerne noen obskure psykiske problemer. Eller desto verre - hevde at det som egentlig var en one night stand, heller var voldtekt. 

Jeg er like mye imot bruk av abort som prevensjonsmiddel, men dette er en enten-eller debatt. Vil vi ha selvbestemt abort kan vi ikke legge føringer på den måten. Og i så fall - hvor skal grensen gå? Vi kan sette av et tiår med debatt for å komme frem til akkurat når du blir for psykisk eller fysisk dårlig til å ta vare på et barn. 

Har du tatt abort noen gang?

Anonymkode: b2553...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, CaramelDevil skrev:

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes abort bør utføres dersom man er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Så du er for selektiv abort. 

Hvem skal  da avgjøre abortspørsmålet for individet, mener du? Hvordan vet du at det er lett å ta abort?

Fri abort er VIRKELIG en velsignelse for kvinner. Man skal ikke dømmes for sine valg her. Man skal heller ikke bruke abort som prevensjonsmuddel - men det handler om annet enn valgmuligheten.

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sushi skrev:

Det er ikke for lett å ta abort. Man kan ikke både ha selvbestemt abort og samtidig ikke ha det.

Man kan heller si at det er for lett for menn å ha sex uten kondom. For vanskelig å få tak i p-piller. For dyrt med prevensjon. For dårlige økonomiske ordninger for studenter som blir gravide.

Det er i alle fall ikke for lett å ta abort. Alternativet til selvbestemt abort er nemlig mye, mye verre.

Godt sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man bruker abort som prevensjon, så er dette en veldig sterk indikator på ansvarløshet/ likegyldighet som hadde gitt dårlige foreldre. Jeg tror da vi skal være takknemlig for at de tar den tredje aborten i stedet for å få barn

Anonymkode: dce7b...690

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt abort? Har du blitt voldtatt? Har du blitt truet på livet, av han du elsker?

Antageligvis er det Nei på alle. For ellers hadde du vært klar over, at å sitte å fortelle dette til et annet menneske, er utrolig vanskelig, og kanskje går det ikke engang. Spesielt da man er ung og usikker.

Jeg ble truet til abort av kjæresten min. Og jeg brukte p-pille, og var veldig nøye. Og er så glad for at jeg ikke måtte fortelle dette, da jeg søkte om abort. Det var allerede utrolig tøft. Og jeg var helt alene, for jeg klarte ikke å fortelle noen at jeg tok abort, og at kjæresten min truet med å drepe meg.

Anonymkode: 2f96e...827

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CaramelDevil skrev:

For å ha det klart, jeg er ikke abortmotstander. Men jeg synes det er alt for lett å ta abort uten å egentlig ha noen kritiske grunner. Noen ser også ut til å nærmest bruke dette som et slags prevensjonsmiddel. Vet om flere som har gjort det både 2 og 3 ganger.

Jeg synes abort bør utføres dersom man er i en svært vanskelig situasjon slik som fattigdom, dårlig helse eller at man har blitt gravid som følge av overgrep. Og jeg er for abort dersom fosteret er alvorlig sykt.

Dersom du oppfyller disse kravene til å ta vare på et barn, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du velger å ta abort. Spør deg selv dette:

Har jeg fysisk og psykisk helse til å ta vare på et barn?

Kan jeg sørge for at barnet har de grunnleggende nødvendighetene som mat, klær og et hjem?

Kan jeg gi barnet kjærlighet, oppmuntring, støtte og grenser?

Det er da min mening om dette😊

Vet ikke om noen som i det hele tatt har tatt abort.. så selv om folk i din krets tar lett på abort så gjør ikke alle det

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marie90 skrev:

Nei.

Da vet du ikke hva du snakker om

Anonymkode: 1007a...db4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flaut å ha dette stående i journalen til evig tid. Naboer og venner kan fort finne det ut om de jobber på sykehus. Og tenk når de havner på sykehjem så kan pårørende se det etter hun dør. Nei tenk dere om. Det slarves godt mellom journalene til folk.

Anonymkode: b0b0a...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tar for lett på abort dessverre. Men sånn vil det alltid være, så lenge vi har den abort loven vi har nå.

Synes den skal forbli sånn den er uansett om noen tar lett på det. For blir feil å straffe de som ikke synes det er ett enkelt valg, men allikevel føler at det er rett for de i deres situasjon.

Har selv aldri tatt abort, og vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort om jeg kom i dem situasjonen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flaut å ha dette stående i journalen til evig tid. Naboer og venner kan fort finne det ut om de jobber på sykehus. Og tenk når de havner på sykehjem så kan pårørende se det etter hun dør. Nei tenk dere om. Det slarves godt mellom journalene til folk.

Anonymkode: b0b0a...24c

Hvorfor skulle det være flaut? En abort er da ingentig å skamme seg over

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flaut å ha dette stående i journalen til evig tid. Naboer og venner kan fort finne det ut om de jobber på sykehus. Og tenk når de havner på sykehjem så kan pårørende se det etter hun dør. Nei tenk dere om. Det slarves godt mellom journalene til folk.

Anonymkode: b0b0a...24c

:overrasket:

Anonymkode: f5789...31e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flaut å ha dette stående i journalen til evig tid. Naboer og venner kan fort finne det ut om de jobber på sykehus. Og tenk når de havner på sykehjem så kan pårørende se det etter hun dør. Nei tenk dere om. Det slarves godt mellom journalene til folk.

Anonymkode: b0b0a...24c

Jeezez.

Ja, tenk å være 80 år på sykehjemmet så finner kanskje din datter på 67 ut at du tok abort en gang. Fy søren, da angrer du da........

Er du 12??

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at det er altfor for lett å få tatt abort men kanskje litt uenig at mange kvinner ser det som prevensjon? Jeg tror helst det er menn som gjør det. Jeg har tatt abort selv som var 100% presset av partner og ikke på noen måte "nødvendig" eller ønsket fra min side. Helsepersonell både visste om og  til og med overhørte hvordan jeg ble truet av han. Aborten ble likevel gjennomført fordi jeg skrev under arket. Jeg tror ikke jeg er ett spesielt svakt menneske som alltid gjør som andre sier. Men jeg klarte bare ikke mer etter 3 måneder under voldsomt press der jeg ble truet med både barnevern og at han og hans venner og familie skulle gi meg ett helvete resten av livet om jeg fikk barnet utover en hel masse dritt om hvor lite jeg var verdt som menneske, kjæreste og hvor uønsket jeg var som mor til hans barn. Til slutt trodde jeg på alt fordi jeg var redd, hormonell og gravid tror jeg, eller bare hjernevasket. For meg er det ganske absurd at sånne ting kan passere gjennom helse- og rettsvesen uten at noen gjør en dritt. 

Anonymkode: dfebd...df6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg at det er altfor for lett å få tatt abort men kanskje litt uenig at mange kvinner ser det som prevensjon? Jeg tror helst det er menn som gjør det. Jeg har tatt abort selv som var 100% presset av partner og ikke på noen måte "nødvendig" eller ønsket fra min side. Helsepersonell både visste om og  til og med overhørte hvordan jeg ble truet av han. Aborten ble likevel gjennomført fordi jeg skrev under arket. Jeg tror ikke jeg er ett spesielt svakt menneske som alltid gjør som andre sier. Men jeg klarte bare ikke mer etter 3 måneder under voldsomt press der jeg ble truet med både barnevern og at han og hans venner og familie skulle gi meg ett helvete resten av livet om jeg fikk barnet utover en hel masse dritt om hvor lite jeg var verdt som menneske, kjæreste og hvor uønsket jeg var som mor til hans barn. Til slutt trodde jeg på alt fordi jeg var redd, hormonell og gravid tror jeg, eller bare hjernevasket. For meg er det ganske absurd at sånne ting kan passere gjennom helse- og rettsvesen uten at noen gjør en dritt. 

Anonymkode: dfebd...df6

Fy faen for en jævel. Stakkars deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...